sneller E nodig in de toekomst
sneller E nodig in de toekomst
Afgelopen vrijdag afgereden voor mn E.......helaas gezakt .....bij het gesprek wat later volgde bij het CBR, vertelde de instructeur mij een nieuwtje......de nieuwe regel gaat worden dat je met een B rijbewijs niet meer dan 750 kg mag trekken (ook geremd). Wanneer dit ingaat is nog niet bekend, maar het gaat geen jaren meer duren. Ook moet je over een poosje (dit jaar nog) bij het examen voor je E ook je theorie opnieuw gaan halen
Ik ga snel voor mn 2e poging
Ik ga snel voor mn 2e poging
-
- Berichten: 1874
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
- Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
- Contacteer:
Re: sneller E nodig in de toekomst
Klopt alleen de invoeringsdatum is nog niet bekend.
Vanaf 2012 komt er één Europees rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt de 110 verschillende modellen die nu in de Europese Unie bestaan.
In Nederland wordt het nieuwe rijbewijs al in 2007 ingevoerd. Uiterlijk 2022 krijgt dit rijbewijs in alle EU-landen dezelfde vorm en opdruk.
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: di 28 aug 2007 12:01
Re: sneller E nodig in de toekomst
Om e.e.a. nog vager te maken:
Het onderstaande vond ik tijdens mijn zoektocht naar meer info over dit onderwerp op het net.
Het betreft een redelijk officieel stuk van het Europees Parlement van eind 2006.
Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on driving licences
Vrije vertaling van de relevante passages op pag 4 en 5.
Catergorie B:
Motorvoertuigen met een maximaal toegestaand gewicht van 3500 kg en ontworpen en vervaardigd voor het vervoer van maximaal acht personen naast de bestuurder; Motorvoertuigen in deze categorie mogen worden gecombineerd met een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht van 750kg.
Onder voorbehoud van type-goedkeuring van de betreffende voertuigen, mogen motorvoertuigen in deze catergorie worden gecombineerd met een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht welke de 750kg overschreidt, mits het maximaal toegestane gewicht van de combinatie niet meer is als 4250 kg.
Als het maximaal toegestane gewicht van de combinatie de 3500 kg overschreidt
Zullen de lidstaten, in overeenstemming met de voorschriften in Annex V, vereisen dat deze combinatie alleen zal worden bestuurd nadat:
— een training is gevolgd, of
— of een vaardigheden- en gedragstest succesvol is afgenomen
Lidstaten mogen ook zowel een trainning als test vereisen.
Lidstaten zullen het recht om een dusdanige combinatie te besturen aangeven op het rijbewijs middels de relevante code.
Categorie BE:
Onder voorbehoud van type-goedkeuring van de betreffende voertuigen, combinaties van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig in categorie B en een aanhanger of semi-aanhager waarbij het het maximaal toegestaan gewicht van de aanhanger of semi-aanhanger niet meer is dan 3500 kg.
-----------------------------------------------------------
Ik weet niet wat de status van dit alles is, maar ik denk dat ik tot nader orde mijzelf vast houd aan het bovenstaande.
Groet,
Elliot
Het onderstaande vond ik tijdens mijn zoektocht naar meer info over dit onderwerp op het net.
Het betreft een redelijk officieel stuk van het Europees Parlement van eind 2006.
Directive 2006/126/EC of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on driving licences
Vrije vertaling van de relevante passages op pag 4 en 5.
Catergorie B:
Motorvoertuigen met een maximaal toegestaand gewicht van 3500 kg en ontworpen en vervaardigd voor het vervoer van maximaal acht personen naast de bestuurder; Motorvoertuigen in deze categorie mogen worden gecombineerd met een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht van 750kg.
Onder voorbehoud van type-goedkeuring van de betreffende voertuigen, mogen motorvoertuigen in deze catergorie worden gecombineerd met een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht welke de 750kg overschreidt, mits het maximaal toegestane gewicht van de combinatie niet meer is als 4250 kg.
