Teken in Drenthe

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Teken in Drenthe

Bericht door Reisben » do 21 mei 2020 21:28

Ik zie geen medisch subforum in het overzicht, dus dan moet het maar onder kampeerverhalen.

In de afgelopen drie weken ben ik vier keer door een teek gebeten. Niet steeds dezelfde, ik vermoord de ettertjes vakkundig en spoel ze het riool in, maar opvallend vind ik het wel.

Op zich ben ik niet bang voor een teek, ze zijn niet echt lastig, maar ja, ze kunnen wel een vervelende ziekte overbrengen, Lyme.

Zie dit kampeerverhaal als een goedbedoelde waarschuwing. Of een uitnodiging om elkaar vooral goed te controleren op teken op plaatsen die je zelf niet zo gemakkelijk kunt bekijken...
Laatst gewijzigd door Daphne op vr 22 mei 2020 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Teken in Drente

Bericht door Micky » do 21 mei 2020 21:35

RE.gif

ben je veel in het bos dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Teken in Drente

Bericht door Reisben » do 21 mei 2020 21:55

Niet echt, Micky, we lopen op gebaande paden, af en toe in het gras als fietsers ons van het fietspad af dwingen te gaan.
Lange broek, pas weer een schone aan, zo van: je weet niet hoeveel nog onderweg zijn in je broek, schone sokken.
Mijn vrouw heeft nergens last van, dat is zo bijzonder.
Ik zal een paar weken moeten opletten op verkleuring van de steekplekjes. Als ze verkleuren moet ik een dokter opzoeken...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Teken in Drente

Bericht door erichendri » do 21 mei 2020 22:29

1x gehad in zuid Frankrijk in het hoge gras toen ik een rondje liep met de teckels, wou honden typen. awhoea.gif

Ik moet zeggen, ik voelde hem duidelijk bijten in mijn kuit.
5 minuten later met tekenpen verwijderd en de plek gemarkeerd met een pen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Teken in Drente

Bericht door Wie-niets » vr 22 mei 2020 09:14

Ik meen mij te herinneren dat er vorig jaar al een artikel is verschenen dat melding maakte dat de teken populatie in Nederland sterk is toegenomen.
En inderdaad, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn en daarom jezelf er goed op controleren. De ziekte van Lyme kun je maar beter niet oplopen. :(

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Teken in Drente

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 22 mei 2020 09:34

scratch.gif

Is al vele jaren zo dat er teken zijn en elk jaar wordt er opnieuw voor gewaarschuwd.

Teken lijken soms een voorkeur te hebben met 2 Beatles is er altijd 1 die als tekenmagneet fungeert de ander heeft er weinig tot geen last van. Elke maand worden ze ingespoten tegen teken en vlooien helpt best goed eigenlijk.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Teken in Drente

Bericht door Niels83 » vr 22 mei 2020 09:51

bizarre beesten vind ik dat.

Wel eens net mijn buurman een ree gevild. Beest had 3 weken in de vriezer gelegen. Hij zat echt onder de teken wel 100 of zo. Dir beesten begonnen gewoon weet te leven na 3 weken vriezer.

Vel ging dan ook in noodgang in een vuilnis zak.

Teken zitten voornamelijk in gras en dan het liefst hoog gras.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Teken in Drente

Bericht door Lucas » vr 22 mei 2020 11:18

Oei, dat is niet best. Ik had er laatst ook weer twee, nota bene terwijl ik met lange broek aan die dag maximaal 10 minuten in het bos was geweest (en netjes op het pad). Gelukkig jeuken ze erg (althans bij mij), dus meestal heb ik ze snel in de gaten. Alleen in mijn knieholte ooit eentje die volledig vol was.

Het zijn inderdaad rotbeesten en er zouden er steeds meer zijn. Belangrijk om jezelf en elkaar goed te controleren en tijdig naar de dokter te gaan als de beetplek lange tijd rood blijft, want dat is een sterke indicatie dat er iets niet in de haak is.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Teken in Drente

Bericht door Diny » vr 22 mei 2020 12:27

Het is geen wet dat er rond een tekenbeet roodheid of kringen ontstaan.
Zodra je je grieperig voelt of het gewoon niet vertrouwt de arts raadplegen.
Lyme is geen pretje en kan je leven totaal op z'n kop zetten.
Heb zelf geen ervaring, maar onze zoon is dankzij een Belgische prof aardig aan het herstellen na een jarenlange periode van artsen in ons land.

Gebruikersavatar
Peter-P
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 28 dec 2012 19:33
Locatie: Het mooie Schagen

Re: Teken in Drente

Bericht door Peter-P » vr 22 mei 2020 12:44

Je kan ook teek werende kleding kopen. Sokken, broek, overhemd.
Het werkt goed, en je kan ze tig keer wassen zonder dat de werking afneemt.
Landrover Freelander 2 Hymer Nova 540

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Teken in Drenthe

Bericht door kastanje » vr 22 mei 2020 18:32

Wij zetten de beet ook altijd in de agenda zijn er later nog klachten kan je ook terug zoeken
waneer het was
Gr Arie

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Reisben » vr 22 mei 2020 20:22

Heb ondertussen de vierde teek in twee weken gevonden op mijn bil. Dan is zo'n beestje toch een lange weg gekomen. En niet op de meest comfortabele (voor hem) plek gaan zitten.
Het zou helpen om je enkels, benen met deet in te smeren.

Onze caravan staat op droog kort gras. Maar de water vulopening en de emmer grijs water zitten tegen bosjes aan. Mogelijk loop ik daar teken op.

Teken zouden de lange zomer actief zijn. U bent gewaarschuwd....
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Teken in Drenthe

Bericht door RonvA » vr 22 mei 2020 22:19

Ik had vorig jaar een teek, die kwam ik ook ineens tegen thuis onder de douche, geen idee waar ik die ook alweer op had gelopen. Blijven irritante beestjes.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Cara-Fan » vr 22 mei 2020 23:15

Voorkomen is beter dan 'nooit' weer genezen. De check achteraf is alleen zinvol voor diegene die nog niet vast zitten.

Als een teek je gebeten heeft kun je al besmet zijn met Lyme of de vele Co-infecties. De 24 uurs regel is kul, zodra een teek je bloedbaan bereikt ben je al vatbaar voor besmetting.

Ruim de helft van Lyme patiënten heeft nooit een rode kring erythema migrans gehad. Krijg je een kring 100% Lyme dus 4-6 weken antibiotica.

Het feit dat je geen kring krijgt wil niet zeggen dat je geen lyme hebt opgelopen. Mocht je grieperig worden of vage klachten krijgen. Naar de huisarts voor antibiotica. En niet het kuurtje van een week.. maar meteen minimaal 4 tot 6 weken. Alleen in deze fase is Lyme nog te behandelen. Als het te lang duurt word het chronisch en is er regulier geen behandeling meer mogelijk in Nederland. Want ze weten gewoon nog steeds niet hoe ze Lyme moeten behandelen.

Je kunt dan alleen terug vallen op behandelingen bij ILADS artsen in binnen en buitenland of alternatieve therapeuten welke je allemaal zelf moet betalen. En of je daar wel door hersteld.. het is een uiterst complexe multisysteemziekte die door veel artsen nog niet erkend en herkend wordt. De Lymevereniging is momenteel hard aan het werk om de politiek de ernst van de situatie te laten inzien. Duizenden patiënten zonder behandeling, erkenning, uitkering etc..

david_ve
Berichten: 85
Lid geworden op: di 31 dec 2019 10:19

Re: Teken in Drenthe

Bericht door david_ve » za 23 mei 2020 09:34

komt er dit jaar vooral bij dat in de periode waar ze actief worden en "kweken" ze best ongestoord geweest zijn.
dus getijen ze ook weelderig nu.

te wordt vooral een kwestie van goed opletten en eerst goed rond u te kijken.

zien we ook op fora en sociale media ivm onze hobby "geocachen" daar bevinden we ons vaak in bossen en op paden tussen de velden
vw tiguan 2015 2l lounge editie & adria aviva 522pk 2020 editie

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Teken in Drente

Bericht door Hobby Linka » za 23 mei 2020 11:59

Peter-P schreef:
vr 22 mei 2020 12:44
Je kan ook teek werende kleding kopen. Sokken, broek, overhemd.
Het werkt goed, en je kan ze tig keer wassen zonder dat de werking afneemt.
Voor mijn werk kom ik nog wel eens langs de spoorbaan. Wij mogen nooit in korte broek lopen, juist om te voorkomen dat je teken oploopt. Gewoon een normale spijkerbroek sokken en veiligheidsschoenen. Geen aanvullende kleding om teken te voorkomen.

