ervaring met chiptuning

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

ervaring met chiptuning

Bericht door Paul1502 » di 28 feb 2012 20:01

Goedenavond,

Ik overweeg mijn Volvo V70 2.4 TD automaat te laten chip tunen bij Chip Performance.
Iemand ervaring met dit bedrijf??

Eventueel via PB

Alvast een fine avond

Groet

Paul

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Nordicman » di 28 feb 2012 20:33

Paul,

De site van hun laat niet al te veel zien, wel onwaarheden in hun verhalen, chip-tuning is altijd te traceren, en aankoop van een duurdere uitvoering met meer Pk's is niet alleen een kwestie van andere software, ook vaak van bijv olie koeling onder de zuigers andere intercoolers en ander zaken, ook jouw automaat is aan een max Nm's gebonden.
Ze hebben volgens mijn ook geen rollenbank voor de exacte afstelling (meten is weten) dus ik denk dat dit bedrijf in de categorie software laders valt.
Voor verantwoord chippen raad ik toch een bedrijf aan met rollenbank, bijv Speed-centre in Geldermalsen, of van Beek in Den Haag, dit zijn mannen die honderden auto's op de rolleenbank hebben afgesteld.

Veel succes en wijsheid.

Ad
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Micky » di 28 feb 2012 21:41

RE.gif

helemaal mee eens, dat soort prietpraat ren ik ook gelijk voor weg. ik zou als ik jou was zeker eens kijken bij JD tuning, daar ken ik veel goede ervaringen van (vrienden, niet zelf laten doen aangezien ik altijd meer dan voldoende vermogen standaard had, mijn huidige auto is (onnodig trouwens), origineel ABT gechipt bij aflevering aan de eerste eigenaar).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

bijbeuner

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door bijbeuner » wo 29 feb 2012 07:37

Heb mijn vivaro in decenber laten "chippen" remapping op maat.
Ik heb het met de tuner er over gehad dat ik veel met de caravan op weg ben en dat ik tussen 90 en 100km/h wat meer vermogen wil hebben.
Hij heeft mijn software bijgewerkt zoals ik het wou,heb nu mijn max. koppel op 2300tr/min dan zit ik op 95km/h in de vijfde versnelling.
De vivaro is voor het tunen en er na op de rollenbank geweest,
resultaat;standaard 114pk nu 132pk
standaard koppel 290nm nu 335nm.
Ik heb "maar" 18pk vermogen winst maar daar ging het mij niet om ik wou meer koppel en dat heb ik nu ook,helaas nog niet met de caravan erachter gereden maar men merkt ook zo het verschil in koppel,nog een gunstig neven efect mijn verbruik is b.ijna 1liter op 100km gezakt.

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Nordicman » wo 29 feb 2012 09:30

Bijbeuner,

Kijk zo hoort een goede chiptuning opgezet te worden, zoiets van: men vraagt en wij stellen hem op die wensen in, verschuiven van max koppel naar een bepaald toerental.
Dit heeft ook grote voordelen tbv van veel toegepaste dubbele vliegwiel constructies, die bij te laag toerental je max koppel nogal eens gaan trillen.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

remels75

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door remels75 » wo 29 feb 2012 11:03

Alleen tunen bij een fatsoenlijke tuner en niet een beun op de hoek. Rollenbank op maat is het mooiste. Bij Volvo denk ik aan Rica tuning of European tuning, die hebben de nodige ervaring met Volvo. Ga niet met een willekeurig prutser in zee, want dat kan verkeerd (duur) uitpakken.

Voor de Volvo 2.4 D kun je ook nog overwegen er de D5 software in te laten stoppen, bij sommige modellen kan dat. Het blok is vrijwel gelijk aan de D5, dan kom je op het D5 vermogen uit. Wil je verder, dan wordt het een stage1 en dan ga je de boel zwaarder belasten. Kan ook goed gaan, maar wil je niet het onderste uit de kan, dan het is iets om te overwegen, is denk ik ook nog iets goedkoper.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7806
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Nimma » wo 29 feb 2012 13:28

