Caravan te laag op zijn wielen?

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Rapidewood » do 14 sep 2023 08:52

In navolging van een eerder draadje
viewtopic.php?t=43024

Blijf ik problemen met mijn hoogte van mijn caravan hebben, wij reizen veel met de caravan (één of twee nachtjes op één plek) en bepalen niet van te voren onze route.
Dit houdt in dat we geregeld te maken hebben met drempels en andere hindernissen waar de caravan soms moeite mee heeft.
Nu zit de caravan achter een oude 4x4 dus dat helpt ook al niet.

Ik heb in het verleden de trekhaak op de dissel verhoogd zodat de caravan horizontaal ligt alleen dan komt het neus wieltje nog lager waardoor deze nog vaker sneuvelt. Tegenwoordig haal ik het neuswieltje er maar zo veel mogelijk maar af als ik ga rijden.


Goed het gaat om een rapido club 32
Wat kan ik doen om meer grondvrijheid te krijgen, iets van schokbrekers met hulpveren?
De as loopt door het frame dus kan ik die niet ophogen.

Wat kan ik doen zonder gelijk een nieuwe caravan te kopen!

p.s.
Weet iemand hoe hoog de caravan op zijn wielen hoort te staan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door dieseltijger » do 14 sep 2023 09:04

Ten aanzien van dat laatste: nee. Chassisleveranciers als Al-ko hanteren (moeilijk te vinden) swingarm hoeken belast en onbelast.

De enige mogelijkheid die ik zie: Banden met een grotere buitendiameter plaatsen eventueel in combinatie met een grotere velgdiameter - waarbij het maximaal inveren niet leidt tot het in contact komen van de band met de wielkast. Bereid je maar voor op een feitenvrije discussie die hierop volgt - waar ik (...) zou kiezen voor het accepteren van de huidige opzet.

Scheelt geld en schade.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1405
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door cortrans » do 14 sep 2023 09:21

[re.gif] inderdaad, de ruimte in de wielkasten is redelijk krap, dus niet echt een optie.
En grotere velgen met de juiste gaat afstanden vinden zal ook niet mee vallen.
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door dieseltijger » do 14 sep 2023 09:26

Nou, dan ben je gewoon de klos. Of niet: je moet wat doortastend blijven rijden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door CeesZ » do 14 sep 2023 09:39

Ik zie weinig mogelijkheden. Het neuswiel verwijderen blijft volgens mij de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Ik weet niet hoe oud de caravan is maar je zou eens bij een firma waar ze de as/veerrubbers vervangen kunnen navragen of deze aan vervanging toe zijn en of wellicht dit enige verbetering geeft. Verwacht overigens geen wonderen van deze kostbare operatie.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Ducati 900 » do 14 sep 2023 09:42

As revisie

Ben

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36285
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Chris » do 14 sep 2023 10:18

@ Rapidewood...

Plaats eens een foto van de huidige situatie.
Of van het wiel in de wielkast... hoe diep zit die erin.... ( is de as doorgezakt?? )
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door sjaak109 » do 14 sep 2023 13:43

of je rijd eens niet over betonblokken van 50cm hoog? mrgreen.gif awhoea.gif kus.gif knipoog.gif mrgreen.gif

het type caravan wat jij hebt zie ik meestal laag op zijn poten staan. kijk maar es op mp en zo.

heb wel ooit (weet niet meer waar) iemand gezien die zijn wielkasten verdiept/vergroot had zodat er 235-85-16 op kon met spacers.
was op modderpoel forum geloof ik, maar dat bestaat niet meer.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Micky » do 14 sep 2023 14:04

De Rapido is speciaal ontwikkeld om zo laag mogelijk te zijn, 2 meter, dit is gedaan voor garages en om in Frankrijk (thuisland) niet in de duurdere Tol categorie te vallen. Het is dus gewoon het ontwerp.

Als hij onbeladen is zou hij dus 2 meter hoog horen te zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Rapidewood » do 14 sep 2023 15:16

In de wielbak zit niet veel ruimte, grotere wielen gaat hem niet worden.

Als ik bij het rechterachterwiel kijk (is een neuswieltje een voorwiel scratch.gif ) staat de arm op 46 minuten. De arm staat meer omhoog dan horizontale.
Hij staat leeg in zijn boetje met steunen uitgedraaid…..

De as lijkt wel rond, zou het dan wel torsie-vering zijn?
Het schokbrekertje wordt tijdens het inveren langer (uitgetrokken)

Volgens mij is de caravan 196 hoog, zal het later eens opmeten.

