Accu bijladen
Accu bijladen
Ik heb begin dit jaar een nieuwe gelach gekocht als huishoudaccu voor in de caravan. Omdat ik graag zo lang mogelijk met die accu wil doen, de volgende vraag: hoe behandel ik zo een accu als hij niet in de caravan staat en niet wordt gebruikt. Hij is momenteel helemaal vol geladen. Moet ik hem continu aan een druppellader leggen, of alleen maar zo nu en dan, en hoe vaak dan?
De vorige accu heb ik waarschijnlijk om zeep geholpen door hem continu aan de druppellader te hebben laten hangen, gedurende de gehele corona periode, dat wil ik nu voorkomen.
De vorige accu heb ik waarschijnlijk om zeep geholpen door hem continu aan de druppellader te hebben laten hangen, gedurende de gehele corona periode, dat wil ik nu voorkomen.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu bijladen
Eens in de maand even aan een lader hangen. Of een ctek acculader kopen. Die hebben speciaal voor jouw doel een puls laad programma.
Mijn motorfiets accu laad ik in de wintermaanden dus gewoon een uurtje per maand bij. Vindt' ie prima.
Mijn motorfiets accu laad ik in de wintermaanden dus gewoon een uurtje per maand bij. Vindt' ie prima.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu bijladen
Wat voor een accu heb je gekocht ???
En...
Ik heb nog nooit het nut van een druppellader kunnen uitvinden, niemand heeft het mij ook ooit verteld.
Zelf eens zo'n ding mee aan het spelen geweest,,,,, nog geen voordeel bij kunnen ontdekken.
Koop idd b.v. een Ctek acculader, de MSX5.0T oid....
Dan heb je zeker wat goeds..
Sorry... ik heb er net een verkocht... lag hier stof te vangen.
En...
Ik heb nog nooit het nut van een druppellader kunnen uitvinden, niemand heeft het mij ook ooit verteld.
Zelf eens zo'n ding mee aan het spelen geweest,,,,, nog geen voordeel bij kunnen ontdekken.
Koop idd b.v. een Ctek acculader, de MSX5.0T oid....
Dan heb je zeker wat goeds..
Sorry... ik heb er net een verkocht... lag hier stof te vangen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Accu bijladen
Als je bijlaad dan wel bij kamer temperatuur dus niet in een schuur als het vriest.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Accu bijladen
Ik gebruik deze al jaren voor mijn motorfiets accu. Gewoon 1 keer of eens in de 2 maanden onder lading zetten.
- Bijlagen
-
- tm-340-dual.jpg (23.9 KiB) 978 keer bekeken
Renault Laguna stationwagen 2.0 T (170 pk) automaat. Honda Valkyrie flat six.
Caravan nog niet bekend
Caravan nog niet bekend
Re: Accu bijladen
Hoe doe je dat dan met de accu in de auto ?
Die wordt in de winter elke dag bijgeladen in de vrieskou..
Ze schijnen daar best wel aardig tegen te kunnen, de laatste 35 jaar heb ik nooit een accu hoeven vervangen zover ik me kan herinneren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Accu bijladen
Tja als je de auto verkoopt voor de accu slecht kan worden, hoef je nooit een accu te vervangen
Accu wordt vanzelf warm als die geladen wordt ook in de motorruimte van de auto
Accu wordt vanzelf warm als die geladen wordt ook in de motorruimte van de auto
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16336
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Accu bijladen
Bij mij staat zo’n ding 24/7 aan geschakeld aan de motorfiets en eentje vaak voor lange tijd aan de auto, niets mis mee.wimw schreef:Ik gebruik deze al jaren voor mijn motorfiets accu. Gewoon 1 keer of eens in de 2 maanden onder lading zetten.
Je ziet aan het verbruik dan ook dat dit ding bijna niets kost en je accu blijft optimaal.
Ook de drie accu’s van de sloep worden zo onderhouden, ligt het hele jaar in het water en de accu’s blijven er in. Allemaal lood accu’s.
Oftewel: stekker er in en niet meer naar omkijken.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Accu bijladen
Als je een fatsoenlijke lader zoals de CTEK MXS5.0 gebruikt dan is die temperatuur gecompenseerd. Door de relatief lage laadstroom van maximaal 5A kan er weinig mis gaan. Misschien als je onder het vriespunt van de gebruikte zwavelzuur oplossing komt dat het een probleem is maar zo snel gebeurd dat niet in Nederland.Cheese schreef:Als je bijlaad dan wel bij kamer temperatuur dus niet in een schuur als het vriest.
- dieseltijger
- Berichten: 11222
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Accu bijladen
Het zijn echt goede dingen, heb er ook zo een, maar zijn geen "must". Je kan ook een el cheapo Chinese lader hebben met een enkele gelijkrichtdiode die je even een of twee uur periodiek aan de accu hangt.
Als de accu maar af en toe geladen wordt en niet te ver (zelf) ontlaad.
Als de accu maar af en toe geladen wordt en niet te ver (zelf) ontlaad.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Accu bijladen
@cahummel
Toevallig heb ik een Pro-User IBC7500B intelligente acculader met Bluetooth in de te koop rubriek staan.
Bij interesse zie ik je PB wel verschijnen.
Toevallig heb ik een Pro-User IBC7500B intelligente acculader met Bluetooth in de te koop rubriek staan.
Bij interesse zie ik je PB wel verschijnen.
Re: Accu bijladen
Allereerst allemaal bedankt voor het meedenken! Ik ga waarschijnlijk de accu gewoon eens per maand even aan de lader liggen, ik heb een CTEK MXS 10 (12V / 10A) lader, volgens mij komt dat wel goed.
@Chris: 90 aH victron gelaccu, we hadden hiervoor ook een victron, die beviel, en het was een actie bij Jachthaven Almere voor 195 euro, dus dat kwam heel goed uit.
@Chris: 90 aH victron gelaccu, we hadden hiervoor ook een victron, die beviel, en het was een actie bij Jachthaven Almere voor 195 euro, dus dat kwam heel goed uit.
Dacia Logan MCV 0.9 TCE en Kip Kompakt 300
Re: Accu bijladen
Ja, dat bedoel ik. Mover accu's ook, maakt niks uit.Paul Vingerhoets schreef: ↑vr 1 sep 2023 07:00Tja als je de auto verkoopt voor de accu slecht kan worden, hoef je nooit een accu te vervangen
Accu wordt vanzelf warm als die geladen wordt ook in de motorruimte van de auto
Een tijdje geleden de KIA van mijn vrouw ingeruild.
Die was inmiddels net uit de (verlengde) garantie, en 9,5 jaar oud.
De originele accu zat er nog steeds in en functioneerde prima.
Maar lood accu's niet laden als het vriest is nonsens.
Ik lees dat vaker..Vandaar mijn opmerking.
Uitgezonderd zijn de meeste Lithium accu's. Die mag je niet laden onder nul.
Tenzij er een vorstbeveiliging in zit.
@ Cahummel.. 1 x laden per 3 maanden is ook zat.
De zelfontlading van gelaccu's is maar iets van 3 % per maand.
Na vol wegzetten is die na 6 maanden nog lang niet leeg.
Lees ook even het laatste stukje van onderstaand screenshot.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Accu bijladen
Die kan ik wel beantwoorden, voor een lood accu is dat gewoon luilakkerij, geen omkijken naar, een lood accu wordt blij als deze op float spanning gehouden wordt, dat doet de druppel lader.Chris schreef: ↑do 31 aug 2023 20:10Wat voor een accu heb je gekocht ???
En...
Ik heb nog nooit het nut van een druppellader kunnen uitvinden, niemand heeft het mij ook ooit verteld.
Zelf eens zo'n ding mee aan het spelen geweest,,,,, nog geen voordeel bij kunnen ontdekken.
Koop idd b.v. een Ctek acculader, de MSX5.0T oid....
Dan heb je zeker wat goeds..
Sorry... ik heb er net een verkocht... lag hier stof te vangen.
De accu gaat in theorie dan het langste mee, maar de accu om de zoveel tijd opladen kan ook, maar de interval verandert naar de leeftijd van de accu een beetje (als ze ouder worden is de zelfontlading wat hoger, daar hebben we helaas allemaal last van)
Een LifePo4 accu gaat het langst mee als deze op 50% lading weggezet wordt en elke maand even gecontroleerd wordt (als er ook een BMS in zit dan moet de accu af en toe even wat bijgeladen worden) anders op papier ook, maar mijn accus hebben 6 jaar op de plank gestaan en waren in de 6 jaar maar een heel klein beetje lading kwijt (dit bij 20..25 graden)
als je ze in de schuur zet, dan vaker laden, bij koud weer is de zelf ontlading wat groter, maar nooit de accus laden als de temperatuur onder de 5 graden is.
Voor li-ion accus is het weer anders, maar simpeler.. deze horen niet in een caravan.
Hobby 440 sf uit 1998 getrokken door een Audi A6 4.2 V8 350pk/440Nm
Re: Accu bijladen
Het gaat hier over een Gel accu.
Lees vooral even het laatste stukje van mijn screenshot effe terug.
Lees vooral even het laatste stukje van mijn screenshot effe terug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.