Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 09:39

Dag allen (eerste post :o )

Op het punt om onze eerste caravan aan te schaffen (particulier). Via caravantrekker.nl niet helemaal gerustgesteld dus hier toch maar even de info delen en kijken of jullie nog wat licht op de situatie kunnen schijnen.

We hebben een renault megan estate 2016 1.2 die een maximaal trekvermogen heeft van 1700kg (en een kogeldruk van 75kg volgens caravantrekker?)
massa rijklaar 1366kg.

De caravan die wij op het punt staan te kopen is een Knaus Sudwind 550 FSK met de volgende informatie: leeggewicht 1290kg (waarschijnlijk door airco / mover etc) en maximaal gewicht 1500kg, met geadviseerde kogeldruk van 80kg (caravan trekker).

Nu is de simpele vraag: kan deze combinatie?

subvragen:
is het realistisch om met ons gezin (2 jonge kids) nog met bagage weg te gaan. Ik vermoed dat we de zware dingen zoveel mogelijk in de auto zullen moeten doen en datgene wat veel ruimte in beslag neemt en licht is in de caravan. We zullen ook waarschijnlijk onze dakkoffer op de auto elke vakantie nog doen en meenemen.

dat verschil in kogeldruk tussen auto en caravan geeft dat nog problemen?

Vakanties zullen voornamelijk naar Frankrijk / Engeland gaan, wellicht een keer naar de bergen.

los staand hiervan: hebben jullie nog handige checklijsten die je kan doornemen bij aanschaf van een particuliere caravan?

Alvast bedankt! blij.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Daphne » za 5 aug 2023 10:04

Altijd spannend zo’n zoektocht naar een eerste caravan.

Waar heb je dat leeggewicht vandaan? Van het kenteken? Airco en mover zitten nooit in dat gewicht. Ik ben bang dat je weinig laadvermogen overhoudt bij deze caravan.

En wat de combinatie betreft, is het een hele uitdaging. Auto is erg licht in gewicht en motorisering voor zo’n flinke caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 10:09

(Aangepast wegens onnodig quoten)

[re.gif]
Advertentie en RDW kenteken indd. Laadvermogen op papier is 290kg maar in de praktijk denk ik niet zoveel. Wat is normaal bij een jong gezin wat je aan laadvermogen meeneemt?

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Gerrie » za 5 aug 2023 10:21

Kan je wat meer over de motor in de auto vertellen. 1.2 , Maar diesel of benzine en hoeveel pk en koppel.
Voor mij zelf zou ik het gewicht van de auto al te laag vinden voor een caravan die straks minimaal 1500 kg gaat wegen. Ben bang dat de trekkracht ook niets over zal houden.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

henry12
Berichten: 1277
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door henry12 » za 5 aug 2023 10:24

Misschien is het verstandig om ook even te kijken of ze niet de franse reken truck hebben uitgehaald bij de megane .
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
troapel
Berichten: 3531
Lid geworden op: di 25 aug 2015 14:16
Locatie: Gem. Hoogeveen

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door troapel » za 5 aug 2023 10:37

[re.gif]
Hoogstwaarschijnlijk wel, want dat hebben ze bij mijn Talisman ook gedaan.

[re.gif] [re.gif]
Een 1.2 is een benzinemotor (als het goed is).
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 10:39

[re.gif] [re.gif]

1.2 benzine en wat ik kan vinden: 175 Nm (bij 1.500 toeren) Max. vermogen 100 pk (bij 4.500 toeren) 74 kW


[re.gif]

Ik weet niet goed wat je hier mee bedoeld, zal eens googlen.

Gebruikersavatar
El1989
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 27 dec 2020 10:58

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door El1989 » za 5 aug 2023 10:55

Ik rijd zelf een Megane 1.3 Tce een iets krachtigere motor. Erachter zit een caravan die met alle opties en bepakking en fietsen ongeveer 1300 kg weegt dit gaat prima en de combinatie is erg stabiel , wel heb ik dan een dakkoffer op de auto waar de voortent inzit.
Voorheen deed ik met dezelfde caravan het geheel trekken met een Clio 0.9 Tce deze is een stuk lichter dan de Megane en mocht Max 1200 kg trekken echter zat ik daar dus wel ruim boven wat natuurlijk niet mag maar het ging eigenlijk ook goed nooit instabiliteit gehad en ben ermee de Franse Alpen in geweest ( had de Clio wel gechipt voor meer pk/koppel ) Zorg ervoor in jullie geval dat je de zware dingen op/in de auto hebt en het zou met goed beladen en de juiste kogeldruk echt wel gaan maar wees voorzichtig en ga geen rare inhaal acties doen. Je kan eventueel de Megane chippen als je aan de motor twijfelt.
Laatst gewijzigd door El1989 op za 5 aug 2023 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Megane Estate 1.3 Tce (2018) en een Caravelair Alba 466 family (2021)

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19812
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Daphne » za 5 aug 2023 10:59

Kipkorn schreef:
za 5 aug 2023 10:09
(Aangepast wegens onnodig quoten)

[re.gif]
Advertentie en RDW kenteken indd. Laadvermogen op papier is 290kg maar in de praktijk denk ik niet zoveel. Wat is normaal bij een jong gezin wat je aan laadvermogen meeneemt?
Je hebt bagage en je hebt vaste inboedel nodig. Zoals borden, kopjes, bestek, pannen, maar ook buitenmeubilair etc. Bagage per persoon is natuurlijk verschillend maar ga uit van 20 kg per persoon. En dan heb je misschien ook nog een voortent, maar die kan eventueel in de auto.

Het laadvermogen wat je werkelijk met deze caravan over hebt, schat ik in het meest gunstige scenario op hooguit 150 kg en dat is echt weinig. Je kunt het werkelijke laadvermogen alleen zeker weten als je vooraf zonder inboedel weegt.

De Franse truc is simpel, kijk even op het typeplaatje in je auto naar het maximum treingewicht. De truc is dat hoe zwaarder de aanhanger, hoe minder er in de auto mag. Zou je bijvoorbeeld 1700 kg gaan trekken, dan moet je je gezin thuislaten want dan zit je met alleen de bestuurder al aan het maximum gewicht.

Ik denk dat deze caravan leeg veel te zwaar is voor jullie. Maar nogmaals, laat ‘m wegen voor aanschaf en dan weet je het. En wellicht kun je het maximum gewicht van de caravan nog verhogen. Maar dan zul je waarschijnlijk ook aan een andere auto en zeker aan een E Rijbewijs moeten.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Petare » za 5 aug 2023 11:12

Oef een in verhouden lichtgemotoriseerde Megane vs een 550FSK, volgens mij is die ook nog is 250cm breed.

Wij rijden een Talisman 1.6TCE 200pk met een Sport 540FDK (1700kg). Auto weegt met 2 volwassenen 1800kg, de caravan leeg op kenteken 1250kg. Met de voortent, mover, airco, bestek, stoelen&tafels ed(alles minus een beetje spoelwater, kleren en eten) zitten we al op 1450kg. Aangezien wij kleren meenemen voor 5 schat ik dat deze 1600kg weegt als we de carport afrijden. Auto krijgt alleen nog 3 kleine kids, een skottelbraai, koelbox, 2 kinderfietsen en 85kg kogeldruk. Laten we zeggen 3600kg totaal?

Dan de rij ervaring, wij zitten nu in Kroatie en deze motor krijgt het al warm!. Zo warm dat we 2x hebben gemerkt dat de airco werd uitgeschakeld tijdens het klimmen (en ja we maakten voldoende toeren, minstens 4000rpm). Men neemt de E751 onder Koper, 30 graden buiten en we tikken het rood aan in de klim. We hebben voor de fun eerder ook nog de B99 gereden van Pongau naar Mautendorf, die hebben we niet gehaald in 1x. Rest van de snelwegen in Duitsland en Oostenrijk (A3, A9, A10, A2) staat de temperatuur strak op de 90gr, met 100 op de cruisecontrol.

Stabiliteit is bij ons dik in orde, maar de auto weegt ook in verhouden een stuk meer dan de Megane.

Het is mijn vermoeden dat de Megane in PKs en eigen gewicht misschien wat ondermaats is voor deze caravan. Je zult er heus wel komen hoor, maar wel goed beladen en rustig aan en plankgas in de klimmen, want de kracht ontbreekt.

[re.gif]
Ja, Renault doet dit stomme trucje nog. Wel voor mijn Talisman tenminste. Was onmogelijk en bestond niet voor de RDW examinator dit voorjaar. Terwijl ik hem voor de discussie mijn kentekenpas liet zien weenie.gif.

Renault heeft in verhouding hoge trekgewichten. Kijk maar naar Troapel, mag ook 1850kg trekken met zijn Talisman en een 110pk diesel. Op mijn shortlist stonden nog een Kia Optima en een Mazda 6, beide lagere trekgewichten. Het is namelijk meestal een constructie limiet. Met 100pk en 1700kg kom je ook boven, alleen minder snel als die 200pk zou hebben
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 11:36

Jeempie...

Ik denk hetzelfde als Caravantrekker.nl
Een hele grote caravan achter een lichte en niet zwaar gemotoriseerde auto..waar misschien zelfs de (rotterige) Renault rekentruuk voor geld.

Diezelfde E751 als Petare hierboven beschrijft heb ik dezelfde omstandigheden ook gereden.
Die route kennende komt TS nooit heel boven...

Ik snap dat een combi wel "mager" kan zijn in prestatie's, maar dit is wel extreem mager..
Een Knaus 550 is groot hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 11:45

Ik snap trouwens echt niet dat Renault 1700 Kg als max trekgewicht voor een 1.2 liter motortje kan aangeven.
Arme motortje denk ik dan.
Als ik zie wat ik soms van mijn motor vraag... dan moet dat mini brommertje wel achteruit gaan rijden.
Tuurlijk kom je met 20 km/h ook boven, maar ontspannen rijden is wel wat anders denk ik..
Of je je huis aan de haak hebt geslagen denk ik.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 11:46

Dank voor de reacties. Het idee is om toch de caravan te bekijken en wellicht te gaan wegen daarna een knoop door te hakken. Wat zou een ander alternatief zijn met stapelbed (pre) en een fransbed + treinzit?

Kipkorn
Berichten: 26
Lid geworden op: za 5 aug 2023 09:20

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Kipkorn » za 5 aug 2023 11:52

[re.gif]

En als we de bergen even buiten beschouwing laten en het op heuveltjes / kust gebied laten. Wat ik dan hier lees moet het wel te doen zijn.

Idee is deze caravan een jaar of 7 te gebruiken tot de kids groot genoeg zijn om in een tentje te gaan. Die 7 jaar kan prima in Frankrijk (kust) of Engeland.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door refram » za 5 aug 2023 12:22

Ik ben van dezelfde mening als vorige antwoorden, je auto is te licht voor deze caravan.
Niet alleen het gewicht is belangrijk maar ook de lengte. Een Knaus Sudwind 550 FSK is al een behoorlijk lange caravan voor een Megane. Dit brengt het gevaar voor slingeren dichter.
Tegen slingeren moet het gewicht zo kort mogelijk op of bij de as blijven.
Als voorbeeld: met een korte aanhangwagen van 2000kg, beladen met zand zul je waarschijnlijk bij 90km/u nog niet slingeren.
Met deze Knaus Sudwind 550 FSK beladen tot 1700kg is de kans op slingeren bij 90km/u al groot. Zeker bij laterale wind.
Petare schreef:
za 5 aug 2023 11:12
Dan de rij ervaring, wij zitten nu in Kroatie en deze motor krijgt het al warm!. Zo warm dat we 2x hebben gemerkt dat de airco werd uitgeschakeld tijdens het klimmen (en ja we maakten voldoende toeren, minstens 4000rpm).
Als de airco 2x zelf uitschakelt wordt de motor extreem belast. Ook al is het +30°C buiten, dan zeker de airco niet aanzetten, maar de verwarming wel volledig aan. Zodoende dat de motorwarmte binnen geblazen wordt. Ook al hebben jullie het dan extreem warm, zet alle ramen volledig open.
Als de motor bij extreme belasting onvoldoende koeling krijgt via de radiator, is het belangrijk de verwarming radiator te gebruiken om de motor bijkomend af te koelen.
De airco aan betekend juist een grotere belasting voor de motor.
Bij onvoldoende motorkoeling kan de motor ernstig beschadigd geraken. Met als eerste de koppakking die het begeeft, uitlaatkleppen die "verbranden" en niet meer goed sluiten, met als gevolg compressieverlies enz.. Allemaal dure herstellingswerken.
Een andere mogelijkheid is om als de temperatuurmeter de rode zone nadert, te stoppen, motor na 2 minuten uit en motorklep omhoog en een kwartier wachten. De motor zal je dankbaar zijn. kus.gif :wink:
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » za 5 aug 2023 14:17

Het zal om de 1.2 met 132 pk gaan. Daar geldt inderdaad dat het maximale treingewicht beperkt is tot 3269 kilo ipv de 3568 kilo (MTM auto 1869 kilo en caravan 1700 kilo).

De score op caravantrekker is redelijk. Motorisch zal de Mégane het flink voor z’n kiezen krijgen met 1500 kilo aan de haak en 400 kilo in de auto. De gewichtverdeling is 85%.

Met aangepaste snelheid zal je best overal komen. Echt prettig ontspannen reizen lijkt me het niet. Ik zou zelf niet graag met deze combinatie op pad te gaan, ik heb graag wat reserve. In alles zit je zo’n beetje aan de max. Ook lijkt mij deze caravan qua formaat eigenlijk een maatje te groot voor de Mégane. Reken maar dat je deze caravan flink voelt bewegen achter de auto.

Ik zou op zoek gaan naar een maatje kleiner met een MTM van 1300 kilo.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Petare
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 30 okt 2019 16:18

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Petare » za 5 aug 2023 14:22

@ Refram

Ik ben bekend met de redenen waarom de software zoiets doet. Beide keren was deze ook zwaar belast, eerste keer was het alleen vrij willekeurig in een klimmertje op de snelweg, de tweede op die weg onder Koper. Daar hebben er een aantal Nederlands die dag de top niet gehaald. En ook ik heb 'medelijden' met zo'n 1.6T die er al 200pk uit moet persen. Dan gebruikt Renault automaatbakken van Getrag, prima merk, alleen die hebben geen externe koeler gekregen. Dus er worden bij ons voldoende toeren gedraait om de koeling op te houden.

Iets warm lopen is niet erg, zolang je die niet in het rood stampt en ondertussen 2000 toeren maakt. Er doen mensen dagelijks meer schade door een koude motor gelijk te belasten of een warme/hete motor gelijk af te zetten. Ook een reden dat ik Start/Stop uit heb geprogrammeerd.

Veelal geven meters tegenwoordig niet de actuele temperatuur aan, maar een bereik binnen gestelde parameters. Op de B99 viel bij ons direct de temperatuur terug zodra we gestopt waren. Nog voordat ik mijn gordel los had geklikt was de temperatuur al weer een kwart gezakt, tegen de tijd dat de motorkap open stond was alles weer 'normaal'.

Maar we dwalen af.

Conclusie, een Megane is te klein, of de 550 te groot.
Kipkorn schreef:
za 5 aug 2023 11:46
Dank voor de reacties. Het idee is om toch de caravan te bekijken en wellicht te gaan wegen daarna een knoop door te hakken. Wat zou een ander alternatief zijn met stapelbed (pre) en een fransbed + treinzit?
Een 500KD of 500QDK als het van Knaus moet zijn?
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..

Gebruikersavatar
cortrans
Berichten: 1410
Lid geworden op: ma 24 mei 2021 11:27
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door cortrans » za 5 aug 2023 14:27

Gerrie schreef:
za 5 aug 2023 10:21
Kan je wat meer over de motor in de auto vertellen. 1.2 , Maar diesel of benzine en hoeveel pk en koppel.
Voor mij zelf zou ik het gewicht van de auto al te laag vinden voor een caravan die straks minimaal 1500 kg gaat wegen. Ben bang dat de trekkracht ook niets over zal houden.
Waarom zijn mensen toch altijd bang als een aanhanger/caravan zwaarder is dan de auto zelf???
Mijn Qashqai mag ook 1800 kg trekken, en weegt zelf "maar" 1350 kg.
Als de fabrikant dit zelf opgeeft, en ook de trekhaak leverancier, dan moet het toch geen probleem zijn?
Zaken als een goede belading en kogeldruk zijn uiteraard wel heel belangrijk (ongeacht het gewicht)
LMC Musica 470e (2010), Thule Omnistor 1200 zakluifel met Obelink voor- en zijwanden, Sinclair dak airco, Reich volautm. mover, Heki dakluik, Thule fietsendrager achter, Milenco spiegels, Nissan Qashqai 1.3 MHEV automaat N-Connecta uit 2022

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36287
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Chris » za 5 aug 2023 14:38

Psies wat ik dus dacht...
Renault heeft die ellendige rotterige rekentruuk voor trekgewichten weer toegepast.
Wat een nare streek is dat toch...
Maar blijkt ook uit dat de opgegeven 1700 kg als max trekgewicht echt een "bezopen" getal is...
Als voorbeeldje dan maar even mijn eigen combi...
Volvo van 1700 kg met een 260 PK motor die 1800 kg mag trekken...
Mijn hut is 1700 kg, een Knaus 500 EU... kleinere caravan dus die wel zwaarder is.

Een 550FSK is niet alleen langer, maar ook breder...
En 1500 Kg max is denk ik heel snel bereikt met een Knaus van dit formaat.

Conclusie..
Je mag honderden kilo's minder in je auto meenemen als je deze heel grote Knaus erachter wilt hangen.
Waar ga je de bagage laten?
En met een lager autogewicht neemt de stabiliteit ook direct af.

Ik vrees dat de caravan de auto gaat sturen in plaats van de auto die de caravan stuurt.
Elke meter met samengeknepen billen met een combi rijden is echt niet safe...

Misschien een leuke caravan maar niet met jou auto ervoor...
Denk dan veel beter aan een kleinere caravan met stapelbed, die zijn er echt ook .... of een grotere/zwaardere auto.
Lees dan ook even de reactie van Troapel over zijn Renault Talisman....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » za 5 aug 2023 14:57

cortrans schreef:
za 5 aug 2023 14:27
Waarom zijn mensen toch altijd bang als een aanhanger/caravan zwaarder is dan de auto zelf???
Mijn Qashqai mag ook 1800 kg trekken, en weegt zelf "maar" 1350 kg.
Als de fabrikant dit zelf opgeeft, en ook de trekhaak leverancier, dan moet het toch geen probleem zijn?
Zaken als een goede belading en kogeldruk zijn uiteraard wel heel belangrijk (ongeacht het gewicht)
Een lage aanhanger die 1700 kilo weegt of een 2.50 brede caravan met een opbouwlengte van 6 meter…..dat is nogal een verschil. De fabrikant kijkt alleen naar het technische deel, niet of een auto lekker of verantwoord rijdt met zo’n grote caravan.

Waarom denk je dat caravantrekker bestaat? Om inzicht te geven in de trekcapaciteiten van een auto met bepaalde caravan. Waarom denk je dat de ANWB een advies geeft van een gewichtsverdeling van 75%? De ene combinatie is de andere niet dus dat is een richtlijn, soms zal 85% prima kunnen en soms zal 75% al teveel zijn. Maar deze combinatie zit gewoon echt op alle fronten aan wat maximaal kan. Je zal met aangepaste snelheid moeten rijden.

Je kan het bagatelliseren of gewoon verstandig zijn en niet de grenzen met een combinatie opzoeken. Je wil toch ook nog ontspannen kunnen rijden :)?
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2053
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door doubleyou » za 5 aug 2023 15:03

Er is een forummer die met deze caravan achter een Mégane dCi op pad is geweest. Die vond het geen feest. Ik weet zo snel zijn naam niet scratch.gif .
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Vadervan3
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door Vadervan3 » za 5 aug 2023 15:09

Petare schreef:
za 5 aug 2023 11:12
Oef een in verhouden lichtgemotoriseerde Megane vs een 550FSK, volgens mij is die ook nog is 250cm breed.

Wij rijden een Talisman 1.6TCE 200pk met een Sport 540FDK (1700kg). Auto weegt met 2 volwassenen 1800kg, de caravan leeg op kenteken 1250kg. Met de voortent, mover, airco, bestek, stoelen&tafels ed(alles minus een beetje spoelwater, kleren en eten) zitten we al op 1450kg. Aangezien wij kleren meenemen voor 5 schat ik dat deze 1600kg weegt als we de carport afrijden. Auto krijgt alleen nog 3 kleine kids, een skottelbraai, koelbox, 2 kinderfietsen en 85kg kogeldruk. Laten we zeggen 3600kg totaal?

Dan de rij ervaring, wij zitten nu in Kroatie en deze motor krijgt het al warm!. Zo warm dat we 2x hebben gemerkt dat de airco werd uitgeschakeld tijdens het klimmen (en ja we maakten voldoende toeren, minstens 4000rpm). Men neemt de E751 onder Koper, 30 graden buiten en we tikken het rood aan in de klim. We hebben voor de fun eerder ook nog de B99 gereden van Pongau naar Mautendorf, die hebben we niet gehaald in 1x. Rest van de snelwegen in Duitsland en Oostenrijk (A3, A9, A10, A2) staat de temperatuur strak op de 90gr, met 100 op de cruisecontrol.

Stabiliteit is bij ons dik in orde, maar de auto weegt ook in verhouden een stuk meer dan de Megane.

Het is mijn vermoeden dat de Megane in PKs en eigen gewicht misschien wat ondermaats is voor deze caravan. Je zult er heus wel komen hoor, maar wel goed beladen en rustig aan en plankgas in de klimmen, want de kracht ontbreekt.

[re.gif]
Ja, Renault doet dit stomme trucje nog. Wel voor mijn Talisman tenminste. Was onmogelijk en bestond niet voor de RDW examinator dit voorjaar. Terwijl ik hem voor de discussie mijn kentekenpas liet zien weenie.gif.

Renault heeft in verhouding hoge trekgewichten. Kijk maar naar Troapel, mag ook 1850kg trekken met zijn Talisman en een 110pk diesel. Op mijn shortlist stonden nog een Kia Optima en een Mazda 6, beide lagere trekgewichten. Het is namelijk meestal een constructie limiet. Met 100pk en 1700kg kom je ook boven, alleen minder snel als die 200pk zou hebben
Ik vermoed dat dat wel mee valt. Hier jaren een Megane gehad met de 1.4 uitvoering. Die trok 1.200 met meer dan gemak. Geen centje pijn. Die van mij mocht 1500 kg trekken, dus dan zal een uitvoering die 1.700 kg mag trekken ook niet alle moeite hebben met 1500 kg.

Maar het issue zal meer zijn om er onder te blijven, gelet op het leeggewicht.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door MarcoC » za 5 aug 2023 15:12

Kipkorn schreef:Dank voor de reacties. Het idee is om toch de caravan te bekijken en wellicht te gaan wegen daarna een knoop door te hakken. Wat zou een ander alternatief zijn met stapelbed (pre) en een fransbed + treinzit?
Voor de afmetingen en het gewicht kun je misschien beter kijken naar een Caravelair, een typ 486 denk ik zo. Is vergelijkbaar qua indeling maar wel een stuk lichter. Prima voor de Megane, en wat ik hier ook lees... Laat hem chippen, dat geeft je een bak meer power.

Verstuurd vanaf mijn CPH2363 met Tapatalk

Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23464
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door PD » za 5 aug 2023 15:24

Voor de beoogde combi vind ik de caravan te groot, te zwaar en met te weinig laadvermogen.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, er rijden vast meer vergelijkbare combi’s rond (met name buiten dit forum met detaillisten) maar rijden zal met de nodige omzichtigheid en beperkte snelheid (80 km/h oid) moeten plaatsvinden.

Bij beperkt gebruik is het te doen; wil je wat vaker op pad, dan adviseer ik een compactere/lichtere caravan of een potentere auto.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

mark m
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Vraag over combinatie auto + caravan ivm aanschaf

Bericht door mark m » za 5 aug 2023 15:48

Alles is eigenlijk al wel gezegd.

Dit wordt geen fijn rijdende combi… De auto heeft een te laag eigen gewicht, te weinig vermogen om de caravan de baas te blijven en de caravan heeft een te lichte as voor een familiecaravan.

Net zoals Petare hebben wij ook een 540FSK met 1700kg as. Met onze vorige auto (Passat B8 1.5TSI) mochten we 1600kg trekken en dat heeft ervoor gezorgd dat we de spullen en complete caravan met regelmaat gingen wegen. Hierdoor is er bij mij wel een stukje bewustwording ontstaan. Ondanks dat we echt niet van alles meeslepen, is het best een uitdaging om onder de 1600kg te blijven. Een mover, voortent en reservewiel en je gaat al over de 1400kg heen. Wat kleding voor een ieder, boodschappen voor de 1e dagen en een klein beetje speelgoed en de 1600kg is zo in het vizier.

Mijn mening: ga niet voor deze caravan, als er geen grotere auto voor komt te staan.
Kijk naar iets rond de 5m opbouwlengte (bv 500FSK) met minimaal een 1500kg as, bij voorkeur een 1700kg as. Deze caravans zijn 230cm breed. Dat is mijn inziens het maximale voor deze auto.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”