Als het maximaal toegestane gewicht van de combinatie de 3500 kg overschreidt
Zullen de lidstaten, in overeenstemming met de voorschriften in Annex V, vereisen dat deze combinatie alleen zal worden bestuurd nadat:
— een training is gevolgd, of
— of een vaardigheden- en gedragstest succesvol is afgenomen
Lidstaten mogen ook zowel een trainning als test vereisen.
Lidstaten zullen het recht om een dusdanige combinatie te besturen aangeven op het rijbewijs middels de relevante code.
Categorie BE:
Onder voorbehoud van type-goedkeuring van de betreffende voertuigen, combinaties van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig in categorie B en een aanhanger of semi-aanhager waarbij het het maximaal toegestaan gewicht van de aanhanger of semi-aanhanger niet meer is dan 3500 kg.
-----------------------------------------------------------
Ik weet niet wat de status van dit alles is, maar ik denk dat ik tot nader orde mijzelf vast houd aan het bovenstaande.
Groet,
Elliot
Laatst gewijzigd door EvandenBoom op wo 13 jan 2010 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 4x4 (145pk/305nm) -- Hobby De Luxe 495 UK
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: sneller E nodig in de toekomst
Zolang er nog geen officiele publicaties zijn verschenen plaats ik het onder het kopje "Speculatie".EDMARDER schreef:Afgelopen vrijdag afgereden voor mn E.......helaas gezakt .....bij het gesprek wat later volgde bij het CBR, vertelde de instructeur mij een nieuwtje......de nieuwe regel gaat worden dat je met een B rijbewijs niet meer dan 750 kg mag trekken (ook geremd). Wanneer dit ingaat is nog niet bekend, maar het gaat geen jaren meer duren. Ook moet je over een poosje (dit jaar nog) bij het examen voor je E ook je theorie opnieuw gaan halen
Ik ga snel voor mn 2e poging
Van horen zeggen verhalen moeten met de nodige korrels zout worden genomen.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: sneller E nodig in de toekomst
In aansluiting op het verhaal van EvandenBoom stond in de KCK van januari 2010 het volgende stukje:
In 2013 worden in de hele Europese Unie dezelfde rijbewijsregels ingevoerd. Aanhangers met een toegestane maximummassa (tmm = ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo mogen altijd mee. Is die ttm meer dan 750 kg, dan mag nog steeds met "B" worden getrokken, mits het treingewicht (de combinatie tmm auto/aanhanger) van 3.500 kg niet wordt overschreden.
Weegt de aanhanger meer dan 750 kg, en het samenstel (combinatie auto + aanhanger) meer dan 3.500 kg, maar minder dan 4.250 kg, dan is vanaf 2013 een soort "proeve van bekwaamheid" noodzakelijk. Invulling van de gewenste rijervaring of het "examen" is nog niet besproken, maar de KCK streeft naar een korte, vooral goedkope rijtest met een zware aanhanger.
In alle overige gevallen is straks rijbewijs BE verplicht.
De afdeling "ledenbelang" van de ANWB houdt tijdens het hele implementatieproces een vinger aan de pols.
In 2013 worden in de hele Europese Unie dezelfde rijbewijsregels ingevoerd. Aanhangers met een toegestane maximummassa (tmm = ledig gewicht + laadvermogen) onder 750 kilo mogen altijd mee. Is die ttm meer dan 750 kg, dan mag nog steeds met "B" worden getrokken, mits het treingewicht (de combinatie tmm auto/aanhanger) van 3.500 kg niet wordt overschreden.
Weegt de aanhanger meer dan 750 kg, en het samenstel (combinatie auto + aanhanger) meer dan 3.500 kg, maar minder dan 4.250 kg, dan is vanaf 2013 een soort "proeve van bekwaamheid" noodzakelijk. Invulling van de gewenste rijervaring of het "examen" is nog niet besproken, maar de KCK streeft naar een korte, vooral goedkope rijtest met een zware aanhanger.
In alle overige gevallen is straks rijbewijs BE verplicht.
