Verkeerde maat gekocht?

Plaats reactie
Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Hobbyfan » ma 13 jan 2020 09:12

Wij hebben dit weekend op Marktplaats een tweedehands Unico Verona gekocht. Compleet met voorwand, voorluifel enz.

We hebben voor de koop met Bax gemaild welke maat we voor onze caravan moeten hebben, dit is een 14.1.
De maat van de luifel was volgens de advertentie ook een 14.1, maar bij thuiskomst blijkt het een maat 14 te zijn :(
De omloopmaat van Unico is voor de 14.1 (990-1015) en voor de 14 (975-1000)

De luifel heeft voor een Hobby 545 Kmf uit 2010 gestaan. Volgens de Hobby-brochure heeft deze caravan een omloopmaat van 1010, volgens de Isabella-site is het 1005 en volgens dwt-zelte moet er een maat 15 (971-1000) voor deze caravan.
Als je de Hobby-brochure aanhoudt zou er een maat 14.1 voor deze caravan moeten. Volgens Bax moesten ze echter een maat 14 bestellen, dit hebben ze ook gedaan en op de foto's (zie eventueel Marktplaats, hij staat er alweer opnieuw op) lijkt de tent niet heel hoog van de grond te staan.

Onze caravan heeft volgens de brochure een omloopmaat van 1014, volgens de Isabella site is het ook 1014 en volgens dwt-zelte moeten we een maat 16 (1001-1030) hebben.

Zou de luifel passen bij onze caravan? Het is niet erg als hij een aantal cm. van de grond staat en we hadden al besloten dat als het inderdaad zoals volgens de brochure van Hobby 4 cm zou schelen, we de luifel toch zouden houden (die 2 cm. aan elke kant is niet zoveel)
Maar wat als de brochures niet kloppen en het verschil toch groter dan 4 cm. is? We willen de slikranden in principe zo weinig mogelijk gebruiken, dus daar kunnen we het gat niet mee opvangen.

We waren echt heel blij met de luifel (en we hebben ook niet echt een alternatief) Maar nu lijkt hij toch terug naar de verkoper te moeten.

We gaan morgen Bax nog bellen met de vraag wat zij ervan vinden, maar ik ben een beetje bang dat die niet heel toeschietelijk zullen reageren.

Wie weet of de omloopmaten die in de Hobby-brochures staan kloppen?
Wie weet uit ervaring wat de exacte omloopmaat van één van deze caravans is?
Is er ergens een database met betrouwbare omloopmaten?
Moeten we uitgaan van wat Bax adviseert?
Of is de enige optie om naar de stalling te gaan om de caravan zelf te meten?

Alvast bedankt voor het meedenken...
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Musso53 » ma 13 jan 2020 11:26

Je kan er vanuit gaan dat de maten die Hobby aangeeft kloppen.

Ik adviseer je een tent te kopen voor die omloopmaat. Dan weet je gewoon zeker dat hij goed staat.
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Chris » ma 13 jan 2020 13:02

Bax heeft een nogal afwijkend maatsysteem.
Bij mij ook..Bax advies om een maat kleiner te nemen...
Zij hebben van alle gangbare caravans meetgegevens en die zou ik echt aanhouden.
Heel vaak adviseert Bax een kleinere maat dan je verwacht..
Ik dacht een 13 nodig te hebben, zij adviseerden 12...En dat klopt perfect..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door willianv » ma 13 jan 2020 13:22

Inderdaad de maat aanhouden die Bax aangeeft. Je zou ook altijd met Bax kunnen bellen en kijken wat er mogelijk is.

In de wintermaanden doen ze reparties etc aan tenten. Wellicht kunnen ze je een oplossing bieden waardoor de luifel toch prima gaat passen bij je.

En anders gewoon proberen, mocht het echt niet goed passen dan kan je hem altijd weer verkopen. Dat is een geluk met die Verona's, die gaan als warme broodjes..
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Hobbyfan » di 14 jan 2020 09:32

We hebben de Verona gisteravond mee naar de stalling genomen en hem aan de caravan gehangen.
Helaas was er niet veel ruimte, maar we hebben een aardig beeld kunnen krijgen.
De hoogte van de overgang dak/zijwand van de luifel is bij ons aan beide kanten denk ik een cm of 5 hoger dan bij de caravan van de vorige eigenaar.
Het verschil in de omloopmaat tussen beide Hobby's is dus minimaal 10 cm. en zeker geen 4 cm. zoals in de brochures van Hobby is vermeld.

De zijkanten van de luifel komen, zoals we nu hebben kunnen schatten, zo'n 17 cm boven de grond.
Is voor mijn gevoel wel veel, maar ik heb gelezen dat dat niet abnormaal is bij de Verona en als ik foto's op internet bekijk zijn er meer die hem vrij ver van de grond hebben staan en dat is niet heel storend.

Omdat het een mooie complete en erg nette set betreft hebben we besloten om hem te houden.
Mocht hij nou toch te klein blijken, zullen we hem na het seizoen weer verkopen.

Eind maart kunnen we hem gaan opzetten.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Jan van Vijven » di 14 jan 2020 10:06

Er zitten losse slik flappen bij die middels klittenband te bevestigen zijn, (wij gebruiken die nooit) volgens mij zijn die breed genoeg om die 17 cm te overbruggen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door kok36935 » di 14 jan 2020 10:27

RE.gif Absoluut, zijn breed genoeg om te overbruggen.
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

Hobbyfan
Berichten: 39
Lid geworden op: di 10 sep 2013 12:54

Re: Verkeerde maat gekocht?

Bericht door Hobbyfan » di 14 jan 2020 11:15

RE.gif en RE.gif RE.gif

Klopt! Die zijn (vanaf het klittenband gerekend) zo'n 30 cm.
Maar de opzet was eigenlijk om de slikranden zo weinig mogelijk te (hoeven) gebruiken ivm. schoonmaken.
Mocht het nodig zijn, kunnen we ze inderdaad gebruiken als de afstand tot de grond te groot blijkt.
Mazda CX-5 GT-M Automaat (2014) met een Hobby 560 UL Excellent (2011)

Plaats reactie

Terug naar “Omloopmaten”