Cayenne S in the house
Re: Cayenne S in the house
Wauw mooie bak!
Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee
Gefeliciteerd en heel veel plezier ermee
Groetjes,
Monique
SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023
Monique
SEAT Alhambra 1.4 TSI - 2018
Fendt Bianco Selection 515 SG 2023
Re: Cayenne S in the house
Fraai apparaat zo'n Cayenne . Daar ga je heel veel plezier van hebben. Twee maanden terug stond ik naast Nederlanders met een Cayenne S (of was het een turbo?) en een Hobby Premium 610. Het geluid van die V8 is fantastisch. Ik zou in elke tunnel het raam open doen
Mooi kerstcadeau voor jezelf, Pakkie. Gefeliciteerd!
Mooi kerstcadeau voor jezelf, Pakkie. Gefeliciteerd!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16338
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Cayenne S in the house
Mooi spul
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Cayenne S in the house
Ben ik nou de enige die hardop denkt: "BMW mijden als de pest"? Een merk dat zoiets op de markt brengt is mijn ogen crap. Ik snap niet dat niet allang de pleuris is uitgebroken. Dat zegt wat over ons als consument, en de slaafse autoblaadjes. Gelukkig heb je dan dit forum nog - maar verdorie - het feit dat er waardeloze kwaliteit wordt aangeboden blijft in het algemeen nogal onderbelicht wil ik maar zeggen.Pakkie schreef: ↑vr 23 dec 2022 07:22<knip> Ware het niet dat de betrouwbaarheid van het opvolgende model (F15) nog wel eens wat te wensen over laat . Iedere keer als ik bij mijn BMW-specialist liet vallen dat ik met een schuin oog naar een opvolger keek werd me dat ontraden. Kom er regelmatig voor een bak koffie, breng er wel eens Bossche bollen en vrijwel iedere keer hing er een half ontmantelde F15 op de brug: vliegwiel-issue, bak er onderuit, motorische schade etc. Bijbehorende reparatie-bedragen van 5k stemden mij ook niet heel vrolijk . <knip>
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Cayenne S in the house
Dank voor de complimenten en felicitaties . Ben er dolblij en vanochtend voor de regen nog even mee op pad geweest wat weer een feestje was. De koudstart in de garage is bijna het mooiste
Haha verdiep je eens in de motorische ellende van de 911-jes. Daar sla je steil van achterover.
Of wat te denken van de verdeelbak van de Cayennes om het maar bij mijn auto te houden: het is niet de vraag of, maar wanneer hij stuk gaat (bij mijn exemplaar recent vervangen). Oftewel Porsche is ook crap
Zo hebben vele merken bij bepaalde modellen hun typische gebreken waardoor er niet veel overblijft als je joue redenering volgt.
Haha verdiep je eens in de motorische ellende van de 911-jes. Daar sla je steil van achterover.
Of wat te denken van de verdeelbak van de Cayennes om het maar bij mijn auto te houden: het is niet de vraag of, maar wanneer hij stuk gaat (bij mijn exemplaar recent vervangen). Oftewel Porsche is ook crap
Zo hebben vele merken bij bepaalde modellen hun typische gebreken waardoor er niet veel overblijft als je joue redenering volgt.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Cayenne S in the house
Zo had Toyota eens een D4D d-cat diesel.
Need i say more
Need i say more
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Cayenne S in the house
May I suggest .... Maar bij dat merk moet je de wekker zetten om wakker te blijven tijdens het rijden.
Maar lieve help
Maar lieve help
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Cayenne S in the house
mooie wagen pakkie
de derde cayenne met fendt hier op het forum als ik het goed heb.
Berry vertelde al dat het een smile auto is en wij hebben hem nu een half jaar bijna en maar een V6 je .
geintje.
wij wilde ook GEEN zwarte...maar zijn nu toch blij met de zwarte en dat was ook een van de weinige met ( wat je al zei ) porsche stempeltjes in het boekje.
dus alles klopte op onze zoektocht en dan is de kleur geen spelbreker.
je zult er veel plezier mee hebben en rijden doet het geweldig.
wij zijn nu in spanje en de afgelopen 2 weken hebben we hier de zeer riante aanwezige steenslag laten verwijderen en is de neus gespoten.
wij willen hem toch 10 jaar houden en dan is ie 20 jaar oud en zal n overspoten neus geen probleem zijn.
maar je wagen ziet er cool uit en in jullie caravan hebben wij toen ook even gezeten bij de greef net voordat je die kocht.
zal ie wel geen moeite mee hebben om die de brenner over te krijgen..of de mont blanc .
nou veel plezier ermee en als je approved hebt zal het nog iets relaxter rijden met een V8 denk ik.
we hebben net een dikke 6000km zweden,noorwegen,zweden en door naar spanje erop zitten en wagen liep als n zonnetje...
de derde cayenne met fendt hier op het forum als ik het goed heb.
