Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Jullie hebben gelijk wat betreft de snelheid! 90km/h.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RichTrip schreef: ↑ma 13 jan 2020 07:28Als ik jouw verrhaal zo lees, dan zou je onze indeling perfect bevallen. Wij hebben een Grey Line 47 TRZ. Die heeft standaard een rondzit achterin en een dinette voorin. Bij ons is de dinette voorin vervangen door een permanent vast bed met twee lattenbodems. Leeggewicht is 1080 kilo op papier. Ik heb de caravan terug gekeurd naar 1300 kilo maximaal (vereiste leasemaatschappij i.v.m. groene kaart). Dit is onze vierde caravan, maar tot op heden de caravan die ons het beste bevalt.
Twee voorbeelden op MP:
https://link.marktplaats.nl/m1492689231
Dit is een 47 TRZ waar de rondzit achterin optioneel is vervangen door een dinette. Prijs is redelijk pittig, het is een overjarig model (modeljaar 2003) en het Special pakket (vloerverwarming, lichtmetalen velgen, boiler) ontbreekt helaas. Zit wel een vrijwel nieuwe voortent bij. Caravan staat er al wel een tijd, dus de prijs zal volgens mij echt wel bespreekbaar zijn. Dit zou er zo maar eentje kunnen zijn waar ik 5400 euro voor zou bieden met als voorwaarde meenemen zoals hij er staat, zonder garantie en zonder wassen/poetsen/bloemetje etc. Hij mist dan wat luxe opties, maar de combinatie houtkleur peren en donkerblauwe bekleding is wat mij betreft redelijk tijdloos.
https://link.marktplaats.nl/m1494254532 (inmiddels gereserveerd)
Deze caravan heeft het pre-2002/2003 interieur met nog de platte kastjes, maar hier is de dinette voorin ook omgebouwd naar vastbed. Trouwens is ook hier de rondzit vervangen door een dinette. Volgens mij was dit een minderoptie/optie zonder meerprijs. Deze heeft wel het Special pakket. Ik meende dat deze caravan ook hoog in de 6000 euro zat qua vraagprijs.
Leuk dat je mee speurt naar geschikte caravan.
Ik vind kip 47 type inderdaad mooie caravan . Echter zijn ze nogal zwaar. In mijn beleving maakt het niet veel uit dat je hem terug keurt het eigen gewicht is natuurlijk vrij hoog. Jou Skoda is zelfs kwa gewicht nog lichter dan mijn Opel. Ik geloof best dat je trekkracht genoeg hebt.
Maar de gewichts verhoudingen zijn niet echt gunstig. Voordeel voor jou is door de station jij makkelijker zware spullen in de auto kunt laden. Volgens mij is ( of het mag of niet) 100 rijden bijna niet te doen. Rijd jij altijd 80 op de teller??.
Puur uit nieuwsgierigheid want ik kijk naar misschien overdreven stabiele combinatie 100 kunnen rijden met een goede 7 bijvoorbeeld bij caravantrekker.
Ik snap wel dat belading een hoop doet maar hier zit ook maar bepaalde maximale bewegingsruimte in.
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
ik zou zoals AB ook aangaf bij het gewicht ook kijken hoe ervaren chauffeur je bent met een caravan.
de zwaardere caravans zijn vaker ook een stuk langer en dan komen er andere krachten op de auto bij een stevige rukwind van de zijkant of een voertuig wat jullie passeert.
Daarbij kan je auto wellicht wel 1400kg trekken, maar ook in zuid Europa ?
Daar lopen de (snel)wegen soms erg steil omhoog.
Auto & caravan is al gauw 3000kg wil je daar soepel mee kunnen rijden heb je wel vermogen nodig.
Met 42gr buiten temperatuur moet je ook rekening houden.
Btw een 7 op caravan trekker is erg magertjes.
Ik zou een combinatie zoeken welke bij 80kmh a 90kmh minimaal een 8 heb
de zwaardere caravans zijn vaker ook een stuk langer en dan komen er andere krachten op de auto bij een stevige rukwind van de zijkant of een voertuig wat jullie passeert.
Daarbij kan je auto wellicht wel 1400kg trekken, maar ook in zuid Europa ?
Daar lopen de (snel)wegen soms erg steil omhoog.
