Vastbed maken

Over klussen, reparatie en onderhoud van het interieur van de caravan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3727
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Vastbed maken

Bericht door Niels83 » ma 14 aug 2023 02:21

Hoi.

Dinsdag komt de nieuwe caravan. Eerste klus die ik wil doen is een echt vast bed maken. De huidige eigenaar heeft 2 latten bodems op de bank gelegd en klaar. Kussen weggedaan en dat was dat.

Prima, echter heb je zo een hoop onbruikbare ruimte. Er zitten 2 service luiken in, maar de banken zijn best ondiep dus je hebt er weinig aan. Ik zou als ze door de luiken passen graag daar de stoelen leggen.

Qua afwerking wil ik 1 van de voetborden gebruiken om het van binnen uit dicht te maken.

Maar dan, hoe ondersteun je de latten bodems? Die blijven natuurlijk niet zweven.
Hoe monteer je het zo dat de latten bodem ook nog open kan.
Hoe monteer je de latten bodems stevig genoeg aan elkaar?
Welk probleem kan ik nog tegen komen.

Vervolgens gaan we door met stop contacten aanleggen. Zat er nu 1 bij de bedden, de keuken en in de badkamer.
Dat is erg weinig. We gebruiken er nu geregeld 4-5 tegelijk, om al dat smart spul op te laden, telefoons, tablet, horloges, Nintendo etc...
Dus ik wil aan beide kanten 2 stopcontacten, zodat je altijd de telefoon bij je in de buurt kunt opladen.
Ik heb in de vorige caravan gewoon 2 aderig huishoud snoer gebruikt, want er was geen aardlek. Nu wel dus 3 aderige snoer. Volstaat dan 0,75, 1 of 1,5?

En voor 2 buiten aansluitingen? Welke dikte dan? Daar komt de koelbox op en 1 extra, voor soms een lamp of airfryer. Als je die monteert dan voor of zaag je een gat, zet je dan ook latjes in de binnen wand rondom het gat?

Ik denk dat dat de vragen zijn voor nu.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Vastbed maken

Bericht door Erwin1987 » ma 14 aug 2023 07:05

Bed heb ik als volgt gemaakt ik heb alleen een grote lattenbodem gebruikt.
Afbeelding

Afbeelding

Inbouw buiten stopcontact zit mij alleen geschroefd geen latjes of iets in de wand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1286
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Vastbed maken

Bericht door jeroen.25 » ma 14 aug 2023 08:56

Gefeliciteerd met de aankoop!
Wat voor caravan is het geworden?

Voor de stopcontacten zou ik 1,5mm nemen.
0,75 kan prima voor een oplader enzo, maar je wilt er niet per ongeluk een te zwaar apparaat op aansluiten.
Denk dat het voor een stopcontact in de wand niet echt nodig is om versteviging aan te brengen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Vastbed maken

Bericht door Ducati 900 » ma 14 aug 2023 09:16

@Erwin heb je maten van het scharnierstul en de gasveren?

Ben

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Vastbed maken

Bericht door Erwin1987 » ma 14 aug 2023 09:32

Re:

Afbeelding
Ik heb ze op Amazon gekocht, kan ze niet meer vinden voor de prijs die ik een jaar of 3 geleden betaald heb dacht iets van €80,- maar ze staan er nog wel op.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Interieur”