Berry vertelde al dat het een smile auto is en wij hebben hem nu een half jaar bijna en maar een V6 je .
geintje.
wij wilde ook GEEN zwarte...maar zijn nu toch blij met de zwarte en dat was ook een van de weinige met ( wat je al zei ) porsche stempeltjes in het boekje.
dus alles klopte op onze zoektocht en dan is de kleur geen spelbreker.
je zult er veel plezier mee hebben en rijden doet het geweldig.
wij zijn nu in spanje en de afgelopen 2 weken hebben we hier de zeer riante aanwezige steenslag laten verwijderen en is de neus gespoten.
wij willen hem toch 10 jaar houden en dan is ie 20 jaar oud en zal n overspoten neus geen probleem zijn.
maar je wagen ziet er cool uit en in jullie caravan hebben wij toen ook even gezeten bij de greef net voordat je die kocht.
zal ie wel geen moeite mee hebben om die de brenner over te krijgen..of de mont blanc .
nou veel plezier ermee en als je approved hebt zal het nog iets relaxter rijden met een V8 denk ik.
we hebben net een dikke 6000km zweden,noorwegen,zweden en door naar spanje erop zitten en wagen liep als n zonnetje...
cayenne 3.0 tdi v6 ( 2012 ) ..in black ..550nm.. met een fendt 540 TG ( 2013 ).
Re: Cayenne S in the house
Wauw!
Gefeliciteerd met deze heel fijn samengestelde Cayenne, mooi exterieur, kleur, chroom, donkere ramen en velgen, heel fraai ! En dan ook met V8...heerlijk gewoon.
Heel veel plezier met deze aanwinst!
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
Gefeliciteerd met deze heel fijn samengestelde Cayenne, mooi exterieur, kleur, chroom, donkere ramen en velgen, heel fraai ! En dan ook met V8...heerlijk gewoon.
Heel veel plezier met deze aanwinst!
Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Cayenne S in the house
Dat van de 911 wist ik niet, en bij "klokje rond" zag ik een eigenaar met een oudere cayenne en daar werd het eveneens opgemerkt dat de verdeelbak een eindig leven had. Een familielid meldde over zijn Cayenne ook iets met de assen - maar los van dat: geen - zeg maar - integrale problemen dat dan dit stuk gaat, dan dat, dan weer wat anders. En vaak zit dat ter ziele gegane sensortje net op een dusdanige plek dat de motor eruit moet - dat werk. Niets van dat al.Pakkie schreef: ↑vr 23 dec 2022 22:42<knipperdeknip>
Haha verdiep je eens in de motorische ellende van de 911-jes. Daar sla je steil van achterover.
Of wat te denken van de verdeelbak van de Cayennes om het maar bij mijn auto te houden: het is niet de vraag of, maar wanneer hij stuk gaat (bij mijn exemplaar recent vervangen). Oftewel Porsche is ook crap
Zo hebben vele merken bij bepaalde modellen hun typische gebreken waardoor er niet veel overblijft als je joue redenering volgt.
Ik ben zo subjectief als de pest natuurlijk. Maar bij BMW schrik ik er toch wel een beetje van. Hogere productie aantallen, en bij sommige series: probleemloos, andere series daar is het bezit ervan nog erger dan een slecht huwelijk: altijd onaangename verassingen. Je weet nooit waarover het zoveelste telefoontje van de dealer NU weer over gaat.
Maar... Most impressed, keer meegereden in de Cayenne: comfort, kracht, en het sonore geluid van de V8. Echt goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Cayenne S in the house
Zo de knetter, dat is een hele mooie verschijning Paskal.
Pfff, al door een ringetje te halen, die kom je vaak niet tegen en al helemaal niet in deze kleurstelling, tis vaak zwart of grijs.
Hele fijne kilometers gewenst maar dat zal wel gaan lukken gezien je enthousiaste verhaal,
Hij is bijna 100%, die lifehammer, of ff verplaatsen of een grijze versie bestellen, dan is hij in mijn ogen helemaal af.
