Caravan accu. Wat is de betere keus?

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
BBatTiscali

Caravan accu. Wat is de betere keus?

Bericht door BBatTiscali » vr 22 aug 2008 12:23

Beste Forum genoten.

Ik sta op het punt om onder mijn caravan een mover te plaatsen. Nu zit ik met de vraag welke accu moet erin. Ik zal niet ver hoeven te moveren. Op de oprit, in de stalling een stukje en op de camping het laatste stukje waar de auto te kort schiet.

Ik heb de keus uit de onderstaande mogelijkheden:
Een droge accu (AGM) 55 AH (gel accu) (lekker licht 16,5 kg maar is duur.)
Een 90 AH semi-tractie (21 kg)
een 105 AH semi-tractie (26 kg)

Het liefst wil ik de accu in de caravan laten staan gedurende de winter periode. Wel ontkoppeld uiteraard. Reden de stalling heeft een vervelende dorpel en staat vrij vol. Met mover in en uit manouvreren is handig.

De accu's lopen langzaam legen, maar mogen niet beneden beneden een bepaald % komen.

Wat is jullie ervaring of mening?

gr Bernard

gastjw

Bericht door gastjw » vr 22 aug 2008 12:46

Ik zou de voor dit werk meest geschikte accu, een semi-tractie, nemen.
Vooral omdat die zich zonder veel problemen diep laat ontladen.
En je hebt er tijdens niet-gebruik weinig omkijken naar.
Een gewone accu moet je beslist om de paar maanden controleren en bijvullen.
Een semi-tractie kun je echter ook niet ongestraft de winter over laten staan. Als hij nieuw is wel 6 maanden, maar het gaat ieder jaar achteruit. Dus zonder meer in de stalling zal niet lukken.

De zwaarte, 90 of 105 Ah maakt allen wat uit als je er wat verder mee wilt komen. Maar gezien je behoefte heb je aan die 90 Ah wel genoeg.
Zie trouwens dit eens:
http://www.evin.nl/2008/interne%20links ... ameset.htm en klik bovenaan de blz van de accu's op 'Specificaties en tips over gebruik van accu's'.

Ferdi

Bericht door Ferdi » vr 22 aug 2008 12:51

Ik zou kiezen voor de semi tractie accu van 105 Ah. De keuze voor 105Ah is afhankelijk van het stroomverbruik van de mover, de movers die in de ANWB test voorkomen kunnen allemaal ruimschoots met deze accu uit de voeten, de 90 Ah zal slechts een 10 euro goedkoper zijn.

Als gewicht een belangrijke factor is, is een alternatief als een AGM accu interessant maar dan ook veelal 2 keer zo duur als een vergelijkbare semi tractie accu.

Tijdens de stalling adviseer ik een lader/conditioner (of ook wel druppellader genoemd) te gebruiken, deze houden de accu in conditie.
Als er geen stroomaansluiting beschikbaar is in de stalling voor de lader/conditioner dan kan je de accu eruit halen en thuis in de garage of de schuur koppelen aan de lader/conditioner

Wilkman
Berichten: 780
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 12:34

Bericht door Wilkman » vr 22 aug 2008 12:59

Ik sluit mij volledig aan bij JasperW en Ferdi.
Telkens ik de caravan naar de stalling breng haal ik deze eruit en koppel hem thuis aan de druppellader tot wanneer ik hem nodig heb.
Als de 5kg meergewicht geen bezwaar is zou ik ook gaan voor de 105Amh
Ford Ranger Wildtrack double Cab 213pk 500nm 2020 - Hobby Excellent 540UL 2019

Als "bruin zijn" de graadmeter is van een goede vakantie , dan hebben alle drollen het goed gehad.

Gebruikersavatar
JanW
Berichten: 905
Lid geworden op: wo 30 jun 2004 23:04
Locatie: Wijk bij Duurstede

Bericht door JanW » zo 24 aug 2008 19:14

Inderdaad, neem de 105 Amh semi-tractie variant.
In principe heb je dan capaciteit zàt en de meerprijs ten opzichte van de 90 Amh is volgens mij gering. Ik heb zelf de Truma mover aan een 105'er staan, en ik kan (als ik dat ten minste zou willen) wel honderden meters "moveren"....wat dat betreft capaciteit zàt -zelfs door nat gras en slik met een hellinkje (zoals gisteren in zuidelijk Beieren weer eens bleek)!
Je moet maar zien wat je met het méérgewicht doet: 5 kg extra kan soms nèt de doorslag geven!
Zo niet: neem dan gerust de zwaardere.

Succes!
JanW

(..die overigens de accu de accu laat -en hem er dus niet uit haalt. Maar da's in mijn geval gemakkelijk, omdat de caravan met alles er op en er aan naast het huis gestald pleegt te worden. En dan constant de stroom erop, zodat de lader altijd aan staat...)
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!

