Ervaringen met split unit airco

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Vadervan3
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Vadervan3 » do 17 aug 2023 18:40

[re.gif]

Dan is er wat niet goed, tenminste als we het over hetzelfde apparaat hebben. De mestic spa 5000. In slaapstand koelt die van ons ook nog steeds meer dan prima.

nonblond
Berichten: 1295
Lid geworden op: di 6 okt 2009 22:03

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door nonblond » do 17 aug 2023 18:41

Ik ben erg tevreden over de Euro 2401. Herrie bijna niet. Gaat afhankelijk van de weersverwachting wel of niet mee.

Gebruikersavatar
drsjan
Berichten: 77
Lid geworden op: do 30 jul 2020 16:20

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door drsjan » za 9 sep 2023 16:41

Wij hebben de Eurom 2401 nu een aantal jaren en na een slecht begin (printplaat defect na scheefhouden binnen unit, hersteld onder garantie) zijn onze ervaringen redelijk positief. Het installeren is het handigst met zijn tweeën: zet de hele unit op een hoge tafel aan de buitenkant van de caravan bij het raam waar hij moet komen. Bevestig eerst alle beugels en schroeven. Eén persoon neemt de binnen-unit aan de binnenkant van de caravan aan, terwijl persoon 2 de buiten-unit aan de caravan hangt. De binnen-unit kan dan ook aan de beugels worden bevestigd. Druk de slangen zo plat mogelijk om daarna het raam te sluiten op de kierstand. De kabel voor elektriciteit zit aan de buitenunit en kan daar op een contactdoos worden aangesloten of naar binnen worden geleid. De buiten-unit op hoogste stand is goed te horen binnen een afstand van drie meter. Daarom bekijken wij ter plekke aan welke kant van de caravan we de unit ophangen. In ons geval hangt de unit in het slaapgedeelte van de caravan. Deze kunnen we met een vouwwandje afsluiten van de rest en die ruimte (dus ca 9 kubieke meter) kan heel goed worden gekoeld. De hele caravan is ca 16 kubieke meter en kan wel enigszins worden afgekoeld, maar het is op het randje. Bij het demonteren is het zéér belangrijk om eerst de binnen-unit af te tappen, want daar ging het bij ons de eerste keer mis.
Mazda CX-5 + Adria Altea 472 LU (2019)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » za 9 sep 2023 19:02

Dank je voor het uitgebreide verslag.
Bij ons zal hij waarschijnlijk boven de keuken komen. Anders zit hij direct boven het bed. Voor eventjes kan dat wel maar voor 3 weken wordt het bed dan wel erg kort.

Overdag hoeft hij niet te koelen en in de nacht is het buiten toch al minder warm.

Donk
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 mar 2017 20:21

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Donk » za 9 sep 2023 20:51

Mijn ervaring is dat deze goed koelt en de buiten unit niet veel lawaai maakt.
Ik had deze 2e hands gekocht en deze had een slangetje aan de binnen unit wat naar buiten ging door het raam. Dit was een handig, omdat je de binnen unit dan niet hoeft te legen.
Het is niet het handigste apparaat om te vervoeren en op te hangen.

Gebruikersavatar
drsjan
Berichten: 77
Lid geworden op: do 30 jul 2020 16:20

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door drsjan » za 9 sep 2023 22:41

Donk schreef:
za 9 sep 2023 20:51
Mijn ervaring is dat deze goed koelt en de buiten unit niet veel lawaai maakt.
Ik had deze 2e hands gekocht en deze had een slangetje aan de binnen unit wat naar buiten ging door het raam. Dit was een handig, omdat je de binnen unit dan niet hoeft te legen.
Het is niet het handigste apparaat om te vervoeren en op te hangen.
Ja, het klopt dat er een slangetje naar buiten gaat, maar pas op, daar ging het bij ons ook mis: het apparaat verzamelt water in een opvangbak in de binnen-unit en gaat pas afvoeren als het boven een bepaald niveau komt. Daarom is het belangrijk om het apparaat eerst af te tappen voordat je het verwijdert.
Mazda CX-5 + Adria Altea 472 LU (2019)

Gebruikersavatar
drsjan
Berichten: 77
Lid geworden op: do 30 jul 2020 16:20

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door drsjan » za 9 sep 2023 22:43

Donk schreef:
za 9 sep 2023 20:51
Mijn ervaring is dat deze goed koelt en de buiten unit niet veel lawaai maakt.
Ik had deze 2e hands gekocht en deze had een slangetje aan de binnen unit wat naar buiten ging door het raam. Dit was een handig, omdat je de binnen unit dan niet hoeft te legen.
Het is niet het handigste apparaat om te vervoeren en op te hangen.
Bij ons hangt de binnen-unit ook boven een bed: we hebben twee aparte bedden in lengterichting . Onze ervaring is dat je geen tot weinig last hebt van deze airco-unit boven je bed.
Mazda CX-5 + Adria Altea 472 LU (2019)

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » zo 10 sep 2023 05:05

Dankbaar voor vannacht... mijn vrouw twijfelt altijd als iets boven de 100 euro kost. Hebben we het wel echt nodig, maakt het niet teveel lawaai. Etc.

Met een buiten temperatuur van nu 20 graden, is het in de hut niet te harden 3 van de 4 liggen al uren wakker.

Mijn vrouw zei al, die airco komt er...


[re.gif]
Ik denk dat je het verkeerde bericht quote.
Maar bij twee apparaten lengte bedden lijkt het me logisch dat je er weinig last van hebt.

Maar wij hebben een dwarsbed 140x200. Zelf ben ik net geen 1,90 meer. Dus dat houdt al niet over. Ga ik daar nog 20cm boven hangen gaat het niet goed komen..

Gebruikersavatar
Rene_13
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 21 mei 2017 15:48

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Rene_13 » zo 10 sep 2023 10:17

Ik heb nu een constructie gemaakt, waardoor ik de splitairco op mijn zolderwerkkamer kan gebruiken.
Ik werk al jaren een paar dagen in de week thuis en het was vaak bloedheet.
Nu ligt de temperatuur zeker 6 graden onder de buiten temperatuur.

En volgend jaar mag ie weer mee op vakantie.
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
thumbup.gif

Techn

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Techn » zo 10 sep 2023 11:03

Niels83 schreef:Het raam kan op de kierstand dicht. Dus er is nog altijd breken nodig om binnen te komen. De sloten en ramen zijn bij een caravan sws niet echt veilig dus daar zie ik niet zo'n drama in

De bank airco is een optie voor de toekomst, maar toch weer 20 kilo. Het laadvermogen van de caravan is hier niet de beperkende factor, wel het max van de auto, ik vermoed zo'n 100 kilo te hebben.
1airco is gelijk aan 1airco
Of je nu in de auto meeneemt of in de hut

Snap het niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
drsjan
Berichten: 77
Lid geworden op: do 30 jul 2020 16:20

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door drsjan » zo 10 sep 2023 13:57

Wij hebben ook een bankairco overwogen, maar dat heeft nogal wat voeten in aarde: allereerst de flinke prijs inclusief inbouwen. Je verliest opbergruimte. Een bankairco met alleen drie uitlaten beneden is nog te doen, maar wil je ook uitblaasroosters op hoogte, dan moet er nogal wat gesleuteld worden. En inderdaad, het betekent meer (vast) gewicht. Het hangt er ook vanaf wat voor soort vakantie je kiest: ga je altijd naar een warm land, dan is het wel handig dat ie altijd beschikbaar is, maar als je, zoals wij, niet persé naar een warm land gaat, dan zul je hem ook maar af en toe nodig hebben. Wij vervoeren hem altijd in de auto, want daar heb ik ruimte genoeg en gewicht genoeg over. Als ik hem op de camping verder dan vijf meter of zo moet vervoeren, gebruik ik een eenvoudige trolley. Een dakairco kan bij ons niet omdat de caravan dan niet meer in de stalling past. En bovendien hangt ook daar een fors prijskaartje aan. En als er geen super hoge temperaturen meer worden verwacht en het 's avonds en 's nachts behoorlijk afkoelt, volstaan we met een gewone ventilator.
Mazda CX-5 + Adria Altea 472 LU (2019)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 10 sep 2023 14:17

Techn schreef: 1airco is gelijk aan 1airco
Of je nu in de auto meeneemt of in de hut

Snap het niet
Als het laadvermogen van de caravan de beperkende factor is en het laadvermogen van de auto niet, dan kun je die airco beter in de kofferbak van de auto hebben dan in de caravan. Discussie is hier vaker genoemd toch? Zware dingen in principe liefst in de auto.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » zo 10 sep 2023 14:21

Techn schreef:
zo 10 sep 2023 11:03
Niels83 schreef:Het raam kan op de kierstand dicht. Dus er is nog altijd breken nodig om binnen te komen. De sloten en ramen zijn bij een caravan sws niet echt veilig dus daar zie ik niet zo'n drama in

De bank airco is een optie voor de toekomst, maar toch weer 20 kilo. Het laadvermogen van de caravan is hier niet de beperkende factor, wel het max van de auto, ik vermoed zo'n 100 kilo te hebben.
1airco is gelijk aan 1airco
Of je nu in de auto meeneemt of in de hut

Snap het niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Tuurlijk niet. De airco in de caravan is 20 kilo terwijl we weinig laad vermogen hebben in de caravan. In de auto is nog over.

Als er een nieuwe auto komt overwegen we de dak airco nog eens.

Techn

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Techn » zo 10 sep 2023 15:14

Dan neem je toch die lichte bankairco van 20 kg
En hevel je ander spul over naar de auto


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 10 sep 2023 18:33

Ik zou geen vaste airco willen omdat ik hem lang niet elke vakantie gebruik en omdat ik een split unit in de auto kan meenemen. Bovendien is die split unit veel goedkoper in aanschaf. Voldoende argumenten voor mij.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Techn

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Techn » zo 10 sep 2023 18:59

Gemineye schreef:
Techn schreef: 1airco is gelijk aan 1airco
Of je nu in de auto meeneemt of in de hut

Snap het niet
Als het laadvermogen van de caravan de beperkende factor is en het laadvermogen van de auto niet, dan kun je die airco beter in de kofferbak van de auto hebben dan in de caravan. Discussie is hier vaker genoemd toch? Zware dingen in principe liefst in de auto.
Je begrijpt toch wel dat er andere spullen dan een airco ook in de auto kan???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 10 sep 2023 19:47

Je begrijpt toch wel dat je een split unit eventueel thuis kunt laten maar een vaste airco niet?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1410
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door cortrans » zo 10 sep 2023 21:43

[re.gif]
En zo heeft iedereen zijn/haar redenen om wel of niet een dak/bank/split airco, wel of niet te nemen…..
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 4050
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Gemineye » zo 10 sep 2023 22:02

Jep. Alles heeft voor- en nadelen!
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Ervaringen met split unit airco

Bericht door Niels83 » ma 11 sep 2023 00:19

Techn schreef:
zo 10 sep 2023 18:59
Gemineye schreef:
Techn schreef: 1airco is gelijk aan 1airco
Of je nu in de auto meeneemt of in de hut

Snap het niet
Als het laadvermogen van de caravan de beperkende factor is en het laadvermogen van de auto niet, dan kun je die airco beter in de kofferbak van de auto hebben dan in de caravan. Discussie is hier vaker genoemd toch? Zware dingen in principe liefst in de auto.
Je begrijpt toch wel dat er andere spullen dan een airco ook in de auto kan???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ja maar omdat dat voor jou een probleem is , zegt dat niet dat het voor mij een probleem is. Ik zou alleen een tas kleren kunnen bedenken. Maar je koopt geen caravan om uit een tas kleren te leven en die na iedere rit in en uit de kast te halen dat zie ik pas niet zitten.

Daarbij komt de prijs, een 2de hands dak airco kost 800 vermoedelijk een bank airco ook. Een Eurom 300.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”