Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
FAFJ
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 20:24

Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door FAFJ » vr 31 jul 2020 23:43

Na het uitschakelen van onze bankairco van Truma loopt er na een paar seconden een grote stroom water over de vloer. Iemand een idee hoe dit (op vakantie in zuid frankrijk) te fixen?

Het viel me op dat er na het uitschakelen ook een grote stroom condenswater onder de caravan wegloopt. Je zou verwachten dat dit geleidelijk gaat en niet in een keer na uitschakelen pas geloosd wordt?
FENDT Bianco Active 445 SFB (2021) - Volvo XC60 T6 (2022) Longe Range, R-Design, Luchtvering

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Chris » za 1 aug 2020 00:11

Oei...
Geen ervaring met bankairco's maar dit is niet goed.
Wel met een dakairco en die druppelt idd regelmatig..

Ik neem wel aan dat je de handleiding gelezen hebt over het gebruik.
Wij hebben ook 1x een waterballet gehad..totaal verkeerde instelling van de airco en de deur en ramen open.
Dan verzuipt het ding in het ijs..

Ik zou voor een echt antwoord naar Truma schrijven.
Zij zijn de echte deskundigen...en..
Eén beller is sneller...
Nu heb je dat ding nodig...nu bellen...
Nou ja..maandagmorgen dan.

Succes
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Conradi » za 1 aug 2020 00:58

Waarschijnlijk bevriezing van de condensor. Is mij ook overkomen.
Volgens mij hebben we toen de ventilator harder laten draaien, maar dat weet ik niet meer precies :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » za 1 aug 2020 12:10

Kijk eens hier: https://www.expandasdownunder.com/threa ... nsor.6319/ Oorzaak: stukje schuim in de condenswaterafvoer;
En hier wat Truma aangeeft: https://www.truma.com/int/en/faq/faq-ai ... istributor

Het zijn wel dakairco's - maar dat maakt weinig uit. Het water loopt uit de uitblaasverdeler. Zelf heb ik nooit last van gehad bij mijn Saphir bankairco. Wel zet ik de ventilator op maximum snelheid bij het koelen, en in de paar gevallen dat ik 'm s ávonds langzaam laat draaien dan is het temperatuurverschil niet echt groot.

Als het ding geen water lekt tijdens het koelen, lijkt het mij dat jouw condensafvoer ok is.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

FAFJ
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 20:24

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door FAFJ » za 1 aug 2020 21:43

Thanks allemaal,
heb vandaag wat kunnen experimenteren bij temp ver boven de 30 graden. Ramen, deur en dakluiken dicht. Ventilator op hoogste stand en temperatuur op 27 graden Na uitschakelen bleef het dit keer droog! Dus tips lijken te helpen. Maarja.... binnentemp van 27 graden is niet echt wat ik bij een airco im gedachte heb 🤔 Temperatuurtje is buiten inmiddels onder 30, eens kijken of het ook droog blijft als ik de airco op 25 graden instel. 😁
FENDT Bianco Active 445 SFB (2021) - Volvo XC60 T6 (2022) Longe Range, R-Design, Luchtvering

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Chris » za 1 aug 2020 23:13

RE.gif
Als de fan snel draait en de deuren en ramen en dakluiken dicht dan kan je prima op een lagere temp. instellen hoor.
Wij deden in SP. 21 graden ofzo..

Zolang je niet extreme condities instelt werkt het prima.

Mijn dochter had het 1x helemaal fout gedaan..fan op de langzaamste stand en 17 graden met de deur open...
Dan vraag je om ijsvorming..
Nu weet ze het precies..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

FAFJ
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 20:24

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door FAFJ » za 1 aug 2020 23:34

RE.gif scratch.gif mmm toch weer natte voeten na uitschakelen. Alles dicht, fan op hoogste stand en 25 graden ingesteld. Na vakantie de dealer maar naar laten kijken. Ik heb het ding al 6 jaar, nooit problemen gehad.
FENDT Bianco Active 445 SFB (2021) - Volvo XC60 T6 (2022) Longe Range, R-Design, Luchtvering

