Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

roovers

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door roovers » zo 10 mar 2013 08:36

Hoi Andre,

Waarschijnlijk komt dit bericht te laat, maar waarschijnlijk ga je volgend jaar weer in de winter camperen.
Wij gaan sinds 2 jaar met caravan naar de wintersport en laten de hele vakantie de kachel gewoon aan. hooguit zetten we deze s'avonds 1 standje lager. is het dan nog te warm om te slapen gaat het dakluik aan de voorzijde van de caravan iets verder open. alleen de eeerste en 2e dag wat condens op de ramen en daarna niet meer, zorg bij het koken in de caravan dat je het raampje bij de kookplaat op een ventileerstand zet zodat de condens eruit kan, doe dit ook bij water koken en koffie zetten. Indien mogelijk een electrische kachel voor je gaskachel bij laten plaatsen. Wij krijgen onze caravan warm met alleen deze elektrische kachel en onze vloerverwarming en gebruiken dus alleen gas om te koken. ( elektra op onze camping is 16 a en een vaste prijs per nacht) Maar zorg dat je dat dakluik constant open zet op ongeveer 1,5 a 2 cm openingsruimte.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Hobby Linka » zo 10 mar 2013 08:44

RE.gif

Te laat? Nee hoor. Alles wat ik nu lees kan volgend jaar gewoon uitgeprobeerd worden. We hebben het zonder elektrisch kacheltje prima warm kunnen houden. De kachel is het hele weekend niet uitgeweest. Anders duurd het veel te lang voor de caravan weer op temperatuur is. Wel een standje lager als we weg waren.

Koken voor die drie dagen hebben we niet gedaan. De camping had een prima restaurant waar we heerlijk hebben gegeten tegen schappelijke prijzen. Kook vocht hadden we dan ook niet.

Maar nu eerst maar weer een aantal keren weg met hopelijk hogere temperaturen.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

@dri

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door @dri » zo 10 mar 2013 18:11

roovers schreef:Maar zorg dat je dat dakluik constant open zet op ongeveer 1,5 a 2 cm openingsruimte.
Warme lucht stijgt en koude lucht daalt.
Wanneer je het dakluik constant open hebt zul je constant warmte verliezen zonder dat je het merkt.
Verstandiger is het om te ventileren door een raampje zodat de warmte die bovenin de caravan wordt verzameld laag genoeg komt om er werkelijk ook iets van te merken. Scheelt een boel stookkosten hoor!
In typische wintercaravans zie je speciale ventilatieroosters in de zijwand van de caravan.
Waarom zou dat nou zijn? :wink:

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 10 mar 2013 19:52

't is allemaal erg van het weertype afhankelijk..
Afgelopen week in Oostenrijk was maar heel weing gas nodig om alles warm en droog te houden. De zon deed de rest. blij.gif
De kachel staat nu hier thuis ook nog aan..vlgs mij is de 2e fles van 11 kg nog niet eens leeg.. 27 Februari is de kachel al aangegaan, en niet meer uit geweest.
Alleen 's morgens vroeg ging de kachel even een paar standjes omhoog, de rest van de dag en nacht stond ie op 1.
Ventileren is eigenlijk niet nodig, maar mijn vrouw wil 's nachts altijd het dakraam en zijraam iets open hebben, zomer of winter.
Wij hebben een deur tussen het slaapgedeelte en de rest van de caravan. Het slaapgedeelte wordt ook niet verwarmd 's nachts, of het moet heel hard vriezen..
Overdag zitten alle ramen dicht, geen spoor van condens.
In Nederland doen we hetzelfde eigenlijk, ik kan me geen condens herinneren, wanneer dan ook.
Bij koken gaat de afzuiger aan, dat ventileert ook voldoende. In onze vorige caravan hadden we die niet, dan zetten we het dakluik even open, werkt eigenlijk net zo goed.
De zijramen zijn geen van alle los geweest.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 10 mar 2013 19:57

@dri schreef: In typische wintercaravans zie je speciale ventilatieroosters in de zijwand van de caravan.
Waarom zou dat nou zijn? :wink:
Voor het ventileren van de ruimtes waar je de ski's, schoenen en skikleding kunt drogen. Die zijn afgesloten van de caravan, en het verdampte vocht moet naar buiten afgevoerd worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18994
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Hobby Linka » zo 10 mar 2013 20:21

Ab schreef:27 Maart is de kachel al aangegaan, en niet meer uit geweest.

