Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Na doorlezen van de berichten hier, pas op het eind door dieseltijger het belang van kogeldruk wegen op de zelfde hoogte als achter de auto, benoemd.
Anderen noemen wel het staafje op de weegschaal, maar nemen aan dat je weet waarom.
Zou kunnen dat de achtervering van de auto iets mee is, dat die doorzakt, mischien pas na een tijdje rijden.
Dan krijg je ook meer kogelgewicht, bij een enkelasser.
Maar ligt alles wel goed vast? Kan ook dat een massa van betekenis naar voren schuift of valt.
En, natuurlijk mijn stokpaardje, te hoge bandendruk, zou invloed kunnen hebben op het rijgedrag.
Anderen noemen wel het staafje op de weegschaal, maar nemen aan dat je weet waarom.
Zou kunnen dat de achtervering van de auto iets mee is, dat die doorzakt, mischien pas na een tijdje rijden.
Dan krijg je ook meer kogelgewicht, bij een enkelasser.
Maar ligt alles wel goed vast? Kan ook dat een massa van betekenis naar voren schuift of valt.
En, natuurlijk mijn stokpaardje, te hoge bandendruk, zou invloed kunnen hebben op het rijgedrag.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Ik kan me niet voorstellen dat dat echt heel veel kilo’s extra kogeldruk oplevert .Jadatis schreef: ↑za 10 jun 2023 09:05Zou kunnen dat de achtervering van de auto iets mee is, dat die doorzakt, mischien pas na een tijdje rijden.
Dan krijg je ook meer kogelgewicht, bij een enkelasser.
En, natuurlijk mijn stokpaardje, te hoge bandendruk, zou invloed kunnen hebben op het rijgedrag.
Mijn ervaring is dat te zachte banden meer invloed hebben op het weggedrag. Als je caravan al gaat ’stuiteren’ door te harde banden dan levert dat volgens mij niet het gevoel op dat de caravan erg trekt en duwt, zoals beschreven door de topicstarter.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
de vering zal wat inzakken door het extra gewicht, maar dat doet ie meteen niet na bepaalde tijd rijden
Een wisselende kogeldruk kan eigenlijk niet als je tussendoor geen goederen in of uit de caravan hebt gehaald of verplaatst.. dus dan is er een gerede twijfel aan de weger zelf
80-90 kg is voor de focus geen probleem veel meer zou ik niet doen zeker als de koffer van de auto ook al afgeladen is, dan gaat ie wat slecht veren.
De ene of de andere caravan scheelt ook nog wat onze oude hobby was met 75-80 kg op de kogel perfect te rijden, de huidige dethleffs is bij 75-80 kg onrustig op de weg die wil gewoon meer druk hebben nu 90-100 kg loopt ie een stuk rustiger mee
Een wisselende kogeldruk kan eigenlijk niet als je tussendoor geen goederen in of uit de caravan hebt gehaald of verplaatst.. dus dan is er een gerede twijfel aan de weger zelf
80-90 kg is voor de focus geen probleem veel meer zou ik niet doen zeker als de koffer van de auto ook al afgeladen is, dan gaat ie wat slecht veren.
De ene of de andere caravan scheelt ook nog wat onze oude hobby was met 75-80 kg op de kogel perfect te rijden, de huidige dethleffs is bij 75-80 kg onrustig op de weg die wil gewoon meer druk hebben nu 90-100 kg loopt ie een stuk rustiger mee
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
De hoek van de dissel maakt helaas wel uit. En dat vormt een mogelijke verklaring voor de verschillende afgelezen waarden thuis en tijdens de rit.
Ik vermoed dat het oscillerend duwen en trekken eveneens
sterk afhankelijk is van zowel de rijsnelheid als de caravan massa (los van de kogeldruk).
Gelukkig kan je door eenvoudig experimenteren heel wat te weten komen.
Ik vermoed dat het oscillerend duwen en trekken eveneens
sterk afhankelijk is van zowel de rijsnelheid als de caravan massa (los van de kogeldruk).
Gelukkig kan je door eenvoudig experimenteren heel wat te weten komen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Zou het niet zo simpel kunnen zijn als een fanatiek afgestelde oplooprem?
En hoe meet je de kogeldruk tijdens het rijden?
En hoe meet je de kogeldruk tijdens het rijden?
