Is mijn berekening juist??

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Plaats reactie
kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Is mijn berekening juist??

Bericht door kok36935 » zo 7 jun 2020 22:52

Ik heb in mijn caravan een 12 volt, 40Ah accu. Wellicht, omdat i.v.m. Corona of niet alle campings in België of Frankrijk open zijn, zou het noodzakelijk kunnen zijn om een nacht niet aan de stroompaal aangesloten te zijn.
Stel dat ik 20 % van de accu capaciteit wil gebruiken (blijft er ook nog wat over voor de mover), dan is dat 8 Ah.
Dit maal 12(volt) is totaal 96 watt.
Wanneer mijn Led verlichting 16 watt (is dit reeel?) per uur vraagt kan ik deze verlichting dan 6 uur laten branden?

Gaat dus puur of mijn berekening klopt. Wil ik meer gebruikers aanzetten dan zal dit uiteraard meer gebruiken.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door witjesm » ma 8 jun 2020 09:50

Ok zich klopt die berekening wel maar er zijn wel wat zaken waar je rekening mee moet houden.

1. Wat voor type accu is het, een lood accu kan slechts 50% ontladen worden dus de bruikbare capaciteit is in dat geval slechts 20 Amp. Als het een LiFePO4 accu betreft dan is zo'n 95% van de capaciteit beschikbaar dus 36 Amp.
2. Let goed op je caravan geen kleine lek stoom verbruikers heeft (bv standby radio, tv, elektronica koelkast, etc) Bij mijn caravan is dit 0.75 Amp.

Hopelijk helpt dit in je evaluatie.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Jekihero

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door Jekihero » ma 8 jun 2020 10:08

16 Watt op 12 Volt = 1,33 A
Laat je dit 6 uur branden heb je 8 Ah verbruikt.
Dat is juist, of 16W reëel is kun je zo nakijken op de ledjes.

Gebruikersavatar
cessna182
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 20 mei 2012 21:21

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door cessna182 » ma 8 jun 2020 11:06

Wat wil je met de mover doen? 5 meter op een vlakke verharde ondergrond de caravan verplaatsen, of 25 meter en grasveld bergop rijden?
40Amp loodaccu als een mover EN leefaccu gaan gebruiken lijkt me geen goed idee. Stel dat je 's avonds nog even de kachel wil aanzetten en de ventilator de warme lucht laat circuleren, hier en daar een lampje aan, usb lader in actie, enz... dan vind de accu dat echt niet prettig. ALs je dan smorgens de half lege accu gaat belasten met je mover om je caravan naar de auto te moveren, dan komt dit de levensduur van je accu niet ten goede.
Mss beter een grotere accu plaatsen, of een 100Watt zonnepaneeltje in combinatie met huidige accu. Dan zit je altijd goed.
Adria Adora 613HT 2017 + Alde , ATC, Megasat, AlkoMammut

Ab
Moderator
Berichten: 26764
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door Ab » ma 8 jun 2020 12:53

Het kan makkelijk.
Als je bewust met stroom omgaat.
Eigenlijk heb je alleen wat stroom nodig voor de waterpomp.
Zelfs daar kan je buiten.
Verlichting kan ook prima met een of twee ledtafellampjes op batterijen. Buiten een gaslamp. Zee van licht.
Op die manier heb ik wel eens een week op een camping in Kroatië gestaan met een 55 A Yellowtop accu.
Nadien nog stroom zat over om de caravan uit een terras te rijden, en een stukje achteruit de berg op te kunnen moveren en aan de auto te koppelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Knaus440
Berichten: 3730
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door Knaus440 » ma 8 jun 2020 14:17

RE.gif
Daar sluit ik me bij aan, eenzelfde ervaring enkele dagen op stroomloze campings.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11221
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door dieseltijger » ma 8 jun 2020 15:38

Jouw berekening klopt. Alleen een beetje letten op de eenheden 6 uur * 16 Watt (vermogen) = 96 Watt uur (=energie).

Wat jouw Led verlichting betreft: heb je een lichtpaleis binnen of heb je de 10 Watt lampjes vervangen door Cob lampjes van 2 W? Gut's feeling: je zit ongeveer goed met een geschat vermogen van 16 Watt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 829
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door RonvA » ma 8 jun 2020 15:52

Ik weet niet of het bij jou caravan achteraf ingebouwd is of het er al in zat, maar zit er geen besturingskastje bij ofzo?

Wij hebben in onze nieuwe Hobby af fabriek accu erin zitten. 95 AH (zwaar zou je zeggen, klopt maar helpt wel mee voor mijn kogeldruk die toch al laag is mrgreen.gif ) en ik heb er een TFT module bij moeten kopen waar ook alle electronica in zit. Zo zag ik ook mooi dit weekend dat ik ook 0.2a 'lekstroom' had toe alles uit stond. Toen we wat lampjes aan hadden staan kon de accu nog 45 uur vooruit. Je kan op dat schermpje exact aflezen wat je verbruik is en hoeveel uur je nog hebt, vond het wel mooi :).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door kok36935 » ma 8 jun 2020 16:39

Bedankt allen!
Natuurlijk moet ik opletten om niet teveel te gebruiken, daar ben ik mij bewust van.
Mijn accu AGM 40 Ah is wellicht niet erg zwaar maar het gaat mij er slechts om dat ik 1 nacht kan doorkomen. Wat mij betreft 1 led-lampen laten branden, water pakken en toilet doorspoelen. Verder hoeft voor mij niet.
Als leek in elektra ben ik al blij dat mijn berekening ongeveer klopte en door jullie wordt bevestigd. Top! thumbup.gif
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4339
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Is mijn berekening juist??

Bericht door WillyL » ma 8 jun 2020 18:44

Energiezat voor een nacht en zelfs een weekje, zeker met LEDs en de nachten beginnen ook kort te zijn, dus de verlichting moet geen uren branden en de batterij reeds goed volladen voor het vertrek en allen moveren wat echt nodig is, dus caravan zo veel als mogelijk reeds op de goed plaats duwen of trekken met de auto.
Ik zou ook wel zuinig zijn met TV en GSMs ed. Op voorhand goed opladen. TV zelfs uit...
Afhankelijk van type werkt de ringverwarmingsventilator op 230 v en niet op de accu, dat is bij mij toch zo.
Die ringverwarming heb je niet echt nodig nu. De warmte zal wel gebroken worden door eenvoudig de Truma aan te zetten,
tenzij je natptuurlijk de luxe van een centrale verwarming hebt natuurlijk, dan heb je wel 12v nodig...
Koelkast natuurlijk op gas.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”