As doorgezakt

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
SBerend
Berichten: 2556
Lid geworden op: di 20 okt 2020 14:05
Locatie: Midden-Drenthe

Re: As doorgezakt

Bericht door SBerend » za 20 nov 2021 19:25

Ook dan is alsnog de grens heeeel snel in zicht. Zelf zou ik dat niet willen.
Lekker broezen met Volvo V40 D3 RDesign en daarachter Dethleffs C’go 415 QL

BertJan
Berichten: 2700
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: As doorgezakt

Bericht door BertJan » za 20 nov 2021 19:52

met de controle van de as heb geconstateerd dat je een product gekregen welke je niet gekocht hebt en heeft de fabriek een verkeerde opgave gedaan aan de rdw.
Dit zullen ze vast oplossen, en zo niet verwacht ik dat je een recht zaak wint. kijk alleen goed na of naast de as niet ook zwaardere chassisdelen geplaatst moeten worden, dit kan ook voorkomen. kijk ook na of je geen vervolg schade hebt (scheur boven deur of andere schade)
als je reeds de as hebt laten repareren is het wel bijzonder dat degene die de as heeft gerepareerd dit niet gezien heeft.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: As doorgezakt

Bericht door Wie-niets » za 20 nov 2021 20:01

@Piefje
Klopt helemaal Piefje inzake de assenbouwer aangeeft inzake keuze dubbele as toepassing.

Even een beroep doen op de oudere caravan kampeerders van vroeger.Misschien herrineren zij dit ook nog.
Gangbaar was bij de caravan opbouw dat een caravan van 5,50 opbouw werd uit gevoerd als tandem assen. Niet alleen bij Knaus was dat gebruikelijk, maar ik heb nogal wat Chateau's gehad. De duurdere Victory serie stond al heel snel op een tandem as bij 5,60 opbouw of minder.

Kijk vroeger ook maar eens naar de de Engelse caravans , die stonden soms al bij of boven de 5,00 meter opbouw op een tandem as.Ik ben er wel eens mee bezig geweest gezien uit testen bleek dat deze qua wegligging veel beter uit waren. In de oude KCK - ging men daar ook op in bij bespreking van bepaalde modellen.

Later is men steeds meer gaan experimenteren met hoelang kan ik gaan uitbreiden om een eenassige as te kunnen gaan gebruiken.
Er waren een hoop tegenstanders om deze bouwwijze toe te passen. ( ik ook mrgreen.gif ) Daarom heb ik bewust geen caravan van totaal boven de 7,30 mtr. gehad.

Maar.... zoals zo vaak is er toch een verschuiving gekomen naar langere opbouw op een eenasser.
Of dat alles een verbetering is geweest?

Tsja, wel kosten besparend.
Ach, er wordt weleens gezegd het lijkt tegenwoordig erop dat caravans meer ontworpen worden om op een camping te staan dan mee te rijden. knipoog.gif

workel

Re: As doorgezakt

Bericht door workel » za 20 nov 2021 20:17

TFJ schreef:
za 20 nov 2021 17:59
@Workel

Waarom niet de keuze voor 1800kg as ipv 1700kg?
Voor de meerprijs van +/- €150 heb je gelijk alu velgen eronder.
Omdat 1700 kg al te veel voor ons is.
Onze vorige Knaus 500 eu was 1410 kg, Fendt zal iets zwaarder zijn en voldoende over.
Vond 1500 kg te krap en dat was de reden om een 1700 kg te bestellen.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: As doorgezakt

Bericht door Conradi » zo 21 nov 2021 00:50

Ok, ruim 200 posts verder en blijkt dat Al-ko er dus niets mee te maken heeft . Ergo, hun opmerking over overbelasting lijkt dus correct.

Wel ondertussen het bedrijf hier voor alles en nog wat uitmaken. Maar niet getreurd, er is al weer een nieuwe boosdoener gevonden…. :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11225
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 07:17

Op naar de krakende koppeling! Of EV's waarvan de accu de beloofde afstand niet haalt (alle ingrediënten aanwezig voor feitenvrije discussies), of koelkasten die op stroom onderweg kilometers reisafstand wegslurpen.

Alle gekheid op een stokje: ik wens TS een bevredigende afwikkeling toe.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: As doorgezakt

Bericht door refram » zo 21 nov 2021 09:18

Conradi schreef:
zo 21 nov 2021 00:50
Ok, ruim 200 posts verder en blijkt dat Al-ko er dus niets mee te maken heeft . Ergo, hun opmerking over overbelasting lijkt dus correct.

Wel ondertussen het bedrijf hier voor alles en nog wat uitmaken. Maar niet getreurd, er is al weer een nieuwe boosdoener gevonden…. :roll:
Of Al-Ko er niets mee te maken heeft zou ik zo nog niet durven stellen. Alle anderen met jonge caravans en doorgezakte as ( zoals vb Chris) zouden dan in de fout zijn gegaan?
Men mag toch aannemen dat een bedrijf zoals Al-Ko een degelijk product aflevert, en een 1600kg as ook tot 1600kg mag belast worden. Aangezien zo'n as een zuiver mechanisch product is mag men ervan verwachten dat deze minstens 15 à 20 jaar zonder problemen functioneren.

Ik zie dit meer als een typisch voorbeeld waarbij een bedrijf met een monopolie zoals Al-Ko zich alles kan permitteren, van ondermaatse kwaliteit assen, te hoge prijzen, en ronduit slechte garanties.

Al ligt de hoofdverantwoordelijkheid in het geval van TS hier wel degelijk bij LMC.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: As doorgezakt

Bericht door Conradi » zo 21 nov 2021 09:46

Je roept veel, maar het blijft bij roepen :wink:

Al-ko levert chassis als losse onderdelen en die worden vervolgens door caravanbouwers in elkaar gezet. En tja, daar kan van alles fout gaan. We hebben al eerder gezien dat assen verkeerd gemonteerd waren. En ook werden er (later) te stijve banden gemonteerd.

Veel caravans hebben Al-ko onderdelen en dus zijn er ook meer ‘pechgevallen’, simpelweg door het volume. Dat maakt al-ko niet beter of slechter.
Ook in dit topic werd direct al-ko als boosdoener aangewezen, terwijl ze er part noch deel aan heeft.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36299
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 09:52

Conradi schreef:
zo 21 nov 2021 00:50
Ok, ruim 200 posts verder en blijkt dat Al-ko er dus niets mee te maken heeft . Ergo, hun opmerking over overbelasting lijkt dus correct.

Wel ondertussen het bedrijf hier voor alles en nog wat uitmaken. Maar niet getreurd, er is al weer een nieuwe boosdoener gevonden…. :roll:
Nou...... nou Conradi.....
Ik kijk er toch wat anders tegen aan..

Dat er nu een heel andere aap uit de mouw komt bij Piefje..... ok... ergens een dikke fout gemaakt.
Maar alle andere doorgezakte Alko Delta assen dan???
Alko kan z'n handen nog niet in onschuld wassen hoor.....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: As doorgezakt

Bericht door Wie-niets » zo 21 nov 2021 09:54

[re.gif] inderdaad ,
Zouden Dutchdrummer/Daphne dan toch in die 3 jaar , terwijl ze er overtuigd van zijn dat ze de Caravan nooit overbeladen hebben het zo fout hebben.
En nog naar een paar namen noemen die ik langs zag komen; Henri Berends, CornelisP etc.
Dan haal ik er nog niet bij de aandacht op Facebook, Caravan trekker.nl etc.etc.
Goed je kunt het nooit controleren wat ze zeggen of het de waarheid is, maar dat er iets niet goed is met een oorzakelijk verband is waarschijlk wel "duidelijk."

Zelfs de fout die gemaakt is bij Piefje trek ik nog in twijfel qua gewichts overbelading.
Er werd al gezegd misschien 50 kg overlading = 3% meer. Zou je de kogeldruk van b.v 80 kg naar de auto toe schrijven zou er nog niet eens sprake van overbelading geweest zijn daar dan de caravan niet eens de max belading van 1600 kg haalt.

Al met al het blijft koffiedik kijken of zouden al diegene die na 3/5 jaar met het " fenomeen" extra slijtage banden of " ingezakte" as toch de boel met onverantwoord rijgedrag/ overbelading hebben verziekt.?????? weenie.gif Maar ja, dat wordt hier en daar dan ook ontkent.
Kan natuurlijk ook zijn dat die het slachtoffer zijn dat er een verkeerde as er onderzit net zo als bij Piefje.......maar dat zou toch wel heel sterk zijn..... knipoog.gif

Tsja, we durven daarom zeker niet te zeggen; hun opmerking over overbelading...... IS.( lijkt).... dus correct, hoewel mocht dit zo zijn uiteraard volkomen terecht zou zijn.

