Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » wo 11 mar 2020 20:05

BertJan schreef:
wo 11 mar 2020 19:50
laat die caravan met emotionele waarde goed opknappen
Daar zit wel wat in: je loopt op wel een erg smal paadje: het moet èn goedkoop, èn het moet lang meegaan, èn het moet veilig blijven. Oude MG's die een kennis van mij restaureert zijn vaak rijp voor de sloop ("kroepoek plaatwerk"), maar omdat het plotseling "oldtimers" zijn is het niet ongebruikelijk dat er veel liefde, tijd, en (in iets mindere mate dan liefde en tijd) geld aan wordt besteed.

Dus wellicht niet in de twijfelstand blijven staan en kiezen: exit of goed restaureren.

(NB: zie mijn PM)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 20:40

RE.gif

daarom zijn de pareltjes onder de Oldtimers echt duur, onlangs weer bewezen en toch verkocht binnen 6 weken mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » wo 11 mar 2020 20:51

Da's wel íets met appels en peren..
Een mooie oldtimer is waardevast en best geld waard.
Een heel oude Hobby kan je heel veel geld tegenaan gooien, maar zal nooit meer waard worden dan 1000 euro.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 21:01

RE.gif
Exact... liefde is blind hoor...
en..
Nu repareer je dit, morgen komt dat, en wat is nog meer wat je (nog) niet weet ......

Grabbel je gedachten eens goed bij elkaar.... waar ben je mee bezig scratch.gif scratch.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » wo 11 mar 2020 21:02

Ik heb idd geen mooie oldtimer. er zijn er ooknog gewoon teveel van. Zoals het onderhoud aan het onderstel is gedaan is de hele caravan eigenlijk wel versleten.

Ik neig er naar Ab zijn idee uit te voeren en er nog 2 of 3 of 4 jaar van te genieten, totdat de volgends grote uitgaven komt en in de tussentijd sparen voor een wat nieuwere betere caravan MET aankoop keuring.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 21:04

Hebben we al eens een foto van jou caravan gezien???
Help eens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 21:11

Ab schreef:
wo 11 mar 2020 20:51
Da's wel íets met appels en peren..
Een mooie oldtimer is waardevast en best geld waard.
Een heel oude Hobby kan je heel veel geld tegenaan gooien, maar zal nooit meer waard worden dan 1000 euro.
Niet mee eens Ab, een nette oude caravan levert echt wel goed geld op tegenwoordig, de oudjes uit de jaren 60-70 zelfs vergelijkbaar of meer dan nieuw
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 21:16

Chris schreef:
wo 11 mar 2020 21:01
RE.gif
Exact... liefde is blind hoor...
en..
Nu repareer je dit, morgen komt dat, en wat is nog meer wat je (nog) niet weet ......

Grabbel je gedachten eens goed bij elkaar.... waar ben je mee bezig scratch.gif scratch.gif
Zeg jij als knutselaar, een caravan is niet complex, als je het goed fixt heb je jaren plezier, ik betaal eigenlijk nooit wat anders dan alleen de 2 jaarlijkse beurt en banden aan de caravan, tenzij, ik iets WIL veranderen, maar nodig is het niet.
Ik denk dat zeker mensen die zelf geen echte ervaring hebben met een 30+ jaar oude caravan dit ook helemaal niet kunnen inschatten en snel hun mening geven op basis van gevoel, vaak vergeleken met een gebruikte oudere auto.. niet terecht knipoog.gif
een as-revisie is 800, achterlichtje vervangen door 1 zelfde of 2 nieuwe, als de rest van de caravan goed is, is dat nog altijd veel minder dan een nieuwe voortent van 2000+ euro
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3700
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Niels83 » wo 11 mar 2020 21:19

20180528_013545-183x139.jpg
Dit was hem bij aankoop.
20180528_013545-183x139.jpg (13.29 KiB) 222 keer bekeken

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Morgoth » wo 11 mar 2020 21:26

@Ab
Ik ben hier niet mee eens.
Mijn caravan is van 1985. De dagwaarde is twee keer niks. Maar voor mij heeft ie wel waarde. Daarom blijf ik er ook gewoon in investeren. Mijn nieuwe op maat gemaakte en naar mijn ideeën aangepaste Fortex explorer luifel kostte een veelvoud van de caravan. De rest van de investeringen ook.
Ik had ook een nieuwe of nieuwere caravan kunnen kopen. Maar ik vind het leuk om iets te hebben wat ik volledig naar mijn eigen wensen kan aanpassen. En elke keer pas ik weer iets aan zodat hij weer een beetje meer bij me past. Ik investeer dus niet in de caravan naar in mijn kampeerplezier. Het maakt niks uit hoe oud hij is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » wo 11 mar 2020 21:34

Ja, dat begrijp ik.
Maar Niels heeft in dit draadje aangegeven de caravan over enkele jaren weg te doen als ik me goed herinner.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » wo 11 mar 2020 21:37

