Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
j0rrit
Berichten: 27
Lid geworden op: za 8 dec 2018 11:43

Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door j0rrit » za 14 mar 2020 13:06

Wij hebben in de dissel 2 gasflessen staan. Eén voor de verwarming en koken binnen (voornamelijk pasta) en één voor de skottelbraai buiten met alle kookluchten van dien. De laatstgenoemde gasfles is leger aan het raken en gaat wellicht geen 3 weken zomervakantie meer mee. Dan zit je even onthand en zul je op zoek moeten naar een gasflesdealer die jouw merk omruilt.

Zelf ben ik ook fervent duiker, waarbij het gebruikelijk is het gasmengsel van Nitroxflessen (meer zuurstof, minder stikstof dan het gebruikelijke 21/79%) zelf te mengen door 2 flessen aan elkaar te koppelen met een slang en dmv. de flessenkranen open/dicht te draaien het luchtmengsel te beïnvloeden zodat bv. 32% zuurstof ontstaat en 68% stikstof. Voorwaarde is wel dat de ontvangende fles een lagere druk heeft. Bij een lege gasfles is dit natuurlijk het geval. Zie bijgesloten foto ter illustratie. Drukmeters heb je niet per se nodig.
5B1CBD17-ABC8-4424-BB5E-AFF93718A4C8.gif
5B1CBD17-ABC8-4424-BB5E-AFF93718A4C8.gif (39.62 KiB) 8094 keer bekeken
In dit geval zou je dus een bijna volle gasfles met een slang aan de lege gasfles kunnen koppelen en zodoende een deel van het gas van de volle naar de lege fles laten lopen. Zo wordt het mogelijk de vakantie toch met beide flessen af te maken en thuis de lege fles om te ruilen.

Echter: Een dergelijke slang met 2x linkse gasdraad heb ik nog niet gezien bij de campingwinkel (wel zelf samen te stellen met beschikbare losse componenten). Maar wat vinden jullie van dit idee? Hebben meer mensen dit al eens uitgevoerd?

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door r.obbink » za 14 mar 2020 13:29

ik ken het ook niet

Maar ik zou persoonlijk niet gaan lopen klooien met gas...
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Carnavalswiertz » za 14 mar 2020 13:29

Lijkt mij een nogal gevaarlijke activiteit.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

j0rrit
Berichten: 27
Lid geworden op: za 8 dec 2018 11:43

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door j0rrit » za 14 mar 2020 13:33

RE.gif

Gebaseerd op een onderbuikgevoel?

2 flessen aan elkaar knopen en een kraan open draaien is niet gevaarlijker dan de fles aan een verbruiker koppelen. En hierbij komt nog eens dat er geen ontstekingsbron aanwezig is bij het vullen, wat bij koken wel het geval is.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op za 14 mar 2020 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels forum m.b.t. quoten.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 14 mar 2020 13:48

ik denk dat het wel kan en mits de hele installatie goed dicht is eer geen probleem hoeft te zijn, MAAR zoals je waarschijnlijk weet zit het gas in vloeibare vorm in de gasfles en die vloeistof wil je eigenlijk over hevelen en dat lijkt me een risico en ik weet niet of het gas in de lege fles weer in vloeibare vorm gaat tijdens vullen
wie is er wel eens aanwezig tijdens het vullen van gasflessen ?


voor perslucht en nitrox gaat het altijd over een gasvormige toestand
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Chris » za 14 mar 2020 13:53