Ik neem aan 27 februari. Anders wil ik wel weten wat voor een heel zuinige kachel je hebt. knipoog.gif

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 10 mar 2013 20:23

Ja.. natuurlijk. :oops: Heb 't aangepast.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

pd0bao40

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door pd0bao40 » zo 10 mar 2013 21:38

In speciale wintercaravans, ik had de Solifer, zitten inderdaad grote ventilatieluiken naast de ramen. Ook in grote hitte kun je blijven ventileren met de ramen hermetisch gesloten. Vaak gedaan in Spanje, Jaap.

@dri

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door @dri » ma 11 mar 2013 00:28

Ab schreef:
@dri schreef: In typische wintercaravans zie je speciale ventilatieroosters in de zijwand van de caravan.
Waarom zou dat nou zijn? :wink:
Voor het ventileren van de ruimtes waar je de ski's, schoenen en skikleding kunt drogen. Die zijn afgesloten van de caravan, en het verdampte vocht moet naar buiten afgevoerd worden.
Moet je toch eens in een Kabe of andere echte wintercaravan gaan kijken Ab.
Die ruimte voor de ski's etc noemt men een wintervoortent. Een soort kleine vestibule om dat soort zaken te stallen. Je wilt de ski's toch niet in de caravan hebben?
Afbeelding

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door nonblond » zo 17 mar 2013 00:37

Een beetje wintersportcamping heeft een droogruimte voor skies, schoenen en natte kleding.

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Kingpin1966 » zo 17 mar 2013 10:18

@dri schreef:Moet je toch eens in een Kabe of andere echte wintercaravan gaan kijken Ab.
Die ruimte voor de ski's etc noemt men een wintervoortent. Een soort kleine vestibule om dat soort zaken te stallen. Je wilt de ski's toch niet in de caravan hebben?
Om met je eigen woorden te spreken "Moet je toch eens in een Kabe gaan kijken @dri." knipoog.gif
Elke Kabe caravan nl. heeft standaard een uittrekbaar verwarmd skivak mét verlichting, de ski's dus in de caravan i.p.v. daar buiten.
De ruimte die Ab bedoelt is alleen maar voor kleding en schoenen, dit geld i.i.g. voor de Kabe caravan.
Kabe skivak.jpg
Kabe skivak.jpg (36.65 KiB) 7702 keer bekeken
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Mariette » zo 17 mar 2013 10:34

Ik heb dus een Kabe en ik heb een klein deurtje naast een raam met gaas en aan de buitenkant een soort schubben wat ik weleens open doe. In de caravan zit aan de voor en achterkant een schuif die een heel klein luikje aan de onderkant van de caravan open kan doen. Er is een min en max stand en die staan altijd in het midden open. Verder ventileer ik heel veel na het koken, dan doe ik de deur en het grote dakluik even open om de etenslucht weg te krijgen. Als er een pak sneeuw op het dak ligt dan doe ik het raampje in de keuken open. Het klimaat in een Kabe in de winter is niet te vergelijken met een caravan die een standaard Truma omloopkachel heeft oid.

Ik zit nu in de caravan in Zwitserland, buiten is het niet meer zo koud. Het dooit nu en binnen is het 20 graden en ik heb de vloerverwarming aan staan voor warme voeten love.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38648
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Micky » zo 17 mar 2013 10:43

Kingpin1966 schreef:
@dri schreef:Moet je toch eens in een Kabe of andere echte wintercaravan gaan kijken Ab.
Die ruimte voor de ski's etc noemt men een wintervoortent. Een soort kleine vestibule om dat soort zaken te stallen. Je wilt de ski's toch niet in de caravan hebben?
Om met je eigen woorden te spreken "Moet je toch eens in een Kabe gaan kijken @dri." knipoog.gif
Elke Kabe caravan nl. heeft standaard een uittrekbaar verwarmd skivak mét verlichting, de ski's dus in de caravan i.p.v. daar buiten.
De ruimte die Ab bedoelt is alleen maar voor kleding en schoenen, dit geld i.i.g. voor de Kabe caravan.
Kabe skivak.jpg
Ach ja en zo hebben we ook nog de Kip met de 2de deur (All-Seasondeur) waar je oa ook lekker je ski's achter te drogen kon zetten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Kingpin1966
Erelid
Berichten: 5657
Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
Locatie: Heerhugowaard

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Kingpin1966 » zo 17 mar 2013 10:46

@Mariette
Nee, een Kabe met een niet specifiek voor winterkamperen gemaakte caravan vergelijken is Appels met Peren.....
Het kan er wel mee, maar tegen een "echte" wintercaravan kan het niet op.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Mariette » zo 17 mar 2013 10:47

RE.gif Precies! Zo is dat.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 17 mar 2013 12:29

Wat is het verschil dan, behalve iets lager gasverbruik ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Mariette » zo 17 mar 2013 12:49

Comfort, het is gelijkmatiger warm en niet vochtig. Het klimaat is vergelijkbaar met dat thuis.

