Chateau

Gebruikersavatar
Forumteam
Forumteam
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 19:22

Chateau

Bericht door Forumteam » ma 16 jan 2006 21:34

Ervaringen met Chateau

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Re: Chateau

Bericht door Renaat » di 17 jan 2006 20:35

webmaster schreef:Ervaringen met Chateau
Onze ervaring: comfortabele caravan met veel ruimte (type 450), veel standaard voorziene faciliteiten: ringverwarming, boiler, 4 stopcontacten 220 v, vast bed, slingerdemper ALKO 2004 enz...

Twee minpuntjes:

1° het draagvermogen van de C-bandjes zit op de limiet: 670 kg voor een caravan met MTM van 1300 kg. :cry:

2° de afwerking is wat slordig: slecht ingedraaide schroeven, slecht geplaatste waterleiding, lullige combirollo's, bekleding frigodeur komt los, slechte bevestiging hordeur, één scheef ingebouwd raam, enz...

Ik las op het forum dat deze kleine ongemakken ook bij andere merken frequent voorkomen en ... met een beetje handigheid is veel te verhelpen 8)

Voor de volledigheid: wij hebben deze caravan nieuw gekocht in april 2001. Sedertien werden er een 20-tal reizen mee gedaan over 30.000 km, meestal in Frankrijk en gespreid over +/- 300 vakantiedagen. :D

Dat over zo'n periode iets stuk gaat kan ik begrijpen maar grosso modo moet ik stellen dat de afwerking van de caravan een beetje slordig en te subtiel is. :(

Caravanconstructeurs beweren dat een betere afwerking meer gewicht en dus minder laadvermogen meebrengt. Hoeveel gewicht? 10 kg? 20 kg? 30 kg per caravan?
Daar zou ik best mee kunnen leven in ruil voor een betere afwerking. :)

voor de rest: have fun with Chateau :)

grtjs

Renaat
Laatst gewijzigd door Renaat op wo 18 jan 2006 19:52, 2 keer totaal gewijzigd.
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Stef

Bericht door Stef » wo 18 jan 2006 00:18

Renaat, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is het werkelijke leeggewicht van jouw caravan en wat is het door Chateau opgegeven leeggewicht?

Renaat
Berichten: 651
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 15:20
Locatie: in droog Haspengouw

Bericht door Renaat » wo 18 jan 2006 16:08

Stef schreef:Renaat, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is het werkelijke leeggewicht van jouw caravan en wat is het door Chateau opgegeven leeggewicht?
het betreft een calista 450

gewogen op de weegbrug van de autokeuring:
gewicht op de as = 1000 kg
gewicht t.h.v. het neuswiel = 60 kg
totaal 1060 kg en dus laadvermogen 240 kg

reservewiel aan boord, geen gasflessen, geen gerief: leeg

Chateau stelt het leeggewicht op 1000 kg

grtjs Renaat
VW Passat Variant TDI met Chateau 450

Gebruikersavatar
Kooiton
Berichten: 748
Lid geworden op: wo 7 dec 2005 12:50
Locatie: Amersfoort e.o.

Bericht door Kooiton » wo 18 jan 2006 16:33

Wij hebben dit jaar een Chateau Caratt 390 TZF aan geschaft. Inmiddels vijf maal mee weggeweest. Wat ik van renaat herken is, slecht ingedraaide schroeven en de afdekdopjes die dan ook snel loslaten. De eerste vakantie die wij maakte ben ik een half uurtje de caravan rond geweest en heb alles hesteld. Ik weet het hoord eigenlijk niet maar ik ben niet zo moeilijk en ga voor dit soort dingen niet gelijk terug naar de dealer. Verder is het een vrij simpele uitvoering zodat er ook weinig stringen kunnen optreden. Wat wij belangrijk vonden, een goed toilet (zeker geen douche) en een vast bed met goede matrassen en verder een vaste zit. Dit vonden wij allemaal in de Caratt 390 TZF. Prima caravan, gunstig geprijst, gaat hopelijk nog jaren mee. Helaas werd ik gisteren wel gebeld voor een terugroep actie van Chateau. Aan de twee uiteinden van de voortentrail zitten schroefjes die moeten vervangen worden. Geen probleem, rij ik wel even langs. :)
Toyota Rav-4 benzine 2014 / Kip Isa White 47 TBLAfbeelding

Stef

Bericht door Stef » wo 18 jan 2006 19:25

Renaat schreef:
Stef schreef:Renaat, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is het werkelijke leeggewicht van jouw caravan en wat is het door Chateau opgegeven leeggewicht?
het betreft een calista 450

gewogen op de weegbrug van de autokeuring:
gewicht op de as = 1000 kg
gewicht t.h.v. het neuswiel = 60 kg
totaal 1060 kg en dus laadvermogen 240 kg

reservewiel aan boord, geen gasflessen, geen gerief: leeg

Chateau stelt het leeggewicht op 1000 kg

grtjs Renaat
Aha, dus daarmee blijkt het verschil tussen Chateau en bv Adria:
Chateau geeft als leeggewicht de lege asdruk op en Adria geeft het volledige leeggewicht op. Scheelt in geval van de Chateau 450 dus 60 kg.