Ik weet niet welk merk fles jij hebt natuurlijk.
Maar zolang dit niet de blauwe Primagaz flessen zijn kan je de gasflessen bij meerdere benzine pomp stations met Gaslevering bij laten vullen.
Hier in de buurt hebben we Hendriks... Vijfhuizen..
Je betaald dan alleen het bijgevulde gasgewicht..zij doen dat voor je.. mag je wel op wachten.
Ik heb een groene fles en een blauwe Primagaz.
De groene vult hij, de blauwe niet.
( is een heel gesodemieter geweest met Primagaz hierover... er zijn nu 2 soorten Primagaz, de lichtgewicht en de oude stalen fles.
Die oude is eigendom van mij, dus zou ik er mee mogen doen wat ik wil... helaas blijkt dat niet zo te zijn.
Enkele pompen in NL vullen die wel... in Almere b.v..)
De nieuwe, lichtgewicht flessen is een statiegeld systeem, alleen maar omruilen en altijd de volle mep van onruil betalen... leeg of niet, maakt niet uit.
Daarmee heb je wel altijd een goedgekeurde fles, da's dan weer wel een voordeel.
Oude flessen die over de keurdatum zijn worden ook niet meer gevuld bij gasvul stations.

Zelf vullen... heb je een hele grote fles dan?? of waarmee zou je dan willen vullen...
Niet doen... bijvullen is zeer betaalbaar... ook mogelijk dus.
En... wat win je met zelf bijvullen... ook nix...
Want je blijft evenveel kilo's gas meenemen... of het nou in de ene of de andere fles zit...
Gewoon bijvullen dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Corvanwaesberge
Berichten: 159
Lid geworden op: do 15 mar 2018 00:20

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Corvanwaesberge » za 14 mar 2020 14:07

Al eens aan een duocontrol gedacht met een aftakking voor de skottelbraai?
Zelf bijvullen is bloedlink. Als je overvult zit je op een potentiele bom.
Subaru Forester met Solifer Artic 520

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door deusjevo » za 14 mar 2020 14:10

Paul Vingerhoets schreef:
za 14 mar 2020 13:48
ik denk dat het wel kan en mits de hele installatie goed dicht is eer geen probleem hoeft te zijn, MAAR zoals je waarschijnlijk weet zit het gas in vloeibare vorm in de gasfles en die vloeistof wil je eigenlijk over hevelen en dat lijkt me een risico en ik weet niet of het gas in de lege fles weer in vloeibare vorm gaat tijdens vullen
wie is er wel eens aanwezig tijdens het vullen van gasflessen ?


voor perslucht en nitrox gaat het altijd over een gasvormige toestand
Fles waaruit je wilt afleveren op z'n kop houden en hevelen.
Goede weegschaal gebruiken, als je niet weet waarmee je bezig bent niet doen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door karelV » za 14 mar 2020 14:11

@Chris

De oude stalen blauwe fles van Primagaz is ook een statiegeld fles hoor Chris en is ook niet jaargebonden en kan je ook gewoon omwisselen tegen de huidige gastariefprijs net als de huidige lichtgewicht fles van Primagaz die ook inwisselbaar is tegen het gastarief wat er voor staat......maar ff terug te komen op TS, waarom neemt hij geen 3e fles mee net als wij altijd doen en dan in de auto, dan hoef je er niet op te letten of je weggaat met een bijna lege fles weenie.gif .
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Chris » za 14 mar 2020 14:24

RE.gif
@ Karel...
De oude stalen blauwe Primagaz is een eigendom fles hoor. ( net als de groene
Ik ben met die flessen door mijn vorige dealer echt belazerd, ik was woest toen ik erachter kwam hoe die vork werkelijk in de steel zat.
Heb toen... in goed vertrouwen mijn 2 groene flessen achtergelaten en 2 blauwe gekocht... Gekocht idd...
Later kwam ik erachter hoe het werkelijk zat.... de gluipers...
Ondertussen al weer 1 blauwe voor een groene kunnen omruilen... de groene die bijgevuld kan en mag worden.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

j0rrit
Berichten: 27
Lid geworden op: za 8 dec 2018 11:43

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door j0rrit » za 14 mar 2020 14:29

Extra fles zou kunnen, maar niet in de dissel ivm gewicht en de kofferbak zit altijd al flink vol. Dan ruil ik de fles liever te vroeg in dan met 3 flessen op vakantie te gaan.

@ Chris, bijvullen/omruilen is geen probleem. Het is geen centenkwestie maar meer een gedachtegang hoe je een eventueel ongemak kunt verhelpen op een camping in bv. Tsjechië waar het lastig is een 6kg Primagaz Lightsteel fles om te ruilen, zonder dat je een gasfles al inlevert die prima nog 2 weken mee had gekund.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Niels83 » za 14 mar 2020 14:39

Ik heb altijd 1 fles campingaz mee. relatief klein is tot nu toe voldoende geweest maar wij verwarmen electrisch, als dat al eens nodig. als het warmer is dan 16 graden buiten met de airco, anders met een klein straal kacheltje.

om vervelende situatie te voorkomen hebben we nog een 800gram flesje mee daar kunnen we evt een paar dagen op koken.

Met duiken ken ik deze constructie ook wel. vaak gingen we op pad met 3 volle flessen met de derde vulde we de 2 flessen van de eerste duik tot 150 bar voor de 2de.

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Ab » za 14 mar 2020 15:09

Het is al sinds jaar en dag gebruikelijk bij loodgieters ( en bij mij ook ) kleine soldeerbout flesjes te vullen uit een grote fles.
De grote fles moet op de kop staan (!)
Daar zijn speciale standaards voor.
Anders krijg je geen vloeibaar gas in de andere fles.
Voor 2 dezelfde flessen, doe het niet.
Je bent meer geld kwijt aan een juist koppelstuk dan om de fles te laten vullen.

Btw..overvullen is niet echt mogelijk.
De te vullen fles krijg je niet vol.
De tegendruk in de te vullen fles voorkomt dat.
Die druk nivelleert vrij snel.
Je krijgt er alleen vloeibaar gas in, omdat door de snelle doorstroming het vloeibare gas sterk afkoelt, en daardoor wat langzamer op dezelfde druk komt dan in de grote fles.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Wally » za 14 mar 2020 15:23

RE.gif

Op die manier kan het.

Alleen hoe komt TS aan de juiste verhouding van bv. 32% zuurstof en 68% stikstof. scratch.gif

Frans

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door karelV » za 14 mar 2020 15:26

Chris schreef:
za 14 mar 2020 14:24
RE.gif
@ Karel...
De oude stalen blauwe Primagaz is een eigendom fles hoor. ( net als de groene
Ik ben met die flessen door mijn vorige dealer echt belazerd, ik was woest toen ik erachter kwam hoe die vork werkelijk in de steel zat.
Heb toen... in goed vertrouwen mijn 2 groene flessen achtergelaten en 2 blauwe gekocht... Gekocht idd...
Later kwam ik erachter hoe het werkelijk zat.... de gluipers...
Ondertussen al weer 1 blauwe voor een groene kunnen omruilen... de groene die bijgevuld kan en mag worden.
Dat is de lichtgewicht ook hoor (eigendom), als je die achterlaat/inleverd krijg je het statiegeld ook niet terug hoor al hebben ze dat jou wijs gemaakt mrgreen.gif
Maar de blauwe stalen flessen zou ik nog maar ff niet weggooien, want ik was ook woest net als jij en heb daarover met Primagaz gebeld of dat ze dat wel konden maken tov de klant, waarop ik als antwoord kreeg......dat kunnen ze ook niet maken dus als de stalen flessen er ooit uit zouden gaan dan wordt dat vermeld en dan krijgt iedereen die de ingeleverde stalen flessen terug brengt het statiegeld terug.
Heb er overigens nog 3 staan mrgreen.gif maar ook 3 lichtgewichten, en 3 groenen maar die gebruik ik haast niet meer.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Chris » za 14 mar 2020 15:26

j0rrit schreef:
za 14 mar 2020 14:29

@ Chris, bijvullen/omruilen is geen probleem. Het is geen centenkwestie maar meer een gedachtegang hoe je een eventueel ongemak kunt verhelpen op een camping in bv. Tsjechië waar het lastig is een 6kg Primagaz Lightsteel fles om te ruilen, zonder dat je een gasfles al inlevert die prima nog 2 weken mee had gekund.
Ja... precies... dat is wat ik bedoel.
Primagaz heeft op een behoorlijk agressieve manier de markt voor eigendom gasflessen ingepikt.
En nu sta je voor een dilemma..
Half volle gasfles terugbrengen en accepteren dat je de volle mep moet betalen voor een nieuwe volle fles..en Primagaz dan ook nog eens het voordeeltje geven van een beetje bij te hoeven vullen en nogmaals de volle mep vangen...

Primagaz.... laaielichters... zo denk ik er over.....
En iedereen met een Primagazfles is de dupe..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Hobby Linka » za 14 mar 2020 15:30

karelV schreef:
za 14 mar 2020 14:11
@Chris

De oude stalen blauwe fles van Primagaz is ook een statiegeld fles hoor Chris ……...
Nee dus Karel. De oude blauwe fles is eigendom. Je kunt hem niet inleveren voor geld. Alleen omwisselen. Vandaar dat deze flessen niet meer te koop zijn.

Ergens rond 2015 is daar een rechtzaak over geweest en is Primagaz in het ongelijk gesteld.

Gelukkig zijn er nog vulstations die na de uitspraak deze flessen wel bijvullen. Dat is dan ook de reden dat ik een hele dikke middelvinger tegen Primagaz opsteek. Smiley_thefinger.gif

Als mijn blauwe stalen fles i.v.m. de datum niet meer gevuld mag worden gaat deze naar de stort. Ik koop dan wel een nieuwe, maar zeker geen Primagaz meer.

Voor de rest heb ik een gastank. Die vul ik zelf.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door karelV » za 14 mar 2020 15:34

RE.gif

Dat is met de lichtgewicht fles ook zo.....je koopt hem, maar als je hem inleverd krijg je je inleg ook niet terug.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Chris » za 14 mar 2020 15:35

@ Karel...

Voor de stalen blauwe krijg je nooit je statiegeld terug hoor... die heb je echt gekocht...is van mij..(helaas)
Voor de lichtgewicht zou je het officieel wel moeten krijgen, maar ik weet ook dat je dat niet voor elkaar krijgt..
Naar je centen kan je fluiten bij Primagaz... linksom of rechtsom..

Daarom wil ik weer terug naar groen... zelf laten vullen wanneer het mij uitkomt.
Ik heb ook al 1 blauwe kunnen ruilen voor groen bij mijn dealer, die vind dat best.. de 2e blauwe gaat ook binnenkort..
Alleen met groen verder... mijn flessen zijn van 2018... ik kan nog 8 jaar.

Zie het als een auto die je koopt... je mag toch tanken waar jij wilt...
De garage waar je die auto kocht kan jou nooit verplichten om alleen bij hun te tanken.
En dat doet Primagaz dus wel...
En helaas zijn er maar weinig pompstations die de stalen blauwe Primagazflessen wel vullen..
Want..
Primagaz zet ze zo buiten hun netwerk... krijgen ze de lichtgewicht blauwe Primagaz ook niet meer geleverd...
Boeven zijn het...
Primagazboeven..... ( 2x letterwaarde en 2x woordwaarde bij Scrabble)
Net als jij was ik ook boos...

P.S..
Andre weet een adres in Almere die de stalen blauwe Primagaz flessen WEL vult...
Maar ook niet de lichtgewicht hoor...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Hobby Linka » za 14 mar 2020 15:44

RE.gif

ACB Berger in Almere Buiten. (De Vaart) En in principe alle flessen mits dit is toegestaan. Wisselflessen dus niet.

Al voor meerdere forum leden gedaan.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Paul Vingerhoets » za 14 mar 2020 17:05

Wally schreef:
za 14 mar 2020 15:23
RE.gif

Op die manier kan het.

Alleen hoe komt TS aan de juiste verhouding van bv. 32% zuurstof en 68% stikstof. scratch.gif

Frans
Met perslucht het een ander verhaal (ademlucht)

eerst berekenen hoeveel zuurstof er in de fles moet, afhankelijk van rest druk en percentage zuurstof

Dan vul je dit vanuit een grote fles pure zuurstof
Daarna aan de compressor om af te vullen tot 200 of 300 bar en nog even mengen

Hierna even meten of het klopt wat je berekend hebt
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door JPGeetje » za 14 mar 2020 21:58

Om terug te komen op de vraag van TS, wat jij wil dat gaat!
Daar heb je een hogedrukslang voor nodig waarmee je beide flessen aan elkaar koppelt.
De gevende fles dient op de kop en hoger te staan dan de ontvangende.
Het duurt een tijdje want het overlopen wordt niet door druk bewerkstelligd maar door zwaartekracht.
Uiteindelijk zal het vloeibare gas van de gever over zijn gelopen naar de ontvanger.
Maar.... je moet weten waar je mee bezig bent want dit kan heel gevaarlijk zijn. Je kunt de ontvangende fles op die manier nokvol laten lopen met vloeibaar gas en dat is levensgevaarlijk.
Een gasfles is nooit nokvol gevuld met vloeibaar gas, er is altijd een gedeelte bovenin de fles waar het gas in gasvorm aanwezig is. In gasvorm is dit samendrukbaar en kan zodoende volumeverschillen door uitzetting (warmte) opvangen.
Je dient te weten wat de normaal volle ontvangende fles weegt en de deze fles op een weegschaal te zetten zodat je kunt bepalen hoe ver hij vol is. Dat vol-gewicht mag dus niet overschreden worden. (om het gasvormige deel te waarborgen)
Wellicht begrijp je dat dit soort handelingen niet door ondeskundige gedaan dienen te worden want als je het fout doet kunnen zich zeer explosieve omstandigheden voordoen.
Het is dan ook begrijpelijk dat dit soort handelingen wettelijk verboden zijn voor onbevoegden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26556
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Ab » za 14 mar 2020 22:15

Hoezo wettelijk verboden?
Dat is het niet. Hoe zou je anders je karweiflesjes moeten vullen als loodgieter, en anderen die allerlei dingen doen met soldeerbranders?
Ik vul dat soort flesjes ook al tientallen jaren. Voor solderen van leidingwerk of zinken plaat.
Van overvulling is nooit sprake geweest, dat zou je direct merken.
Dan zou de brander als vlammenwerper gaan werken. [aschrik.gif]
Van wegen is geen sprake.

Bij een pompstation is het een ander verhaal.
Daar wordt het gas onder veel hogere druk in de fles geperst.
Teveel in de fles is dan niet ondenkbaar.
Dat is wel wettelijk verboden, om de onnadenkende en onkundige mens tegen zichzelf te beschermen.

Het overhevelen van grote fles in kleine fles gebeurt met een stevige messing leiding met aan 1 kant een aansluiting voor een normale fles, en aan de andere kant eentje voor de kleine.
Daar heb ik 2 soorten van.
Die worden bij de kleinere flesjes meegeleverd.
Het flesje hangt daar aan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

j0rrit
Berichten: 27
Lid geworden op: za 8 dec 2018 11:43

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door j0rrit » zo 15 mar 2020 08:15

Bedankt voor de reacties allemaal!

Ik lees meerdere factoren waardoor overhevelen toch wat minder laagdrempelig is dan gedacht. Op de kop houden, hogedruk leiding, gasvulling wegen etc. Dit afwegende is zoals geopperd een noodtankje van <1kg nog niet zo’n gek idee en anders voortijdig de 6kg gasfles omruilen en het klein beetje verlies voor lief nemen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Zelf gasfles bijvullen met volle 2e fles?

Bericht door Nimma » zo 15 mar 2020 09:17

Hier in Nimma vullen ze je 6kg fles gewoon bij, de kleur van de fles maakt niet uit.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Gas”