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Niet...maar je kan even de hoogte meten als het ding aangekoppeld is, en dat reproduceren als je gaat meten met een weegschaal of kogelmeter.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Een wisselende hoogte van de kogel of de koppeling maakt hoegenaamd niks uit voor de kogeldruk.
In de normale hoogte, zo tussen de 45 en 35 cm, wat al een vrij extreem verschil is, zo weinig, dat je al een heel nauwkeurige weegschaal moet hebben om het verschil te meten.
Je praat over onsjes.. ipv kilo's.
Een slecht rijdende caravan kan heel goed aan de banden liggen.
Met te slappe wangen. Sommige (Knaus) rijders kunnen dat beamen. De origineel gemonteerde banden reden gewoon echt slecht.
Met andere banden, en voldoende druk erin, veel beter.
Met minder druk erin wordt elke band zijdelings slapper.
Stuiteren doet een caravan niet op goede asfaltwegen, ook al heb je 1000 kg draagvermogen teveel.
Op slechte wegen moet je de snelheid matigen,
Veel bestelauto's hebben een redelijk vergelijkbare torsievering met schokbrekers als een caravan.
Dat stuitert niet met 1500 kg erin.
Op de terugweg met een lege bus ook niet.
Waar dat stuiterverhaal vandaan komt heb ik nog nooit begrepen.
Een heel hardnekkig fabeltje als je het mij vraagt.
Ik heb daar in ieder geval de laatste 50 jaar in ieder geval nog nooit iets van kunnen bespeuren in misschien wel een miljoen kms rijden met allerlei verschillende soorten aanhangers, met sterk wisselende belading, wat vaak 2500 tot 3000 kg verschil maakte.
In de normale hoogte, zo tussen de 45 en 35 cm, wat al een vrij extreem verschil is, zo weinig, dat je al een heel nauwkeurige weegschaal moet hebben om het verschil te meten.
Je praat over onsjes.. ipv kilo's.
Een slecht rijdende caravan kan heel goed aan de banden liggen.
Met te slappe wangen. Sommige (Knaus) rijders kunnen dat beamen. De origineel gemonteerde banden reden gewoon echt slecht.
Met andere banden, en voldoende druk erin, veel beter.
Met minder druk erin wordt elke band zijdelings slapper.
Stuiteren doet een caravan niet op goede asfaltwegen, ook al heb je 1000 kg draagvermogen teveel.
Op slechte wegen moet je de snelheid matigen,
Veel bestelauto's hebben een redelijk vergelijkbare torsievering met schokbrekers als een caravan.
Dat stuitert niet met 1500 kg erin.
Op de terugweg met een lege bus ook niet.
Waar dat stuiterverhaal vandaan komt heb ik nog nooit begrepen.
Een heel hardnekkig fabeltje als je het mij vraagt.
Ik heb daar in ieder geval de laatste 50 jaar in ieder geval nog nooit iets van kunnen bespeuren in misschien wel een miljoen kms rijden met allerlei verschillende soorten aanhangers, met sterk wisselende belading, wat vaak 2500 tot 3000 kg verschil maakte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Nou ja Ab....feelings are facts. En ik ben meer dan cynisch ten aanzien van dit soort observaties. Je merkt het, en je hebt er last van. Dus zijn het geen fabels.
Ten aanzien van banden met slappe wangen...ik heb er Kleber commercial banden op zitten sinds twee of drie jaar met een laadvermogen van in totaal 1800 kg versus de MTM van 1300 kg. Michelin gaf aan dat de inzet van dit soort banden steeds vaker gebeurt bij campers en gaf aan dat het ook prima onder een caravan kan. Ik hanteer een spanning van ongeveer 3.6 bar ipv de vereiste 3.5 bar.
Ze blijven koel, en mijn caravan is - itt de heersende mening en adviezen - niet kapot getrild. Alles zit nog vast. Dus commercials onder een caravan dat het leidt tot schade: apekool.
Ten aanzien van banden met slappe wangen...ik heb er Kleber commercial banden op zitten sinds twee of drie jaar met een laadvermogen van in totaal 1800 kg versus de MTM van 1300 kg. Michelin gaf aan dat de inzet van dit soort banden steeds vaker gebeurt bij campers en gaf aan dat het ook prima onder een caravan kan. Ik hanteer een spanning van ongeveer 3.6 bar ipv de vereiste 3.5 bar.
