Verdeling lucht Airco (dak of kast)
Verdeling lucht Airco (dak of kast)
Hallo,
Op het forum heb ik al een en ander kunnen lezen over de diverse airco's. Na deze informatie ben ik bij verschillende bedrijven geweest om ook het kostenplaatje erbij te krijgen. Al met al wordt het er niet gemakkelijker op!
Ik heb nog de volgende vragen, waarop ik (uit de praktijk) antwoord zou willen krijgen.
1. Wij hebben een Burstner Flipper 460TS met een vastbed in de lengte voorin. Daar zit ook ons dakraam van 40*40. Logischerwijs wordt daar de airco geplaatst (qua kogeldruk geen probleem). Ik heb mijn oog laten vallen op een Dometic 1500S. Alleen deze blaast de lucht maar 1 kant op (volgens mij richting de voorkant, dus de kortste kant van de caravan). Wordt de lucht vervolgens nog genoeg verdeeld om een koele caravan te krijgen of wordt ons bed koud en de andere kant van de caravan lauw?
Aangezien wij veel in zuid europa kamperen wil ik (< 4 ampere) geen zwaardere airco. We hebben al vaker meegemaakt dat de airco van mede kampeerders ivm amperage niet werkte.
2. Van meerdere bedrijven heb ik gehoord dat zij een de Saphir willen inbouwen, alleen met (3) uitstroomopeningen onder en geen in de bovenkastjes (tenzij wij daar extra voor betalen). Wordt de lucht voldoende verdeeld met alleen onder openingen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen om een juiste keuze te kunnen maken!
Groeten,
Raymond
Op het forum heb ik al een en ander kunnen lezen over de diverse airco's. Na deze informatie ben ik bij verschillende bedrijven geweest om ook het kostenplaatje erbij te krijgen. Al met al wordt het er niet gemakkelijker op!
Ik heb nog de volgende vragen, waarop ik (uit de praktijk) antwoord zou willen krijgen.
1. Wij hebben een Burstner Flipper 460TS met een vastbed in de lengte voorin. Daar zit ook ons dakraam van 40*40. Logischerwijs wordt daar de airco geplaatst (qua kogeldruk geen probleem). Ik heb mijn oog laten vallen op een Dometic 1500S. Alleen deze blaast de lucht maar 1 kant op (volgens mij richting de voorkant, dus de kortste kant van de caravan). Wordt de lucht vervolgens nog genoeg verdeeld om een koele caravan te krijgen of wordt ons bed koud en de andere kant van de caravan lauw?
Aangezien wij veel in zuid europa kamperen wil ik (< 4 ampere) geen zwaardere airco. We hebben al vaker meegemaakt dat de airco van mede kampeerders ivm amperage niet werkte.
2. Van meerdere bedrijven heb ik gehoord dat zij een de Saphir willen inbouwen, alleen met (3) uitstroomopeningen onder en geen in de bovenkastjes (tenzij wij daar extra voor betalen). Wordt de lucht voldoende verdeeld met alleen onder openingen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen om een juiste keuze te kunnen maken!
Groeten,
Raymond
bij mij was ook zo'n Truma ingebouwd met uitstroomopeningen onder; dit terwijl de inbouwhandleiding uitstroom boven en inlaat onder aanbeveelt; ik heb dan ook de zaak omgebouwd zoals <hier>te zien is, en inderdaad die andere oplossing (dakairco) lijkt mij ook voor verbetering vatbaar, is dat uitblaasrooster niet om te draaien richting de "lange" helft van de caravan?
Het klopt dat de uitstroom van de dakairco (1500S) 1 kant op blaast, bij mij zit de airco precies middenop.
Er is idd wel temperatuurverschil tussen voor en achter wanneer de airco aanstaat, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik de ringverwarmingventilator erbij aanzet, de lucht beter word verdeeld.
Dan is het verschil nihil. De 1500 is voor mijn caravan maar net voldoende om het koel te krijgen. Ik sluit zoveel mogelijk (dak)rolgordijnen om de warmte buiten te houden.