Niels83 schreef:
ma 2 mar 2020 10:08
Hallo,

Ik had er al iets over genoemd in het WBIMG topic.
Mijn caravan is afgelopen week gekeurd en niet als veilig bevonden. Het gaat om een Hobby de Luxe 390 uit 1983. Er is dus eigenlijk geen financiële waarde meer voor deze caravan. Toch wil ik kijken of ik er nog een paar jaar veilig de weg mee op kan, omdat hij voor ons veel meer waard is dan geld. En het financieel niet uitkomt om nu een andere caravan aan te schaffen, daarvoor willen we de tijd nemen om geld te sparen en goed uit te zoeken wat we dan willen. Het is niet rendabel om de caravan te laten maken bij een bedrijf vanwege de man uren. Daarbij zou het volgens hen niet meer mogelijk zijn om alles te vinden en te vervangen, los van de kosten van oude onderdelen.
Met mijn speciale reken methode heb ik berekend dat met ongeveer 1000 euro het nog rendabel is om te maken. Dat is ook het bedrag wat ik zo ongeveer kan en wil uitgeven.
Nu is hij total loss, bij verkoop na reparatie zou ik er nog ongeveer 500 voor kunnen krijgen, zeker als ik hem vlak voor lowlands of zo verkoop.
Als ik nu geen caravan heb zou ik van de zomer een accommodatie moeten huren (tent, caravan of huisje), de kosten daarvan liggen ook weer tussen de 500 en 1000 euro boven wat de campings kosten die we nu hebben uitgezocht. Dat is nog los van de weekenden die we zo'n beetje in gedachten hebben van het voorjaar.
En als hij gemaakt is kunnen we, hopelijk over een paar jaar, in het najaar iets kopen.
Quote ingekort.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 21:48

Micky schreef:
wo 11 mar 2020 21:16

Zeg jij als knutselaar, een caravan is niet complex, als je het goed fixt heb je jaren plezier, ik betaal eigenlijk nooit wat anders dan alleen de 2 jaarlijkse beurt en banden aan de caravan, tenzij, ik iets WIL veranderen, maar nodig is het niet.
Ik denk dat zeker mensen die zelf geen echte ervaring hebben met een 30+ jaar oude caravan dit ook helemaal niet kunnen inschatten en snel hun mening geven op basis van gevoel, vaak vergeleken met een gebruikte oudere auto.. niet terecht knipoog.gif
een as-revisie is 800, achterlichtje vervangen door 1 zelfde of 2 nieuwe, als de rest van de caravan goed is, is dat nog altijd veel minder dan een nieuwe voortent van 2000+ euro
Ja... dat klopt wel.... maar ik lees meer...
Niels heeft een ander budget in gedachten dan jij hier neerlegt.
Jou Kip is voor jou een open boek, je weet het ding door en door en hij is al heel lang bekend bij jou.
Dus de event. kwaaltjes zijn dat ook.
Niels zijn situatie is anders.
Hij hoopt, en hij wil, en hij bid ook misschien nog wel.... da's voor iedereen duidelijk.
Maar kan het ook..... en dan het grote woord... Betaalbaar en veilig..
Het tweede moet niet ten koste van het eerste gaan.
Dus.. een as revisie... oef...800 euries...
Een paar achterlichies... dat lukt nog wel en er zijn ook zat forummers....ik ook.. die Niels daar wel even mee willen helpen om aan te sluiten..
Het schuifstuk... met liefde leent Henry zijn hoon uit..
Da's forumgeest..

Maar..
Hoe is de rest van de Hobby..
Ik zweef tussen goed en slecht.... als een hut zoveel heftige technische kwalen heeft, betekend dat dan niet dat de vorige eigenaar er met de pet naar heeft gegooid??
Hoe is dan de rest???
Wel eens een vochtmeting gedaan??
Of een dakluik opnieuw gekit...
Ramen, rubbers... vochtinwerking??
We weten allemaal de plaatjes van die ellende...
Dat moet Niels er niet ook nog eens bij krijgen...

Doemscenario ????
Ik hoop het niet voor Niels..
Dus...
Wijs en onwijs liggen hier dicht bij elkaar.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door PD » wo 11 mar 2020 21:51

Niels83 schreef:
wo 11 mar 2020 21:02
Ik neig er naar Ab zijn idee uit te voeren en er nog 2 of 3 of 4 jaar van te genieten, totdat de volgends grote uitgaven komt en in de tussentijd sparen voor een wat nieuwere betere caravan MET aankoop keuring.
thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 22:02

RE.gif

vastlassen van de vering :( dat lijkt mij nu echt niet wenselijk..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36135
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Chris » wo 11 mar 2020 22:11

RE.gif
Dat die gedachte opgekomen is verbaast mij al hogelijk...
Tja, als Niels 50 meter verderop gaat kamperen.
Maar dat zal wel niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door PD » wo 11 mar 2020 22:12

RE.gif RE.gif
Voorlopig heb ik meer vertrouwen in de suggestie van Ab dan aan de "adviezen" van de WAB-klusmalloten en ADHD-lolbroeken whistle.gif