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » zo 2 aug 2020 00:13

Laat jij de airco - voordat je 'm uitschakelt - een bepaalde tijd schoonblazen? Dus: koelfunctie uit, en de ventilator nog een tiental minuten draaien. De warmtewisselaar wordt dan droog geblazen en dan is de kans op vervuiling door schimmel/bacteriele aanslag minder. Wellicht dat dat verstoppingen oplevert bij de afvoer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » zo 2 aug 2020 00:30

De opvangbak (36) onder de warmtewisselaar (35) (ook wel: verdamper) heeft volgens mij een inhoud van 3 keer niks. Wellicht is jouw afvoerbuisje (37) verstopt. Ik denk -de exploded view lezend - het water gewoon over het bakje heen stroomt, de caravan in. Je zou met een houten sateprikkertje van buiten uit kunnen proberen of er een verstoppinkje zit?

Knipsel.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 aug 2020 08:50

Maak de riemen eens los en til de airco op, je ziet dan direct of de afvoer pijp(en) verstopt zijn.
Ik heb ondertussen de vierde bank airco en nooit problemen ondervonden.
Ik doe bij geen enkele airco (thuis, auto of caravan) iets speciaals, gewoon aan of uit wanneer ik wil, nooit even laten nalopen of zoiets.
Wij doen echt aan extreem afkoelen, soms 15 a 20 graden ten opzichte van de buitentemperatuur.

Als een caravan extreem scheef staat kan je wel een natte vloer krijgen, dit komt omdat de afvoerbuis(jes) niet vast aan de airco zitten en dus bij scheefstand de airco naast het potje pist. ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jaap van Duijn » zo 2 aug 2020 08:56

@Jan van Vijven,

Zou dan een grotere lekbak, of een die de hele unit omvat zin hebben.
Begreep dat je de unit op piepschuim gezet had, zou dan effect hebben als je onder de piepschuim eerst een lekbak maakt?
Ben namelijk ook van plan zo een onder de bank airco die Truma dus de plaatsen.
En heb je oude draadje gelezen en nu die lekkage melding, vandaar mijn vraag


groeten Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » zo 2 aug 2020 08:58

Jan, ik heb de airco nooit losgehaald: het ding heeft een styropor behuizing. Zijn het gewoon twee helften die los komen als je de banden Los neemt?

Het goede nieuws is: de oorzaak is denk ik snel te verhelpen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 aug 2020 09:04

Neen hoor Jaap, ik heb er inderdaad een extra isolatie laag onder gelegd maar daar verander je verder niets mee.
Als je deze airco aanschaft zit er een floor plan bij die je gebruikt om alles op de juiste plaats te boren en te zagen, dit heb ik dan ook gebruikt bij die isolate plaat, de afvoer pijpjes zijn lang genoeg om die extra dikte van die plaat te overbruggen. Dus... gewoon die pijpjes van boven door de isolatie plaat steken en de boel werkt naar behoren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 aug 2020 09:08

@Diesel,
Eerst het spul oplichten om naar de afvoer te kijken, als dat in orde is kun je de boel op de kop draaien en dan gericht van onderen in de airco prikken. De omhuizing kun je eventueel redelijk makkelijk verwijderen, pas wel op, het is teer spul dus kijk eerst op je gemak hoe het “geklikt” zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 aug 2020 09:11

Nog even ter info, die wij nu hebben heeft twee afvoer pijpjes, check even hoe het bij jullie zit. Het zou jammer zijn als je er eentje over hoofd ziet en op nieuw moet beginnen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jaap van Duijn » zo 2 aug 2020 09:14

@Jan van Vijven,

Strak plan en duidelijk bedankt.

groeten Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » zo 2 aug 2020 09:19

@jan: dat vermoeden had ik al. Hier doet íe het goed. ik heb geen extra dempingsmateriaal gebruikt: ik hoor een brom bij het koelen, maar er is geen dreunend geluid in de caravan. Daarom is in mijn situatie extra demping van beperkte waarde.

@Jaap: volgens mij maak je een denkfout: je hebt doorvoeren - en dat maakt de toepassing van een wasmachine-achtige lekbak lastig. Vergeet ook niet dat het afvoeren van condenswater meestal gewoon goed gaat. Maar: de interne bak is erg ondiep. Ik denk dat onze Duitse ingenieurs de volgende design uitgangspunten hebben gehanteerd: trechtervormige lekbak met kleine inhoud om te voorkomen dat er door klotsen bij het rijden lekkage ontstaat (je kan nl ook een omvormer set kopen die de airco tijdens het rijden laat werken). Verder een kleine diameter van de afvoer. Immers: uit de afvoer ontsnapt ook gekoelde lucht, en dat wil je beperken door de diameter klein te maken.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jaap van Duijn » zo 2 aug 2020 09:48

@Dieseltijger,

Geheel begrepen en zullen daar naar handelen, maar doorvoeren maken weet ik een en ander van, gaat goed komen.
Wie onder 't rijden de airco bij zetten wil moet HELE grote accu's en zonnen panelen er bij hebben en waarvoor - maar dat is andere discussie.

Dank U allemaal. Jaap van Duijn

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door erichendri » zo 2 aug 2020 11:00

Als het goed is haalt de airco altijd lucht van buiten.
Zit er een ijssensor op de verdamper om bevriezing te voorkomen, bij +1 op de verdamper schakeld hij de airco tijdelijk uit.
Je voelt dan ook dat de uitstroom temperatuur een paar graden wisselt
De water afvoer is inderdaad klein, in auto's nog geen cm in doorsnede.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 aug 2020 11:12

RE.gif
Kleine misvatting: De lucht die van buiten komt blijft buiten, deze werkt als koelmiddel en gaat na gedane arbeid direct terug naar buiten.
De binnen lucht circuleert en wordt dus niet vervangen door buitenlucht, daarom is het ook van belang dat deuren en ramen dicht blijven omdat bij elke circulatie cyclus er een paar graden afgaat, de aangezogen lucht is immers steeds kouder.
Hier slaat een airco nooit af wegens bevriezen, alleen als de gevraagde temperatuur bereikt is, hou dus alles dicht en het komt goed.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » zo 9 aug 2020 15:59

Kleine aanvulling, ik was het dunne afvoertje van het condenswater aan het inspecteren. Ik heb een foto gemaakt, maar nu zie ik in photoshop dit:
condens.jpg
Je ziet de lamellen van de warmtewisselaar/condensor. Het kan gezichtsbedrog zijn, maar volgens mij is de afstand tussen de warmtewisselaar en het buisje nagenoeg verwaarloosbaar. Oftewel: er is geen sprake van een reservoirfunctie in de opvangbak, maar het water moet a-la minute naar buiten - want de inhoud is nihil.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 9 aug 2020 16:21

De warmte wisselaar is groter als die cm die je door het gaatje zien aan de binnenkant van de blauwe isolatie zit de verzamelbak onder de hele warmte wisselaar maar dit gat is in ieder geval open en groot genoeg om niet snel te verstoppen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door dieseltijger » wo 12 aug 2020 15:12

@FAFJ: Nog terugkoppeling van degene gehad die naar de airco heeft gekeken?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

FAFJ
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 7 aug 2011 20:24

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door FAFJ » do 13 aug 2020 22:14

RE.gif Nee, ik ben zelf nog weer gaan proberen. Het lijkt erop dat een reservoir gevuld wordt en pas leegloopt bij uitschakelen. Als ik ieder uur de airco even een paar minuten uitzet is er geen probleem want dan loopt alles onder de caravan weg. Dan is het ook goed . Koelen doet ie altijd al prima.
FENDT Bianco Active 445 SFB (2021) - Volvo XC60 T6 (2022) Longe Range, R-Design, Luchtvering

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Truma Saphir bankairco lekt na uitschakelen

Bericht door Jan van Vijven » do 13 aug 2020 22:21

RE.gif

Hier klopt iets niet, dit is niet goed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”