Ik zou toch de B1900S overwegen (900W)
Er is idd wel temperatuurverschil tussen voor en achter wanneer de airco aanstaat, maar ik heb gemerkt dat wanneer ik de ringverwarmingventilator erbij aanzet, de lucht beter word verdeeld.
Dan is het verschil nihil. De 1500 is voor mijn caravan maar net voldoende om het koel te krijgen. Ik sluit zoveel mogelijk (dak)rolgordijnen om de warmte buiten te houden.
Ik zou toch de B1900S overwegen (900W)
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges
Jeep Patriot 2.4 4WD
Jeep Patriot 2.4 4WD
Wij hebben ook zo'n Truma (de eerste versie "Frostair") en die is af fabriek gelijk met 1 uitblaasopening boven en 2 beneden uitgevoerd.
Werkt perfekt :D
klik hier voor de foto's
Werkt perfekt :D
klik hier voor de foto's
Thuis heb ík de broek aan....... Alleen bepaalt mijn vrouw wélke
@ Stoekie, @ Trappist
Bedankt voor de foto's!
Ik zal met de dealer eens overleggen of het toch mogelijk is om een opening boven te krijgen. Alleen de kledingkast zit aan de andere kant van het bed (achter het bed zit boven in de caravan de tv kast en daarachter de keuken). Aangezien wij de caravan ook voor de wintersport gebruiken, ga ik liever niet door de bodem van de caravan heen.
@ Michel_de_Vries
Onze opbouw is in totaal 5,40m. Hoe lang is jullie caravan?
De 1900 heb ik nog steeds in overweging, alleen ben ik bang dat ik in zuid italie of spanje de airco niet kan gebruiken. Tevens heeft de 1900 volgens mij meerdere uitstroom openingen voor gekoelde lucht.
Heeft iemand ervaring met een airco (5 amp) op zuidelijke campings?
Bedankt voor de foto's!
Ik zal met de dealer eens overleggen of het toch mogelijk is om een opening boven te krijgen. Alleen de kledingkast zit aan de andere kant van het bed (achter het bed zit boven in de caravan de tv kast en daarachter de keuken). Aangezien wij de caravan ook voor de wintersport gebruiken, ga ik liever niet door de bodem van de caravan heen.
@ Michel_de_Vries
Onze opbouw is in totaal 5,40m. Hoe lang is jullie caravan?
De 1900 heb ik nog steeds in overweging, alleen ben ik bang dat ik in zuid italie of spanje de airco niet kan gebruiken. Tevens heeft de 1900 volgens mij meerdere uitstroom openingen voor gekoelde lucht.
Heeft iemand ervaring met een airco (5 amp) op zuidelijke campings?
Hallo Trappist.
ik denk dat ze bij jou de verkeerde pijp hebben gebruikt het moet de witte van truma zijn zoals bij Stoekie deze is namelijk bestand tegen de koude lucht. koude lucht heeft immers condens en deze komt tegen de binnenwand aan van de pijp en dan krijg je rare kringen in de pijpen op den duur.
ik denk dat ze bij jou de verkeerde pijp hebben gebruikt het moet de witte van truma zijn zoals bij Stoekie deze is namelijk bestand tegen de koude lucht. koude lucht heeft immers condens en deze komt tegen de binnenwand aan van de pijp en dan krijg je rare kringen in de pijpen op den duur.
De opbouw is 5m60, hoewel wij eerst dachten dat type 510tk betekende dat de opbouw 5m10 was.R_d_K schreef:Onze opbouw is in totaal 5,40m. Hoe lang is jullie caravan?
We vonden de binnenruimte al erg groots, maarja, die 50 cm merk je dan toch wel.
Gr.Michel
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges
Jeep Patriot 2.4 4WD
Jeep Patriot 2.4 4WD
Wij hebben een Dometic 2200S en hebben tot op heden geen enkel probleem gehad met de aansluitwaardes op campings in het zuiden.R_d_K schreef:
Heeft iemand ervaring met een airco (5 amp) op zuidelijke campings?