BDoets

Bericht door BDoets » ma 20 feb 2006 23:48

Onze eerste caravan was een Chateau, ik weet de typenaam al niet meer, een driebeds caravan met klassieke indeling. Hij was al iets van 15 jaar oud toen we 'm kochten (voor niet veel moet ik erbij zeggen), we hebben er een aantal jaren mee gedaan en de smaak van caravannen te pakken gekregen. Maar op een gegeven moment begon de voorwand van de bodem los te laten. Ik merkte het het eerst aan dat ik in mijn achteruitspiegel de voorwand van de caravan heen en weer zag gaan onder het rijden... :shock:
Wat ook heel leuk was is dat we een keer op weg naar huis een klapband kregen, die was aan flarden. Wiel verwisseld, verderop nieuwe band gekocht, naar huis gereden. Caravan naar de winterstalling. volgend voorjaar naar Normandië. Zetten de caravan op een plek, ik doe het keukenkastje open en zie... het wiel. De flarden van de kapotte band hadden de plastic wielkast aan stukken geslagen, niks van gemerkt... we misten ook nog twee pannetjes, die zijn gewoon door het gat naar buiten gerold :lol:
Een lap taai plastic gekocht in een bouwmarkt, en met een popnageltang en brede vinyl tape die wielkast weer opgelapt. Die reparatie heeft nog een aantal jaren gezeten, tot die voorwand loskwam dus...
Bart

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Bericht door Trina » do 23 feb 2006 20:38

De berichten die hierop volgden zijn verplaatst naar:
"Klussen, onderhoud en reparatie" onder de naam "Banden"
Trina.

Cheese

scheurvorming voorfront chateau?

Bericht door Cheese » za 16 sep 2006 13:30

wij zijn op zoek naar een 2e hands caravan, max. beladen 1300 kg leeg gewicht +- 1000, max. 4.8 m en daarbij viel ons oog op de chateau callista met rondzit en permanent bed en daarnaast wc,
qua indeling vonden wij deze heel mooi, maar navragende hoorden we dat chateau toch vaak met de franse slag afgewerkt werd (en bovenstaande lijkt dat te bevestigen ivm schroefjes die losgaan etc.) vooral de elektra en onze buerstnerdealer (huidige caravan 1989)vertelde ons dat er problemen zouden zijn met een voorfront waar makkelijk scheurvorming in zou kunnen optreden,
dit lazen we ook nog eens in een KCK nummer van de ANWB,
zijn er mensen die daarmee ervaring hebben?

alternatieven zagen we in dethleffs en adria

Johann

Chateau

Bericht door Johann » zo 17 sep 2006 14:15

Wij kochten begin dit jaar een Mon Reve model 2005. De Franse slag lijkt verdwenen want geen klachten over schroeven, bouten en moeren etc. Ook begrepen dat problemen met scheurtjes bij handvaten-voor verholpen zijn..ik heb ze niet!
Fijne caravan.

Pyra

Chateau kwaliteit

Bericht door Pyra » ma 18 sep 2006 02:49

We hebben enkele weken geleden een nieuwe Chateau 450 UF Calista CT gekocht en ik herken me absoluut niet in de eerdere verhalen over losse schroefjes (ik mis daarbij het bouwjaar in de meeste verhalen).

Integendeel, na veel verschillende merken en modellen bekeken te hebben bleken de Chateaus die we zagen de best afgewerkte. Bovendien is het een van de weinige merken die veiligheid als kwaliteits-aspect doorvoeren. Dat gaat van de afstand van de halogeenlampjes tot de gordijnen, tot de bevestiging en afscherming van de elektrische installatie, bv. in de bedbak. Zelfs binnen de Tirus-groep viel me op dat Chateau daarin het verst lijkt te gaan.

Het kan zijn dat de dealer goed werk heeft geleverd maar in de showrooms van andere dealers en merken viel ons hetzelfde op.

Dit alles werd bevestigd toen we onze eigen trots eenmaal op de oprit hadden staan.