Overigens komen teken ook voor bij huisdieren. Linka zat altijd onder de teken. Na een wandeling door het bos was het altijd controleren geblazen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Morgoth » zo 24 mei 2020 22:33

Tsja. Het blijft oppassen. De grote teken voel je vaak wel kriebelen voordat ze zich vast bijten. De kleintjes zijn een groter probleem. Die voel je vaak niet.
Wij wonen in het buitengebied aan de rand van een natuurgebied op een boerderij. Met enige regelmaat worden we gebeten. Tot nu toe nooit met gevolgen.
De hond heeft gek genoeg nooit teken maar de katten zitten altijd helemaal vol, ondanks druppels en bandjes.

@Reisben:
Het lijkt erop dat je een tekennest hebt op de plaats waar je regelmatig loopt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Reisben » wo 27 mei 2020 19:34

Zou kunnen Morgoth, ik weet het niet.
het is een beetje ironisch dat wij jaren geleden op vakantie naar Kirgizië zijn geweest. De GGD raadde aan daarvoor een preventieve spuit tegen Lyme te halen. Kostte een relatief vermogen. Niet één teek gezien in het reisgezelschap. En nu, in Drente, lijken ze het op mij gemunt te hebben.

Maar ja, ik had ook thuis kunnen blijven in plaats van de binnenlanden van Drente te moeten opzoeken...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Teken in Drenthe

Bericht door PMT » wo 27 mei 2020 20:17

RE.gif
Ben je niet een beetje abuis. Volgens mij bestaat er nog steeds geen vaccin tegen Lyme.
Ook het bestrijden van lyme als je niet snel genoeg bent is vaak uitzichtloos. Antibiotica slaan al vaak niet meer aan, zelfs behandeling met Fagen is nog geen oplossing, omdat ze nog niet de juiste Faag hebben kunnen vinden. Behandelingen in Duitsland en België lijken enigszins te helpen, maar ook dat hoor je tegenstrijdige verhalen over in de zin van kwakzalverij. Wie het weet mag het zeggen.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Chris » wo 27 mei 2020 20:43

david_ve schreef:
za 23 mei 2020 09:34
komt er dit jaar vooral bij dat in de periode waar ze actief worden en "kweken" ze best ongestoord geweest zijn.
dus getijen ze ook weelderig nu.

te wordt vooral een kwestie van goed opletten en eerst goed rond u te kijken.

zien we ook op fora en sociale media ivm onze hobby "geocachen" daar bevinden we ons vaak in bossen en op paden tussen de velden
Dat laatste.... goed dat je dat zegt... Geocachen is ook de hobby van mijn dochter en mij samen..
Struinen in de duinen en rossen door de bossen...
Broekspijpen dichtmaken en na het Cachen elkaar goed controleren. thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Cara-Fan » wo 27 mei 2020 21:53

Er is momenteel geen vaccinatie of medicijn tegen Lyme. Alleen antibiotica als je er vroeg genoeg bij bent.

Er zijn ook diverse anti teken sprays te krijgen. Met name die van de Groene Linde werkt goed. Gebruik geen Deet, dit is op lange termijn ook schadelijk. Ik werk in het groen waardoor ik regelmatig voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Reisben » do 28 mei 2020 10:04

Dan zijn wij belazerd, PMT, ik meen dat de kosten ervan verbazingwekkend hoog waren, helaas ben ik sinds begin maart op de camping zodat ik niet snel mijn pokkenboekje kan pakken om de naam van het vaccin op te zoeken. Ik herinner mij nog dat het 'vaccin', ik word voorzichtig, niet in voorraad was bij de GGD en dat we een tweede keer langs moesten komen wat een extra consult kostte. Zo gauw ik weer thuis ben, dat zal eind juni zijn, ga ik het even opzoeken. Wij bewaren onze pokkenboekjes trouw.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Teken in Drenthe

Bericht door Reisben » do 28 mei 2020 10:24

Het zal een vaccin tegen tekencephalitus geweest zijn, hersenontsteking, heb ik gegoogled op GGD. Inderdaad niet tegen Lyme.
Is dat weer uit de wereld. Maar ook cephalitus wil een mens niet, toch?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
PMT
Berichten: 2622
Lid geworden op: zo 17 mei 2009 09:37
Locatie: Cothen
Contacteer:

Re: Teken in Drenthe

Bericht door PMT » do 28 mei 2020 11:02

RE.gif
Nee zeker niet. Komt hier gelukkig nog niet veel voor, maar zeker wel in het Oostblok.
Kan je nagaan wat zijn beestje kan veroorzaken.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Teken in Drenthe

Bericht door RonvA » do 28 mei 2020 12:03

Wij gaan in juli richting drenthe. Zal toch eens goed opletten dan. Ben ooit 1 keer gestoken dat beestje had zich goed verstopt vond hem tijdens het douchen scratch.gif
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”