Verende vloer injecteren Hobby 495

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Nijtram92
Berichten: 1
Lid geworden op: di 13 jun 2023 19:32

Verende vloer injecteren Hobby 495

Bericht door Nijtram92 » di 20 jun 2023 20:37

Sinds een jaar zijn we eigenaar van een Hobby 495 Excellent uit 1999. Bij de aankoop merkte we al dat de vloer bij het keukenblokje veert als je er over heen loopt. Het gaat om een oppervlak van ca. 70 x 50 cm. Ik heb een proefgaatje geboord in de vloer, waarbij duidelijk EPS bolletjes zichtbaar zijn in het gat als isolatiemateriaal tussen de twee vloerplaten.

Aankomende augustus willen we weer op vakantie, dus daarvoor wil ik het probleem opgelost hebben. Ik heb veel discussies op dit forum gelezen (waarvoor dank!), waarna ik vertrouwen heb dit zelf te kunnen door middel van verlijmen/injecteren. De volgende stappen wil ik uitvoeren:

- Caravan verhoogt neerzetten, meer ruimte om eronder te werken.
- Verende vloerdeel markeren aan onderzijde vloer.
- Vloer bovenzijde caravan verzwaren met multiplex 18 mm en zandzakken (toevallig beschikbaar).
- Raster uitzetten (100x100 mm) voor boren gaten.
- Boren gaten diameter 7,8 mm, door onderplaat en EPS isolatie.
- Gaten uitblazen met compressor.
- Permacol 5663 inbrengen vanaf diepste punt gat, met weerstand richting buitenzijde gat.
- Houten deuvel diameter 8,0 mm in gaten inbrengen.
- Na uitharden, uitstekende delen deuvels afzagen met een multitool.
- Afwerken onderzijde vloer.

Graag hoor ik of hier nog opmerkingen/tips over zijn.
Verder heb ik nog enkele vragen waar jullie misschien mee kunnen helpen:

- Hoe groot moet het in te boren raster zijn? Evengroot als het verende vloerdeel (70x50cm)? Of juist een stuk groter?
- Na het afzagen van de deuvels, waarmee kan ik de onderzijde van de vloer behandelen/insmeren?
- Hoeveel tubes Permacol zijn nodig voor ca. 1 m2? Permacol geeft aan 200g/m2 wat zou betekenen dat je aan 1 tube genoeg hebt. Dit lijkt mij echter vrij weinig.

Alvast dank voor de antwoorden!
Bijlagen
IMG_8043.jpeg

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”