Ik heb tot nu toe geen enkel mankement, los schroefje of zelfs maar slordigheid kunnen ontdekken en ik ben een heel vervelende op dat punt.

Bestaat de Franse slag nog wel als je bedenkt dat bv Duitse merken misschien wel in Polen of Tsjechie bouwen, terwijl je bij Chateau in Hamont zelf de produktie in alle openheid van heel dichtbij mag bekijken.

Pyra

Chateau kwaliteit

Bericht door Pyra » ma 18 sep 2006 02:54

Overigens zijn ook de banden, in ieder geval op onze caravan, van voldoende draagvermogen (sowieso C-banden).

En meting van gewicht met 75 kg inhoud leverde 1100 kg op, precies zoals het moet zijn, met nog 200 kg over.

Zou er iets drastisch veranderd zijn bij Chateau?

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

RE: Chateau

Bericht door JanW » ma 18 sep 2006 22:39

Even naar aanleiding van de laatste bijdrage van Pyra:
Zou er iets drastisch veranderd zijn bij Chateau?
Dat denk ik zeker wel. Het management van Kip (Trius) heeft in Hamond (België) goed orde op zaken gesteld.
Buiten allerlei invloeden op technisch gebied (bekabeling, CE-keurmerk et cetera), zie je de laatste 2 à 3 jaar dat ook zaken als afwerking (...en vooral de tijd die de werknemers krijgen om de zaak netjes af te werken!!!!) steeds méér aandacht van het management van de fabriek krijgen. Zo nu-en-dan zie je nog wel eens een (op z'n zachtst gezegd) "vreemd" gekitte natte ruimte, maar dat kom je bij tal van andere merken -óók niet de minsten!- bij nauwkeurige inspectie eveneens tegen.
Wat mij wel opvalt is dat Chateau steeds 'losser' lijkt komen te staan van het zusje Home-Car als het op afwerking en materiaalgebruik (en verbruik) aan komt -maar da's een mening mijnerzijds.

Greetz,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Pyra

Chateau afwerking bv badkamer

Bericht door Pyra » di 19 sep 2006 07:45

Ook een van die dingen die ons zijn opgevallen: de badkamer is veel meer spatwaterdicht afgewerkt, het plastic loopt bv tot over de dorpel in plaats van een naad in de badkamer.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » wo 20 sep 2006 22:23

Renaat schreef:
Stef schreef:Renaat, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is het werkelijke leeggewicht van jouw caravan en wat is het door Chateau opgegeven leeggewicht?
het betreft een calista 450

gewogen op de weegbrug van de autokeuring:
gewicht op de as = 1000 kg
gewicht t.h.v. het neuswiel = 60 kg
totaal 1060 kg en dus laadvermogen 240 kg

reservewiel aan boord, geen gasflessen, geen gerief: leeg

Chateau stelt het leeggewicht op 1000 kg

grtjs Renaat
Renaat,
Dat is toch geen probleem, per slot van rekening 'leunt' het kogelgewicht op de auto. Bij een evt. controle wordt er ook alleen naar de asdruk gekeken.
In het bovenstaande voorbeeld is er dus een laadvermogen van 300 kg.
(ervan uitgaande dat de kogeldruk 60kg blijft).

Marco.

Stef

Bericht door Stef » do 21 sep 2006 10:07

Marco 007 schreef:
Renaat schreef:
Stef schreef:Renaat, waar ik erg benieuwd naar ben: wat is het werkelijke leeggewicht van jouw caravan en wat is het door Chateau opgegeven leeggewicht?
het betreft een calista 450

gewogen op de weegbrug van de autokeuring:
gewicht op de as = 1000 kg
gewicht t.h.v. het neuswiel = 60 kg
totaal 1060 kg en dus laadvermogen 240 kg

reservewiel aan boord, geen gasflessen, geen gerief: leeg

Chateau stelt het leeggewicht op 1000 kg

grtjs Renaat
Renaat,
Dat is toch geen probleem, per slot van rekening 'leunt' het kogelgewicht op de auto. Bij een evt. controle wordt er ook alleen naar de asdruk gekeken.
In het bovenstaande voorbeeld is er dus een laadvermogen van 300 kg.
(ervan uitgaande dat de kogeldruk 60kg blijft).

Marco.
Meestal wordt alleen de asdruk gemeten, maar de hele caravan kan en mag ook gewogen worden, hoor!

Marco 007

Bericht door Marco 007 » do 21 sep 2006 23:16

Stef,

Ik heb altijd begrepen van mijn dealer en ook van de ANWB dat de kogeldruk rust op de trekhaak en dus niet wordt meegewogen. Dit gewicht geld als lading in de auto.

Op dit forum is hier ook een ander lijntje over, maar een écht duidelijk antwoord heb ik nooit gezien.
In Nederland wordt in ieder geval alleen de asdruk gewogen, maar in het buitenland...... :?:

Marco.

Pyra

Chateau

Bericht door Pyra » vr 22 sep 2006 00:52

OK, en nou weer terug naar het topic? Meer mensen met recente ervaringen met Chateau?

Chateauke

Bericht door Chateauke » za 23 sep 2006 23:58

Ben aan mijn derde Chateau Cantara toe. Mijn huidige is van maart 2003.
Heb er reeds veel kilometers op slechte wegen o.a. in Polen en Italië mee gereden. Gemiddeld 7o dagen per jaar in gebruik...
Behoudens kleine dingen die ik zelf heb hersteld... een schroefje hier of daar niets speciaal aan de hand gekregen. Het is een mooie en degelijke caravan waarover ik zeer tevreden ben. Mijn volgende is weer een Chateau... alhoewel een Avento mijn aandacht bezig houdt.
Mijn idee is dat er aan elke caravan wel iets scheelt... het is afhankelijk van hoe je er mee omgaat, onderhoudt en stalt.

Marco 007

Bericht door Marco 007 » zo 24 sep 2006 10:49

Chateauke schreef:... het is afhankelijk van hoe je er mee omgaat, onderhoudt en stalt.
En hoe erg je het vindt als er een schroefje lostrilt, of ergens een schroefje vergeten is...
Ik pak dan een schroefje en een schroevedraaier en het probleem is in no-time opgelost....

Anderen zullen steeds naar de dealer rijden....dat geeft irritatie....

Marco.

Pyra

Chateau

Bericht door Pyra » zo 24 sep 2006 11:30

Marco 007: Voorwaar een zeer inhoudelijke bijdrage!



Sorry hoor...

Chateauke

Bericht door Chateauke » zo 24 sep 2006 13:21

Aan Pyra... dat is nu ook toevallig heb een Chateau Cantara 450 FHU getrokken door een Renault Laguna Grandtour 1.9 DCI ... Heerlijk !!!

Pyra

Chateau

Bericht door Pyra » zo 24 sep 2006 18:56

Chateauke, wat houdt ge als kogeldruk aan? Mijn Renault-dealer (de techneut daar) heeft ook een Laguna met caravan van ca 1300 kg. Hij bezweert dat zo'n 50 kg veel prettiger rijdt. Ik heb zelf dezelfde ervaring, met onze vouwwagen op 50 kg reed prettiger dan de caravan nu met 75 kg (even los van de grotere massa etc. maar de op/neerwaartse beweging).

Chateauke

Bericht door Chateauke » zo 24 sep 2006 22:34

Ik heb ook de gewoonte om iets meer naar achter te laden... mijn kogeldruk is dan rond de 50 kg. Mijn Cantara weegt leeg 1200 kg omdat ik een mover heb laten plaatsen. Ik kan dan nog max. 300 kg laden... maar zoveel heb ik nooit mee. De Cantara heeft de neiging iets naar voor te hangen waardoor mijn trekauto ook wat doorzakt. De combinatie hangt dan niet echt mooi waterpas. Dat komt omdat de bol van de trekhaak iets te laag komt. Ik heb de trekhakenfabrikant, gevestigd in Meerhout (B), gevraagd om een trekhaak te vervaardigen waarvan de hals iets langer is. Dit mocht niet vanwege voorschriften van Renault... garantie vervalt eventueel enz. In mijn disselbak zit bijna niets... alleen twee gasflesjes, mijn lege vuilwatertank en een bakje met mijn haringen da's al anders wordt het aan de voorzijde te zwaar het reservewiel hangt onder de caravan mijn fietsenrek hangt ook aan de achterzijde. Ik heb alles zorgvuldig gewogen en bij de eerste km van een nieuwe trip voel ik al gauw als er iets niet klopt. Trouwens ik heb daar nooit veel problemen mee... mijn vrouw laadt altijd de caravan en is daar blijkbaar een "experte" is.

Groetjes

Ray

Chateauke

Bericht door Chateauke » zo 24 sep 2006 22:40

Heb vorige week bij mijn dealer (in Nederland!) de nieuwe Calista CT gezien overigens. Een prachtige caravan. Ik zou als ik nu een nieuwe kocht niet twijfelen omdat de nieuwe Cantara een beetje te zwaar ... en te duur geworden is.
Nog veel plezier er mee !

Groetjes

Ray

Plaats reactie

Terug naar “Chateau”