Dethleffs

MLLJ

Bericht door MLLJ » wo 30 apr 2008 20:15

Nou wat vreemd zeg van het kenteken. Bij ons kwam de caravan onverwacht toch gewoon op tijd, zaterdag de 19e belde hij ons op en we hebben 'm afgelopen dinsdag al opgehaald met kenteken en al. En dat was donderdag ervoor aangevraagd, 3 werkdagen dus eigenlijk. Vreemd dat je dealer dan het kenteken niet voor de feestdagen heeft opgevraagd. Wij zijn lekker aan het hobbyen en rommelen in de caravan en gaan 'm ook met de pinksteren uitproberen.

Veel plezier ermee.
Groetjes,Marian

Kippie1977

Bericht door Kippie1977 » vr 2 mei 2008 09:37

Kenteken is maandag aangevraagd. Met een beetje mazzel heeft hij het kenteken morgen, maar er staat 'formeel' 5 werkdagen voor. Duimen dus. Gelukkig heb ik hem wel met een voorlopige dekking kunnen verzekeren.

Kippie1977

Bericht door Kippie1977 » vr 2 mei 2008 13:51

En gelukt! Kenteken is vandaag bij de dealer binnengekomen!

Kippie1977

Bericht door Kippie1977 » ma 5 mei 2008 08:00

Caravan succesvol opgehaald. Dakluikje staat nog in bestelling. Donderdag a.s. voor het eerst 6 dagen mee op pad. Tot nu toe zijn we er erg blij mee. De afwerking is gewoon echt netjes, en iedereen die hem komt bekijken is er erg enthousiast over. De dealer heeft zich er ook over verbaasd hoeveel 490TK's hij heeft verkocht. Is m.i. een goed teken mochten we een keertje gaan inruilen.

MLLJ

Bericht door MLLJ » do 19 jun 2008 10:37

Hallo allemaal,

Wij zijn vorige week in Denemarken geweest met onze nieuwe aanwinst, wij hebben het daar enorm getroffen met het weer. De eerste 3 dagen was het bloedheet en toen hebben wij iets raars geconstateerd. De blauwe sticker op de caravan aan de deurzijde kant die aan de achterkant omhoog loopt is niet bestand tegen hitte en met de quicklockblokjes van de tentstokken die ertegen aan drukt gaat deze sticker verschuiven. Waarschijnlijk alleen in combinatie met wat wind en hitte krijg je er problemen mee, het is een raar gezicht dat er in die sticker nu een kronkel zit. Gaan we proberen op te lossen, maar ik zou als ik jullie was kijken of er van te voren iets te verzinnen is.

Verder een uitstekende caravan en nu op naar de volgende vakantie in Toscane (nog 5 weken te gaan).

Kippie1977

Bericht door Kippie1977 » do 19 jun 2008 19:21

We zijn inmiddels terug van drie weken vakantie (met de Dethleffs 490 TK). Weekje Drome, weekje Cote d'Azur, en weekje Eiffel. Helaas in de Drome flinke hagel (maatje knikker) gehad, en ons dak heeft nu hagelschade. Wel balen voor een caravan van toen een maand oud!

Geschatte schade zo'n 3200 euro. Waarschijnlijk volledig gedekt. Caravan wordt aankomende winter gemaakt. Het vreemde vind ik het nog dat je het tijdens omheenlopen nergens kunt zien, het zit puur op het vlakke gedeelte van het dak.

Tevens een Mover (Truma SE) besteld, wordt begin volgende maand gemonteerd. Na 1 vakantie was ik het 'gesjor' al zat. Kijk er nu al naar uit.

--Edit door typo

Kippie1977

Bericht door Kippie1977 » ma 28 jul 2008 16:55

Afgelopen weekend de caravan bij de dealer opgehaald. De Truma SE is geinstalleerd. Geniaal!

De nieuwe summer editions 2009 stonden al in de showroom. De verschillen met 2008 zijn minimaal. Verschillen zijn:
- Ander zeiltje op de grond
- '09 stickers :D
- Dikkere matrassen in het stapelbed (490TK indeling)
- Zilveren strips op de ronde bovenkastjes (vond het niet echt mooi staan)

Verder een paar honderd euro duurder.