Pfff, al door een ringetje te halen, die kom je vaak niet tegen en al helemaal niet in deze kleurstelling, tis vaak zwart of grijs.
Hele fijne kilometers gewenst maar dat zal wel gaan lukken gezien je enthousiaste verhaal,
Hij is bijna 100%, die lifehammer, of ff verplaatsen of een grijze versie bestellen, dan is hij in mijn ogen helemaal af.
Re: Cayenne S in the house
Het was ook een langdurige zoektocht inderdaad, maar het geduld is beloond.
Nieuwe lifehammers in zwart zijn al onderweg . Ze worden inderdaad vervangen voor zwarte. Oranje zal vast zijn doel hebben qua zichtbaarheid maar ze springen nu te veel in het oog.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Cayenne S in the house
Je zet het allemaal wel erg dik aan. Elk merk heeft zo zijn issues. En ‘BMW mijden als de pest’ is echt de verkeerde conclusie. Bij de premiummerken ben je behoorlijk duur uit als er wat kapot gaat. Dat is niet alleen bij BMW zo. Het is nu eenmaal vaker gecompliceerde techniek. Ik had een ex met een 6 jaar oude Porsche Boxster: een jaar nadat de garantie was afgelopen 6.000 euro kosten door een paar dure reparaties.dieseltijger schreef: ↑za 24 dec 2022 07:45Ik ben zo subjectief als de pest natuurlijk. Maar bij BMW schrik ik er toch wel een beetje van. Hogere productie aantallen, en bij sommige series: probleemloos, andere series daar is het bezit ervan nog erger dan een slecht huwelijk: altijd onaangename verassingen. Je weet nooit waarover het zoveelste telefoontje van de dealer NU weer over gaat.
Mijn vorige Benz had behoorlijk wat issues en dus kosten. En het was geen dikke 6 cilinder vol dure opties maar een vrij basale E200. De CLK 230K uit 2000 die ik daarvoor had heeft in 3 jaar tijd bijna nooit iets gehad. Alleen de carrosserie roestte als een gek. Ik heb ruim 3 jaar in een BMW 740i uit 1997 gereden. Gekocht in 2009 met 187k op de klok. 42.000 km gereden en alleen een paar kleine dingetjes gehad. De volgende eigenaar zette er gewoon een LPG tank in en ging kilometers maken.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 met Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600
- dieseltijger
- Berichten: 11224
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Cayenne S in the house
Ah so. Het ging mij er vooral om (in mijn beleving dan hè) dat die issues frequent en onvoorspelbaar zijn. Natuurlijk..je weet bij een 4x4 op fossiel dat er een keer een Haldex of Visco koppeling sneeft, of dat bij Japanners op LPG de kleppen inslaan in de zetels. Dat calculeer je dan in. Wellicht is de over-engineering daar debet aan (Audi schijnt er op terug te komen) of het toepassen van nieuwe technieken zonder dat er uitgebreide ervaring mee is opgedaan (Kijk naar VAG met de dunne zuigerveren, kijk naar Toyota met haar D-Cat).
Wellicht te sceptisch door mijn eigen ervaring met BMW motoren (lachen joh):
Als de achterbrug, en de versnellingsbak losgebouwd moeten worden omdat er een kwalitatief slecht Joegoslavisch lager van de balansas vervangen moet worden;
Een instrumenten unit die constant de geest geeft;
Een lichtmetalen schakelwals in de versnellingsbak waarvan de harde coating het begeeft - waardoor je het pedaal echt in de versnelling moet schoppen (maar de bak wordt er wel 2 ons lichter van).
De bloody limit was de zijstandaard die afbrak. Wèg met dat ding. NIk vertrouwde het niet meer. De opvolger, een oude Suzuki GSX1100G had niks gedurende de meer dan 100.000 km die ik er op gereden had. Wel oude techniek - en een stuk dorstiger.
Dus een mix van over-engineering, (te) vooruitstrevende techniek, en besparen op kwaliteit. Killing
Wellicht te sceptisch door mijn eigen ervaring met BMW motoren (lachen joh):
Als de achterbrug, en de versnellingsbak losgebouwd moeten worden omdat er een kwalitatief slecht Joegoslavisch lager van de balansas vervangen moet worden;
Een instrumenten unit die constant de geest geeft;
Een lichtmetalen schakelwals in de versnellingsbak waarvan de harde coating het begeeft - waardoor je het pedaal echt in de versnelling moet schoppen (maar de bak wordt er wel 2 ons lichter van).