Idd ik ben door schade en schande wijs geworden en jij nu uitvoerig gewaarschuwd. 3 keer terug naar Doetinchem. En maar weer schuiven in die grafieken op de laptop. Het is nooit helemaal goed gekomen voor die €495,00.
De auto bleef met een golfbeweging accelereren ipv met 1 vloeiende beweging. Geen rollenbank daar. En allemaal lovende revieuws op hun website :wink:
Met 400Nm heb ik nu even geen chiptuning nodig, maar een volgende keer neem ik een andere route thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Volvodriver

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Volvodriver » wo 29 feb 2012 21:11

Goedenavond Paul1502

Niet naar Chipperformance gaan. Vergeet het.
Ga naar Fasttech, Rica of BSR. European Tuning verkoopt als ik het goed heb Rica en BSR.
Het hangt er trouwens even vanaf welke 2.4D uitvoering je hebt in je V70. Is het de 163 pk versie van na 2006. Dan is er ook nog de mogelijkheid om naar Polestar te gaan.
Dat is iets duurder maar geeft wel de garantie dat Volvo er mee akkoord gaat.

Voor meer informatie: Kijk eens op het Volvoforum.

Paul1502
Berichten: 378
Lid geworden op: ma 16 aug 2004 10:40
Locatie: Wedde

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Paul1502 » do 1 mar 2012 12:18

goedemiddag,

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en alle suggesties. Ik ben een stuk wijzer en voorzichtiger geworden. scratch.gif
Voorlopig nog maar even zonder tuning

Een fijne dag gewenst zwaaien.gif

Mirjam & Paul

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Nordicman » do 1 mar 2012 13:11

Paul,

Zo erg is het ook weer niet om het af te blazen, idd BSR is ook super.
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Volvodriver

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Volvodriver » do 1 mar 2012 19:56

Ik rij zelf ongechipt. Ik ken echter zat mensen die (na de garantie) hun auto door Rica, BSR of Fasttech hebben laten chippen.

Persoonlijk vind ik het (met de D5 163 pk en 350 Nm) niet zo nodig. Maar ik heb er ooit wel over gedacht.
Maar de verhalen zijn over het algemeen best positief. Dus het kan wel en is bij bovengenoemde bedrijven ook echt wel goed.

Waar ik wel voor wil waarschuwen is dat je niet naar honki tonki bedrijven moet gaan om te chippen. En dat bedrijf dat jij in je openingspost noemt is zo'n honki tonki bedrijf!

Voor Volvo zijn de door mij genoemde bedrijven de belangrijkste en de betrouwbaarste. Daar gaan echt veel Volvorijders die ik ken heen!

En nogmaals: Heb je een "nieuwe" Volvo van na 2006 dan is Polestar de optie via de dealer met alle support van Volvo AB.

adria

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door adria » za 10 mar 2012 09:03

Heb goede ervaring, rij momenteel al 40000km met chip zonder 1krimp van de auto.
Kan met deze wel zeggen er zijn weinig goede chipboeren.
Het is wel zo als je het bij een goede chipboer laat doen en de garage van uw automerk doet een update van uw motor {dus effe laptop aan pc van uw motor} dan is de hogere koppel verdwenen. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Jan van Vijven » za 10 mar 2012 09:51

Ik heb ook overwogen om te chippen, maar doe het niet, waarom?
Het bleek dat de acceleratie maar een halve seconde verbeterde, (van 0 tot 100 in 7 sec ipv 7.5 sec.)
Wel kreeg ik 30 pk,s meer en 70 nm meer, maar met caravan heb ik al genoeg vind ik.
Acceleratie met hok erachter van 0 tot 80 in 9.2 sec (zonder chip)

Dat de boel zuiniger word geloof ik niet,
Als je de zelfde rijstijl blijft houden zou dat moeten lukken, maar je weet dat je, bv op een binnenweg, sneller kunt inhalen dus zal dit ook gebruikt worden(dus weg zuinigheid)

Er word beweerd dat het niet schadelijk is voor de motor, bedenk wel dat als je er meer pk,s uithaalt dat er ook meer warmte vrijkomt en dat de torsie op de assen groter word, tevens zal de koppakking en kleppen ook meer te verduren krijgen en zo zijn er nog tal van dingen die het zwaarder krijgen.
Hiermee bedoel ik niet dat het per definitie schadelijk is, ik zelf ben ook een voorstander van wat extra geweld onder de kap :lol:

Als je besluit om te chippen bedenk eerst wat je er mee wilt bereiken.