Jan314

Bericht door Jan314 » zo 24 aug 2008 23:54

Wij hebben een Northstar accu in de caravan, is wel duur maar dan heb je ook wat.
Voor verdere inlichtingen zie: http://www.northstarsoesterberg.nl/

Groetjes, Jan b38.gif

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » ma 25 aug 2008 07:39

Ik persoonlijk zou voor droge accu's gaan. Zeer zeker in een caravan waar de accu toch van tijd de tijd uit de caravan gehaald moet worden tijdens bijvoorbeeld de stalling. Op dit moment hebben we nog twee natte SEMI- TRACTIE accu's in de caravan. Ik heb zeer slechte ervaring met de vloeistof die eruit kan lopen. Het is een prettige bijkomstigheid dat er geen gedestilleerd water meer toegevoegd hoeft te worden aan de droge accu's en daardoor ook niet kan overstromen tijdens het laden of scheef tillen. ;-( Dit kan men natuurlijk voorkomen door niet te veel gedestilleerd water in de accu te stoppen. Wel raad ik aan om de accu te blijven controleren op voldoende vocht ook tijdens de winterperiode als de accu aan de lader staat. Een andere reden voor een droge accu te kiezen is dat er geen schadelijke gassen vrijkomen tijdens het laad proces. Het laden van de natte accu's tijdens het verblijf in de caravan is af te raden vanwege de vrijkomende gassen. De gassen verdwijnen echt niet door het slangetje wat in de vloer verwerkt is maar stromen deze gassen gewoon de caravan in. Een elektrische rolstoel met natte accu's mag niet geladen worden waar ook geslapen wordt. Ook bij een droge accu is het advies om zeer regelmatig te laden. Deze ervaring heb ik opgedaan bij mijn elektrische rolstoel met twee droge accu's van 90 ah. Het verlengd wel degelijk de levensduur. Wel is mijn ervaring dat een droge accu iets langer meegaat dan een natte accu. Dat ze veel langer mee gaan is niet mijn ervaring. Een droge accu met iets minder ampère is in de praktijk niet echt sterker dan een natte accu met iets meer ampère. Waarschijnlijk zal je daar met de mover nog niet zoveel van merken maar met een elektrische rolstoel merkte ik heel erg snel dat de actieradius met meer dan 50 procent afnam. Ik zou ook voor de mover niet kiezen voor een droge 55 ah accu. Het lijkt mij te weinig. Alhoewel de Truma SE mover geloof ik 60 ah accu adviseert. Dan zou een accu van 55 ah misschien wel kunnen. Voor de zekerheid zou ik voor meer ampère kiezen. Bij een droge 90 ah accu tilt men zich ook nog een breuk!
Omdat mijn man en ik geen sterke mensen zijn hebben wij gekozen voor twee accu's van
60 ah die parallel geschakeld zijn. Dit scheelt echter aanzienlijk in gewicht wat het er uit tillen betreft. Uiteraard zijn deze twee accu's samen zwaarder dan een accu van 90 ah.
Als het om de prijs gaat is een natte accu natuurlijk veel voordeliger en doet normaalgesproken ook gewoon goed zijn werk!

Groetjes Jac
Laatst gewijzigd door Jacqueline op ma 25 aug 2008 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan314

Bericht door Jan314 » ma 25 aug 2008 08:12

Ben ik helemaal met je eens Jacqueline

Laat ik dan even vertellen dat de Northstar accu een droge accu is.
In de beschrijving wordt geschreven dat tussen de loodplaten glasvezeldoek geplaatst wordt welke dan samen geperst wordt tot één pakket waarna het in accuzuur gedompeld wordt.
Hierna wordt het in de accubak geplaatst en wordt de bovenkant er op gelijmd.
De accu kan geheel ontladen worden en binnen 3 uur weer volledig geladen worden en kan een heel jaar zonder bij laden bewaard worden op een vorstvrijen plaats.
Ook kunnen ze zowel liggend als staand geplaatst worden.
Bekijk de link die ik geplaatst heb en vooral de videofilmpjes, zeer interessant
Ze zijn wel verschikkelijk duur maar worden daarentegen voor 15 jaar gegarandeerd.

Groetjes, Jan b38.gif

Jurry

Bericht door Jurry » ma 25 aug 2008 10:06

Tussen 15jaar garanderen en 15jaar garantie zit nogal een verschil Jan :wink:
En idd leuke filmpjes , maar wie gaat er nu in hemelsnaam op zijn accu schieten :?:
Ben zelf een groot fan van Optima en Exide gell-accu's , die zijn net even wat gunstiger geprijst dat die Northstar accu's .

Jan314

Bericht door Jan314 » ma 25 aug 2008 10:39

Jurry

Ik neem aan dat ze bedoelen 15 jaar gegarandeerd optimaal gebruik.
De garantie is 5 jaar.
Dat ze op een accu gaan schieten is volgens mij gewoon een reclamestunt om te laten zien dat de accu nog werkt en dat het een droge accu is.
De Optima en Exide gell accu's ken ik niet, heb ook nooit uitgebreid naar gezocht op het gebied van accu’s
Ik zag de Northstar accu op TV in een programma over boten, vandaar dat mijn keus is gevallen op deze accu.

Groetjes, Jan b38.gif

Jurry

Bericht door Jurry » ma 25 aug 2008 12:15

Dat is gewoon iets Amerikaans die houden van overdrijven :wink:
Zelf ken ik een filpje van met amerikaanse botenmerk Boston Whaler , hierin pompen ze een boot vol met lood om te laten zien dat hij dan ook nog blijft varen .
Maargoed we dwalen af , ik ben het gedeeltelijk eens met mijn voorgangers , echter gezien de prijs kan ik goed begrijpen dat de vraagsteller voor een natte accu kiest , in dit geval kan hij het beste de zwaarste accu nemen in zijn keuze top3 de 105Ah zware semi tractie accu .

gastjw

Bericht door gastjw » ma 25 aug 2008 12:34

Jan314 schreef: Ik zag de Northstar accu op TV in een programma over boten, vandaar dat mijn keus is gevallen op deze accu.Groetjes, Jan b38.gif
Heb jij dat dan niet: iets waar op tv reclame voor gemaakt wordt en wat uitsluitend in de USA gemaakt wordt, dat dat beter zou zijn?
Precies de argumenten die bij mij averechts werken.

Wat bijv. te denken van de gezwollen kreten op die site? 'Extreem betrouwbaar' Net tell sell....
Mag het? Een 100 Ah accu van 33 kg voor het prijsje van €460,- excl.
Het lijkt me toch wat buitenproportioneel voor een ding voor de caravan.

Dan ben je toch beter af met een Delphi Voyager gesloten semi-tractie accu van 105 Ah van 23 kg voor €139 (van €199)
(toevallig dat ik er nou zo één heb. Maar wel geselecteerd door een bedrijf dat er m.i. wel verstand van móét hebben. We zullen zien... :lol: maar moeten het toch ook maar afwachten. :cry: )

Knaapje
Berichten: 702
Lid geworden op: di 5 jun 2007 19:44

Bericht door Knaapje » ma 25 aug 2008 14:32

Ik heb een "imitatie" Northstar accu (Wings) op mijn mover 55Ah.
Kostte mij EUR 150 a EUR 200 meer dan een 90 Ah standaard accu. Was incusief een betere lader.
Mij is verzekerd dat je het terugverdient door een langere levensduur.
Voor mover gebruik kan je met deze kleinere capaciteit toe, doordat de droge accu een andere ontladingskarakteristiek heeft dan een natte, (Hij blijft langer "doordouwen") zo is mij door een van de grootste moverspecialisten van Nederland verteld.

Knaapje

Jan314

Bericht door Jan314 » ma 25 aug 2008 15:12

Heb jij dat dan niet: iets waar op tv reclame voor gemaakt wordt en wat uitsluitend in de USA gemaakt wordt, dat dat beter zou zijn?
Precies de argumenten die bij mij averechts werken.
Al was hij op Mars gemaakt dan nog heb ik voor het product gekozen en niet voor de reclame die er volgens jou voor gemaakt is.
Het was een informatief programma over de watersport en naar aanleiding daarvan heb ik navraag gedaan.
Daarbij kwam nog dat ik hem via via een stuk goedkoper kon krijgen.
En tot op heden ben ik heel tevreden met deze accu.

Groetjes, Jan b38.gif

Jacqueline

Bericht door Jacqueline » ma 25 aug 2008 15:55

JasperW schreef:[

Dan ben je toch beter af met een Delphi Voyager gesloten semi-tractie accu van 105 Ah van 23 kg voor €139 (van €199)
(toevallig dat ik er nou zo één heb. Maar wel geselecteerd door een bedrijf dat er m.i. wel verstand van móét hebben. We zullen zien... :lol: maar moeten het toch ook maar afwachten. :cry: )


Jasper, bedankt voor je opmerking. Als de natte accu's van de caravan vervangen moeten worden dan zal ik waarschijnlijk ook voor Delphi Voyager gesloten semi-tractie accu's kiezen. Worden deze accu's wel gemaakt in bijvoorbeeld 60 ah. De droge accu's van de elektrische rolstoel zijn in mijn ogen ook te duur voor de caravan.

Groetjes Jac

gastjw

Bericht door gastjw » ma 25 aug 2008 19:09

Jacqueline schreef:Als de natte accu's van de caravan vervangen moeten worden dan zal ik waarschijnlijk ook voor Delphi Voyager gesloten semi-tractie accu's kiezen. Worden deze accu's wel gemaakt in bijvoorbeeld 60 ah. De droge accu's van de elektrische rolstoel zijn in mijn ogen ook te duur voor de caravan. Groetjes Jac
Weet het niet, sorry. Maar waarschijnlijk vind je wel iets op die site waarnaar ik linkte. Hoewel dat vast niet de enige verkoper van dat spul is.
Mijn accu - met lader - had ik van de Rangeerspecialist in Rhenen. http://www.rangeerspecialist.nl
Hangt er vanaf bij welk bedrijf je in de buurt woont. (en hoeveel korting ze geven :) )

Vliedje

Bericht door Vliedje » vr 5 sep 2008 16:52

:D Als het extra gewicht geen probleem is, zou ik voor een 105 AH semi tractie accu gaan. Daar doet elke mover het prima op. Zelf heb ik een van buitenuit bereikbare accubak (kunststof) met snelkoppelingen voor de accuklemmen, zodat een natte accu geen enkel probleem is, ook niet bij evt. vloeistoflekkage. De bak zelf is afgesloten van het caravaninterieur en heeft een goede ontluchting, dus voor knalgas hoef ik ook al niet bang te zijn.
Zo'n accubak (achter een serviceluik) kan je bij elke leverancier van (Engelse) caravans laten monteren. Zelf doen kan natuurlijk ook, als je handig genoeg bent. Inde winter gaat de accu op de druppellader in de berging. Dan controleer ik hem wel elke 2 maanden op het vloeistofniveau.

*Peter*

Bericht door *Peter* » vr 5 sep 2008 18:43

Ik mover erg ver op een 90 Ah accu en houd dan nog genoeg over om datzelfde nog eens te doen. Bijvoorbeeld 10 minuten bergop op een papperig weggetje.
Soms vraag ik me wel eens af of een erg zware accu nu beter is voor de mover of voor de verkoper... ;-)

Vliedje

Bericht door Vliedje » za 6 sep 2008 11:32

[quote="*Peter*"]Ik mover erg ver op een 90 Ah accu en houd dan nog genoeg over om datzelfde nog eens te doen. Bijvoorbeeld 10 minuten

:) In de laatste door de Tros en ANWB uitgevoerde test van caravanmovers blijkt, dat de zwaarte van de accu nogal kan verschillen, afhankelijk van merk en type mover. Het kan dus best zijn, dat een 90 AH accu voldoende is (die heb ik zelf trouwens ook), maar niet elke mover/caravan combinatie kan erg ver komen en dan kan het geen kwaad om een wat zwaardere accu te hebben.
Zo groot is het prijsverschil nou ook weer niet

Vriendelijke groet,

Peter

*Peter*

Bericht door *Peter* » za 6 sep 2008 11:56

Dat klopt, wat ik probeer aan te geven: laat je niet gek maken door verkopers.... Vroeger vroeg de slager ook altijd: mag het een onsje meer zijn? En nooit: Mag het wat minder zijn? :lol: :lol: :lol:

BBatTiscali

Bericht door BBatTiscali » za 6 sep 2008 16:36

Beste forumleden,

Ik wil iedereen bedanken voor de vele reacties. Ik heb inmiddels een keuze gemaakt. Het een en ander op een rijtje gezet voor mijzelf. Ook nog wat gelezen over technische specificaties van een AGM accu.

Ik heb gekozen voor 105 AH accu. Die 5 kg heb ik voor lief genomen. Kosten baten van deze accu is voor mij het beste. Was er een AGM accu geweest (bij DE moverworkshop in Hoogvliet) met meer ah's dan had ik waarschijnlijk daar voor gekozen.

Ik heb nu ook wat ah's over voor het geval ik niet aan een paal sta, en toch het toilet en een lampje kan gebruiken (voor een nacht) en vervolgens toch weer weg kan moveren.

Dat een agm accu niet of nauwlijks leegloopt is een fabeltje kijk maar naar de onderstaande specificaties. In mijn geval zal na een jaar opslag de accu nog 50% geladen zijn.

www.robwink.nl/pdf/wing-agm/FT/ESL55-12FT.pdf

De mover een Truma-SE met een 105AH heb ik uitgeprobeerd op twee campings. Het was met een woord geweldig! Wij stonden nu ook eens op een geweldige plek waar ik anders nooit had kunnen komen. Was wel een tijdje moveren... maar ja daarvoor had ik toch die extra zware :lol:

Iedereen bedankt voor de reacties.

groetjes Bernard.

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”