Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door dieseltijger » di 22 aug 2023 07:28

Wellicht een tip om bij warme nachten wat verkoeling te krijgen: we gebruiken op de slaapkamer een duux whisperer ventilator. Het koelt niets (het is namelijk geen amazing Ali express wonderapparaat maar een ventilator) maar de luchtstroom zorgt dat het huidoppervlak kouder wordt. Merkbaar kouder.

Het mooie aan deze ventilator is, dat deze zeer geruisarm is, door het lage toerental van de fan. Het is meer een schoepenwiel dan een propeller. En in vergelijking met een airco een stuk energiezuiniger (iets van 35 w op vol vermogen, maar meestal gebruik je het op minder dan 40% van het vermogen)

Nadeel is de omvang. De voet is groot qua diameter, en zwaar. Er zijn diverse uitvoeringen te koop, waarbij de fan diameters identiek zijn, maar de hoogte van de standaard varieert. Ook kan je het ding op half vermogen een nachtje op een accu laten werken. (Wel bijbetalen). Of je kan hem met je smartphone bedienen, als je het leven nog niet complex genoeg vindt.

Maar wellicht te overwegen als je het te warm hebt s nachts ( waar dan ook) en geen airco kan of wil aanschaffen.
images.jpeg
images.jpeg (3.42 KiB) 805 keer bekeken
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Erwin1987 » di 22 aug 2023 07:52

Wij hebben voor in de serre/veranda een ventilator die ook waterdamp nevelt en dat voelt ook heel verfrissend.
Maar deze ventilator ga ik ook even opzoeken.
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3729
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Niels83 » di 22 aug 2023 08:05

Je hebt natuurlijk ook die van Dyson die zijn helemaal stil, maar wel vergelijkbaar geprijst met een airco. Wat mag deze kosten.

Met waterdamp geeft stiekem best veel vocht in je huid. Afgelopen zomer zo'n ding in de auto gebruikt ivm kapotte airco, daarna wat de dat vocht op werd het met een sauna.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door dieseltijger » di 22 aug 2023 08:18

De Duux is er vanaf zo'n 130,- Het is plastic fantastic, made in China, maar vooral: stil in combinatie met een ver-reikende luchtstroom. Maar nogmaals: Het is waarschijnlijk (te) lomp om het een plaatsje te geven in de caravan. Maar mogelijk een uitkomst voor forummers die het 's nachts warm hebben en geen airco verkiezen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1971
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door moyzo » di 22 aug 2023 08:21

wij hebben jaren lang dysons ( vloer model ) en een tafelmodel ventilator gebruikt thuis maar ook in de caravan toen we nog geen airco hadden.
Ze zijn echt niet geruisloos maar werken wel perfect. Maar wegen niet op tegen de airco, vooral sinds we deze in slaapkamer hebben is onze nachtrust perfect.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door dieseltijger » di 22 aug 2023 08:28

Klopt. De airco presteert beter- maar maakt duidelijk meer lawaai. Een stuk meer.

(Voor thuis ben ik aan het droogzwemmen voor een ander concept: Warmtepomp die naast verwarmen ook kan koelen in combinatie met Jaga convectoren. Lekker stil, en een structurele oplossing dan een losse airco. Daarnaast een gasgestookte ketel als backup. Je bent toch al bezig.

Uitdaging: afvoer condenswater bij de convectoren als ze koelen. Komt wel een oplossing. Alleen even goed orienteren.)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Gemineye » di 22 aug 2023 09:30

Ik heb ook al heel lang een simpele ventilator in de caravan liggen. Afgelopen vakantie ook een aantal keren gebruikt toen het wat minder warm was, en ook op overnachtingscampings. Een ventilator kan best wel nuttig zijn als je die in een raamopening zet, dan blaast hij wat buitenlucht naar binnen. Extra nuttig als je een raam er tegenover óók open zet. Ik heb een simpel Action ding, die ondertussen al járen mee gaat en daardoor ook al iets gehavend is ivm veelvuldig opbergen in de bankkast. Maar goed, hij doet het verder prima mrgreen.gif
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door El1989 » di 22 aug 2023 12:39

Waarom niet gewoon de airco op tijd lekker aanzetten en als je gaat slapen uitdoen ? Dan is de caravan heerlijk koel en heb je ook geen geluid
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11224
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door dieseltijger » di 22 aug 2023 12:48

....Omdat veel mensen geen airco hebben in hun caravan, en het toch warm hebben. Het was maar een idee, en je kan het zowel thuis (doen wij) inzetten als in de caravan. Het is een van de weinige producten die mij in positieve zin verrast heeft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door PMT » di 22 aug 2023 14:40

Ik zocht een jaar of vijf geleden een bladloze ventilator omdat de conventionele altijd teveel lawaai maken vind ik. Je komt dan al gauw inderdaad bij Dyson uit, maar de prijs vind ik nogal gortig.
Uiteindelijk kwam ik bij eentje van het merk SKJapan uit. (Ik had nog nooit van dat merk gehoord) Er zit ook een nachtmodus op zodat ie nòg stiller is dan die al is. Met een AB kan je ook alle functies bedienen vanuit je bed en/of je zet een timer aan. Gebruik 26W.
(Nog even de bon opgezocht: bij Amazon heette dit ding U Ullty €90,79 betaald)
Bijlagen
IMG_20230822_141313.jpg
Laatst gewijzigd door PMT op di 22 aug 2023 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door deusjevo » di 22 aug 2023 14:56

Ik slaap standaard met oordoppen 💤 en zomers een ventilator aan, nergens last van knipoog.gif
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door PMT » di 22 aug 2023 15:16

[re.gif] heb ik ook jaren ingehad met slapen, totdat ik steeds ergere tinnitus kreeg en dan wordt dit lijkt het door het in hebben van oordoppen nog meer versterk.
Ik hoef nu ook geen oordoppen meer want ik heb helaas geen snurker meer naast me liggen. :(
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Opa-Ei
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 27 dec 2021 12:50
Locatie: Grens NH./ZH.

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Opa-Ei » di 22 aug 2023 15:30

Ook wij gebruiken een ventilator als het heel warm is, het is er een uit de jaren 60 oftewel een museumstuk, maar hij doet wat hij moet doen en is ook kindvriendelijk, als je er toevallig met je hand tegenaan komt ben je niet gelijk je vinger kwijt.
Itho-sixties-retro-ventilator-.jpg
De HOBBY 460 De Luxe wordt getrokken door een "SPORTIEVE"(AGE) Koreaan.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7841
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Nimma » di 22 aug 2023 16:13

Hier gaat ook al jaren een grote ventilator mee met 3 standen en bewegend van links naar rechts cq omgekeerd en dat bevalt prima om wat koelte toegewuifd te krijgen. Op 3 tijdens lichte werkzaamheden en op 1 of 2 tijdens de nachtrust.
Wij slapen er prima bij.
Mijn vrouw wil het wel graag 's nachts stikke donker hebben en ik niet, dat is minder scratch.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Hobbyrijder
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 20 apr 2022 15:00

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door Hobbyrijder » di 22 aug 2023 16:14

Bij ons draait sinds 1989 een Xplair Whispair aan het plafond. 180 cm doorsnede, oorspronkelijk. Twee keer mee verhuisd, bladen moeten inkorten voor één huis, mega betrouwbaar apparaat. Draait soms maanden aan één stuk. Op stand 1 hoor je niets en lijkt het of je aan het strand ligt met een zeewindje. Op stand 5 kan niet, moet je de lakens vasthouden. awhoea.gif Hij was dan ook eigenlijk voor een fabriekshal of zo. Sinds 2 jaar hebben we ook de rijke luxe van airco op de slaapverdieping. De combinatie is helemaal geweldig. Door chronische aandoeningen moet ik ieder uur slaap koesteren, waardoor ik erg gehecht ben geraakt aan de ventilator. Destijds een rib uit het lijf, 5 of 600 gulden. Maar iedere cent waars.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18392
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Stille verkoeling tijdens de nachtrust

Bericht door deusjevo » di 22 aug 2023 16:33

PMT schreef:
di 22 aug 2023 15:16
[re.gif] heb ik ook jaren ingehad met slapen, totdat ik steeds ergere tinnitus kreeg en dan wordt dit lijkt het door het in hebben van oordoppen nog meer versterk.
Ik hoef nu ook geen oordoppen meer want ik heb helaas geen snurker meer naast me liggen. :(
Ik heb al 20 jaar behoorlijk ernstige tinitus maar die oordoppen geven mij toch meer rust dan een snurkende vrouw naast mij.
Gelukkig moet ik ze nog in zou je bijna zeggen, je vrouw definitief verliezen is vele malen erger dan een snurkende vrouw naast je 🌹
Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey) met een laagvliegende Kip Kompakt 37 EKV

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”