De afdeling "ledenbelang" van de ANWB houdt tijdens het hele implementatieproces een vinger aan de pols.
Renault Talisman Estate dCi 160 EDC Initiale + een verbrande Hobby 560 UFE Prestige (2010)
Re: sneller E nodig in de toekomst
Ik kwam bij een kruising aanrijden waar ik linksaf moest. Verkeer van rechts stond stil achter de haaietanden en ik wilde in eerste instantie gelijk doorrijden en dus afslaan. Toen kwam er met een veel te hoge snelheid (ongeveer 90 waar je 50 mag) een auto vanuit de andere rijrichting op de kruising af. Ik zag dit nog op tijd (naar mijn idee) en stopte de combinatie. Ik stond bijna helemaal nog recht met de voorwielen licht ingedraaid om de bocht te kunnen nemen. En daar ben ik op gezakt, want volgens de examinator kon ik de uitzwaai niet meer controleren in mijn spiegel bij het optrekken daarna.Gysman schreef:Jammer dat je gezakt bent, wat ging er niet goed?
Jammer dat hij dat niet ter plekke vertelde want ik kon het wel zien, omdat de bus breder is dan de aanhanger en alleen de voorwielen ingedraaid stonden. Mja...een welles, nietes spelletje heeft weinig zin achteraf.....kost me alleen weer een vrije dag en een hoop euries
Re: sneller E nodig in de toekomst
Doe ermee wat je denkt dat goed is.......maar ervan uitgaan dat ik een aangedikt verhaaltje hier post????=(de nodige korrels zout). Ik heb precies gepost wat ik gehoord heb, niks meer en niks minder!Kingpin1966 schreef:Zolang er nog geen officiele publicaties zijn verschenen plaats ik het onder het kopje "Speculatie".EDMARDER schreef:Afgelopen vrijdag afgereden voor mn E.......helaas gezakt .....bij het gesprek wat later volgde bij het CBR, vertelde de instructeur mij een nieuwtje......de nieuwe regel gaat worden dat je met een B rijbewijs niet meer dan 750 kg mag trekken (ook geremd). Wanneer dit ingaat is nog niet bekend, maar het gaat geen jaren meer duren. Ook moet je over een poosje (dit jaar nog) bij het examen voor je E ook je theorie opnieuw gaan halen
Ik ga snel voor mn 2e poging
Van horen zeggen verhalen moeten met de nodige korrels zout worden genomen.
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: sneller E nodig in de toekomst
Ik neem het jouw persoonlijk ook niet kwalijk.
Echter heb ik genoeg ervaring om dergelijke verhalen pas te geloven als het op het journaal is te zien, of in een krant te lezen.
Een oud Chinees gezegde luid: Een leugen wordt de waarheid zodra er maar 1 iemand is die het gelooft.
Nogmaals, nothing personal.
Denk maar aan het spelletje wat je misschien wel eens hebt gespeeld.
Je zet een aantal mensen op een rijtje, vervolgens fluister je de eerste persoon iets in het oor.
Je staat te kijken wat er als antwoord uitkomt.
Vandaar mijn gereserveerdheid.
Echter heb ik genoeg ervaring om dergelijke verhalen pas te geloven als het op het journaal is te zien, of in een krant te lezen.
Een oud Chinees gezegde luid: Een leugen wordt de waarheid zodra er maar 1 iemand is die het gelooft.
Nogmaals, nothing personal.
Denk maar aan het spelletje wat je misschien wel eens hebt gespeeld.
Je zet een aantal mensen op een rijtje, vervolgens fluister je de eerste persoon iets in het oor.
Je staat te kijken wat er als antwoord uitkomt.
Vandaar mijn gereserveerdheid.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: sneller E nodig in de toekomst
Voor alle duidelijkheid, ik ga TS niet aanvallen.
Alleen is zijn bron iemand die graag voor eigen parochie preekt.! Dat is namelijk pure quatsch.
Deze instructeur wil graag nog mensen duur laten afrijden. Het wordt namelijk "makkelijker" om zonder E een aanhanger te rijden.