De bloody limit was de zijstandaard die afbrak. Wèg met dat ding. NIk vertrouwde het niet meer. De opvolger, een oude Suzuki GSX1100G had niks gedurende de meer dan 100.000 km die ik er op gereden had. Wel oude techniek - en een stuk dorstiger.
Dus een mix van over-engineering, (te) vooruitstrevende techniek, en besparen op kwaliteit. Killing
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Cayenne S in the house
@Pakkie Gefeliciteerd met je prachtige Porsche en heel veel plezier er mee.
Een goed onderhouden gebruikt exemplaar van een premium merk vinden is in het algemeen een zoektocht. Teveel mensen die tweede of derde hands kopen besparen op het onderhoud. De eigenaren zijn vaak de oorzaak van problemen die ontstaan op een later moment.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Een goed onderhouden gebruikt exemplaar van een premium merk vinden is in het algemeen een zoektocht. Teveel mensen die tweede of derde hands kopen besparen op het onderhoud. De eigenaren zijn vaak de oorzaak van problemen die ontstaan op een later moment.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Cayenne S in the house
Mooie Porsche hoor. Veel plezier ermee. Kan goed zijn dat ik er eerder in gereden heb
Heerlijke auto's van Porsche, wel allemaal anders. Uit een 911 stappen is voor mij wat lastig, zo laag bij de grond, maar een Cayenne of Macan gaat prima.
Heerlijke auto's van Porsche, wel allemaal anders. Uit een 911 stappen is voor mij wat lastig, zo laag bij de grond, maar een Cayenne of Macan gaat prima.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Cayenne S in the house
Lekkerrrrr......heel veel plezier ermee.
Gelukkig mag het nog wel even hoor.
Gelukkig mag het nog wel even hoor.
Euroland 430 TM SE 1993
Re: Cayenne S in the house
Cool. Sinds mijn Chevy heb ik echt een zwak voor de V8. Maar een 3 l diesel is wellicht een verstandiger keuze in mijn geval. De vraag is alleen of je altijd verstandig moet zijn. Denk het niet eigenlijk. Leuk speelgoed zo'n Porsche!
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Cayenne S in the house
Psies.... Wens en begeerte zijn op een goed moment in de overhand.
Voor velen hier is een blok met wat spierballen wel een wens...
Sommigen doen het met een 3 pitter tegenwoordig... frappant powerfull.
De ander is blij met vrolijke een 4 pitter.
Ik ben al heel blij met mijn 5 pitter.
Sommigen hebben een V6, maar de mooiste zijn de V8'en..
Tja...
Gewoon relativeren..t'blijft een verdomd mooi ding, en een pracht blok.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Cayenne S in the house
Duidelijke wensenlijst, opzoek gaan en op een prachtig exemplaar stoten. Mooi man!
Hou ons op de hoogte over je ervaringen met de hut. Daar mag zeker beeld en videomateriaal bij. We like
Hou ons op de hoogte over je ervaringen met de hut. Daar mag zeker beeld en videomateriaal bij. We like
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023
Adria Adora 573 PT 2023
Re: Cayenne S in the house
Woww gave auto. Mooi man, gefeliciteerd!
Maarrr, nu moet je dus verder zonder je BMW specialist...?
Maarrr, nu moet je dus verder zonder je BMW specialist...?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Cayenne S in the house
Sjees wat een ontzettend gave bak zeg, daar word je zeker blij van
Koop maar vast een dikke winterjas, ik zou alleen nog maar met de ramen open rijden
Koop maar vast een dikke winterjas, ik zou alleen nog maar met de ramen open rijden
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023
Re: Cayenne S in the house
Het was inderdaad een lange zoektocht naar een mooi exemplaar wat aan mij eisen voldeed en een volledige onderhoudsgeschiedenis heeft bij de dealer. Bij een andere auto til ik daar minder zwaar aan, maar bij Porsche kun je enorm aan de beurt komen als qua onderhoud tegen verrassing aanloopt.mrbullmastiff schreef: ↑za 24 dec 2022 14:08@Pakkie Gefeliciteerd met je prachtige Porsche en heel veel plezier er mee.
