Nu was de V60 wat te klein, dus heb ik op de XC90 T8 gewacht. Ik was bij de onthulling in Parijs – toen waren er nog autobeurzen – en kocht ‘m nog dezelfde week. Daarna wel ruim een jaar op moeten wachten, want de leverdatum schoof meerder malen op. Mijn T8 is overigens één van de eerste die geleverd werd. L'histoire répète want ook op de nieuwe mag ik nog lang wachten
Ik roep al een tijdje in diverse draadjes dat mijn volgende auto een volledige EV wordt. Daarvoor had ik wel een paar wensen:
- Ruim - want ik neem vaak veel mee;
- 7-zitter – want we gaan regelmatig met meer dan vijf op pad;
- Caravantrekker – Minstens 2000kg het liefst meer;
- Werkelijke range >500km;
De EX90 is de eerste Volvo op een volledig elektrisch platform, SPA2 genaamd, al is dat een ‘Chinese waarheid’: het is namelijk wel waar, maar niet de volledige waarheid. Volvo ontwikkelde namelijk voor SPA2 zowel een EV- als een verbrandingsmotor-bodemgroep. Later werd besloten om die laatste te stoppen en nieuwe Volvo’s alleen als EV uit te brengen.
En die historie kun je zien. Volvo heeft nog laat van alles veranderd en toch zie je dat de EX90 ook ooit met een verbrandingsmotor bedoeld, was. Dat is een groot verschil met de Polestar 3, die alleen als EV ontwikkeld is. De EX90 is overigens langer dan de XC90, wat breder, maar ook lager. Ook de bagageruimte werd groter.
Even wat getallen: standaard komt ‘ie met twee motoren, op de voor- en achteras, samen met 300kw/408pk en 770 Nm, goed voor een accelaratie tot 100 in 5,9sec. Dat lijkt me sterk en rap zat. Het kan nog sterken en rapper, maar dat doe ik pas als het met het rijden een echt verschil maakt. Er zit een 107kWh accu in, die een range heeft tot 600km en 10%-80% oplaadt in een half uurtje. Die range en laadsnelheid geloof ik natuurlijk allemaal direct
En hij mag 2200kg trekken
Dat laatste had ik graag 2500kg gezien - heb ineens een visioen van een Adria Alpina of zo – maar het is wat het is.
Van binnen is het een typische moderne EV: klein scherm achter het stuur, met een giga-scherm in het midden plus een heel groot head-up display.
Nu is er maar één variant die Ultra heet, en waarop alles zit wat je je kunt bedenken, inclusief de LIDAR laserscanner, luchtvering, panoramadak, dikke Bose audio enzovoort. Later komt Volvo ook met minder luxe varianten en een single-motor versie die verrassend de achterwielen aandrijft.
Kun je hier nou fatsoenlijk een caravan mee trekken? Nou, dat trekken zal met 770 Nm wel lukken en met een eigen gewicht van 2.700 kg merk je niet eens dat er een caravan van 2T achter hangt.
Maar heeft het ook een behoorlijke range? Eigenlijk geen idee, maar zeker niet als je dat met een dikke diesel gaat vergelijken waar je de hele dag met één tank uitkomt. Ik denk dat ik blij mag zijn, als ik de 225km ga halen. En dat vind ik overigens acceptabel. Dat is tweemaal laden als je 600km op een dag wilt doen.
En, van de andere kant bekeken, nu kom ik niet heel veel verder. De eerste T8’s hadden namelijk zo’n kleine tank dat ik nu ook niet verder dan 280km kom.
Blijft staan dan ik de rest van het jaar een heerlijke EV rij, die altijd een volle ‘tank’ heeft.
Deze week heb ik m’n handtekening gezet. Daar blijft het even bij want de EX90 wordt pas in het voorjaar van 2024 geleverd! Da’s op zich mooi, want dan moet ook de bouw zo’n beetje klaar zijn. In april kunnen we 'm bijvoorbeeld pas gaan bekijken en er mee rijden duurt nog even langer.
Dat geeft me ook de tijd om de budgetcommissie te overtuigen. Een jaar lang koffie-op-bed heb ik daar wel voor over