Wi-Fi versterken, hoe?

NovaMartin

Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door NovaMartin » do 20 mei 2010 22:49

Hallo allen, die het net als ik op vakantie de laptop en internet niet kunnen missen,

M'n caravan is een "kooi van Faraday", hetgeen soms leidt tot een te zwak Wi-Fi signaal, en vooral als het Wi=Fi-netwerk van de camping toch al wat magertjes is.
Nu overweeg ik aanschaf van apparatuur om het Wi-Fi-signaal te versterken en kom ik na wat internet-surfen uit op een aantal mogelijkheden:
a. een buiten-antenne met USB-aansluiting, b.v. de Nautic-WiFi (bundels van 85-129 euro bij http://www.nautic-support.nl) of de Turbo-WiFi (89 euro bij http://www.wifiantennes.nl/), hiermee kan ik slechts 1 laptop "bedienen";
b. een repeater, b.v. Ruckus MetroFlex 2211 Universele draadloze wifi-repeater (155 euro bij http://www.wifishop.nl); voordeel is dat deze èn versterkt èn er meerdere wifi-apparaten profijt van hebben (vermoedelijk ook de buren ...);
c. een repeater (als b.) uitvoeren met een extra (buiten)antenne, die dan met aansluiting en bevestiging zo'n 100 euro extra kost.

Ik heb de volgende vragen:
1. zijn er nog meer geschikte en betaalbare oplossingen?
2. welke ervaringen hebben jullie met Wi-Fi-versterking?
3. welke oplossing bevelen jullie aan?
4. zijn er nog bijzondere zaken waar je aan moet denken, zoals b.v. beveiligingsrisico's?
5. ik hou me aanbevolen voor alle adviezen en tips.

Alvast bedankt voor jullie reacties,
groeten,
Martin

Gerhard N

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Gerhard N » do 20 mei 2010 22:54

in een verleden is er al eens een topic hier voorbij gekomen, waarbij Ab een voortreffelijke oplossing heeft/had, misschien eens de zoekfunctie gebruiken?

Gebruikersavatar
Stoekie
Erelid
Berichten: 4872
Lid geworden op: za 11 feb 2006 11:17
Locatie: Noord-Limburg

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Stoekie » do 20 mei 2010 23:08

Idd Gerhard ...... klik hier voor dat bewuste draadje
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke

NovaMartin

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door NovaMartin » vr 21 mei 2010 00:19

Beste Gerhard N en Stoekie,

Uiteraard heb ik tijdens m'n internet-zoektocht ook het gerefereerde, behoorlijk lange en daardoor wat onoverzichtelijke, draad(je) bestudeerd.
Afgezien van het feit dat de meeste berichten in dit draadje niet gaan over het versterken van WiFi-signalen, had dit me wel geïnspireerd tot oplossingsrichtingen, maar gaf uiteindelijk geen echt antwoord op de gestelde vragen.
Bovendien is de gemiddelde leeftijd van dit draadje al zo'n 2 jaar en dat is voor deze technologie bijna "pre-historisch".
Er zijn inmiddels al zoveel nieuwe en interessante ontwikkelingen.
Ik hou me dus nog steeds aanbevolen tot gerichte antwoorden op mijn vragen.

Groeten,
Martin

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 538
Lid geworden op: wo 3 dec 2008 20:24
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Bram » vr 21 mei 2010 00:31

Wij hadden vooral 's avonds last van een heel zwak signaal. Na enig meten en experimenteren bleek dat door het openen van de rollo die zich tussen het wifi-punt en ons bevond, het probleem was opgelost.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V

willianv
Berichten: 1097
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door willianv » vr 21 mei 2010 10:17