Een goed onderhouden gebruikt exemplaar van een premium merk vinden is in het algemeen een zoektocht. Teveel mensen die tweede of derde hands kopen besparen op het onderhoud. De eigenaren zijn vaak de oorzaak van problemen die ontstaan op een later moment.
No worry, we hebben nog wat andere auto's waaronder een 118i waarmee ik bij de BMW-specialist kom . Ook dat is een heerlijke wagen met zijn 170 paardjes in combinatie met 8-bak automaat, dakje en full navi. Na aanschaf voorzien van een setje mooie velgen en de standaard "keukenstoelen" vervangen door een fraai leren sport-interieur.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Cayenne S in the house
Ondanks dat het een caravan-forum en alles wat caravan-gerelateerd de boventoon voert, hieronder toch wat eerste indrukken van de Cayenne omdat er toch ook nog wel wat autoliefhebbers ronddwalen hier. Inmiddels zo’n 250 km afgelegd met de Cayenne waarbij een vergelijking met de X5 voor de hand ligt aangezien ik daar de afgelopen 12 jaar in heb gereden en het concept van beide auto’s vergelijkbaar is.
Motor/bak:
Met zijn 400 pk en 500 Nm is het geen stakker dus hij wil er aardig vandoor. Van 0-100 zou in 5,9 sec gaan waarbij hij het rond de 260 km/u voor gezien houdt. Het maximum koppel ligt bij 3.500 tr en daarmee een stuk hoger dan bij de X5 met zijn 520 Nm bij 2.200 tr. Hij is echter voldoende soepel om ook vanaf lage toeren rap vooruit te gaan, maar als je echt serieus de vaart erin wil houden dan is wat meer toeren maken wel gewenst. Dat zal met de caravan ook wel even wennen zijn.
In de X5 zat nog een relatief oude 6-bak-automaat die direct ouderwets aanvoelt tov de 8-bak in de Cayenne: de 8-bak schakelt een stuk rapper en soepeler. Velen zullen de handmatige bediening nooit gebruiken, maar met de caravan erachter deed ik dat wel altijd omdat de bak anders te snel opschakelde. Middels de stuurbediening gaat dat bij de Cayenne nog een stuk makkelijker.
Onderstel:
De rijhoogte kun je in de middenconsole variëren waarbij ik de stand normaal al relatief hoog vind ogen dus heb ik hem één tikje lager staan waarmee hij voor en achter respectievelijk 22 en 25 mm zakt. Hij is daarmee iets stugger, maar nog altijd een stuk comfortabeler dan de X5.
De Cayenne reageert een stuk directer op stuurbewegingen dan de X5 en helt een stuk minder over. Door op de Sport-knop in de middenconsole te drukken verandert het karakter van de auto stevig. Van een relaxte cruiser (met vering in normaal) gaat het over naar een sportief georiënteerd gevaarte: de auto wordt lager gezet, de demping wordt stugger gezet, de bak schakelt later op en eerder terug en hij reageert feller op het gaspedaal. Het is dan ineens een hele andere auto waarmee je zin krijgt om wat wegen in de Eifel of Alpen aan te vallen
Comfort:
Met luchtvering rondom is de Cayenne merkbaar comfortabeler dan de relatief stugge X5 in de M-sport-uitvoering. Het zware sonore geluid van de 8 cylinder hoor je met name bij het optrekken, maar eenmaal op snelheid verdwijnt hij gelukkig naar de achtergrond. De 8 cylinder klinkt uiteraard een stuk aangenamer dan de 6 cylinder diesel wat ook geen verkeerde is qua sound. De stoelen zitten als gegoten en pakken je nog steviger vast dan de exemplaren in de X5. De zijwangen van zowel rug als zitting zijn elektronisch instelbaar net als de dikte en hoogte van de lendesteun.
Het stuur is elektrisch verstelbaar en kan enorm ver naar binnen wat wel prettig is. Bij het uitstappen gaat indien gewenst het stuur omhoog en de stoel naar achter zodat je met je dikke buik wat makkelijker uit kunt stappen . Ik heb die functie uitgezet want vindt met name het geschuif van die stoel niet prettig. Het verwarmbaar stuur is mooi compact van vorm als je dat vergelijkt met de X5 en ligt lekker in de hand.