Ze blijven koel, en mijn caravan is - itt de heersende mening en adviezen - niet kapot getrild. Alles zit nog vast. Dus commercials onder een caravan dat het leidt tot schade: apekool.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
@TS,
Je schrijft dat je de vuilwatertank vult met water. Als deze niet helemaal vol is, dan gaat dat klotsen en dat kan heel vervelend zijn onder het rijden. Misschien graaft dat wel dat vervelende duw/trek gevoel.
Je schrijft dat je de vuilwatertank vult met water. Als deze niet helemaal vol is, dan gaat dat klotsen en dat kan heel vervelend zijn onder het rijden. Misschien graaft dat wel dat vervelende duw/trek gevoel.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Wat is de oorzaak dat als je gaat rijden de kogeldruk wijzigt. Meet je wel goed? Niet per ongeluk een of meer poten niet omhoog gedraaid, waardoor een fout meetresultaat komt? Je zou de eerste en laatste niet zijn. Anders moet er iets in de caravan schuiven.
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Een wisselende hoogte van de kogel of de koppeling maakt hoegenaamd niks uit voor de kogeldruk.
In de normale hoogte, zo tussen de 45 en 35 cm, wat al een vrij extreem verschil is, zo weinig, dat je al een heel nauwkeurige weegschaal moet hebben om het verschil te meten.
Je praat over onsjes.. ipv kilo's.
Een slecht rijdende caravan kan heel goed aan de banden liggen.
Met te slappe wangen. Sommige (Knaus) rijders kunnen dat beamen. De origineel gemonteerde banden reden gewoon echt slecht.
Met andere banden, en voldoende druk erin, veel beter.
Met minder druk erin wordt elke band zijdelings slapper.
Stuiteren doet een caravan niet op goede asfaltwegen, ook al heb je 1000 kg draagvermogen teveel.
Op slechte wegen moet je de snelheid matigen,
Veel bestelauto's hebben een redelijk vergelijkbare torsievering met schokbrekers als een caravan.
Dat stuitert niet met 1500 kg erin.
Op de terugweg met een lege bus ook niet.
Waar dat stuiterverhaal vandaan komt heb ik nog nooit begrepen.
Een heel hardnekkig fabeltje als je het mij vraagt.
Ik heb daar in ieder geval de laatste 50 jaar in ieder geval nog nooit iets van kunnen bespeuren in misschien wel een miljoen kms rijden met allerlei verschillende soorten aanhangers, met sterk wisselende belading, wat vaak 2500 tot 3000 kg verschil maakte.
In de normale hoogte, zo tussen de 45 en 35 cm, wat al een vrij extreem verschil is, zo weinig, dat je al een heel nauwkeurige weegschaal moet hebben om het verschil te meten.
Je praat over onsjes.. ipv kilo's.
Een slecht rijdende caravan kan heel goed aan de banden liggen.
Met te slappe wangen. Sommige (Knaus) rijders kunnen dat beamen. De origineel gemonteerde banden reden gewoon echt slecht.
Met andere banden, en voldoende druk erin, veel beter.
Met minder druk erin wordt elke band zijdelings slapper.
Stuiteren doet een caravan niet op goede asfaltwegen, ook al heb je 1000 kg draagvermogen teveel.
Op slechte wegen moet je de snelheid matigen,
Veel bestelauto's hebben een redelijk vergelijkbare torsievering met schokbrekers als een caravan.
Dat stuitert niet met 1500 kg erin.
Op de terugweg met een lege bus ook niet.
Waar dat stuiterverhaal vandaan komt heb ik nog nooit begrepen.
Een heel hardnekkig fabeltje als je het mij vraagt.
Ik heb daar in ieder geval de laatste 50 jaar in ieder geval nog nooit iets van kunnen bespeuren in misschien wel een miljoen kms rijden met allerlei verschillende soorten aanhangers, met sterk wisselende belading, wat vaak 2500 tot 3000 kg verschil maakte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Ik denk dat je een aantal zaken moet nakijken en doen.
- sws die vuilwatertank niet meer achter het service luik leggen, dat zorgt juist voor instabiliteit.
- merk je bij licht remmen dat de caravan in de auto klapt ( remmen / oploop demper afstellen )
- wat is de staat van je achter vering van de auto ?
