waterpomp Fendt Saphir 510 TG 2009

Over klussen, reparatie en onderhoud van alles wat bij water hoort.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Orgelman
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 29 jun 2008 12:05
Locatie: Leeuwarden

waterpomp Fendt Saphir 510 TG 2009

Bericht door Orgelman » wo 30 jun 2010 22:42

Sinds 2 maanden de trotse eigenaar van bovengenoemde caravan. We zijn nu 8 weken weg geweest naar Italië, Oostenrijk en Duitsland. De wegen in Italië waren soms in een erbarmelijke staat en de arme Fendt heeft heel wat te verduren gehad. Op een gegeven ogenblik is de waterpomp in de vaste watertank losgegaan en op de bodem terechtgekomen. Weer terugeplaatst maar na elke rit weer los gegaan. Toen een leeg plasticflesje tussen bodem en pomp geklemd en bleef íe zitten. Nog even overwogen om de pomp vast te lijmen maar ik weet niet of dat verstandig is. Iemand advies??? Verder valt het me op dat ik steeds weer aan de kraan moet zuigen omdat er lucht in de leidingen zit. M.a.w. de tank moet niet te leeg anders hapt de pomp lucht! Daar had ik vroeger nooit last van met de losse watertank. Elke verandering is niet een verbetering!!
groet van Orgelman
De twee FF' en. Fendt en Forester!!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waterpomp Fendt Saphir 510 TG 2009

Bericht door Ab » wo 30 jun 2010 23:00

Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het dat de pomp te hoog hangt.
In de schroefdop van de tank zit een plastic slangtule met een bochtje, aan de onderkant zit daar een slang aan met een plastic slangklem, daar hangt de pomp aan.
Klopt dit ?

Als dat zo is, kan je het slangetje in de tank wat verlengen, dusdanig, dat de pomp net een paar mm van de bodem hangt.
Hiervoor zou je een paar RVS slangklemmen kunnen gebruiken in plaats van die plastic dingen.
De pomp zal dan nooit meer losschieten.

Een tip: zorg voor een reserve slangtule. Bij mij brak ie spontaan overmidden een paardagen geleden. De pomp spoot het water in de bankkast.
Gelukkig had ik er eentje bij me.. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Orgelman
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 29 jun 2008 12:05
Locatie: Leeuwarden

Re: waterpomp Fendt Saphir 510 TG 2009

Bericht door Orgelman » do 1 jul 2010 14:52

Klopt Ab. De pomp hangt plm 1 1/2 cm boven de bodem. Het blauwe slangetje zit geklemd om een gebogen bruin kunststoffen pijpje met rubber ringetje om de doorvoer waterdicht te maken. In de tank hangt de pomp ook aan een blauw slangetje. Aan de bovenzijde ook geklemd om een bruin pijpje. Dat kunststoffen pijpje schuift in die met het rubberen ringetje. Ruim 1 cm. Die verbinding houdt niet. Door het gewicht van de pomp valt deze naar onderen. Een stukje tape is weer te dik. Vandaar mijn gedachte om met 2sec.lijm aan de slag te gaan. . In ieder geval maar even naar de dealer . De Fendt valt nog onder de garantie. Groet van orgelman
De twee FF' en. Fendt en Forester!!

Plaats reactie

Terug naar “Water”