En toegegeven in het productie processen worden fouten gemaakt dus kun je niet alles op ALKO schuiven.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36299
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 10:01

[re.gif]

Ik denk dat je Pvaken ook zeker moet melden, zijn foto's waren ook wel heel duidelijk.
viewtopic.php?f=70&t=39278&hilit=alko+a ... 00#p743829
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: As doorgezakt

Bericht door Conradi » zo 21 nov 2021 10:02

Chris schreef:
Nou...... nou Conradi.....
Ik kijk er toch wat anders tegen aan..
Dat snap ik en respecteer ik.

Het ging mij erom hoe makkelijk een bedrijf hier beschuldigd wordt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36299
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 10:10

[re.gif]
Da's waar.

Maar ik heb in mijn hele bizarre Delta as verhaal ook alleen maar vraagtekens geplaatst bij mijn as.... en vele andere assen.
Het blijft gewoon in de lucht hangen lijkt wel, want je leest het ook op andere fora.

Ergens zegt er een stemmetje diep van binnen bij mij dat er bij Alko toch ook wel eens iets van klachten binnen moet druppelen.
Ze moeten er toch weet van hebben.... kan niet anders want ook de caravan fabrikanten zullen dit melden..
Dat die stroom met klachten zomaar opzij gelegd wordt daar lijkt mij toch niet aannemelijk, en zeker niet goed voor hun naam.
Er zal dus ooit iets moeten gebeuren...maar wat??
Ondertussen lopen de reparatierekeningen van de afgewezen garantie's bij de eindgebruikers lekker op.

Tja....blijft die deur bij Alko dan eeuwig dicht?
Wat is er nodig om die deur open te laten gaan??
Wie kan dat?
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11225
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 10:47

Chris: Op basis waarvan trok jij de conclusie dat jouw as doorgezakt was? Ongelijkmatige slijtage door verlopende sporing kan verholpen worden door na-stellen. Dus blijft allereerst hangen: WAT is doorgezakt?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: As doorgezakt

Bericht door refram » zo 21 nov 2021 10:54

[re.gif] [re.gif]

Denkelijk gaat er pas wat veranderen als enkele grote caravan of aanhanger merken zelf terug een as gaan ontwerpen en bouwen.
Doch door de alsmaar strengere Europese homologatie keuringen zal dit niet snel gebeuren, weeral in het voordeel van Al-Ko.
Als onaantastbare reus is het nu eenmaal gemakkelijk leven.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11225
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 11:01

Zie je wel. Het is een complot. Dat helpt ons echt niet verder.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » zo 21 nov 2021 11:10

Hoho, het is wel degelijk dat de as minder geschikt is voor onder een caravan. En dit in het algemeen. Daarnaast had de consument op zoiets belangrijks als na x jaar de rubbers vervangen moeten worden gewezen.

Laat ik wel stellen dat de eerste 3 jaar de caravan niet meer woog dan 1650kg. Ik kon dit ook aantonen.

Mijn probleem is dat ik zeker een zaak had maar omdat de as nu te ligt is stopt het daar.
Ik moet nu de dealer aansprakelijk gaan stellen die op zijn beurt lmc zal moeten aanschrijven.

Gebruikersavatar
refram
Berichten: 681
Lid geworden op: wo 26 aug 2020 18:03
Locatie: Vlaams-Brabant

Re: As doorgezakt

Bericht door refram » zo 21 nov 2021 11:12

dieseltijger schreef:
zo 21 nov 2021 11:01
Zie je wel. Het is een complot. Dat helpt ons echt niet verder.
Hopelijk is het niet zo, maar ik heb al zoveel gezien en meegemaakt dat ik nergens nog over verbaast ben.
In het zakenleven is alles mogelijk. En in Sinterklaas geloof ik al lang niet meer.
Nissan X Trail 1.6 dig-t met Fendt 515 SGE Bianco Activ.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: As doorgezakt

Bericht door piefje » zo 21 nov 2021 11:16

Zoek eens naar een aanhanger met een bruto laadgewicht van zeg 1500kg.

TFJ

Re: As doorgezakt

Bericht door TFJ » zo 21 nov 2021 11:22

Weet iemand waarin het verschil zit tussen de verschillende delta assen?