Jan.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

remels75

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door remels75 » za 10 mar 2012 12:32

Het hangt ook enorm van het type auto af. Voor echte chiptuning bij een auto die al op het randje zit, is de hogere belasting wel een punt. Maar als ik naar m'n eigen Saab kijk, dan ligt dat anders. De 1.8t, 2.0t en 2.0T Aero hebben allemaal hetzelfde blok / koppeling / bak. De eerste twee , 150 en 175 pk, hebben alleen software als verschil. De laatste heeft een andere turbo en een andere nokkenas, meer niet. Dan kun je dus met puur software van 150 naar 175 pk zonder enig risico, en die 210 die er nu in zit, belast alleen de turbo meer. De rest is gemaakt voor die 210 pk, dus dat blijft echt wel heel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door JPGeetje » za 10 mar 2012 16:54

RE.gif
Het blok kan dan wel van al die verschillende uitvoeringen identiek zijn, maar wat denk je van de aandrijflijn?
Die zal wel aangepast zijn voor de verschillende motoren (je wil immers ook sneller met een sterkere motor) Zo''n aandrijflijn is ook gebouwd voor een bepaald max. koppel en krijgt het na een chip-beurt ook zwaarder te verduren, wellicht te zwaar! weenie.gif

Groetjes,
Jan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Micky » za 10 mar 2012 22:34

RE.gif

nee hoor, voor elke motor 1 aandrijflijn is veel te duur, ze hebben voor de meeste gewone motoren, dezelfde aandrijflijn..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

remels75

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door remels75 » zo 11 mar 2012 01:30

Klopt, bij de Saab is de rest van het zaakje volledig hetzelfde. Voor de Volvo V70 is het ook zoeken, er zijn wel een x aantal 2.4D's op de markt geweest, die niets meer waren dan een geknepen D5. Dat kun je ook zien bij de chiptuners, eindvermogen van D5 en 2.4D is dan hetzelfde. Gewoon een truc om een "kleinere" motor in de folder te zetten zonder extra kosten te maken op de productielijn.

Gebruikersavatar
Michel_V
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 12 jun 2006 22:48
Locatie: Doetinchem

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Michel_V » zo 11 mar 2012 18:10

RE.gif De Opel Astra H 1.9 diesel kent dit ook, de 100pk is exact gelijk aan de 120 pk. even de software aanpassen en 20 pk erbij !
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges

Jeep Patriot 2.4 4WD

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Mstuniek » zo 11 mar 2012 18:22

Ook de Ford Focus Ecoboost 150 en 182 zijn hetzelfde blok. Standaard is 182 pk en de 150 pk is softwarematig naar beneden bijgesteld.
Ronald
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

485TK

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door 485TK » di 13 mar 2012 11:22

Belangrijkste advies is : laten chippen bij een bedrijf waarvan je de reputatie goed kent.
Ga dus niet op een site af of vlotte verkoop babbels.

Ga niet voor de goedkoopste !
Ik rijdt al ca. 8 jaar met een gechipte auto, nog nooit 1 probleem gehad.
Kosten van het chippen waren € 1000.- voor alleen de software wijziging.
Niet goedkoop, maar je weet dat het door een vakman met kennis gebeurd die al honderden auto's heeft gechipt.

Ps een rollenbank is niet perse nodig. Vakkennis wel!
Ze gooien tijdens het rijden de laptop eraan en controleren de turbodruk en diverse andere zaken bij elk toertental.
Een vakman weet voor een bepaald type auto wat veilig is.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Micky » wo 14 mar 2012 14:12

micky schreef:RE.gif

helemaal mee eens, dat soort prietpraat ren ik ook gelijk voor weg. ik zou als ik jou was zeker eens kijken bij JD tuning, daar ken ik veel goede ervaringen van (vrienden, niet zelf laten doen aangezien ik altijd meer dan voldoende vermogen standaard had, mijn huidige auto is (onnodig trouwens), origineel ABT gechipt bij aflevering aan de eerste eigenaar).
Mijn verhaal moet ik inmiddels enigszins aanpassen, ik heb nu wel ervaring met JD, en zeer positief. ik had al een paar maand rare geluiden bij het fors optrekken en het leek eerst uit de bak de komen, na wat heen en weer gestuurd te zijn zonder een oplossing ben ik bij JB hier in de buurt (specialist in VAG groep auto's) terecht gekomen, deze heeft mijn auto uitvoerig uitgelezen en getest, hieruit kwam naar voren dat de software die in mijn Auto zat compleet verkeerde waarden doorgaf aan de motor, oftewel te hoge turbo druk veel te veel brandstof, zelfs meer dan de pomp verwerken kan en de pomp timing was nooit aangepast (hoort vroeger te staan bij chippen), overige waarden stonde over het algemeen ook veel te hoog, kortom de auto reageerde veel te agressief wat zich weer uitte in onprettig en bonkig schakelen en de turbo wordt overbelast.

kortom, advies nieuwe software schrijven (oftewel opnieuw chippen) aangezien ik geen vertrouwen meer had in de originele dure chip van de dealer heb ik dus de computer gisteravond laten brengen (door de specialist waar mijn auto was) naar JD, vanmorgen de auto opgehaald en alle problemen zijn verholpen, hij schakelt als boter en voelt veel gelijkmatiger als voor de tijd en geen rare geluiden bij het optrekken.

Om eerlijk te zijn ben ik erg geschrokken omdat ik dacht dat origineel altijd nog de allerbeste oplossing was, kortom, ik wil geen reclame maken, maar wel nogmaals bevestigen dat als je een goede onafhankelijke tuner kiest, je wellicht het beste advies krijgt. mijn verhaal geeft ook aan dat het dus zeker heel belangrijk is te kijken naar de professionaliteit van de Tuner en niet zozeer naar de prijs, je ziet hoe makkelijk ze een hele auto kunnen vernachelen als ze niet echt weten waar ze mee bezig zijn.

voor mij nu alleen een rekening voor een chip alsof de auto voor de tijd niet getuned was. heel schappelijk aangezien JB er ook een paar uur mee bezig is geweest.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

sprite1

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door sprite1 » wo 14 mar 2012 18:21

ik rij nu al een poosje gechipt rond, is bij mn MB dealer gedaan en t bevalt(rijdt) prima, veel meer power nu onderin. met optrekken met de hut er achter geeft wielspin op nat wegdek, dus iets voorzichtiger met mn voetje op t gaspedaal trappen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16285
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Jan van Vijven » do 13 dec 2012 19:46

Even een oud lijntje wakker schudden...

Nadat ik verschillende "profs" had gesproken zag ik het nu dus helemaal zitten...dus vandaag naar ZipTuning Groningen geweest.
Maar, helaas pindakaas, nu blijkt dat er een nieuw model computer in mijn karretje zit, dus is het (nog) niet mogelijk kersthuilen.gif

Nu was ik eindelijk overstag gegaan, en gaat het niet kerstboos.gif
Dus twee uur voor niets gereden boos.gif

Ja ja, ik weet het, eerst hoefde het voor mij niet (zie hierboven) maar niets zo veranderlijk als de mens.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Nordicman
Berichten: 867
Lid geworden op: vr 25 mar 2005 12:10
Locatie: Dichtbij Dordt

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Nordicman » do 13 dec 2012 21:58

RE.gif
Ik zou eens contact opnemen met
ATM-Chiptuning Eemnes
Die hebben wel de juiste als het goed is en levert 255 pk 410 Nm
Renault Clio Zonder caravan
Meten is Weten, Gissen is Missen.

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: ervaring met chiptuning

Bericht door Davendre » do 13 dec 2012 22:26

Bij mij is de Ford ook door ATM gedaan (rollenbank voor en na). Ben bijzonder tevreden over het resultaat.

Ging mij mn om een beetje meer koppel, kreeg daar gelijk een paar peekaa's bij.

Mijn ervaring met caravan zonder tuning dat vanaf 80 km/u het iets minder vlot ging met accelereren.

Nogmaals nu erg tevreden.

Zonder caravan rij ik in 95% van de gevallen met cruise control en vraag niet zoveel van de auto...

Voor sportief rijden heb ik een andere waggel...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”