Ab's redenatie snijdt wel hout thumbup.gif zeker in de context van de waarde van de caravan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 22:17

RE.gif

vastlassen van een draagarm/vering? waarom zou dat hout snijden? heb nog nooit een aanhanger zonder vering gezien, als je in het buitenland gecontroleerd wordt mag je zeker blijven staan...

en ik weet dat Ab van mening is dat caravans niet stuiteren, ik kan je zeggen dat een vastzittende schokbreker bij een auto (vergelijkbaar met "geen" vering) enorm stuitert, zelf meegemaakt met nieuwe dempers die een fabrieksfout hadden en vast gingen zitten.

dit advies kan ik ook echt met de beste wil van de wereld niet begrijpen, als dit zou werken, waarom hebben aanhangers dan vering scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26729
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Ab » wo 11 mar 2020 22:25

Een caravan met rubbervering kan ook niks meer inveren bij volledige belading.
Wat is het verschil dan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 22:29

Ab schreef:
wo 11 mar 2020 09:11
Het stuitert niks. Dan zouden bijna alle caravans stuiteren, Ik weet uit eigen ervaring dat rubbergeveerde assen niks meer veren onder belasting. Mijn aanhangers zakken niks dieper meer als ik er een halve ton bijgooi. Of nog maar eens een tonnetje meer.
Die hebben dezelfde Alko assen.
even een reactie hierop, wij zitten altijd aan de maximale belading van de caravan, wij gebruiken het toilet van de caravan onderweg, elke reis kom ik in de beladen caravan en als ik ga deinen, gaat de caravan absoluut gewoon omhoog en omlaag zonder tegenwerking van wat dan ook, dus de max beladen caravan met meer dan 100kg extra en 2 kinderen van samen een 45-50 kg veert gewoon zoals je mag verwachten, en dus ook na 30 jaar op dezelfde rubbers.
Laatst gewijzigd door Micky op wo 11 mar 2020 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11152
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door dieseltijger » wo 11 mar 2020 22:30

[theoretisch gezwatel] @Ab: ik denk dat de as dan in dat geval over beladen is, toch? De maximale belading zal toch zo gekozen worden dat er nog een veerweg overblijft. Dus (doorredenerend) het maakt niet uit wat de oorzaak is, het niet meer veren is onwenselijk. [\theoretisch gezwatel]. Maar als jij vaak zat caravans bent tegengekomen die niet meer kunnen inveren - tsja...dan heb je een punt.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 22:32

Ab schreef:
wo 11 mar 2020 22:25
Een caravan met rubbervering kan ook niks meer inveren bij volledige belading.
Wat is het verschil dan ?
onze reacties kruizen elkaar, maar zoals ik schreef, ik ben het hier echt niet mee eens, de as veert gewoon zoals je mag verwachten, waarom zou een fabrikant een verende as ontwerpen die alleen veert als je hem niet belaad scratch.gif wat is dan het nut van de vering en waarom hebben alle aanhangers dan vering?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5777
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Morgoth » wo 11 mar 2020 22:35

Ab schreef:
wo 11 mar 2020 22:25
Een caravan met rubbervering kan ook niks meer inveren bij volledige belading.
Wat is het verschil dan ?
Bij 100% belading veert de as gewoon. Bij gigantische overbelading niet meer maar dan veert ie nog wel uit. Het wiel blijft op de grond. Bij een vast gelaste as niet meer.
Ik zou het absoluut niet doen. Dan liever een gebruikte as er onder.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door Micky » wo 11 mar 2020 22:42

RE.gif

dat bedoel ik dus... stuiteren, net als ik zelf heb meegemaakt met onze Mercedes 230E waarvan ik de schokdempers achter vervangen had na 3 ton, ze waren krom en gingen niet meer in- of uit na 3 maand.

Maar goed, dit filmpje zegt meer dan genoeg, vering vervangen door stalen pijpen, echt een kansloze oplossing, sorry, meer kan ik er niet van maken:

de eerste link is vanaf het moment dat hij echt stuitert, de 2de is het hele filmpje, overigens is dit ook exact het resultaat wat je krijgt als je met een oude citroen (in onze geval de DS uit '74) gaat rijden in de hoogste stand, de vering is dan ook uitgeschakeld en dat rijdt voor geen meter, fabrikant schrijft ook voor alleen stapvoets rijden.

https://youtu.be/w1N0QN0zIDY?t=96

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

kastanje
Berichten: 100
Lid geworden op: do 4 apr 2019 11:27

Re: Reperaties nodig om veilig op weg te kunnen

Bericht door kastanje » wo 11 mar 2020 22:58

vind u veiligheid te duur probeer een ongeval
dan ging ik gewoon met een tent op pad
die zijn er gebruikt ook te koop
maar lassen nooit als er wat gebeurt . ga je voor gaas kan je nooit geen caravan meer kopen
mgr. arie

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”