Het enige juiste (en officieel bekende) is het europese stuk van EvandenBoom.
Met de vertaling daarvan door de KCK.
Alleen is zijn bron iemand die graag voor eigen parochie preekt.! Dat is namelijk pure quatsch.
Deze instructeur wil graag nog mensen duur laten afrijden. Het wordt namelijk "makkelijker" om zonder E een aanhanger te rijden.
Het enige juiste (en officieel bekende) is het europese stuk van EvandenBoom.
Met de vertaling daarvan door de KCK.
Re: sneller E nodig in de toekomst
Maar hier staat toch dat je een extra training moet volgen of een vaardigheden- en gedragstest succesvol moet af laten nemenEvandenBoom schreef:Onder voorbehoud van type-goedkeuring van de betreffende voertuigen, mogen motorvoertuigen in deze catergorie worden gecombineerd met een aanhanger met een maximaal toegestaan gewicht welke de 750kg overschreidt, mits het maximaal toegestane gewicht van de combinatie niet meer is als 4250 kg.
Als het maximaal toegestane gewicht van de combinatie de 3500 kg overschreidt
Zullen de lidstaten, in overeenstemming met de voorschriften in Annex V, vereisen dat deze combinatie alleen zal worden bestuurd nadat:
— een training is gevolgd, of
— of een vaardigheden- en gedragstest succesvol is afgenomen
Die zal ook het nodige gaan kosten, met E achter B heb je die extra training niet nodig.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: sneller E nodig in de toekomst
Maar met B mag je combinatie dan dus wel 750kg meer wegen onder de juiste voorwaarden. De meesten hebben E dan niet echt nodig denk ik.
Re: sneller E nodig in de toekomst
Nee toch , als je totale combi meer weegt dan 3500 kilo heb je een aanvullend bewijs nodig.
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
Re: sneller E nodig in de toekomst
Je hebt gelijk, maar dan spreekt het zinnetje van die 3500kg het voorgaande zinnetje van de 4250kg tegen... Maar ik had inderdaad niet helemaal goed gelezen.
Re: sneller E nodig in de toekomst
Even voor alle duidelijkheid (hoop ik):
In principe verandert er maar heel weinig. De regels zoals die zijn worden alleen ietwat verruimd. Je hebt nu minder snel een E achter B nodig. (Dus een officieel BE rijbewijs)
Voorbeeld 1: NIet geheel toevallig mijn eigen situatie:
Auto: leeg 1525 kg, MTM 2045 kg.
Caravan: leeg 1050 kg, MTM 1450 kg
Totaal treingewicht: 3495 kg. Nu en in de toekomst B voldoende
Voorbeeld 2:
Auto: leeg 1525 kg, MTM 2045 kg.
Caravan leeg: 1050 kg, MTM 1500 kg.
Totaal treingewicht: 3545 kg. NU: BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest.
Voorbeeld 3:
Auto: leeg 2000 kg MTM 2750 kg
Caravan leeg 1000 kg, MTM 1450 kg
Totaal treingewicht: 4200 kg. Nu BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest
Voorbeeld 4:
Auto: leeg 2000 kg MTM 2750 kg
Caravan leeg 1450 kg, MTM 1800 kg
Totaal treingewicht: 4550 kg, Nu BE, in de toekomst BE.
In principe verandert er maar heel weinig. De regels zoals die zijn worden alleen ietwat verruimd. Je hebt nu minder snel een E achter B nodig. (Dus een officieel BE rijbewijs)
Voorbeeld 1: NIet geheel toevallig mijn eigen situatie:
Auto: leeg 1525 kg, MTM 2045 kg.
Caravan: leeg 1050 kg, MTM 1450 kg
Totaal treingewicht: 3495 kg. Nu en in de toekomst B voldoende
Voorbeeld 2:
Auto: leeg 1525 kg, MTM 2045 kg.
Caravan leeg: 1050 kg, MTM 1500 kg.
Totaal treingewicht: 3545 kg. NU: BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest.