Wat voor een wlan kaartje zit er in je notebook? Dit kan namelijk een wezenlijk verschil vormen.
Ik heb bijvoorbeeld 2 notebooks mee gehad waarbij ik op het ene notebook bijne geen ontvangst had, en op het andere notebook gewoon goede ontvangst. Dit natuurlijk op dezelfde plaats gemeten bij dezelfde omstandigheden.
Het ene notebook heeft een cheapo kaartje erin zitten, mijn notebook van het werk heeft een andere wlan kaart met meerdere antennes op het kaartje geintegreerd.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Peter1379
Berichten: 616
Lid geworden op: di 29 mei 2007 15:17
Locatie: Duiven

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Peter1379 » vr 21 mei 2010 10:29

Zo lang je maar 1 laptop meeneemt op vakantie is het geen probleem dat je met een netwerkkaart maar 1 PC bedient. Ik weet niet hoeveel PC's je meeneemt op vakantie maar ik neem niet aan dat je een heel netwerk uitrolt op de camping.
Zo'n repeater zal je waarschijnlijk niet gaan helpen want dan moet je aan het access point van de camping kunnen hangen en ik ga er vanuit dat de camping baas hier geen medewerking aan gaat verlenen. Als ik camping baas was deed ik dat iig niet.
Maar een externe netwerkkaart op USB kan wel degelijk uitkomst bieden voor je. Deze kun je via een USB kabel aan de laptop aansluiten en dan kun je de netwerkkaart zelf aan de buitenkant van de caravan bevestigen. Zelfs als je dan met meerdere PC's er gebruik van wilt maken kan dat door de PC met deze netwerkkaart als router te laten dienen, zeg maar zoals we dat vroeger in Windows 95 Internet sharing noemden. Dat kan met een netwerkkabel ertussen eventueel voorzien van een hub of nog beter een switch. Maar het zou ook kunnen op Wifi basis omdat je ingebouwde netwerkkaart werkeloos is en dus een peer-to-peer netwerk kan maken met een andere PC.
Fendt Topas 560 TG, Mercedes Benz E-klasse Estate 280 CDI Avantgarde Special Edition

WL

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door WL » di 25 mei 2010 16:44

Als het je alleen gaat om het versterken van het signaal, kijk dan eens rond op deze website: http://www.usbwifi.orconhosting.net.nz/

Daar zie je allerlei varianten van de zogenaamde poor mans wifi. Ofwel het versterken van signaal door gebruik van een USB-adapter/dongle met daarachter een reflector zoals een metalen doosje, een chinese frituurlepel etc.
Ook te gebruiken om onbeveiligde netwerken te ontvangen, maar vooral om signaal te versterken in gebieden met zwak signaal.
Deze methode kan een fikse versterking van het signaal geven. Vaak heb je al zo'n usb-adapter gekregen van je internetprovider thuis bij je wireless modem. ik althans wel.

Tramp

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Tramp » di 25 mei 2010 18:15

ik gebruik een wifi adapter de AWUS036H van : alfa networks met een 9 dbi antenne .
Op de camping in Zwitserland waar het bereik sinds jaar en dag amper tot aan de eerste rij vaste staanders rond het toiletgebouw kwam ,daar halen we nu achteraan op het op het zomerweitje zo'n beetje elk open netwerk van het dorp binnen.
Voor het geld hoef je 't niet te laten
Afbeelding
.Afbeelding

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Ab » di 25 mei 2010 19:58

Precies. Uitstekend ding.
Dit is de laatste versie van de techniek zoals besproken in het even hiervoor aangehaalde draadje.
En eigenlijk is er in de laatste 2 jaar maar weinig veranderd. Dat draadje is nog steeds actueel.
Behalve dan, dat deze Alpha er is gekomen (ook al weer een jaar of meer geleden)

Met deze versterker is (in combinatie met een Yagi richtantenne) een verbinding gemaakt vanaf de kust in Kroatie met een hotspot op een Italiaans strand.