Compact stuurtje met afgeplatte onderkant: Verder wordt je in het interieur omgeven door een gigantische hoeveelheid knopjes. Met de hele middenconsole vol en ook nog eens aardig wat knoppen aan het dak waan je je bijna in een vliegtuig. Ik vind het persoonlijk machtig mooi, maar kan me zo maar voorstellen dat anderen het too much vinden. Heb die tik destijds in mijn jeugd opgelopen vrees ik want toen was ik al onder de indruk van al die knopjes in de deur en middenconsole van onze Renault 25 V6 Turbo.
Middenconsole vol met knoppen:
Bijzonderheden:
- met rondom 295 brede sloffen om de 21” velgen ligt er serieus breed rubber onder.
- start-stop systeem op een auto met zo’n blok :hmmm:. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik vind het redelijk onzinnig dus eerste wat ik doe na het instappen is dat uitzetten.
- de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning maakt het mogelijk om passagiers alle ruimte en comfort te geven of de voorkeur te geven aan de vele bagage.
Typsich Porsche:
- contactslot links: ook mijn 84-er 911 turbo had het maar links èn het feit dat je hem om moet draaien is wel weer even wennen als je rechts met een startknop gewend bent
- toerenteller centraal in het midden: ook dat zie je in andere Porsches terug. Gevolg is dat de snelheidsmeter maar “half rond” is en daardoor enorme stappen kent qua cijfers. Ben er nog niet uit of het handiger is om daarop te kijken of op de digitale variant onderin de toerenteller.
- flinke hoeveelheid tellers: in veel auto’s heb je tegenwoordig niet eens meer een koelvloeistofmeter. In de Porsche is dat heel anders met een temperatuurmeter voor zowel de koelvloeistof als de olie, maar ook een oliedrukmeter. Daarnaast kun je die info in het multifunctionele display rechts naast det toerenteller tot op het cijfer nauwkeurig digitaal oproepen.
Meters genoeg voor je neus: Missers tov de X5:
- in de X5 kon je een knop op het stuur programmeren om bijvoorbeeld het navi-scherm uit te zetten. Een programmeerbare knop op het stuur is er wel, maar die functie kun je er niet aan koppelen. Het uitzetten van het scherm zit vrij omslachtig ver in één van de vele menu’s dus da’s niet heel handig.
- de Cayenne heeft wel een hold-functie die ervoor zorgt dat de auto op een helling niet achteruit rijdt, maar een auto-hold heeft hij niet. Hierbij hoefde je bij de X5 niet bij ieder verkeerslicht met je voet op de rem te gaan staan want dat ging automatisch.
Overall:
Ben erg content met de wagen en kijk er iedere keer naar uit om er een stukje mee op pad te gaan. Ik was destijds met de X5 ook superblij, maar die behoefte om weer eens een blokkie om te gaan had ik toen niet. Op naar nog vele kilometers met een big smile op mijn gezicht.
Motor/bak:
Met zijn 400 pk en 500 Nm is het geen stakker dus hij wil er aardig vandoor. Van 0-100 zou in 5,9 sec gaan waarbij hij het rond de 260 km/u voor gezien houdt. Het maximum koppel ligt bij 3.500 tr en daarmee een stuk hoger dan bij de X5 met zijn 520 Nm bij 2.200 tr. Hij is echter voldoende soepel om ook vanaf lage toeren rap vooruit te gaan, maar als je echt serieus de vaart erin wil houden dan is wat meer toeren maken wel gewenst. Dat zal met de caravan ook wel even wennen zijn.
In de X5 zat nog een relatief oude 6-bak-automaat die direct ouderwets aanvoelt tov de 8-bak in de Cayenne: de 8-bak schakelt een stuk rapper en soepeler. Velen zullen de handmatige bediening nooit gebruiken, maar met de caravan erachter deed ik dat wel altijd omdat de bak anders te snel opschakelde. Middels de stuurbediening gaat dat bij de Cayenne nog een stuk makkelijker.
Onderstel:
De rijhoogte kun je in de middenconsole variëren waarbij ik de stand normaal al relatief hoog vind ogen dus heb ik hem één tikje lager staan waarmee hij voor en achter respectievelijk 22 en 25 mm zakt. Hij is daarmee iets stugger, maar nog altijd een stuk comfortabeler dan de X5.
De Cayenne reageert een stuk directer op stuurbewegingen dan de X5 en helt een stuk minder over. Door op de Sport-knop in de middenconsole te drukken verandert het karakter van de auto stevig. Van een relaxte cruiser (met vering in normaal) gaat het over naar een sportief georiënteerd gevaarte: de auto wordt lager gezet, de demping wordt stugger gezet, de bak schakelt later op en eerder terug en hij reageert feller op het gaspedaal. Het is dan ineens een hele andere auto waarmee je zin krijgt om wat wegen in de Eifel of Alpen aan te vallen
Comfort:
Met luchtvering rondom is de Cayenne merkbaar comfortabeler dan de relatief stugge X5 in de M-sport-uitvoering. Het zware sonore geluid van de 8 cylinder hoor je met name bij het optrekken, maar eenmaal op snelheid verdwijnt hij gelukkig naar de achtergrond. De 8 cylinder klinkt uiteraard een stuk aangenamer dan de 6 cylinder diesel wat ook geen verkeerde is qua sound. De stoelen zitten als gegoten en pakken je nog steviger vast dan de exemplaren in de X5. De zijwangen van zowel rug als zitting zijn elektronisch instelbaar net als de dikte en hoogte van de lendesteun.
Het stuur is elektrisch verstelbaar en kan enorm ver naar binnen wat wel prettig is. Bij het uitstappen gaat indien gewenst het stuur omhoog en de stoel naar achter zodat je met je dikke buik wat makkelijker uit kunt stappen . Ik heb die functie uitgezet want vindt met name het geschuif van die stoel niet prettig. Het verwarmbaar stuur is mooi compact van vorm als je dat vergelijkt met de X5 en ligt lekker in de hand.
Compact stuurtje met afgeplatte onderkant: Verder wordt je in het interieur omgeven door een gigantische hoeveelheid knopjes. Met de hele middenconsole vol en ook nog eens aardig wat knoppen aan het dak waan je je bijna in een vliegtuig. Ik vind het persoonlijk machtig mooi, maar kan me zo maar voorstellen dat anderen het too much vinden. Heb die tik destijds in mijn jeugd opgelopen vrees ik want toen was ik al onder de indruk van al die knopjes in de deur en middenconsole van onze Renault 25 V6 Turbo.
Middenconsole vol met knoppen:
Bijzonderheden:
- met rondom 295 brede sloffen om de 21” velgen ligt er serieus breed rubber onder.
- start-stop systeem op een auto met zo’n blok :hmmm:. Het zal vast goed bedoeld zijn, maar ik vind het redelijk onzinnig dus eerste wat ik doe na het instappen is dat uitzetten.
- de verschuifbare achterbank met verstelbare rugleuning maakt het mogelijk om passagiers alle ruimte en comfort te geven of de voorkeur te geven aan de vele bagage.
Typsich Porsche:
- contactslot links: ook mijn 84-er 911 turbo had het maar links èn het feit dat je hem om moet draaien is wel weer even wennen als je rechts met een startknop gewend bent
- toerenteller centraal in het midden: ook dat zie je in andere Porsches terug. Gevolg is dat de snelheidsmeter maar “half rond” is en daardoor enorme stappen kent qua cijfers. Ben er nog niet uit of het handiger is om daarop te kijken of op de digitale variant onderin de toerenteller.
- flinke hoeveelheid tellers: in veel auto’s heb je tegenwoordig niet eens meer een koelvloeistofmeter. In de Porsche is dat heel anders met een temperatuurmeter voor zowel de koelvloeistof als de olie, maar ook een oliedrukmeter. Daarnaast kun je die info in het multifunctionele display rechts naast det toerenteller tot op het cijfer nauwkeurig digitaal oproepen.
Meters genoeg voor je neus: Missers tov de X5:
- in de X5 kon je een knop op het stuur programmeren om bijvoorbeeld het navi-scherm uit te zetten. Een programmeerbare knop op het stuur is er wel, maar die functie kun je er niet aan koppelen. Het uitzetten van het scherm zit vrij omslachtig ver in één van de vele menu’s dus da’s niet heel handig.
- de Cayenne heeft wel een hold-functie die ervoor zorgt dat de auto op een helling niet achteruit rijdt, maar een auto-hold heeft hij niet. Hierbij hoefde je bij de X5 niet bij ieder verkeerslicht met je voet op de rem te gaan staan want dat ging automatisch.
Overall:
Ben erg content met de wagen en kijk er iedere keer naar uit om er een stukje mee op pad te gaan. Ik was destijds met de X5 ook superblij, maar die behoefte om weer eens een blokkie om te gaan had ik toen niet. Op naar nog vele kilometers met een big smile op mijn gezicht.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S