Voorbeeld 3:
Auto: leeg 2000 kg MTM 2750 kg
Caravan leeg 1000 kg, MTM 1450 kg
Totaal treingewicht: 4200 kg. Nu BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest
Voorbeeld 4:
Auto: leeg 2000 kg MTM 2750 kg
Caravan leeg 1450 kg, MTM 1800 kg
Totaal treingewicht: 4550 kg, Nu BE, in de toekomst BE.
Re: sneller E nodig in de toekomst
Hoe zie jij dan die rijvaardigheidstest voor ogenVolvodriver schreef:NU: BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest.
Ik denk gewoon dat je het qua eisen kan gaan vergelijken met het E achter B nu.
Het E achter B voor de toekomst zal dan zomaar een zwaarder examen kunnen worden dan het nu is.
Volgens mij mis ik in jouw voorbeelden mijn situatie:
Ik heb een auto met een leeggewicht van 1195 kilo en een caravan met een max gewicht van 1200 kilo.
Daarvoor heb je nu E achter B nodig, geen probleem heb ik ook.
Hoe zou dat dan in de toekomst gaan worden
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: sneller E nodig in de toekomst
In het voorbeeld dat EvandenBoom aanhaalt staat als laatste dat men het E achter B rijbewijs nog alleen nog nodig wil laten voor het trekken van aanhangers en semi-aanhangers.
Vooral omdat deze aanhangers steeds langer en zwaarder worden, en alle caravans een rijvaardigheidstest.
Dus:
Alle caravancombinaties tot 3500 Kg Rijbewijs B
Alle caravancombinaties boven de 3500 Kg maar tot 4250 kg Rijbewijs B + Rijvaardigheidstest
Alle aanhangers tot 3500 Kg Rijbewijs B + E
Lijkt me vrij duidelijk.
Het wordt er wel een stuk overzichtelijker door.
Vooral omdat deze aanhangers steeds langer en zwaarder worden, en alle caravans een rijvaardigheidstest.
Dus:
Alle caravancombinaties tot 3500 Kg Rijbewijs B
Alle caravancombinaties boven de 3500 Kg maar tot 4250 kg Rijbewijs B + Rijvaardigheidstest
Alle aanhangers tot 3500 Kg Rijbewijs B + E
Lijkt me vrij duidelijk.
Het wordt er wel een stuk overzichtelijker door.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Re: sneller E nodig in de toekomst
Ik heb op dit moment geen idee wat die test in gaat houden. Ik weet wel dat dat niet zo zal worden als het huidige E achter B.deusjevo schreef:Hoe zie jij dan die rijvaardigheidstest voor ogenVolvodriver schreef:NU: BE, in de toekomst B met rijvaardigheidstest.
Ik denk gewoon dat je het qua eisen kan gaan vergelijken met het E achter B nu.
Het E achter B voor de toekomst zal dan zomaar een zwaarder examen kunnen worden dan het nu is.
Volgens mij mis ik in jouw voorbeelden mijn situatie:
Ik heb een auto met een leeggewicht van 1195 kilo en een caravan met een max gewicht van 1200 kilo.
Daarvoor heb je nu E achter B nodig, geen probleem heb ik ook.
Hoe zou dat dan in de toekomst gaan worden
In jou situatie (en alle andere gevallen waarin de MTM aanhanger zwaarder is dan leeggewicht auto) zal, voor zover ik begrepen heb, E achter B van toepassing blijven. (Maar dan ga ik voorbij aan het verhaal van EvandenBoom zie ik.)
Overigens, ik heb ook al jaren E achter B. Mijn afrij-combinatie was een Toyota Landcruiser Swb (tweede type) met een kar erachter van totaal 3500 kg en tijdens het afrijden afgeladen tot 2500 kg.
En E achter B gaat inderdaad een beperking stellen aan het maximale aanhanger gewicht. Het is namelijk op dit moment zo dat je met sommige BE opleggercombinaties op een Maximaal Trein Gewicht zit van bijna 9 Ton. En men wil dat Europees beperken tot 7 Ton. (3500 + 3500)