Tevens heeft de 2200S een mogelijkheid om de luchtstroom te "sturen"
en heeft de2200S een afstandbediening en dat lijkt misschien overbodige luxe, maar dat is het 's nachts zeker niet. Hoef je niet op te staan om de stand te wijzigen.
Bij ons staat de airco achter op het dak, boven de slaapruimte, maar hij koelt echt de gehele caravan (5meter) zonder noemenswaardig temperatuursverschil in de caravan.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
@Lukie: ik heb indertijd bij de Kampeermarkt gevraagd naar pijp om mijn aircoleidingen te verlengen, dus dat zal wel meevallen.
De buitenkant is van een soort karton, de binnenkant is een soort aluminiumfolie, heb nog geen kringeffecten of iets dergelijks aangetroffen.
Maar het blijft inderdaad opletten bij die "dealers", bijv. de airco was zodanig geplaatst dat tussen het aanzuigfilter waar de caravanlucht binnenkomt en de de wand ong. 1 cm. ruimte was. Dit heb ik opgelost door in dat houten tussenschot met een gatenzaag enkele grote gaten te maken zodat de luchtaanvoer werd verbeterd.
Dit was niet het enige wat er niet klopte, daarom heb ik alle reclame van de leverancier van de caravan verwijderd.
De buitenkant is van een soort karton, de binnenkant is een soort aluminiumfolie, heb nog geen kringeffecten of iets dergelijks aangetroffen.
Maar het blijft inderdaad opletten bij die "dealers", bijv. de airco was zodanig geplaatst dat tussen het aanzuigfilter waar de caravanlucht binnenkomt en de de wand ong. 1 cm. ruimte was. Dit heb ik opgelost door in dat houten tussenschot met een gatenzaag enkele grote gaten te maken zodat de luchtaanvoer werd verbeterd.
Dit was niet het enige wat er niet klopte, daarom heb ik alle reclame van de leverancier van de caravan verwijderd.
Ik sluit me aan bij het reeds gegeven advies om voor een zwaardere airco-unit te gaan. Ofwel de B-1900 ofwel de B-2100/2200. Gezien de grootte van de caravan zal een tè kleine unit al snel op een teleurstelling (....en een gevoel van "weggegooid geld) kunnen uitdraaien.R_d_K schreef:De 1900 heb ik nog steeds in overweging, alleen ben ik bang dat ik in zuid italie of spanje de airco niet kan gebruiken. Tevens heeft de 1900 volgens mij meerdere uitstroom openingen voor gekoelde lucht.
Yep: Italië; diverse campings, van 4 Amp tot aan 10 Amp.R_d_K schreef:Heeft iemand ervaring met een airco (5 amp) op zuidelijke campings?
Bij een camping met zo'n laag ampèrage (stel <6) natuurlijk wèl even uitkijken vooraleer je het apparaat aanzet.... Maar dat lijkt me (eerlijk gezegd) logisch -"common sense" zeggen ze aan de overzijde van de Noordzee. Dus niet het Senseo-koffieapparaat aazetten terwijl tegelijkertijd de airco aan het opstarten is.... Afgelopen zomer heeft onze airco (B2100) urenlang heerlijk staan te snorren op een camping met 4 amp. Maak je dus niet àl te veel zorgen!
Succes!
JanW
ex- Fendt 510TF Diamant
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Volvo V70 T5 Momentum
momenteel even caravanner in ruste
doch zoekende naar een mooie Zweed!
Ik kan me vergissen maar volgens mij blaast een airco droge (koude) lucht naar buiten en wordt het aan de lucht ontrokken vocht via een appart slangetje afgevoerd.Lukie schreef:Hallo Trappist.
ik denk dat ze bij jou de verkeerde pijp hebben gebruikt het moet de witte van truma zijn zoals bij Stoekie deze is namelijk bestand tegen de koude lucht. koude lucht heeft immers condens en deze komt tegen de binnenwand aan van de pijp en dan krijg je rare kringen in de pijpen op den duur.
De kans op condens vorming in de pijp is er dan dus niet.