Caravan trekken met automaat
Re: Caravan trekken met automaat
@ MyAlex
In mijn V70 zit een Geartronic.
Hele sterke en bekende bakken, maar niet omdat ze zo enorm vlot reageren.
Da's een bekend minpunt, maar ijzersterk is het pluspunt.
Ik flush de bak, eens in de 80k moet dat ongeveer volgens Gerie Slot, de bekende op dat vlak.
En.. vermoedelijk vond Volvo het ook niet nodig om een S stand op mijn bak te maken, power zat om zonder ook S een stoplichtsprintje te doen MET caravan aan de haak.
Alles is afhankelijk van je rechter voetje gewoon.
De Powershift bakken zijn meestal de automaten uit de Ford tijd van Volvo.
De 2.0 liter met powershift is tot ong 2015-2016 allemaal Ford.
In het kader van milieu zijn ze toen van de 5 naar een 4 pitter gegaan.. met een max van 200PK toen.
Toen Volvo niet meer van Ford maar van Geely was...hebben ze weer een eigen 2.0 gemaakt... de huidige...
Gaat weer een beroemd sterk blok worden... net als de 5 pitters..
In mijn V70 zit een Geartronic.
Hele sterke en bekende bakken, maar niet omdat ze zo enorm vlot reageren.
Da's een bekend minpunt, maar ijzersterk is het pluspunt.
Ik flush de bak, eens in de 80k moet dat ongeveer volgens Gerie Slot, de bekende op dat vlak.
En.. vermoedelijk vond Volvo het ook niet nodig om een S stand op mijn bak te maken, power zat om zonder ook S een stoplichtsprintje te doen MET caravan aan de haak.
Alles is afhankelijk van je rechter voetje gewoon.
De Powershift bakken zijn meestal de automaten uit de Ford tijd van Volvo.
De 2.0 liter met powershift is tot ong 2015-2016 allemaal Ford.
In het kader van milieu zijn ze toen van de 5 naar een 4 pitter gegaan.. met een max van 200PK toen.
Toen Volvo niet meer van Ford maar van Geely was...hebben ze weer een eigen 2.0 gemaakt... de huidige...
Gaat weer een beroemd sterk blok worden... net als de 5 pitters..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
Mwa valt mee hoor Chris want rond het bouwjaar van jou auto zijn er ook autos met wel Sportstand, er kwam later een automaat update wat dat mogelijk maakte.
Je maakt btw foutje, de Ford motoren met powershift zijn 1.6L de latere vea blokken weer 2.0L ( Volvo )
De vea diesels zijn daarin tegen niet heul best.. daarom hebben wij de laatste 5 cylinder variant 2.0L
Sportstand is niet questie van nodig hebben, gaspedaal werkt feller.
Waarschijnlijk bij iets van 20% pedaal druk dat de computer dit ziet als 40% pedaal druk.. dus reageert feller.
Schakeld ook iets later op en schakelt eerder terug.
Handmatig schakelen is automatisch ook sport modus.
Tevens is 200pk niet de max, de v60 t6 uit 2016 heb een 4 cylinder met 306pk.
Allemaal beetje offtopic
Je maakt btw foutje, de Ford motoren met powershift zijn 1.6L de latere vea blokken weer 2.0L ( Volvo )
De vea diesels zijn daarin tegen niet heul best.. daarom hebben wij de laatste 5 cylinder variant 2.0L
Sportstand is niet questie van nodig hebben, gaspedaal werkt feller.
Waarschijnlijk bij iets van 20% pedaal druk dat de computer dit ziet als 40% pedaal druk.. dus reageert feller.
Schakeld ook iets later op en schakelt eerder terug.
Handmatig schakelen is automatisch ook sport modus.
Tevens is 200pk niet de max, de v60 t6 uit 2016 heb een 4 cylinder met 306pk.
Allemaal beetje offtopic
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Caravan trekken met automaat
Ja...on topic maar weer.
Praatvoer voor het volgende CFW.
BOT..
( back on topic)
Praatvoer voor het volgende CFW.
BOT..
( back on topic)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
Met zeer veel interesse doorgelezen én wat geleerd. Zelfs nog wat toe te voegen:
Ergens stond de vraag of elektrische voertuigen en versnellingen interessant zijn. Ik rijdt voor mijn werk met elektrische bussen en het niet hebben van versnellingen zorgt bij de lange (18meter VDL Citea) dat hij bij stilstand tegen een hobbel (in een kuil of tegen een drempel) regelmatig nauwelijks wegkomt. Het andere type (12 meter Ebusco 2.2) is op vermogen geknepen zodat hij er niet als een haas vandoor gaat. Met als nadeel: wegrijden op een helling of vanuit stilstand een rotonde op gebeurt met een vertraagde reactie (stampen op het gas en hopen dat dat ding een keer vertrekt) en als de boel vertrokken is ineens vol vermogen. Vervolgens als je 80 op de snelweg rijdt oppassen dat je voor een tunneltje je gas loslaat. Als je helling af 82 aantikt gaat de boel in de beveiliging….
Allemaal dosering zaken die dus met een bak (en betere software) echt wel te verhelpen zijn.
Terug op de automaat voor de caravan: afgelopen vakantie was nog handbak. Echter staat er nu een andere trekker met automaat klaar.
Nog een maandje geduld voor ze samen op pad mogen…
Ergens stond de vraag of elektrische voertuigen en versnellingen interessant zijn. Ik rijdt voor mijn werk met elektrische bussen en het niet hebben van versnellingen zorgt bij de lange (18meter VDL Citea) dat hij bij stilstand tegen een hobbel (in een kuil of tegen een drempel) regelmatig nauwelijks wegkomt. Het andere type (12 meter Ebusco 2.2) is op vermogen geknepen zodat hij er niet als een haas vandoor gaat. Met als nadeel: wegrijden op een helling of vanuit stilstand een rotonde op gebeurt met een vertraagde reactie (stampen op het gas en hopen dat dat ding een keer vertrekt) en als de boel vertrokken is ineens vol vermogen. Vervolgens als je 80 op de snelweg rijdt oppassen dat je voor een tunneltje je gas loslaat. Als je helling af 82 aantikt gaat de boel in de beveiliging….
Allemaal dosering zaken die dus met een bak (en betere software) echt wel te verhelpen zijn.
Terug op de automaat voor de caravan: afgelopen vakantie was nog handbak. Echter staat er nu een andere trekker met automaat klaar.
Nog een maandje geduld voor ze samen op pad mogen…
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan trekken met automaat
Je bent een collega zo te lezen. Bij Q GD in de stad?
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Caravan trekken met automaat
Nee, CXX AML Amstelveentroapel schreef:
Je bent een collega zo te lezen. Bij Q GD in de stad?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan trekken met automaat
Dat is toevallig. Wij gebruiken dezelfde bussen (+ anderen) in Groningen/Drenthe.
Maar hier dezelfde ervaringen met deze type bussen. Bij ons hebben ze de bussen geknepen omdat ze te krachtig waren en de aandrijfassen kromtrokken door de krachten die erop kwamen te staan.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Caravan trekken met automaat
Hoef je niet te vragen of ze even doorlopen naar achteren .
Ach we kunnen vast uren babbelen over de plussen en minnen van al die types bussen.
Ach we kunnen vast uren babbelen over de plussen en minnen van al die types bussen.
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan trekken met automaat
Even off topic: als wegbeheerder kreeg ik dus te maken met de electrische bus die te hard de Velsertunnel inreed, in de noodloop schoot en stilviel.troapel schreef: ↑zo 25 jun 2023 13:38
Dat is toevallig. Wij gebruiken dezelfde bussen (+ anderen) in Groningen/Drenthe.
Maar hier dezelfde ervaringen met deze type bussen. Bij ons hebben ze de bussen geknepen omdat ze te krachtig waren en de aandrijfassen kromtrokken door de krachten die erop kwamen te staan.
Levensgevaarlijk issue wat de nodige gesprekken heeft opgeleverd. Nu overigens verholpen
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: Caravan trekken met automaat
ja over dat soort zaken was ik eerst wat aan het typen. Maar om niet te ver er op in te gaan samengevat in dat daar genoeg over te praten valt….
VoVo 2.5T met een Knaushaus
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Caravan trekken met automaat
Laat ik het dan niet over onze fantastische BYD bussen hebben.
Voor de caravan heeft de automaat veel voirdelen, vooral als die is uitgevoerd met een koppelomvormer en als hij minstens 6 versnellingen heeft en dat je met de hand kan schakelen.
Eric
Voor de caravan heeft de automaat veel voirdelen, vooral als die is uitgevoerd met een koppelomvormer en als hij minstens 6 versnellingen heeft en dat je met de hand kan schakelen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Caravan trekken met automaat
Nee, dat viel wel mee. Meestal hoef je maar een keer te roepen dat ze door moeten lopen omdat je anders niet kan rijden en zij hun overstap gaan missen.
Voor ons wordt het alleen maar spannender. Volgend jaar moet 90% van alle bussen elektrisch of op waterstof zijn. Er blijven een paar dieselbussen op HVO rondrijden bij ons. Het zal mij benieuwen. Sommige bussen die de vloot in december 2019 zouden hebben moeten verlaten rijden nu nog steeds rond. Voornamelijk in de stad Groningen hebben ze veel problemen met de Franse Heuliez-bussen.
Misschien dat we even een draadje in de babbelbox kunnen starten. Kunnen we lekker erover doorbabbelen.
Rij jij voor EBS?erichendri schreef: ↑zo 25 jun 2023 21:40Laat ik het dan niet over onze fantastische BYD bussen hebben.
Wij hebben geluk dat onze kachels op HVO draaien. Dat heeft al een hoop problemen gescheeld bij ons. Ondanks dat er een rechtszaak aan vooral is gegaan en alle kachels vervangen zijn.
Lynk & Co 01 (2022) + Caravelair Artica 542 (2023)
Re: Caravan trekken met automaat
Vorige week de caravan van de voorseizoenplaats gehaald, 3e ritje met de trekker.
Tevens 3e ritje voor mij met een automaat voor de caravan.
Jullie tips nu gebruikt.
Als ik de auto in sportstand zet trekt hij uitstekend en ben ik zo op snelheid, trekt mooi lang door in de versnelling.
Als ik op kruisnelheid ben, +/- 95 op de GPS dan is hij zoekende ook in de sportstand, dan even de bak in handmatig en 1 of 2 tikjes terug rond de 2.500,- toeren en hij rijd heerlijk. Het is dus een beetje spelen af en toe.
Verder een heerlijke combi zo! Ik wil niet anders meer dan een automaat
Tevens 3e ritje voor mij met een automaat voor de caravan.
Jullie tips nu gebruikt.
Als ik de auto in sportstand zet trekt hij uitstekend en ben ik zo op snelheid, trekt mooi lang door in de versnelling.
Als ik op kruisnelheid ben, +/- 95 op de GPS dan is hij zoekende ook in de sportstand, dan even de bak in handmatig en 1 of 2 tikjes terug rond de 2.500,- toeren en hij rijd heerlijk. Het is dus een beetje spelen af en toe.
Verder een heerlijke combi zo! Ik wil niet anders meer dan een automaat
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino | in bestelling: Weinsberg CaraOne Hot Edition 480 EU
Re: Caravan trekken met automaat
En toch….
Je gaat tegen de software van de fabrikant in!
Vraag me soms wel af of dat de bedoeling is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je gaat tegen de software van de fabrikant in!
Vraag me soms wel af of dat de bedoeling is
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Caravan trekken met automaat
Nogmaals; de software is gemaakt voor solo.
Als combi is het anders.
Gewoon advies aannemen of anders lekker doorrijden in z’n automaat.
Porsche + Tabbert
Re: Caravan trekken met automaat
Mijn ervaring is dat de captur dat prima zelf regelt en daar de sportstand niet voor nodig heeft. Hooguit bergaf een keer zelf terugschakelen. Bergop trekt hij zelf verder in toeren door.
Na 45 jaar gereden te hebben met schakel auto’s is dit onze eerste automaat. Ik heb er best aan moeten wennen. Met name het veel meer met de rem moeten remmen. Nog een hele tijd teruggeschakeld met de flippers.
Na 45 jaar gereden te hebben met schakel auto’s is dit onze eerste automaat. Ik heb er best aan moeten wennen. Met name het veel meer met de rem moeten remmen. Nog een hele tijd teruggeschakeld met de flippers.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Caravan trekken met automaat
Hier idem dito
45 jaar met schakelbakken gereden en sinds 5 weken nu een CX5 met automaat. Was twijfel gevalletje maar toch gedaan. Automaat was net zo duur als schakelbak - was aanbieding
Maar wat een genot ondanks dat ik er ook aan moest wennen en de wagen 5 dagen voor onze vakantie kreeg.
Ik heb het nu zo gedaan op het relatief vlakke wegen gewoon op de D en bij hellingen ookop de snelwegen in de M stand
Juist het afremmen op de motor in de M stand vind ik gerustellend en gast hij als een jekko naar beneden. Verbruik 1:10
45 jaar met schakelbakken gereden en sinds 5 weken nu een CX5 met automaat. Was twijfel gevalletje maar toch gedaan. Automaat was net zo duur als schakelbak - was aanbieding
Maar wat een genot ondanks dat ik er ook aan moest wennen en de wagen 5 dagen voor onze vakantie kreeg.
Ik heb het nu zo gedaan op het relatief vlakke wegen gewoon op de D en bij hellingen ookop de snelwegen in de M stand
Juist het afremmen op de motor in de M stand vind ik gerustellend en gast hij als een jekko naar beneden. Verbruik 1:10
MAZDA CX-5 2021 met KNAUS 460EU sport silver selection model 2020
Re: Caravan trekken met automaat
Het moet mij even van het hart, dat er veel verschillende automatische versnellingsbakken zijn.
Je kunt die absoluut niet allemaal over 1 kam scheren.
Er zitten grote verschillen in.
Het feit blijft echter overeind, dat voor personenauto's de software daarvoor geschreven is voor solo gebruik.
Handmatig schakelen is dan ook volstrekt onnodig bij solo rijden.
Dat heeft geen enkele zin.
Toch zit het er bijna altijd op.
Niet voor niets.. denk na, en leer hoe het te gebruiken als je een caravan trekt.
Je kunt die absoluut niet allemaal over 1 kam scheren.
Er zitten grote verschillen in.
Het feit blijft echter overeind, dat voor personenauto's de software daarvoor geschreven is voor solo gebruik.
Handmatig schakelen is dan ook volstrekt onnodig bij solo rijden.
Dat heeft geen enkele zin.
Toch zit het er bijna altijd op.
Niet voor niets.. denk na, en leer hoe het te gebruiken als je een caravan trekt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan trekken met automaat
De hoofdtaak is solorijden en daar zal de software wel voornamelijk voor geschreven zijn maar het softwareprogramma kan ook een aangepaste tak hebben indien er kracht moet gezet worden en ik kan niet voorstellen dat de ingenieurs die die software ontwikkelen daar geen rekening me houden. Net als ze (meer of minder succesvol) een route kunnen aanpassen met een aanhangwagen. Mijn auto-routeplanner vraagt dat in alle geval. In hoeverre er rekening mee gehouden wordt is een andere zaak maar mogelijk is het.
En die paddels, die zijn bedoeld voor chauffeurs die denken het beter te doen dan de software of voor uitzonderlijke omstandigheden.
En die paddels, die zijn bedoeld voor chauffeurs die denken het beter te doen dan de software of voor uitzonderlijke omstandigheden.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan trekken met automaat
Een beetje moderne auto herkent dat er iets aan de trekhaak zit.
Dan lijkt het mij toch ook niet zo moeilijk om op dat moment de software anders te laten werken.
Wij krijgen binnenkort ook onze eerste automaat, een Captur Mild Hybride 160 EDC.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
Dan lijkt het mij toch ook niet zo moeilijk om op dat moment de software anders te laten werken.
Wij krijgen binnenkort ook onze eerste automaat, een Captur Mild Hybride 160 EDC.
Ben benieuwd hoe dat gaat.
Laatst gewijzigd door blazoen op ma 26 jun 2023 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Caravan trekken met automaat
Mijn buurman heeft ook net een paar weken een automaat. Hij klaagde dat de auto de drempels niet ziet. Ofwel: hij irriteert zich aan het constant heen en weer schakelen.
Moraal van het verhaal: een automaat reageert op sensoren en jouw input. Van te voren ziet hij geen helling of daling aankomen.
Dus zelf input geven is (ook solo) soms heel fijn en beter.
Dat is in ieder geval mijn mening.
Moraal van het verhaal: een automaat reageert op sensoren en jouw input. Van te voren ziet hij geen helling of daling aankomen.
Dus zelf input geven is (ook solo) soms heel fijn en beter.
Dat is in ieder geval mijn mening.
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan trekken met automaat
[re.gif]Misschien rijdt je buurman binair met het gaspedaal, gans ingedrukt of helemaal niet.
Van dat pendelen van de bak heb ik geen last - of toch wel soms, bij plots veel te hard gasgeven na zulk een vertragingsbult. Met beleid en fluwelen behandeling van de gaspedaal zal zijn verbruik ook zakken.
Van dat pendelen van de bak heb ik geen last - of toch wel soms, bij plots veel te hard gasgeven na zulk een vertragingsbult. Met beleid en fluwelen behandeling van de gaspedaal zal zijn verbruik ook zakken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Caravan trekken met automaat
Is helemaal waar. Ik krijg het hem niet uitgelegd en hij gaat regelmatig oefenenen gaat telkens terug naar de handmatige modus “Dan doet ie wat ik wil”. Het idee achter mijn post was dan ook om aan te geven dat een automaat op de input van de bestuurder reageert.
VoVo 2.5T met een Knaushaus
Re: Caravan trekken met automaat
Veel automaten kunnen tegenwoordig prima aanvoelen wat de belasting is. Al dan niet geregeld door het inpluggen van de stekker.
Mijn automaat van Getrag doet het prima in D, solo en met de caravan. Alleen op snelweg tempo wil deze dan toch wel naar z'n 7 toewerken, daar denken dat het niet handig was en weer een verzet terug zetten voor eventjes. In S blijft deze met de hut uit de hoogste trap, reageert vlotter met terugschakelen voor inhalen en heuvelop en remt deze actiever af op de motor met terugschakelen. Dat maakt het rijden veel fijner.
Mijn automaat van Getrag doet het prima in D, solo en met de caravan. Alleen op snelweg tempo wil deze dan toch wel naar z'n 7 toewerken, daar denken dat het niet handig was en weer een verzet terug zetten voor eventjes. In S blijft deze met de hut uit de hoogste trap, reageert vlotter met terugschakelen voor inhalen en heuvelop en remt deze actiever af op de motor met terugschakelen. Dat maakt het rijden veel fijner.
'17 Renault Talisman Initiale Paris 200PK 7EDC & '22 Knaus Sport 540 FDK..