Een goed en goedkoop adres voor deze spullen, inclusief advies : 2COM .
Via het camperforum bestellen geeft je ook nog korting.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

NovaMartin

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door NovaMartin » di 25 mei 2010 21:00

Heren,

Dank voor jullie reacties tot zo ver.
@Tramp: Gebruik je die Alfa binnen of plaats je de antenne met magneetvoet b.v. op het dak van je caravan? Uit de info van de opgeven website krijg ik geen indruk van de kabellengtes en ik denk dat je voor een antenne buiten toch gauw 5 m nodig hebt tot de laptop.
@Ab: De in mijn startbericht aangegeven producten lijken mij toch wel jonger dan 2 jaar, helaas lijkt niemand op dit forum die nog te kennen. De door Tramp gegeven site is voor hetzelfde product 25% Euro goedkoper dan 2Com. Het genoemde draadje mag dan wellicht nog steeds (enigszins) actueel zijn, het is zoals ik al eerder zei, vooral lang en daardoor onoverzichtelijk en geeft niet de gezochte antwoorden.
@Peter1379: Normaal gesproken hebben we 2 laptops en een iPhone mee. Dan lijkt zo'n repeater-oplossing als de Ruckus best wel aardig. De campingbaas hoeft daar ook geen medewerking aan te verlenen, want dat apparaat wordt niet hardware-matig op zijn netwerk aangesloten. Zie de betreffende website. Nadeel is dat die oplossing ruim 2x duurder is dan de door Tramp aangegeven oplossing bij geringer bereik/vermogen en het is natuurlijk de vraag of je echt tegelijkertijd met beide laptops wil internetten.
@willianv: Ik heb geen idee wat voor WLAN kaartje in de laptops zit en kan het ook niet in de documentatie vinden. Het zijn beide HP Pavilions (de primaire is 3 en minst gebruikte 5 jaar oud) met ingebouwde WiFi.
@Bram: De Rollo's open, da's nog eens een tip, waar ik stomgenoeg niet eerder aan gedacht had. Ik had al wel zitten blauwbekken met de deur open en ook 's avonds in het donker buiten emails zitten versturen (bij 6 gr C tijdens het Hemelvaartsweekend in Zeeland).

Martin

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Ab » di 25 mei 2010 22:02

Martin, een antenne die buiten staat en daarbij ook nog eens zo hoog mogelijk, geeft theoretisch de beste ontvangst.
Ik heb zelf ook een HP Pavilion, de ingebouwde wireless schakel ik uit als de ontvangst niet voldoet.
Daarna plug ik een USB stick met 10 DBi antenne in de USB. Dit volstaat in heel veel gevallen al. (afgelopen HEPI op eiland van Maurik uitstekend)

Als dat nog niet werkt, gaat er een 5 mtr actieve USB kabel tussen, en gaat het hele zaakje op een teleskoophengel van 4 mtr buiten de caravan. De USB kabel door het raam naar binnen.
Als er dan al wat AP's in de buurt zitten, vind ik ze wel, en is het signaal meestal sterk genoeg.

Vind ik er een paar, maar te zwak, vervang ik de rubberduck door een Yagi richtantenne.
Lukt het dan nog niet, geef ik het op. Maar dan lukt het niemand denk ik.

Je moet in de gaten houden, dat een antennekabel op deze golflengte een heel groot verlies geeft.
Een USB verlengkabel hoegenaamd niet.

Er zijn al Alpha's met 2000 mW zendvermogen. (Max zendvermogen is wettelijk vastgesteld op 100 mW)
Veel vermogen helpt je echter niet, als ook de ontvangstgevoeligheid niet ook heel hoog is.
De Ruckus is een mooi apparaatje overigens. Wel erg duur. De ontvangst zal wel beter worden, en je hebt inderdaad het voordeel dat je met meerdere pc's kan werken. (wie heeft dit nodig ?)

Je kunt hetzelfde, (en waarschijnlijk beter) resultaat bereiken met een simpel USB stickie, met een goede 10 Dbi antenne er direkt aan.
Kosten rond de 30 euro.

De oplossing van Tramp werkt nog beter.
Je kan de Alpha dan op het dak zetten, net naast het dakraam. Met een 5 mtr kabel kan je dan in de USB pluggen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Tramp

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Tramp » di 25 mei 2010 22:22

NovaMartin schreef:
Dank voor jullie reacties tot zo ver.
@Tramp: Gebruik je die Alfa binnen of plaats je de antenne met magneetvoet b.v. op het dak van je caravan? Uit de info van de opgeven website krijg ik geen indruk van de kabellengtes en ik denk dat je voor een antenne buiten toch gauw 5 m nodig hebt tot de laptop.
Ik gebruik die antenne binnen, tussen de rollo en het raam geklemd in de richting van de wifiantenne van de receptie .
Heb het vage vermoeden, dat de reflecterende aluminium coating van de rollo de signalen op die manier een tikkeltje versterkt, of het inderdaad wat uitmaakt weet ik niet.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Ab » di 25 mei 2010 22:42

Als je weet waar die antenne zit is dat ook een goede oplossing inderdaad.
Je zou best eens gelijk kunnen hebben dat die alluminium coating het signaal wat versterkt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Nimma » di 25 mei 2010 23:34

Ab schreef:
Als dat nog niet werkt, gaat er een 5 mtr actieve USB kabel tussen, en gaat het hele zaakje op een teleskoophengel van 4 mtr buiten de caravan. De USB kabel door het raam naar binnen.
Als er dan al wat AP's in de buurt zitten, vind ik ze wel, en is het signaal meestal sterk genoeg.
Zo doe ik het ook thumbup.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

NovaMartin

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door NovaMartin » wo 26 mei 2010 18:52

Heren,

Ik ben er uit. Ik heb het setje van Tramp besteld bij Wifipartner voor 51 euri (incl. verzending). Dat gaan we komende zomervakantie maar eerst eens in Oostenrijk uitproberen. Blijft de ontvangst nog achter bij de verwachtingen, dan ga ik verder met de "paardenmiddelen" van Ab: actieve USB-verlengkabel en/of een Yagi-antenna.
Dank voor jullie adviezen.

Martin

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Knaapje » zo 6 jun 2010 10:34

Ik heb het door Tramp genoemde setje ook besteld en inmiddels ontvangen.
Eerst proef thuis geeft, met de antenne door het Veluxvenster op het dak, een betere/sterkere ontvangst van de netwerken in de buurt en zo'n 5 stuks meer dan gewoon met de laptop.
De magneet in de voet had van mij wat sterker mogen zijn.

Ga het volgende week op de camping uitproberen.

Knaapje

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Ab » zo 6 jun 2010 10:44

Voor caravangebruik heb je niks aan de magneet ,Knaapje.

Of je zou even een stalen plaatje van ca 4 mm dik moeten laten knippen, en dat heel dun in de zinkverf zetten.
Dan kan je dat op het dak leggen. Een magneet werkt iets beter, als de plaat wat dikker is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

NovaMartin

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door NovaMartin » zo 6 jun 2010 11:45

Prestaties van de 9dBi antenna blijven achter bij de verwachtingen:

Ik heb het setje inmiddels ook al een aantal dagen in huis. Vergeleken met de ingebouwde WiFi ontvanger in m'n HP Pavillion laptop toont de AWUS036H met de standaard 5dBi antenne een aanzienlijke verbetering: i.p.v. 23 netwerken ontdekte ik nu 36 netwerken in mijn buurt en de signaalsterkte bleek meer dan verdubbeld. Met de extra 9dBi antenne werd het aantal netwerken niet meer (ook niet minder), maar de signaalsterkte was gemiddeld wel ca. 5% minder dan met de 5 dBi antenne. En dat begrijp ik niet. Wat kan het probleem zijn? Ik heb de verbindingen goed gecontroleerd en vastgedraaid.
Ik heb deze ervaringen ook gecommuniceerd naar de (Duitse) leverancier, maar die reageert helaas niet.

Groeten,
Martin

Tramp

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Tramp » zo 6 jun 2010 16:21

Mijn ervaring met die 9dbi spriet met verlengkabel is,
dat met name door verplaatsing van de antenne,
doorgaans 5 a 10% verbetering van de ontvangstkwaliteit te realiseren is.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Ab » ma 7 jun 2010 17:26

Ik denk, dat de antenne gewoon niet goed werkt.
Het signaal zou een stuk beter moeten worden, dan met de 5 Dbi antenne.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Knaapje » ma 7 jun 2010 18:31

Ab schreef:Voor caravangebruik heb je niks aan de magneet ,Knaapje.

Of je zou even een stalen plaatje van ca 4 mm dik moeten laten knippen, en dat heel dun in de zinkverf zetten.
Dan kan je dat op het dak leggen. Een magneet werkt iets beter, als de plaat wat dikker is.

Goh. Ik maar denken, dat het een aluminiummagneet was stom.gif

Knaapje mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7840
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door Nimma » ma 7 jun 2010 18:49

Net nog even getest: zonder antenne: 8 AP's; met 10dBi antenne: 20 AP's.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
PD5wve
Berichten: 187
Lid geworden op: ma 7 jul 2008 15:55
Locatie: De Rijp Noord Holland
Contacteer:

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door PD5wve » di 3 aug 2010 23:59

Beste allemaal. Helaas hebben we op de toegestane wifi frequenties veel demping in de coax kabel. Dit is ook de reden waardoor de kleine antenne direct op de alfa voor een net zo goed resultaat boekt als een grotere antenne met meer gain met bvb 2 meter coax. het effect kan zo erg zijn dat van de 1000 milliwat wat er uit de alfa komt maar een paar miliwat over blijft. Dit komt door de demping van de coax kabel op deze frequentie.
Wat ik altijd doe in deze gevallen is de alfa direct aan de antenne maken en dan je lengte die je nodig hebt naar binnen met usb kabel. ik heb er ook nog een usb repeater tussen zitten. dan heb ik al gauw 9 meter usb kabel. en een dijk van een signaal. En inderdaad met een hoop vermogen aan zendvermogen alleen ben je er niet je hebt dan ook grote oren nodig (Yagi Beam bvb). Als je dit zo oppakt dan zul je zien dat de grote antenne inderdaad wel een stuk beter is.

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd anders hoor ik het graag.

Willem
wij trekken met een Dodge Ram 1500 Laramie V8 met 5.7 getuned op lpg 430PK en 585NM Koppel en de caravan is een Dethleff Beduin 5,90 2,5mtr breed met winter pakket. enne op LPG kan je niet alleen koken maar de dodge rijd er goed op. ;-)

BeeWee

Re: Wi-Fi versterken, hoe?

Bericht door BeeWee » wo 4 aug 2010 09:30

Het verhaal van PD5wve/Willem klopt als een bus. Ik wil er alleen nog even aan toevoegen dat je zonder USB-repeater ook een standaard USB kabel van 5 meter (geen kabel vd Action, maar een goede!) kunt gebruiken. En het is dus zaak om de antenne dicht bij de Alfa te houden, en het geheel buiten en zo hoog mogelijk te plaatsen.

Ik heb een plastic, waterdichte, voorraaddoos gekocht waarin de Alfa + 10db antenne past. Een doorvoertje voor de USB kabel er in en 3 zuignapjes er onder gemaakt. Ik zet het geheel op het dak van de caravan en de 5 m USB kabel gaat door een dakluik of raam naar binnen. Is even zoeken om een passende doos te vinden, daarna een uurtje knutselen en je hebt een kant-en-klare oplossing. Als alternatief voor die doos kun je ook denken aan een PVC afvoerbuis die je met deksels afdicht, of een klein emmertje met deksel dat je ondersteboven gebruikt.

Plaats reactie

Terug naar “Radio, TV, Internet, Wi-Fi”