Auto & caravan is al gauw 3000kg wil je daar soepel mee kunnen rijden heb je wel vermogen nodig.
Met 42gr buiten temperatuur moet je ook rekening houden.
Btw een 7 op caravan trekker is erg magertjes.
Ik zou een combinatie zoeken welke bij 80kmh a 90kmh minimaal een 8 heb
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Die website is allemaal theorie, leuk als globale info, maar gewoon je verstand gebruiken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RE.gif
Klopt, maar als je die site goed in vult krijg je naar mijn mening een aardige goeie indruk.
Ik kreeg een 7,7 bij 100kmh en een 9,5 bij 90
Ik merk zelf tussen 90 en 100 echt duidelijk verschil in rij gedrag.
ik bedoelde als je daar een 7 krijgt dat je combinatie wat magertjes is en het zou kunnen zijn dat je met een winderige dag een erg onstabiele combinatie krijgt. ( als die 7 bij 80kmh a 90 kmh staat)
Klopt, maar als je die site goed in vult krijg je naar mijn mening een aardige goeie indruk.
Ik kreeg een 7,7 bij 100kmh en een 9,5 bij 90
Ik merk zelf tussen 90 en 100 echt duidelijk verschil in rij gedrag.
ik bedoelde als je daar een 7 krijgt dat je combinatie wat magertjes is en het zou kunnen zijn dat je met een winderige dag een erg onstabiele combinatie krijgt. ( als die 7 bij 80kmh a 90 kmh staat)
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Een 7 is ruim voldoende, dus je bedoelt eigenlijk dat er dan een verkeer cijfer aanhangt?
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Ik bedoelde een minimale 7 op 100kmh .op 90 zou dit dan dikke 8 misschien wel 9 zijn en soms zelfs 10.
Ik heb nu 8.8 op 100kmh bij 1150 kg.
Ik krijg op 1250 nog steeds goede 7.5 ongeveer.
Ik snap dat dit theorie is maar ik kan helaas geen praktijk ervaringen op doen met de diverse caravans.
Volgens Menno van caravantrekker is een 6 met goede belading prima te doen.
Nu zijn mijn ervaringen altijd ruim voldoende geweest op gebied van gewicht auto tegen over die van de caravan. Bij mijn huidige auto is deze het minste met 8.8 op 100kmh welk ik ook op mijn teller prima kan rijden met de caravan.
Lang verhaal kort te maken willen wij als gezin natuurlijk veilig op weg en doen we er alles aan om voor de eventuele koop alles theoretisch uit te zoeken.
Ik heb nu 8.8 op 100kmh bij 1150 kg.
Ik krijg op 1250 nog steeds goede 7.5 ongeveer.
Ik snap dat dit theorie is maar ik kan helaas geen praktijk ervaringen op doen met de diverse caravans.
Volgens Menno van caravantrekker is een 6 met goede belading prima te doen.
Nu zijn mijn ervaringen altijd ruim voldoende geweest op gebied van gewicht auto tegen over die van de caravan. Bij mijn huidige auto is deze het minste met 8.8 op 100kmh welk ik ook op mijn teller prima kan rijden met de caravan.
Lang verhaal kort te maken willen wij als gezin natuurlijk veilig op weg en doen we er alles aan om voor de eventuele koop alles theoretisch uit te zoeken.
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
nouja dat dus denk ik
wij krijgen een 7,7 bij 100kmh maar dat word volgens mij ook berekend aan de hand van motor inhoud
Terwijl de ts een 7 krijgt met zelfde gewichts verhouding.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RE.gif
Jou auto is denk ik ook paar kilo zwaarder dan die van mij. Volgens mij zit daar het grootste verschil in.
Jou auto is denk ik ook paar kilo zwaarder dan die van mij. Volgens mij zit daar het grootste verschil in.
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Jeffr ik zou niet blind staren op die 1420kg,
Je hebt genoeg caravans die wat lichter zijn.
Je hebt genoeg caravans die wat lichter zijn.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RE.gif
Sterker nog dat nummer komt niet eens voor in mijn zoektocht zelf kijk ik naar max 1200kg misschien 1250kg. Meer lijkt mij gewoon onverantwoord.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Echter is de zoektocht wel stuk lastiger want veel van onze gedroomde caravans hebben een leeg gewicht net boven de 1000kg en er moet natuurlijk ook nog ruimte over blijven voor iets van bagage.