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Ab » do 14 sep 2023 15:56

Grote kans dat het dan een staalgeveerde as is.
Ook die assen kunnen op de lange duur wat vervomen ( torderen) , zodat de schommels wat verder omhoog komen.
Je kunt dan een en ander flink verhogen, door het verenpakket in de as eruit te halen, en horizontaal gezien 180 graden
( links wordt dan rechts) te draaien, en de schommels weer terug te monteren.
De torsieveren veren dan de andere kant op.
Kan best behoorlijk in de hoogte schelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door sjaak109 » do 14 sep 2023 17:43

Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Rapidewood » do 14 sep 2023 19:56

Als ik naar de nieuwe al-ko assen kijk staan de draagarmen ongeveer op 40 minuten (onbelast vermoedelijk zelfs meer richting 35 min.
Ab schreef:
do 14 sep 2023 15:56
Grote kans dat het dan een staalgeveerde as is.
Ook die assen kunnen op de lange duur wat vervomen ( torderen) , zodat de schommels wat verder omhoog komen.
Je kunt dan een en ander flink verhogen, door het verenpakket in de as eruit te halen, en horizontaal gezien 180 graden
Top, Ab ik zal hier eens een blik op werpen.
Mooi klusje voor van de winter
sjaak109 schreef:
do 14 sep 2023 17:43
zoek op google op "caravan ophogen 4x4 forum" bij afbeeldingen zie je een hoop.
De as zit door het ladder-frame dus ophogen (heb nog niet goed gekeken) lijkt niet echt mogelijk.
Misschien is het huisje hoger op het ladderframe monteren simpel te doen?

Gebruikersavatar
stoney33
Berichten: 647
Lid geworden op: do 5 jul 2018 21:33
Locatie: 072

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door stoney33 » do 14 sep 2023 22:04

Ik heb ooit mijn Eriba laten ophogen...Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Toyota FJ Cruiser en Eriba troll 530

CeesZ
Berichten: 169
Lid geworden op: do 4 sep 2008 22:34

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door CeesZ » do 14 sep 2023 22:39

Als het inderdaad een staalgeveerde as is, op de website van Caravantrekker staat een fotoreportage van onderhoud aan deze as. Het lijkt er op dat je hier veel meer zelf kan doen dan aan een rubbergeveerde as.

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Rapidewood » do 14 sep 2023 23:24

CeesZ schreef:
do 14 sep 2023 22:39
Als het inderdaad een staalgeveerde as is, op de website van Caravantrekker staat een fotoreportage van onderhoud aan deze as. Het lijkt er op dat je hier veel meer zelf kan doen dan aan een rubbergeveerde as.
https://caravantrekker.nl/info/stalenvering

Bedoel je?
Ik moet kijken of inderdaad dit type as eronder zit, als dat zo is weet iemand een ingang voor onderdelen?

Als ik toch bezig ben kan ik gelijk de remmen reviseren, schokbrekers vervangen blij.gif ,

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Niels83 » vr 15 sep 2023 07:08

Als het een staal geveerde as... zou ik eens beginnen met hem goed in het vet te zetten.

Bij mijn hobby uit 83 stond het geheel ook wat laag. Door de boel eens los te halen schoon te maken, checken of het nog goed is, terug zetten en invetten kwam hij ca 2/3 cm omhoog. Bij onderhoudsbedrijven lijkt het gewoon niet meegenomen te worden terwijl een staal geveerde as echt vet nodig heeft.

De stand van de veer armen zeggen niet veel. Heb mij hier toen ook bang laten maken. Deze waren net niet horizontaal. Een half uur met de werkplaats man bij Middelbos (toppers voor 10 euro gekocht, voor 90 euro kennis gekregen). De stand van de veer armen bij oude caravans zegt niets, zolang die maar naar achteren iets lager staat dan horizontaal. Af fabrieks was er ook geen 1 stand waarin ze stonden.

Foto's maken de dingen wel duidelijker.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door dieseltijger » vr 15 sep 2023 07:43

Maar...wat je ook doet aan omkeren van de veerelementen, of smeren...het zakt snel weer in door de constante belasting.
Dus ik ga -voor de zoveelste keer - het feestje te verpesten: het onderhoud is ok, maar qua hoogtewinst zal het op een teleurstelling uitdraaien. En je wil - denk ik- toch zeker zo'n 5 cm winst behalen.

Ik zou zeggen: verzoen je er mee dat het echt niet gaat lukken. Of...je moet de wielkasten vervangen door 5 cm hogere exemplaren en wielen met een 5 cm grotere straal monteren. Ik weet niet of dat haalbaar is, want dat vraagt eveneens een onnoemelijk complex gepiel in het bestaande interieur.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Micky » vr 15 sep 2023 08:09

[re.gif]

dat is niet realistisch.

Een Rapido is nu eenmaal gebouwd om laag te zijn, wil je dit niet, dan zul je een andere caravan moeten kopen...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door dieseltijger » vr 15 sep 2023 08:18

Volledig mee eens. Oftewel: het houdt op.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

primera
Berichten: 517
Lid geworden op: zo 30 mar 2014 11:19

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door primera » vr 15 sep 2023 08:32

Wij zijn ook in het bezit van een rapido.

En wij halen telkens het neuswiel eraf.
Helaas is de caravan laag gesteld. Maar de vering is goed en de hoogte helaas ook.

Dit zie je ook op de oude foto’s van de rapido caravans

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Niels83 » vr 15 sep 2023 09:03

dieseltijger schreef:
vr 15 sep 2023 07:43
Maar...wat je ook doet aan omkeren van de veerelementen, of smeren...het zakt snel weer in door de constante belasting.
Dus ik ga -voor de zoveelste keer - het feestje te verpesten: het onderhoud is ok, maar qua hoogtewinst zal het op een teleurstelling uitdraaien. En je wil - denk ik- toch zeker zo'n 5 cm winst behalen.

Ik zou zeggen: verzoen je er mee dat het echt niet gaat lukken. Of...je moet de wielkasten vervangen door 5 cm hogere exemplaren en wielen met een 5 cm grotere straal monteren. Ik weet niet of dat haalbaar is, want dat vraagt eveneens een onnoemelijk complex gepiel in het bestaande interieur.
Dat 8s niet waar. Na dat ik het gewoon ieder jaar een paar pompjes vet gaf is het wiel gewoon hoog gebleven. Zo'n veer moet gesmeerd zijn om te werken. Bij mij was het kurk droog en vies. Een paar nieuwe schokbrekers deden de rest.

Maar bij mij was ook duidelijk te zien aan de wielkasten dat de veer zijn werk niet goed deed. Vnl aan het feit dat die in 6 stukken lag.

Als de veer goed is en dit is de hoogte gaat niets je helpen. Als het onderhoud slecht is geweest kan goed onderhoud je helpen.

Als niets je helpt zou ik wat val beugels bevestigen zodat die de grond raken ipv de caravan.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38641
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Micky » vr 15 sep 2023 09:07

Overigens hebben mijn ex-schoonouders en mijn ouders een Rapido club 38 gehad, daar ben ik jaren mee op vakantie geweest, trok hem ook met verlaagde auto's, ik heb nooit het probleem gehad dat ik hoogte te kort kwam of iets raakte met het neuswiel Maar als ik sommige mensen ook drempels zie nemen met hun caravan dan snap ik wel dat het kan gebeuren, ik rem met elke caravan af tot bijna stilstand en kruip een drempel over, met elke caravan moet je respect hebben voor het wegdek waar je over rijdt.

[re.gif] niet zo'n best advies vind ik, je kunt beter met je neuswiel de weg raken, die rolt namelijk gewoon mee, een valbeugel over de straat laten schuren is een heel ander verhaal, die buigt namelijk ook gewoon, ik blijf erbij dat als je stapvoets de drempels neemt er niets aan de hand is met een Rapido, dat weet ik dus uit eigen ervaring, maar nogmaals, sommigen rijden met caravan alsof er niets aan de haak hangt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Rapidewood
Berichten: 83
Lid geworden op: za 20 mar 2021 09:49

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Rapidewood » vr 15 sep 2023 09:52

Ik ga voorlopig de caravan niet ombouwen tot een “gravel-trailer” (steenslag wegen) maar ga de as wel nakijken net als de remmen etc.

En tja de één rijdt met een verlaagde auto en een caravan die eigenlijk (te) duur is.
Waardoor ze logischerwijs voorzichtig rijden, wij niet. En ik vlieg niet over de drempels maar alles moet wel goed gestouwd zijn anders is alles gesorteerd bij aankomst blij.gif awhoea.gif awhoea.gif

Ik ga met veel plezier met een 65 jaar oude auto Europa in de rondte en sleep een compact caravannetje er achteraan.
Het is net een bagage wagentje en heb 90% van de tijd niet in de gaten heb dat die er achter hangt.
Alleen bij drempels doe ik rustig aan, maar de drempels waar een luxe auto overheen kan is soms te laag voor het neuswieltje.

En helaas zijn de wieltjes hier niet bestand tegen zijn, voordat ik het wiel eraf haalde moest ik in het buitenland geregeld op zoek naar een vervanger.

c prweekend.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3726
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Caravan te laag op zijn wielen?

Bericht door Niels83 » vr 15 sep 2023 17:34

Idd die wieltjes moeten maar net haaks opstaan. Die valbeugels zijn er voor gemaakt je caravan te beschermen.
Bij mijn hobby die wat laag lag voornamelijk door de auto ook moeite heeft met de kogeldruk was ik erg blij met de valbeugel.

De eerste drempel in de wijk was met volle bepakking gewoon niet te doen. Het maakt wat herrie maar de caravan had er geen last van.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”