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 17 mar 2013 13:10

Van enig vocht heb ik nog nooit iet kunnen bespeuren.
Ik ben met je eens, dat een ALDE verwarming wel de meest comfortabele warmte geeft, in combinatie met de vloerverwarming.

Toch vind ik het verschil met een goede ringverwarming klein.
Mits je wel goed stookt, wij zetten de verwarming voor ons vertrek al aan, zodat de caravan door en door warm is.
Daarna heb je met iets bijverwarmen, en een heel lage stand van de blowers voor de ringverwarming alles ook gelijkmatig warm.
De vloerverwarming gebruiken wij meestal niet eens, heeft weinig zin met het hoogpolig tapijt op de vloer.

Wij konden indertijd af fabiek ook een ALDE verwarming ingebouwd krijgen. Ik heb er echter vanaf gezien, omdat we ook al jaren met onze vorige caravan in de winter gingen kamperen, en het altijd behaaglijk warm hebben gehad met gewone ringverwarming.
Voor het prijsverschil hebben we een aico op het dak laten zetten..
Over het hele jaar genomen, hebben we meer warme dagen dan koude als we in de caravan wonen. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Mariette » zo 17 mar 2013 13:22

Ik heb geen verstand van andere ringverwarmingen afgezien van de verwarming die in mijn vorige caravan zat en dat was zo'n Truma ding met van die kartonnen ribbel buizen onder de stoelen door. Die verwarming was of te heet of te koud, er zat geen echte thermostaat in en hij maakte herrie. Mijn Kabe heeft een thermostaat zoals thuis die zelfs zo in te stellen is dat die 's avonds kouder staat en 's ochtend om 7 uur aanslaat.

Toen ik op zoek ben gegaan naar een andere caravan heb ik een lijstje met wensen gemaakt en al snel kwamen de Scandinavische caravans boven aan. Mijn caravan staat vaak in de winter in Zwitserland waar de temperaturen 's nachts tot -25 kunnen dalen. In mijn vorige caravan bevroor alles zo ongeveer. In mijn Kabe bevriest het water nooit, ik heb ook een afvalwater tank in de caravan die dus ook nooit bevriest...

Het kopen van een caravan is iets waar emotie en gevoel een belangrijke rol speelt. Mijn caravan is mijn 2de huis, ik verblijf er minstens 6 maanden per jaar haphop.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26770
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Ab » zo 17 mar 2013 16:06

Daar sla je de spijker op de kop Mariette.
Emotie en gevoel zijn inderdaad vaak de belangrijkste criteria.
En dat ligt bij alle mensen erg verschillend..
Wij kochten onze huidige caravan op de beurs in Dordrecht.
Daar hadden we de keus tussen Hobby, Fendt, Kabe, en Adria.
Het werd toch weer een Fendt..mijn vrouw werd op slag verliefd..
En ja..wat moet je dan. knipoog.gif
Wij brengen elk jaar ook minstens 1 week, soms 2, en als het aan mij ligt nog meer in de winter door in Oostenrijk.
Temperaturen van -25 hebben we ook wel eens gehad in de nacht.. was nooit een probleem.
Terwijl zelfs dan het raam iets open stond in de slaapruimte.
Dat is zomer of winter standaard
Misschien ook meteen de reden dat we nooit last van ventilatieproblemen of condens hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Mariette
Berichten: 241
Lid geworden op: za 12 jan 2013 19:56

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door Mariette » zo 17 mar 2013 16:25

Tja, als je vrouw verliefd wordt dan zou ik haar maar volgen want anders.... knipoog.gif

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ventileren in de winter? Hoe doen jullie dat.

Bericht door nonblond » ma 18 mar 2013 00:07

Geen Fendt, maar net als Ab zomer en winter het slaapkamerraam op een kiertje. 's Nachts het dakluik op een kier. Als het vriest 's nachts de kachel op spaarbrander. Als het niet vriest de kachel uit. 's Morgens de kachel aan om de caravan op te warmen. Als het zonnetje schijnt gaat die zo gauw mogelijk weer uit, de zon doet de rest wel. Bij terugkeer na het skiën of langlaufen de kachel weer aan. Bij bewolkt koud weer de kachel op spaarstand zodra ik op pad ga. Geen condensprobleem en ook geen bevriezingen. Inderdaad ook wel heel lage temperaturen gehad. Alleen de kachel met ringverwarming en geen speciale wintercaravan. Geloof Mariette graag dat de Kabé comfortabeler is op de wintersport, die is er tenslotte speciaal voor gebouwd, maar bruin en de auto kunnen die niet trekken.

Plaats reactie

Terug naar “Kamperen en Winterkamperen”