Sterker nog dat nummer komt niet eens voor in mijn zoektocht zelf kijk ik naar max 1200kg misschien 1250kg. Meer lijkt mij gewoon onverantwoord.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Echter is de zoektocht wel stuk lastiger want veel van onze gedroomde caravans hebben een leeg gewicht net boven de 1000kg en er moet natuurlijk ook nog ruimte over blijven voor iets van bagage.
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
1310kg dus vergelijkbaar met jouwe
Edit, onze caravan weegt leeg ongeveer 1080kg en mag 1400kg wegen.
Auto max 1400 trekken.
Edit, onze caravan weegt leeg ongeveer 1080kg en mag 1400kg wegen.
Auto max 1400 trekken.
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Je kan ook andere merken bekijken die bekend staan om lichtgewicht.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Eclipse cross 1.5 cvt 2017 - Burstner 510 Tk 2020
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Caravantrekker maak ik mij niet zo druk om. Ik ben dit jaar 2x op en neer gereden naar Frankrijk met de Octavia. Naast dat ik mij verbaasd heb over de kracht van de 1.0 TSI, bleek het ook nog eens een zeer stabiele combinatie te zijn. Heb in Frankrijk hele stukken 116 op de CC gereden zonder problemen. Als een blok op de weg. Ik heb wel hulpveren, direct vanaf levering.
Beste caravantrekker die ik tot nu toe heb gereden.
Een Astra SW 1.4 Turbo uit 2018, waarmee ik vorig jaar vanuit Frankrijk naar huis ben gereden voelde iets minder stabiel en minder krachtig, ondanks de 140pk. En natuurlijk geen hulpveren.
Beste caravantrekker die ik tot nu toe heb gereden.
Een Astra SW 1.4 Turbo uit 2018, waarmee ik vorig jaar vanuit Frankrijk naar huis ben gereden voelde iets minder stabiel en minder krachtig, ondanks de 140pk. En natuurlijk geen hulpveren.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Ik heb jaren geleden een Astra J 1.6 turbo (180 Pk) SW gehad met een verlaagd onderstel. Dat was met mijn vorige caravan een prima stabiele combinatie ook op hogere snelheden.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Is dit niks voor je dan? Leeggewicht is nog onder 1000kg en toch vastbed en treinzit.
https://carafans.nl/occasion/kip-kr44td ... 075911571/
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
https://carafans.nl/occasion/kip-kr44td ... 075911571/
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
- r.obbink
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Jeffr
Aan het vermogen ligt het niet, het is meer iets tussen de oren
Zoals ik in een ander draadje ook heb geschreven was ik zelf wat twijfelachtig over onze combi in de Alpen. Onze Ventana weegt 1500 KG.
Maar wat misschien een punt is om mee te nemen is belading. Ik heb er voor gezorgd dat de auto flink zwaar was (bb motor en een zodiac) en ik moet eerlijk zeggen dat het een genot was om met onze combi afgelopen zomer voor het eerst door de Alpen naar het Lago Maggiore te trekken. Auto heeft totaal geen moeite met het gewicht en de combi ligt er super strak achter. Klinkt raar maar deze caravan ligt veel stabieler dan de kleinere caravelair Bamba 330 met zijn 900 kilo max gewicht!
De C-Max is een prima trekker alleen merk je het wel aan het benzine verbuik, die gaat natuurlijk wel een stuk omhoog. Maar ach dat calculeer ik in met de vakantie.
Aan het vermogen ligt het niet, het is meer iets tussen de oren
Zoals ik in een ander draadje ook heb geschreven was ik zelf wat twijfelachtig over onze combi in de Alpen. Onze Ventana weegt 1500 KG.
Maar wat misschien een punt is om mee te nemen is belading. Ik heb er voor gezorgd dat de auto flink zwaar was (bb motor en een zodiac) en ik moet eerlijk zeggen dat het een genot was om met onze combi afgelopen zomer voor het eerst door de Alpen naar het Lago Maggiore te trekken. Auto heeft totaal geen moeite met het gewicht en de combi ligt er super strak achter. Klinkt raar maar deze caravan ligt veel stabieler dan de kleinere caravelair Bamba 330 met zijn 900 kilo max gewicht!