BBreed

500 DB summer-edition 2009

Bericht door BBreed » wo 24 sep 2008 15:13

Op 28 augustus 2008 onze nieuwe 500DB summeredition 09 afgeleverd gekregen.
De levertijd was maar 4 weken. Was door dealer Campo (na raadpleging van productieschema) ook zo met ons afgesproken.
Wat een ruimtelijk gevoel in deze caravan. Hadden hiervoor een Home-Car 45, maar dit slaat werkelijk alles. Hebben voor deze summer-edition gekozen ook vanwege zijn iets lagere eigen gewicht. Gebruiken hem momenteel op een seizoenplaats (elk weekend) en in oktober nog 10 dagen herfstvacantie in Twente. Toch is er bij nadere beschouwing van deze HEERLIJKE caravan iets wat ik zo 1,2,3 niet kan verklaren.
Als ik de indeling bekijk zitten álle zwaardere elementen aan 1 kant van de caravan. De WC, de kledingkast met kachel, de keuken met koelkast, de 40 liter schoon-watertank. Alles is in 1 lijn gepositioneerd aan de linker zijkant van de caravan, terwijl er aan de rechterzijde (deur-zijde) behalve het 2 persoons bed géén zware delen of kasten zijn geplaatst. Heeft iemand (rij-)ervaring met de 500 DB summeredition 08 welke dezelfde indeling heeft of is er iemand die iets kan zeggen over de belasting pér wiel.

R_S_P
Berichten: 196
Lid geworden op: za 31 mei 2008 17:31
Locatie: Prov.Utrecht

Bericht door R_S_P » wo 24 sep 2008 15:42

Je zou hem eens op een weegbrug kunnen zetten, elk wiel afzonderlijk, dan kan je zien of de caravan wel of niet in evenwicht is. :idea:

Gr.
MET MIJN GEDACHTEN ERGENS ANDERS, BEN IK ALTIJD OVERAL.
Fendt Saphir 465 MY2021/ VW Tiguan 1.4 4-Motion High-Line

Caravanner

Bericht door Caravanner » wo 24 sep 2008 22:25

Staat onder dat bed of ter hoogte van het wiel geen grote accu ? Dat weegt nog al. Wel eens een 120 ampere accu getilt ?
Tevens douwt ieder van alles onder dat bed en dat loopt ook aardig op.

BBreed

Bericht door BBreed » do 25 sep 2008 12:35

Ik heb inderdaad mede om deze reden de accu van de mover helemaal rechts achterin onder de bank laten plaatsen, maar mijn verzoek blijft nog steeds of er mensen zijn die ervaring hebben met het rijden met een 500 DB summer-edition 08.
Ik ben zeker van plan om voor aanvang van onze herfstvacantie volgende week eens langs de weegbrug te rijden. Dan zijn alle goederen die normaal gesproken tijdens de zomervacantie in de caravan mee gaan ook aanwezig (tafel, stoelen, potten en pannen, lepesl en vorken etc.) Ivm de wettelijk toegestane massa op kenteken van mijn auto (1400 kg) in relatie tot het opgegeven rijklare gewicht is dit ook niet onverstandig denk ik.

Nollie

Bericht door Nollie » do 25 sep 2008 13:02

In onze 500 DB Summeredition 2008 hebben we accu van de mover net naast de watertank laten plaatsen, zodat we geen ruitmteverlies hebben in andere bakken. De stokken van de voortent en de luifel (bij Isabella nog een flinke extra zak) liggen helemaal achterin onder de rondzit. De tent zelf ligt in de bak onder de rondzit naast de deur. Onder het grote vaste bed liggen verder nog wat lichte spullen. Op de dissel hebben ook nog 2 grote fietsen. Nadat we alles ingeladen hebben meet ik de kogeldruk, was rond de 65 kg, en dan heb ik nog de WC goed en de watertank ongeveer half gevuld. Rond de 70 kg kogeldruk vertrokken. Combinatie lag als een blok op de weg. 100 km/u zonder probleem. Ook in de bergen in z-frankrijk geen probleem (N75 - N 85) Wij hebben vroeger ook een Home-car 450 gehad , maar daarvan kon de wegligging niet tippen aan die van de Dethleffs.

Warrie Bosscher

Bericht door Warrie Bosscher » do 25 sep 2008 13:22

Hebben een New Line 435 T uit 1994. Handelsbenaming RM3.
Massa leeg 777 kg. Maximale aslast 1200 kg. De aslast heb ik dit jaar mbv papieren van de fabrikant kunnen laten verhogen van 1050 kg naar 1200 kg. Geeft wat meer speling in de belading. Die 777 kg moet je met een korrel zout nemen. In de originele Duitse brochure staat massa leeg: 850 kg. Ik denk dat dat dichter bij de waarheid is want beladen meet ik achter de auto 1100 kg ( 1080 - 1120 ) op de weegbrug. Met 350 kg laadvermogen ben ik meer dan tevreden.

Binnenkort ga ik een echt 2-persoonsbed bouwen: 2 lattenbodems en 2 goede matrassen. Op de originele kussens hebben we een van der Meulen ( ? ) oplegmatras gebruikt. Ging wel maar echte matrassen lijken me beter. Hoop goed uit te komen met de kogeldruk, want die is van zichzelf al aan de hoge kant. Zware dingen moeten altijd achter de as.

Caravan heeft een Delta-as en een uitstekende wegligging. Misschien mede door de C-banden ( 3,5 bar ) met LI 96-98. De Westfalia SSK 2 doet zijn werk ook uitstekend. Kogeldruk meestal 60/65 kg. Kruissnelheid in B en Fr 105 km/h op de teller. Rijdt zeer ontspannen.

Na 14 jaar funtioneert bijna alles nog. Behalve de kk, die wil niet op gas starten. Laat ik bij de volgende beurt ( iedere 3 jaar ) naar kijken. Niet zo belangrijk want de gasstand wordt nooit gebruikt.

Als we deze zouden vervangen, zouden we eentje willen met twee enkele bedden: een V-uitvoering. Geeft misschien wat meer comfort op onze leeftijd.

BBreed

gewicht dethleffs 500 DB summeredition 2009

Bericht door BBreed » wo 15 okt 2008 13:09

Zo net terug van 10 dagen herfstvakantie met onze nieuwe summer-edition 500DB 2009.
In navolging op mijn eerdere berichten van 24 en 25 september op dit forum hebben we voor vertrek de caravan normaal beladen met datgene wat we altijd al in onze caravan met de zomervacantie trachten mee te nemen. Geen voortent want die nemen we nooit mee op vacantie. De luifel en de stokken in de auto dwars achter de voorstoelen. Kleding en wat etenswaren in de caravan. Mover overgeplaatst incl.accu. Ook de benodigde standaard uitrusting zoals parasols, 2 stoelen, voetenkrukjes, tafel, borden, pannen, bestek etc. zo vanuit onze oude caravin 1 op 1 in de nieuwe gestopt.
Opgave van de fabrikant/dealer: Leeg gewicht:1090kg.
rijklaar gewicht volgens opgave op 1182 kg. Omdat mijn auto maar 1400 kg. mag trekken hebben we het totaal gewicht op kenteken bij de RDW teruglaten zetten op 1400 kg (ipv. de opgave van 1500kg max.gewicht.) Blijft dus over een geschat laadvermogen incl.advanced-pakket en mover plus accu van cá 1280 kg.
Zo toen op naar de weegbrug. Wat was de uitkomst:
Geheel beladen zoals we altijd op vakantie gaan 1380 kg. met een kogeldruk van 80 kg.
Hieruit blijkt dat de opgegeven gewichten leeg en rijklaar redelijk bij de waarheid zitten. Het rijdt inderdaad heerlijk en goed stabiel.

Watersingel
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 okt 2008 20:08
Locatie: Buitenpost

Bericht door Watersingel » vr 24 okt 2008 20:15

Geen Dethleffs weer. Onze 460DB van 2005 ingeruild. Was een echt maandagmorgen monster. Direkt na eerste vakantie band vervangen zat grote bobbel op. Spiegel vervangen was met verkeerde kit gelijmd. Lekkage dakramen. Meerdere keren bed dus nat etc. Geen echt prettige ervaring met dit merk. Dus maar weer een Knaus gekocht. [/list]
Laatst gewijzigd door Watersingel op di 10 feb 2009 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Citroen C4 Picasso met nieuwe Burstner Premio 435 TS van 2013
]
Als ik er aan toe ben, ga ik op vakantie!!

MLLJ

Bericht door MLLJ » zo 26 okt 2008 14:39

Tsja, er is geen enkele slechte caravan eigenlijk meer tegenwoordig, of moet je zeggen geen enkele goede caravan. Aan ieder merk is er wel wat aan te merken. Is Knaus (Eiffelland, Tabbert, Tab ook volgens mij!)niet failliet verklaard onlangs, en waar zal dat aan gelegen hebben? Vorig jaar Beyerland, Chateau, Delta, Home-Car, wellis waar allemaal uit dezelfde fabriek, en van bijna alle bestaande caravans uit de laatste fabriek zijn alle fronten vervangen, dit ivm scheurvorming, dus vochtproblemen! Wij zijn zelf tot nu toe gelukkig met onze Dethleffs, hiervoor een Beyerland, waar we ook gelukkig mee waren. Vrienden van ons hebben een Burstner, ook onlangs scheurtjes geconstateerd. Tsja, het zijn net mensen, die hebben ook weleens wat, dus caravans ook.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » ma 27 okt 2008 12:35

@MLLJ:
Wat het faillissement van Knaus-Tabbert GmbH betreft: dat had volgens mij geheel andere oorzaken dan (véél te véél) garantieclaims. Mij zijn dan ook geen structurele gebreken uit die stal bekend.

Voor zover ik het tot nu heb mogen begrijpen, was deze firma ietwat aan de tè krappe kant gefinancierd -met andere woorden: de rentelast bleek te hoog. Als dan de markt (flink) inkrimpt, is het dan doorgaans snel gedaan....
Achteraf blijkt dat men het nog bijna één jaar heeft kunnen uitzingen, want de ontwikkelingen waren ook vorig jaar al (tamelijk) dramatisch.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

MLLJ

Bericht door MLLJ » ma 27 okt 2008 17:34

Ja, dat weet ik, ik schreef ook niets over garantieclaims mbt Knaus. Ik weet dat er veel te veel Knaus caravans geproduceerd zijn de afgelopen 2 jaar en dat ze niet verkocht werden. Maar de beweegredenen van u om nooit meer een Dethleffs te kopen is niet helemaal terecht. Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat bijna alle merken wel wat hebben. Zo heeft bijv. de Knaus Sport vaak het probleem dat de zijwand hobbelig is en dat daar eigenlijk niets aan gedaan kan worden. Je ziet als het ware de contouren van de binnenmeubelen terug aan de buitenkant. Maar goed, de discussie over wat wel goede slechte caravans zijn worden al genoeg gevoerd. Tis maar net welke caravan je mooi vindt en aan je wensen voldoet, en dat is toch het belangrijkste en niet wat een ander ervan vindt.

Patrick-Eke

Bericht door Patrick-Eke » za 15 nov 2008 04:52

mijn dethleffs "bj 2004" is in perfecte nieuwstaat.
alles is zeer mooi en degelijk afgewerkt.
ook aan de buiten zijde zijn goede materialen gebruikt.
enkel de spiegel in de badkamer,
je ziet door het spiegelglas waar hij gelijmd is!!!!!!!! echt een raar zicht..
en de tafel van de zithoek is iets te klein.
binnenin mist ik enkele stopcontacten die gaan er na de winter bij geplaats worden.
En een mover, ik denk aan de truma SE "is onder tussen geplaatst het is een powrmover geworden"
en dan nog een mooi plaatsken voor ons dierbaar tv(ken)
Laatst gewijzigd door Patrick-Eke op zo 26 jul 2009 02:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Watersingel
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 okt 2008 20:08
Locatie: Buitenpost

spiegels Dethleff

Bericht door Watersingel » do 15 jan 2009 09:33

Die spiegel is met foutieve kit vastgemaakt. Bij onze caravan is er tijdens de garantieperiode een nieuwe spiegel overheen geplakt en weg was de fout.

Patrick-Eke

Bericht door Patrick-Eke » za 31 jan 2009 13:46

haarsheurtjes, tot hiertoe (gelukkig) nog geen scheurtjes.. maar ze kunnen nog komen , nu is mijn vraag.
Bij welk type komen de meeste haarscheurtjes voor?
ik heb dit front..

Afbeelding

Groeten Patrick
Laatst gewijzigd door Patrick-Eke op zo 26 jul 2009 02:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Derbyke

Bericht door Derbyke » za 31 jan 2009 17:38

Hallo Parick,

Ikzelf heb het front van mijn caravan vorig laten vervangen omdat het scheuren vertoonde.
Maar de jouwe is van 2004, en heeft vermoedelijk een glad voorfront, mijn had nog het oude type, nl het gebobbeld front.
Nu is het mijne ook vervangen door het gladde type, en is een ander materiaal.
Het oudere was kunststof en ook vrij dun en zacht materiaal, het nieuwe is polyester dikker en harder.

Kcara

Bericht door Kcara » zo 1 feb 2009 18:49

Patrick-Eke schreef:haarsheurtjes, ook mijn caravantje is bj 2004 en tot hiertoe (gelukkig) nog geen scheurtjes.. maar ze kunnen nog komen , nu is mijn vraag.
Bij welk type komen de meeste haarscheurtjes voor?
ik heb dit front..

Groeten Patrick
Bij deze fronten heb ik scheuren nog niet meegemaakt, de eerdere serie van deze fronten zit nog geschroefd (ook daarbij nog geen scheuren gezien) en de nieuwere serie (va 2005 in elk geval) daar zijn de fronten zwevend gemonteerd, dit kan je herkennen aan een extra alu strip naast de tentlijst. Deze fronten hangen gewoon los. toppie.gif

Watersingel
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 okt 2008 20:08
Locatie: Buitenpost

Re: spiegels Dethleff

Bericht door Watersingel » vr 26 feb 2010 19:35

Watersingel schreef:Die spiegel is met foutieve kit vastgemaakt. Bij onze caravan is er tijdens de garantieperiode een nieuwe spiegel overheen geplakt en weg was de fout.
Citroen C4 Picasso met nieuwe Burstner Premio 435 TS van 2013
]
Als ik er aan toe ben, ga ik op vakantie!!

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Dethleffs

Bericht door Stoekie » vr 26 feb 2010 21:27

RE.gif
Beetje vreemd om uw eigen bericht te quoten zonder verdere reaktie.
Of doet u dit met een speciale bedoeling?
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

Plaats reactie

Terug naar “Dethleffs”