Ik kan me zo voorstellen dat 1600, 1700 en 1800 productietechnisch exact hetzelfde zijn, op de lengte van de rubbers na (als daarin het gewichtsverschil zit?).
En dat 1900 en 2000 bouwtechnisch een klasse zwaarder zijn en tussen die 2 onderling ook weer een verschil in lengte rubbers zit.
Eenzelfde voor de weer lichtere assen.

Maar iemand die dit met zekerheid kan zeggen? Ben er wel benieuwd naar waarin de verschillen tussen de onderlinge assen zitten.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11225
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 11:25

refram schreef:
zo 21 nov 2021 11:12

In het zakenleven is alles mogelijk. En in Sinterklaas geloof ik al lang niet meer.
In het zakenleven heb je concurrentie. Als Al-ko bagger verkoopt heb je Knott. Als Microsoft een fat-cat wordt heb je apple of linux. En op dit forum heb je naast feiten ook vermoedens en suggesties. Niets mis mee - maar laten we dat dan maar ook zo noemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gerrie
Berichten: 1412
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: As doorgezakt

Bericht door Gerrie » zo 21 nov 2021 11:53

Gaan we nu door de opmerking van Conradi de problemen als normaal zien ? Volgens mij zijn er zoveel problemen met delta assen , dat we dat echt niet als normaal hoeven zien.
Ik blijf het bijzonder vinden dat een merk als Al-ko niet zelf met een oplossing komt. Bij bijv. een auto is het toch ook normaal dat er soms terugroep acties zijn.
Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg bj. 2024 met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: As doorgezakt

Bericht door Dutchdrummer » zo 21 nov 2021 11:54

Als Microsoft niet deugt, heb ik de mogelijkheid om Apple te kopen.
Bij een caravan heb ik geen keuze in het merk as dat eronder zit.

Ik koop een caravan voor de sfeer binnen, en de looks buiten. Niet voor de as.

Edit: helemaal eens met Gerrie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk


Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11225
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: As doorgezakt

Bericht door dieseltijger » zo 21 nov 2021 12:01

Wie weet is er geen probleem: je laat de sporing corrigeren, klaar is Klara - en de fundamentele oorzaak van de bandenslijtage is opgelost. Dat is onderhoud. Dat een aantal caravandealers dit niet kan of wil doen kan je Al-ko niet kwalijk nemen.

Tweede vraag: de "doorgezakte vering": Wie weet vallen alle doorgezakte caravans nog ruim binnen de specificaties: de uitslag van de veerarmen is nog voldoende, de vering veert nog voldoende - enzovoorts. Dat een caravanfabrikant te ondiepe wielkasten toepast, kan je Al-ko niet kwalijk nemen.

Dus wat is onjuist aan het eerste punt. Ten aanzien van het tweede punt: wie weet heb ik het volkomen fout/wie weet heb ik het bij het rechte eind. Niemand heeft de eerste vraag beantwoord die gesteld moet worden: wat zijn de specificaties.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36299
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: As doorgezakt

Bericht door Chris » zo 21 nov 2021 12:09

dieseltijger schreef:
zo 21 nov 2021 10:47
Chris: Op basis waarvan trok jij de conclusie dat jouw as doorgezakt was? Ongelijkmatige slijtage door verlopende sporing kan verholpen worden door na-stellen. Dus blijft allereerst hangen: WAT is doorgezakt?
Daar heb je wel een punt hoor Diesel.
Ik zag dat mijn bandslijtage scheef was, en als ik naar de wielstand keek vanuit diverse hoeken, dan zag je de scheefstand van het wiel.
Nog niet zo erg als bij Paul, maar ik had er geen vrede mee om mee naar Spanje te gaan rijden.

Toen idd bij Triorep geinformeerd of stellen alleen mogelijk was.
Hun reactie:
Stellen kan, maar in beperkte mate.
Als je een wiel aan een Delta as scheef ziet staan kan dat alleen maar door het inzakken van de rubbers komen, zomaar uit het niets kan die wielstand niet veranderen.
M.a.w.
Wielstand niet normaal = doorgezakt..... en veel teveel om te verstellen.
Nastellen gaat dan gewoon niet op... die stel-range is er niet.

Dan kan je maar 1 ding kiezen...nieuw rubber en uitlijnen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”