- is de banden druk van de auto ingesteld op zware last.
- is de auto extra belast in vakantie trim, tent etc in de auto, waardoor de auto lekker wat zwaarder weegt dan de caravan.
- is de banden druk van de caravan banden wel goed ?
Sws ik denk niet dat de kogeldruk de hoofdoorzaak is.
Sommige autos rijden gewoon niet subliem met een caravan, zeker niet als de auto bijna even zwaar weegt als de caravan.
Ik denk dat de caravan licht slingert en dat je dat ervaart als geduw en getrek.. dat hadden wij ook met de vorige auto.
Als we onder de rondzit helemaal achterin een kleed van 5kg onder de tafel legte begon de caravan al heel onrust te rijden..
Even aanhakend op je watertank..
Hopelijk kan je hier iets mee.
- sws die vuilwatertank niet meer achter het service luik leggen, dat zorgt juist voor instabiliteit.
- merk je bij licht remmen dat de caravan in de auto klapt ( remmen / oploop demper afstellen )
- wat is de staat van je achter vering van de auto ?
- is de banden druk van de auto ingesteld op zware last.
- is de auto extra belast in vakantie trim, tent etc in de auto, waardoor de auto lekker wat zwaarder weegt dan de caravan.
- is de banden druk van de caravan banden wel goed ?
Sws ik denk niet dat de kogeldruk de hoofdoorzaak is.
Sommige autos rijden gewoon niet subliem met een caravan, zeker niet als de auto bijna even zwaar weegt als de caravan.
Ik denk dat de caravan licht slingert en dat je dat ervaart als geduw en getrek.. dat hadden wij ook met de vorige auto.
Als we onder de rondzit helemaal achterin een kleed van 5kg onder de tafel legte begon de caravan al heel onrust te rijden..
Even aanhakend op je watertank..
Hopelijk kan je hier iets mee.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: wo 7 jun 2023 20:57
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
myalexx schreef: ↑za 10 jun 2023 21:18Ik denk dat je een aantal zaken moet nakijken en doen.
- sws die vuilwatertank niet meer achter het service luik leggen, dat zorgt juist voor instabiliteit. - Ja, dat weet ik, was een noodgreep
- merk je bij licht remmen dat de caravan in de auto klapt ( remmen / oploop demper afstellen ) - Caravan is gloednieuw van de dealer, showmodel van jaar 2022, kan dat?
- wat is de staat van je achter vering van de auto ? Goed, auto is uit 2012, goed onderhouden, geen lekkende schokdempers oid.
- is de banden druk van de auto ingesteld op zware last.NEE! dat gaan we sowieso de volgende keer doen, dank je voor de tip!
- is de auto extra belast in vakantie trim, tent etc in de auto, waardoor de auto lekker wat zwaarder weegt dan de caravan. We zijn van origine ultra light backpackers, we hebben geen veel spullen etc. alleen kleren en wat eten .
- is de banden druk van de caravan banden wel goed ? Nogmaals, drie weken opgehaald van dealer, heb aangenomen dat dat bij afleverbeurt gedaan is. Niet zelf gecontroleerd.
Sws ik denk niet dat de kogeldruk de hoofdoorzaak is.
Sommige autos rijden gewoon niet subliem met een caravan, zeker niet als de auto bijna even zwaar weegt als de caravan.
Ik denk dat de caravan licht slingert en dat je dat ervaart als geduw en getrek.. dat hadden wij ook met de vorige auto. Nee, ik rij vaak met zwaar beladen aanhangers van ongeveer hetzelfde gewicht. Ik herken slingering en dat was dit absoluut niet.
Als we onder de rondzit helemaal achterin een kleed van 5kg onder de tafel legte begon de caravan al heel onrust te rijden..
Even aanhakend op je watertank..
dankje voor je input, ik kan er zeker iets mee
Hopelijk kan je hier iets mee.
-
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Kogeldruk + Bankairco Alba 426
Heb je de caravan al eens zelf gewogen ?
Verder niet teveel ervanuit gaan dat alles klopt ook niet van een nieuwe caravan
Dus bandenspanning zelf controleren
Verder niet teveel ervanuit gaan dat alles klopt ook niet van een nieuwe caravan
Dus bandenspanning zelf controleren
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby