Caravan eenvoudig koppelen

Hier gaat het om nieuws, noviteiten en de laatste ontwikkelingen in caravanland.
Plaats reactie
Fontys

Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Fontys » di 23 mar 2010 09:42

Hallo,
ik ben opschool met een project bezig genaamd ''de uitvinding'' we moeten hierbij een nieuw product ontwikkelen. Wij zijn bezig om een product te ontwikkelen waarmee je eenvoudig je caravan aan kunt koppelen. Dit speciaal voor mensen die moeite hebben met de auto in de buurt van de koppeling te rijden, of voor mensen die de caravan richting de auto trekken te zwaar vinden. Hoe het er precies ontwerp er precies uit komt te zien kan ik niet te veel kwijt. Alleen dat het voor iedereen eenvoudig word om de caravan aan te koppelen als je de auto binnen een bereik van ±2 meter parkeert, en dat het veel goedkoper is als een caravanmover. Graag een reactie hoe jullie denken over dit idee en of er mogelijk markt is voor dit product.

Groeten Rob.

pd0bao

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door pd0bao » di 23 mar 2010 09:54

Ja zelf eet ik daartoe al jaren een pond spinazie per week ,werkt uitstekend.Jaap.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Ab » di 23 mar 2010 10:02

Als het maar niet met een staaldraadlier is...
Daar zijn er al een aantal van geprobeerd. :wink:
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mafdaf

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door mafdaf » di 23 mar 2010 10:36

Ik denk dat als je met een caravan gaat rijden dat je ook een bepaalde handigheid eigen moet maken. Als je je caravan niet bij de haak kan trekken moet je de haak bij de caravan zien te krijgen. Lukt dat niet zomaar dan kan dat met mooie vlaggetjes oid op stokjes (is al ergens een topic over) of met een achteruitrijcameraatje of zo'n zachte vanger voor tussen je trekhaak en je bumper. Of met je partner knipoog.gif of met een mover uiteraard. Ik ben dus wel benieuwd wat jullie bedacht hebben! Maar houd er wel rekening mee dat caravanners niet van zware oplossingen houden... iedere kilo telt!!!

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door JanW » di 23 mar 2010 10:37

Dag Rob,

Mooi idee.
Ik geloof echter dat er al zo'n hulpstuk op de markt is.

Kijk eens hier:

http://www.al-ko.nl/fahrzeugtechnik/car ... soires.pdf

....en dan binnen dit document even doorscrollen naar 'easy-pull-aankoppelhulp'.

Zo'n easy-pull is geniaal door z'n eenvoud, gemakkelijke montage en weegt haast niets!

Desalniettemin: succes!

Groet,
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Ab » di 23 mar 2010 10:49

Ja.. inderdaad. Het zal niet eenvoudig zijn dit te overtreffen.
(de slinger is al een standaard onderdeel van de caravan-uitrusting)
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Peli71 » di 23 mar 2010 10:54

En de Alko Chassis van de afgelopen jaren zijn reeds voorbereid op montage. Dus je hoeft niets te boren in je chassis! (kind kan de was doen)....
Wanneer je de marktvraag analyseert zul je al gauw tot de conclusie komen dat mensen die een dergelijke functionaliteit behoeven ook behoefte zullen hebben aan verder dan 2 m, van de trekhaak manoevreren. Daarnaast zullen mensen die geen behoefte hebben aan een dergelijke functionaliteit eerstens de trekhaak dicht bij de koppeling weten te manoevreren en ten tweede de laatste 1-20 cm. met het handje doen... Kortom succes met je project!
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Knaus440 » di 23 mar 2010 11:03

Leuk, een marktonderzoek vanuit HT? HT = Human technolygi
Je zal toch echt iets duidelijker moeten zijn over het "product" wat je voor ogen hebt. Ik voorspel dat je anders alleen maar tips krijgt over wat er al is, en grappige opmerkingen. Een marktonderzoek over een product wat er niet is blijkbaar, wanneer je je marktonderzoek goed hebt gedaan teminste, waar we over mogen nadenken maar geen hint krijgen. Alleen maar dat het zou helpen om makkelijker de caravan aan te koppelen wanneer je er op 2 meter afstand vandaan staat.
Je zit hier op een forum waar heel veel creativiteit is om problemen op te lossen, en mee te denken over oplossingen. Ook het maken/bedenken/zoeken van problemen lukt ons meestal wel awhoea.gif awhoea.gif :wink: .
Sinds kort gebruiken we een mover, maar daarvoor had ik mijn vrouw. Jullie zijn toch geen bemiddelings-site mrgreen.gif , met als extra criterium dat je partner oog moet hebben voor het aankoppelen. Meestal reed ik de auto en op aanwijzing van mijn vrouw ging dan de trekhaak onder de dissel. Dat konden we heel erg goed samen.
Er zijn dus al verschillende oplossingen voor jullie probleem:
- Mover,
- auto nauwkeurig manuvreren met behulp van iemand,
- lier constructie,
- vlag met stang op de koppeling of stabilisator,
- sterke partner/buurman of vrouw, vriendelijke campingeigenaar etc.

Wanneer je een doelgroep zoekt die je idee willen testen/toetsen/uitproberen/afkraken/de hemel inprijzen/etc, moet je ons wat meer vertellen.
Of is het nog slechts een verkennend marktonderzoek waarbij het gaat om de vraag of er aan dergelijke producten behoefte is zonder te kijken wat er is en hoe dit er uit ziet of uit moet zien. Kijk mijn vrouw helpt me gratis, de mover was een ruime 2000 euro. Wat hebben jullie in de aanbieding wat daar tussen in zit?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Signmaker

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Signmaker » di 23 mar 2010 12:35

Sinds ik auto's rijd met een achteruitrij camera, heb ik geen hulpjes meer nodig kus.gif

sprite1

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door sprite1 » di 23 mar 2010 14:36

scratch.gif euh, caravan door een ander aanlaten koppelen blij.gif knipoog.gif

mrgreen.gif ik weet het, maar het is wel het makkelijkst.

Fontys

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Fontys » di 23 mar 2010 16:30

Bedankt jan,
we wisten inderdaad niet dat dit hulpstuk al op de markt is, als ik het niet precies het idee wat we in gedachte hadden. We zullen het nog een keer moeten bekijken.

Fontys

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Fontys » di 23 mar 2010 16:36

hej johan,
inderdaad vanuit HT. Het is nog pas slechts een verkennend marktonderzoek waarbij het gaat om de vraag of er aan dergelijke producten behoefte. en met de reacties die ik tot nu toe heb gekregen komen we al een stuk verder.

Gebruikersavatar
Trina
Beheerder
Berichten: 12841
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 11:31
Locatie: Drenthelaand.

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Trina » di 23 mar 2010 18:30

Dit onderwerp is even geparkeerd geweest i.v.m. de enquete regel, maar inmiddels door het team goedgekeurd.

edit spirado [en de onnodige quotes verwijderd]

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Knaus440 » di 23 mar 2010 19:39

en met de reacties die ik tot nu toe heb gekregen komen we al een stuk verder.

Je bedoelt natuurlijk ook die over mijn zo goed helpende vrouw :wink: :wink:
Veel plezier met je onderzoek. Laten jullie wel wat ideeen hier zien en horen?
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Ves01

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Ves01 » zo 11 apr 2010 23:12

Hallo Rob, Ook ik heb hier al eens vaker mee getobd maar dankzij een mover is dit probleem nu opgelost. Ik heb wel altijd een hulpstuk gebruikt voor het achteruit rijden van de auto tot dat de trekhaak onder de dissel staat. Als je een stuk vaste piepschuim gebruikt dat ook gebruikt wordt voor het verpakken van dure en zware apparaten en je snijdt dit in een U-vorm dan kun je dit over de trekhaak hangen zodat je bumper niet beschadigd raakt als je te ver achteruit rijdt. Om de juiste positie te bepalen zou je kunnen denken aan een soort trechter vorm aan de voorkant van dit schuim zodat de de dissel van de caravan vanzelf precies boven de trekhaak uitkomt. Achteruitrijden tot dat je voelt dat de dissel het schuim raakt, stoppen en de dissel naar beneden draaien. een kind kan de was doen en je hebt geen aanwijzende echtgenote meer nodig die schijnbaar altijd precies de verkeerde richting aangeven.

karrevanner

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door karrevanner » wo 14 apr 2010 22:03

Eenvoudiger kan (denk ik) niet, als je tenminste durft door te rijden tot 'n halve meter van de disselkop:
Sjorband van pakweg 70 cm of voor de durver 50 met aan de einden stevige haken.
Die haak je aan de haak onder de trekhaak en leid je om de hals van de trekhaak, 1 x omheen slaan.
Breng de sjorband onder de dissel naar de kolom van het neuswiel, 1x omheen slaan en vasthaken aan de sjorband.
Pak de sjorband in het midden vast en trek hem naar boven en kijk.... daar komt ie.
Is de sjorband te lang, je zou dan te hoog moeten trekken, wat lastig is, sla hem dan vaker om de trekhaakhals en de neuswielkolom.
Verticaal kun je veel meer trekken dan horizontaal.
Groetjes,
Henk

Gebruikersavatar
Peli71
Berichten: 431
Lid geworden op: za 24 feb 2007 09:41
Locatie: Omg. Rotterdam

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Peli71 » wo 14 apr 2010 23:20

Nou dat project van Fontys zal wel op z'n gat liggen. Na de vraag en de reacties niets meer vernomen, behoudens de opmerking dat na het verkennende marktonderzoek al een product blijkt te bestaan..... knipoog.gif
Beyerland Sprinter 460MD - jun 2000

Knaus440
Berichten: 3729
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Knaus440 » do 15 apr 2010 13:10

Helaas past dat wel een beetje in mijn ervaringen met opleidingen HT. De onderzoeken zijn leuk, ook van opzet. Maar de praktische invulling, opzet, plan van aanpak, etc, is lastiger. Is niet zo vervelend bedoeld als je het ook kunt lezen! Het vakgebied tussen de consument en de producent, en dan als invalshoek gebruikersgemak in de breedste zin van het woord, is ook een lastig gebied natuurlijk. Vraagt oa veel technische, sociale, ekonomische, juridische vaardigheden en inzicht. En ook nog eens dit kunnen combineren.
Maar misschien kunnen ze ook opeens wel een aap uit hun mouw toveren en willen we allemaal hun product wel hebben/kopen.
Johan
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

elannika

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door elannika » do 15 apr 2010 13:24

Ves01 schreef: een kind kan de was doen en je hebt geen aanwijzende echtgenote meer nodig die schijnbaar altijd precies de verkeerde richting aangeven.
Ben ik content dat wij er een mover hebben laten opzetten want ik vrees dat ik ook zo'n echtgenote ben stom.gif ... maar eigenlijk is 't simpel, niet? Eens je weet dat ze het tegenovergestelde zegt, doe je weer het tegenovergestelde van wat ze zegt. Klaar is kees.

Danhan

Re: Caravan eenvoudig koppelen

Bericht door Danhan » do 5 mei 2011 22:46

Koop een mover, en je laat de caravan naar de auto rijden knipoog.gif

Plaats reactie

Terug naar “Nieuw in caravanland”