De C-Max is een prima trekker alleen merk je het wel aan het benzine verbuik, die gaat natuurlijk wel een stuk omhoog. Maar ach dat calculeer ik in met de vakantie.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
We hebben bij diverse tent makers offertes aangevraagd.
Natuurlijk blijven we ook kijken naar een andere caravan
Natuurlijk blijven we ook kijken naar een andere caravan
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
We zijn zeer geïnteresseerd in dit type( deze) caravan.
Echter heb ik grote vraagtekens bij het leeg gewicht.
https://www.stam-caravans.nl/caravan/ho ... fe/735166/
Hobby 460 ufe
Leeg 844kg
Max 1300 kg
Echter heb ik grote vraagtekens bij het leeg gewicht.
https://www.stam-caravans.nl/caravan/ho ... fe/735166/
Hobby 460 ufe
Leeg 844kg
Max 1300 kg
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RE.gif
Volgens de 2008-folder van Hobby:
460 UFe Excellent
Leeg: 1.087 kg
MTM: 1.400 kg
De 460 UFe DeLuxe is met 1.076 kg iets lichter, maar die 844 kg lijkt me wishful thinking
Bron: https://www.holidaysport.nl/brochures/
Volgens de 2008-folder van Hobby:
460 UFe Excellent
Leeg: 1.087 kg
MTM: 1.400 kg
De 460 UFe DeLuxe is met 1.076 kg iets lichter, maar die 844 kg lijkt me wishful thinking
Bron: https://www.holidaysport.nl/brochures/
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
RE.gif
Dat idee had ik ook. Volgens RDW klopt het wel.
Dat idee had ik ook. Volgens RDW klopt het wel.
Geen Caravan.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Gisteren de fortex inclusief uitbouw opgehaald. We zijn zeer blij met de tent .
De planning was weekend weg en de tent uit te proberen voor de zomervakantie. Jammer genoeg gaan beide niet door zoals het er nu voorstaat. We hopen dit jaar de fortex nog een weekend te kunnen gebruiken en anders wordt het een mooi plekje zoeken om de voortent even op te bouwen en weer af te breken.
De planning was weekend weg en de tent uit te proberen voor de zomervakantie. Jammer genoeg gaan beide niet door zoals het er nu voorstaat. We hopen dit jaar de fortex nog een weekend te kunnen gebruiken en anders wordt het een mooi plekje zoeken om de voortent even op te bouwen en weer af te breken.
Re: Nieuwe caravan of nieuwe voortent?
Veel plezier met de tent! Iedereen zijn/haar plannen op dit forum zijn een beetje omgegooid denk ik haha, las net het hele topic door.
Over dat 'verschil' tussen de leeg gewichten. Hobby geeft volgens mij standaard als leeg gewicht het gewicht incl water en gasfles etc. dus het vertrek klaar gewicht ipv echt leeg. Maar dan zou honderden kilo's alsnog wel veel zijn. Wij hebben een nieuwe 460 UFe besteld en daar zijn deze gewichten van, het 'echte' leeg gewicht staat niet in de folder aangezien je dat eigenlijk nooit zal hebben.
Technisch toelaatbare totaalmassa 1.350 kg
Massa in rijklare toestand 1.202 kg
Bijlading 148 kg
Technisch mogelijke aslastverhoging 1.500 kg
Bijlading met aslastverhoging 285 kg
Over dat 'verschil' tussen de leeg gewichten. Hobby geeft volgens mij standaard als leeg gewicht het gewicht incl water en gasfles etc. dus het vertrek klaar gewicht ipv echt leeg. Maar dan zou honderden kilo's alsnog wel veel zijn. Wij hebben een nieuwe 460 UFe besteld en daar zijn deze gewichten van, het 'echte' leeg gewicht staat niet in de folder aangezien je dat eigenlijk nooit zal hebben.
Technisch toelaatbare totaalmassa 1.350 kg
Massa in rijklare toestand 1.202 kg
Bijlading 148 kg
Technisch mogelijke aslastverhoging 1.500 kg
Bijlading met aslastverhoging 285 kg
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition