Ik ga je niets uitleggen want dat heeft totaal geen zin. Ik gebruik vanaf nu de negeeroptie.Hoef ik je bijdragen niet meer te lezen. Opgelost :).dieseltijger schreef: ↑zo 10 sep 2023 13:53Empathie moeten tonen als iemand geen dure EV kan betalen? Ehhh...ja... Ik laat het mij graag uitleggen in een apart Kumbaya topic.
Tesla Model Y RWD met caravan
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Laatst gewijzigd door Ron op zo 10 sep 2023 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gerepareerd
Reden: Quote gerepareerd
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Je kan ook je mening voor je houden op een open forum zoals dit , het is niet nodig en het bouwt niet mee in de algemene sfeer . Ga gewoon lekker bij je privé kring uit de hoogte doen en weinig empathie tonen ipv op een forum waar mensen van alle samenleving klasse zittendieseltijger schreef: ↑zo 10 sep 2023 13:53Empathie moeten tonen als iemand geen dure EV kan betalen? Ehhh...ja... Ik laat het mij graag uitleggen in een apart Kumbaya topic.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Mja, ik begin niet met het te pas en te onpas bijslepen van groepen mensen die zoiets niet kunnen betalen - of ik moet het mis hebben. ("Kijk eens naar mijn nieuwe trekker" - Jaaaaa maarrrr...er zijn mensen die het niet kunnen betalen) Het gaat om de Tesla en wat dat ding kan en niet kan. En overal te pas en te pas de arbeider of welke groep dan ook er bij te halen vertroebelt het onderwerp.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ik meen gezien te hebben dat bij een Tesla een trekhaak niet naderhand bijgeplaatst kan worden. Attentie punt mocht je een gebruikte uitvoering op het oog hebben. En wellicht ook bij andere ev's een attentie punt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Even terug naar het onderwerp, "Tesla Model Y RWD met caravan"
Na het bekijken van verschillende YouTube filmpjes kan ik enkel maar concluderen dat Tesla met het Model Y een kanjer van een caravantrekker ontworpen heeft.
Ondertussen zijn de nieuwprijzen al wat gezakt, beginnen momenteel bij 46.990€.
Mooie filmpjes over de (solo) Tesla Model Y zijn deze:
https://www.youtube.com/watch?v=GaFNXnE70dU
en van de ANWB,
https://www.youtube.com/watch?v=E5mfhe-Q6lE
En ondertussen nog een filmpje gevonden van een Nederlandse Tesla Model Y rijder met een caravan van 1200kg.
https://www.youtube.com/watch?v=IzGPO6cvGV8
Kortom, allemaal positieve reacties. Ik zou er dan ook geen bezwaar tegen hebben om met een Tesla Model Y onze Fendt 515, met een leeggewicht van een kleine 1500kg en een 2000kg as te gaan trekken.
Ook al mag deze Tesla op papier maar 1600kg trekken, en onze Nissan X trail 1800kg. De algehele rijervaring zal in de Tesla een pak aangenamer zijn dan in onze Nissan X Trail, ook al trekt deze onze Fendt 515 heel behoorlijk.
Als men er van uit gaat dat deze Tesla leeg om en bij de 2000kg weegt, een kogeldruk van 160kg toelaat, en een pak vermogen heeft, is dit een prima trekker.
De laadpalen in het buitenland, dat is een ander probleem.
Na het bekijken van verschillende YouTube filmpjes kan ik enkel maar concluderen dat Tesla met het Model Y een kanjer van een caravantrekker ontworpen heeft.
Ondertussen zijn de nieuwprijzen al wat gezakt, beginnen momenteel bij 46.990€.
Mooie filmpjes over de (solo) Tesla Model Y zijn deze:
https://www.youtube.com/watch?v=GaFNXnE70dU
en van de ANWB,
https://www.youtube.com/watch?v=E5mfhe-Q6lE
En ondertussen nog een filmpje gevonden van een Nederlandse Tesla Model Y rijder met een caravan van 1200kg.
https://www.youtube.com/watch?v=IzGPO6cvGV8
Kortom, allemaal positieve reacties. Ik zou er dan ook geen bezwaar tegen hebben om met een Tesla Model Y onze Fendt 515, met een leeggewicht van een kleine 1500kg en een 2000kg as te gaan trekken.
Ook al mag deze Tesla op papier maar 1600kg trekken, en onze Nissan X trail 1800kg. De algehele rijervaring zal in de Tesla een pak aangenamer zijn dan in onze Nissan X Trail, ook al trekt deze onze Fendt 515 heel behoorlijk.
Als men er van uit gaat dat deze Tesla leeg om en bij de 2000kg weegt, een kogeldruk van 160kg toelaat, en een pak vermogen heeft, is dit een prima trekker.
De laadpalen in het buitenland, dat is een ander probleem.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Het model zit op de sweet spot. Bij dagelijks gebruik ook heel efficiënt: een laag verbruik per kilometer. Joekel van een kofferbak.
Ik weet niet of de kwaliteit/ afwerking ok is?
Ik weet niet of de kwaliteit/ afwerking ok is?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ik vind het vreemd dat deze Tesla.
Met zo' n eigen gewicht en zo'n pak vermogen "maar" 1600kg mag trekken.
Hij kan makkelijk meer hebben.
Met zo' n eigen gewicht en zo'n pak vermogen "maar" 1600kg mag trekken.
Hij kan makkelijk meer hebben.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Het trekgewicht is zelfs maar 1600kg.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ook wel iets om rekening mee te houden.
Bij Tesla heb je geen constante en geschakelde plus. Dat mag niet van Tesla sinds ze overgeschakeld zijn naar een 16V boordnet.
Ze zijn overgestapt van een 12V loodaccu voor het laagspanningssysteem naar een 16V lithium ion batterij en sindsdien mag er geen constante en geschakelde plus meer aangesloten worden.
Bij Tesla heb je geen constante en geschakelde plus. Dat mag niet van Tesla sinds ze overgeschakeld zijn naar een 16V boordnet.
Ze zijn overgestapt van een 12V loodaccu voor het laagspanningssysteem naar een 16V lithium ion batterij en sindsdien mag er geen constante en geschakelde plus meer aangesloten worden.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16336
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Als de rij verlichting van de caravan werkt zou ik al tevreden zijn, de rest moet dan maar even op de boordaccu.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Precies, als dat nu het enige nadeel zou zijn.
Hoewel
De absorbtie koelkast het best wel lekker zou doen op die 16 V
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Dat was mijn gedachte ook, ik zie het probleem niet van die 16V voor de koelkast. Alleen voor het laden van de boordaccu moet je een aanpassing doen als je dat wil.
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Tesla heeft geen 230V wcd zoals de Kia ?
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Nope, van de gangbare merken heeft alleen Kia / Hyundai V2L (230V / 16A)
Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Vandaar mijn suggestie om een EV (ook) als onderdeel van een puzzel te benaderen: dagelijks vervoer, uitzonderlijk (vakantie) vervoer, energievoorziening.
Zo makkelijk is het niet.
Zo makkelijk is het niet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Hier een respons van iemand die een MY RWD heeft met een C'Joy
Met een snelheid van ca 85 zit je op een verbruik van ca 330 Wh per km, dus een bereik van ca 170/180 km maximaal, maar dat red je niet omdat je niet steeds met 0% aan wil komen, dus ga uit van stoppen om de 140/150 km
Met een snelheid van ca 85 zit je op een verbruik van ca 330 Wh per km, dus een bereik van ca 170/180 km maximaal, maar dat red je niet omdat je niet steeds met 0% aan wil komen, dus ga uit van stoppen om de 140/150 km
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Het zou de toekomst wel zijn en misschien moeten we uiteindelijk allemaal er aan geloven , maar wat een ellende Max 150 km en weer stoppen… gelukkig is het zonder caravan natuurlijk stukken beter
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Zolang ik in NL blijf hoef ik max 1 of 2 keer te stoppen, maar voor iemand die naar Zuid-Spanje wil kan het wel een dingetje zijn inderdaad.
Gelukkig kun je ook in de auto overnachten met Camp mode, dan kan de caravan thuisblijven
Dethleffs C'Joy 2022 + Model Y RWD
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
In Nederland zou ik ook het probleem niet zien maar voor de verre buitenlandse ritten zou het toch wel een irritatie puntje zijn DENK ik , heb geen ervaring met elektrische auto’s misschien is het wel zo dat je je heel snel erop aanpast en dat het went
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ongetwijfeld zal de techniek nog wat verder vooruit gaan en wennen we ook wel weer aan wat vaker stoppen om te laden.
Het is mensen met een smartphone immers ook gelukt
Het is mensen met een smartphone immers ook gelukt
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Dankjewel! Heel informatief.
Weet je: die accu's zullen (ook met nieuwe solid state technologie) niet veel groter worden - simpelweg omdat je het in het dagelijks gebruik niet nodig hebt. Een bereik van 400 km is prima, 600 km is hyperdesuperdeluxe. En omdat de Tesla's zo verrekte gestroomlijnd zijn halveert het bereik met een caravan erachter.
En aangezien de beste gestroomlijnde caravan een tent is of een vouwwagen, en ik de pest heb aan gestroomlijnde kampeermiddelen heb ik gewoon pech tijdens vakantie. Dus eens in de 175 km een uurtje laden is wat mij betreft prima. Ik pas mij gewoon aan. De bestemming kan dichter bij, of ik neem gewoon extra vrij om de extra reistijd te compenseren, of ik trek per dag gewoon wat langer door.
Efkes een paar jaartjes wachten nog, zodat de keuze reuze wordt op de betaalbare tweedehands markt, en er lekkere hapjes zijn voor de kampeerder (ik noem: vehicle 2 device aansluitingen - leuk als je in een veldje staat of thuis jouw zonne-energie wil inblikken). Als bijvangst zullen ook wel de laadpunten ook in de achterlijke regio's wat ruimer voorhanden zijn. "Time is on my side" - zoals The Rolling Stones zingen.
Weet je: die accu's zullen (ook met nieuwe solid state technologie) niet veel groter worden - simpelweg omdat je het in het dagelijks gebruik niet nodig hebt. Een bereik van 400 km is prima, 600 km is hyperdesuperdeluxe. En omdat de Tesla's zo verrekte gestroomlijnd zijn halveert het bereik met een caravan erachter.
En aangezien de beste gestroomlijnde caravan een tent is of een vouwwagen, en ik de pest heb aan gestroomlijnde kampeermiddelen heb ik gewoon pech tijdens vakantie. Dus eens in de 175 km een uurtje laden is wat mij betreft prima. Ik pas mij gewoon aan. De bestemming kan dichter bij, of ik neem gewoon extra vrij om de extra reistijd te compenseren, of ik trek per dag gewoon wat langer door.
Efkes een paar jaartjes wachten nog, zodat de keuze reuze wordt op de betaalbare tweedehands markt, en er lekkere hapjes zijn voor de kampeerder (ik noem: vehicle 2 device aansluitingen - leuk als je in een veldje staat of thuis jouw zonne-energie wil inblikken). Als bijvangst zullen ook wel de laadpunten ook in de achterlijke regio's wat ruimer voorhanden zijn. "Time is on my side" - zoals The Rolling Stones zingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Eigenlijk staat in de topic wat we al wisten: een EV is ook gewoon een auto, maar een ander type motor. Maar de natuurkundige wetten van luchtweerstand gelden ook daarvoor. Enkele tests (te vinden op Youtube) hebben dit al bewezen.
Als je een normale caravan achter een auto hangt en je rijdt een beetje door (circa 100 km/u) verdubbeld ruwweg je verbruik. Ik heb achter mijn V60 een lage smalle caravan hangen en ga van 5,8l / 100km solo naar 10,2 l/ 100 km met de Touring erachter.
De WLTP opgave is bij het ene merk wat realistischer dan bij het andere merk. Met mijn V60 zit ik dicht bij de WLTP, met de BMW was de WLTP opgave op geen enkele realistische manier haalbaar. Hoe sommige merken dat voor elkaar krijgen is me niet duidelijk. Ook voor EV's geldt dit.
Het enige verschil zit in het tanken / laden.
Als je benzine auto een WLTP range (verbruik x tank inhoud) heeft van 750 km, kan het best zijn dat je in de praktijk 600km haalt en met hut maar 300 km. Omdat je niet wil leeg druppelen sta je om de 250 km aan de pomp. En na 3 minuten heb je weer een range van 300km en dus sta je na 250 km weer aan de pomp.
Met een EV is dat niet anders: WLTP range van 500 km, levert realistisch 400 km op en met hut 200km. Dus sta je na 150 km weer aan de lader als je 50 km range als marge wil aanhouden. Echter: je tanken duurt 20 tot 40 minuten en snelladen doe je typisch gezien maar tot 80 / 85% omdat het vanaf daar nogal traag gaat. Dus na een half uurtje heb je weer een range van 170km en sta je na 120km weer te laden.
Je kan dit wat rekken door de 50 km 'reserve' wat meer risico te nemen, zowel met benzine als bij een EV. Of zoals in sommige tests 85 km/u gaan rijden of een kleinere caravan te nemen. Maar al die opties werken net zo goed bij een benzine auto.
Voor dagelijks gebruik zou ik wel een EV willen, ben zeker geen tegenstander. Maar voor met de caravan zie ik het nog niet zitten, maar dat kan snel veranderen de komende jaren.
Als je een normale caravan achter een auto hangt en je rijdt een beetje door (circa 100 km/u) verdubbeld ruwweg je verbruik. Ik heb achter mijn V60 een lage smalle caravan hangen en ga van 5,8l / 100km solo naar 10,2 l/ 100 km met de Touring erachter.
De WLTP opgave is bij het ene merk wat realistischer dan bij het andere merk. Met mijn V60 zit ik dicht bij de WLTP, met de BMW was de WLTP opgave op geen enkele realistische manier haalbaar. Hoe sommige merken dat voor elkaar krijgen is me niet duidelijk. Ook voor EV's geldt dit.
Het enige verschil zit in het tanken / laden.
Als je benzine auto een WLTP range (verbruik x tank inhoud) heeft van 750 km, kan het best zijn dat je in de praktijk 600km haalt en met hut maar 300 km. Omdat je niet wil leeg druppelen sta je om de 250 km aan de pomp. En na 3 minuten heb je weer een range van 300km en dus sta je na 250 km weer aan de pomp.
Met een EV is dat niet anders: WLTP range van 500 km, levert realistisch 400 km op en met hut 200km. Dus sta je na 150 km weer aan de lader als je 50 km range als marge wil aanhouden. Echter: je tanken duurt 20 tot 40 minuten en snelladen doe je typisch gezien maar tot 80 / 85% omdat het vanaf daar nogal traag gaat. Dus na een half uurtje heb je weer een range van 170km en sta je na 120km weer te laden.
Je kan dit wat rekken door de 50 km 'reserve' wat meer risico te nemen, zowel met benzine als bij een EV. Of zoals in sommige tests 85 km/u gaan rijden of een kleinere caravan te nemen. Maar al die opties werken net zo goed bij een benzine auto.
Voor dagelijks gebruik zou ik wel een EV willen, ben zeker geen tegenstander. Maar voor met de caravan zie ik het nog niet zitten, maar dat kan snel veranderen de komende jaren.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Ik rij sinds 2019 volledig elektrisch en sinds 2012 plug-in Hybride. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik een redelijk ervaren elektrisch rijder ben. Toch denk ik er net zo over. Mijn dieselende Benz blijft dus voorlopig. Ik ben niet bang voor de range, maar zie het constant afkoppelen voor het laden niet zo zitten met artrose in en een dubbele hernia in de rug.
Mijn huidige Kona, die volgend jaar vertrekt, mag niks trekken. Ik heb nog geen idee wat ik volgend jaar ga kiezen. Er komt nog zoveel op de markt. Dat het weer een EV wordt is wel 100% zeker. Ik heb niet voor niets 10kwp aan zonnepanelen op het dak. Ik zit nu richting Ioniq 6 te denken en daat ook al mee gereden. Ik ben namelijk een van de weinigen die dat wel een enorm mooie auto vind. En het rijdt geweldig goed. De Ioniq 6 mag 1600kg trekken. Meer dan genoeg voor mijn caravan. Misschien dat ik het met de caravan wel eens ga proberen. Wie weet dat ik er dan anders over ga denken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Tesla Model Y RWD met caravan
Maar toch.....de accupaketten zullen qua capaciteit vast wel groter worden, maar echt niet de vergelijking doorstaan met de energie inhoud van een brandstoftank. Dus nu heb je enkele auto's met 105 kWh energie inhoud....laat het 150 kWh worden, dan kan een aalgladde Tesla 1000 km solo rijden en 450 km met een caravan.
Meer gaat het echt niet worden, ook niet met de modernste, toekomstige accu's omdat het gewoon in 90% van de kilometers nutteloos rondzeulen met een stevige Lithium massa betekent, een verspilling van grondstoffen, en nog langere laadtijden.
Desondanks: ik heb begrepen dat we minder afhankelijk willen worden van olieproducerende landen omdat die steeds eigenzinniger zijn en zich nu al aan het voorbereiden zijn op een economie die minder gebaseerd is op olie. Oftewel basis voor fossiel wordt steeds smaller en wankeler. Dat leidt tot het zachtjes naar de uitgang duwen van onze benzine en dieselvehikels - en dat vindt nu al plaats, kijk maar naar de beprijzing.
Dus...als de berg niet naar Mo komt dan gaat deze Mo maar naar de berg. De Oostzee wordt het nieuwe mediterranée, twee dagen reistijd worden misschien drie.
Meer gaat het echt niet worden, ook niet met de modernste, toekomstige accu's omdat het gewoon in 90% van de kilometers nutteloos rondzeulen met een stevige Lithium massa betekent, een verspilling van grondstoffen, en nog langere laadtijden.
Desondanks: ik heb begrepen dat we minder afhankelijk willen worden van olieproducerende landen omdat die steeds eigenzinniger zijn en zich nu al aan het voorbereiden zijn op een economie die minder gebaseerd is op olie. Oftewel basis voor fossiel wordt steeds smaller en wankeler. Dat leidt tot het zachtjes naar de uitgang duwen van onze benzine en dieselvehikels - en dat vindt nu al plaats, kijk maar naar de beprijzing.
Dus...als de berg niet naar Mo komt dan gaat deze Mo maar naar de berg. De Oostzee wordt het nieuwe mediterranée, twee dagen reistijd worden misschien drie.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje