Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Daphne » ma 30 dec 2019 23:33

RE.gif

Ik lees toch echt iets anders, en als het anders bedoeld is, dan moet ook anders worden verwoord. :wink: Juist deze regels geven problemen door het verkeerd interpreteren of verkeerd verwoorden. Maar in de meeste gevallen is het een onjuiste interpretatie.

Daarnaast is bij een losse weging is 40 kg “overgewicht” geen enkel probleem. De technisch toelaatbare massa is nog steeds 1300 kg ondanks het terugkeuren. Dat is nog minder dan 5%. Daar wordt niet eens voor bekeurd en valt binnen de marge/tolerantie.
Als het gaat om het maximum trekgewicht niet te overschrijden dan hoort het gewicht van de kogel bij het autogewicht.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

SaRa7069
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 25 dec 2019 12:26

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door SaRa7069 » ma 30 dec 2019 23:44

RE.gif
Je hebt gelijk, valt ruim binnen de marge.
Ik moet ook nog een beetje wennen aan het afwegen van wat er wel of niet mee kan en zo ja, waar dan?
We zijn tot nu toe gewend met een C1 camper te reizen, die had een laadvermogen van 1600kg!
Dan kijk je dus nergens naar....

Het doorlezen van de diverse draadjes hier op het forum maken me weer wat wijzer, met dank aan een ieders inzet [kerstduim.gif]
Mercedes Sprinter 318 met aan de haak een Hobby 720WLC

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » wo 1 jan 2020 19:34

Als ik het hier zo lees moet ik met niet veen inzitten.
Als de gewichten op papier klopt dan zit ik safe bij een eventuele controle
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door myalexx » wo 1 jan 2020 20:20

Hendrik S schreef:
wo 1 jan 2020 19:34
Als ik het hier zo lees moet ik met niet veen inzitten.
Als de gewichten op papier klopt dan zit ik safe bij een eventuele controle
Dat is een verkeerde gedachte.. dat er bij controle veel te gemakkelijk gedaan word wil niet zeggen dat je je caravan overbelaad met de gedachte krijg toch geen prent..

Als je zo denkt ben je verkeerd bezig.

* althans zo intrepeteer ik je verhaal. whistle.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Chris » wo 1 jan 2020 20:56

RE.gif
Exact...
Ik heb zo'n grote politie controle meegemaakt als uitgenodigde.
Dan zie je het heel anders in eens..

Blijf safe... da's het allerbeste.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 2 jan 2020 12:09

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van plan om overbeladen te vertrekken.
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Chris » do 2 jan 2020 12:30

RE.gif
Gelukkig niet zeg...
Maar dat begreep ik wel, je bent er te secuur mee bezig.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 25 jun 2020 16:18

Lang geleden maar met die Chinese ziekte lag alles zo een beetje stil.

Nu heb ik een kogeldrukmeter gekocht en gaan meten.
Onbeladen 20kg als je er zo mee rijdt wipt hij enorm
Met gasfles en voortent onder de voor bank 60kg in de zomer ben ik niet van plan om de zware voortent mee te nemen maar enkel de luifel die 2keer niets weegt gasfles is ook niet echt nodig. Vooraan in de caravan kan je niet zoveel kwijt. Het Frans bed zit vanachter. Daar kan wel veel onder maar niet goed voor het gewicht. stom.gif

Nu achterop de caravan staat nog een fietsrek voor 3 fietsen, als ik daar de fietsen zou opzetten zonder voortent en gasfles zou ik een negatieve kogeldruk krijgen. Nu begrijp ik niet wie er een fietsrek opzet met zo'n lage kogeldruk. Dus heb ik nu van voor één gemonteerd om 2 elektrische fietsen op te plaatsen ( zonder batterijen die gaan in de auto mee)

Mijn gedacht is dat ze die caravan hebben weg gedaan omdat hij niet goed reed omwille van een slechte belading.

Met de fietsen erop en 1 gasfles moet ik nog wegen maar denk dat het wel goed komt.

Is het normaal dat een caravan leeg zo weinig kogeldruk heeft? Een bed van voor waar ze veel onder kan zou wel beter geweest zijn maar het is nu zo
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Toon1
Berichten: 260
Lid geworden op: di 26 jan 2010 21:54

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Toon1 » do 25 jun 2020 16:50

Is er een mogelijkheid om de fietsen voor op de dissel te plaatsen.
Komt beter uit met het gewicht.
Fietsenrek achter verwijderen, nog beter voor het gewicht.
Ik hoef niet in het geld te zwemmen maar pootje baden zou leuk zijn.

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » do 25 jun 2020 23:32

Ik heb nu van voor een fietsrek geplaatst voor 2 fietsen.
Die van achter ga ik niet gebruiken, ik kan deze laten hangen of verwijderen. Ben er nog niet uit.
Het fietsrek weegt niets het is van aluminium en hangt niet in de weg, op de camping kan het nog gebruikt worden als droogrek
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

Hendrik S
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 9 dec 2019 20:39

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Hendrik S » di 30 jun 2020 07:50

Het achterste fietsrek heb ik ervan gedaan.
Was gewoon 2 boutjes vanonder lossen en de bovenkant haakt over een beugel. Op 2 min hangt hij er weer aan als het nodig zou zijn
Mazda CX 5 2.0 FWD automaat 165pk
Adria Aviva 442 PH MTM 1350kg
Château Calista 450 MTM 1300Kg

Belgium

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 08:28

Hendrik S schreef:
do 25 jun 2020 16:18

Is het normaal dat een caravan leeg zo weinig kogeldruk heeft?
Vrees het wel: onze Knaus heeft leeg een kogeldruk van 32kg en hoewel ik de Sprite niet gemeten heb leeg, vermoed ik dat die nog lager is gebaseerd op het weg gedrag. Wij moeten alles wat we meenemen voorin leggen (waar onder onze bedden ook veel ruimte is) om de kogeldruk rond de 75 - 80 kg te krijgen.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Wie-niets » di 30 jun 2020 10:20

RE.gif Ik ben uitermate blij dat onze Knaus Südwind 500 EU juist ook zo weinig kogeldruk heeft of te wel ik noem het maar in " balans" ligt . Kun je heerlijk tussen as en kogel met gewicht experimenteren. Volume zaken die niets wegen of ander zaken via het extra achterluik of bankklep achter in, onder de rondzit.
Fietsen ( lichtgewicht) gingen in het verleden op de auto. De huidige e-Bikes zonder accu en tassen op de dissel. Kogel druk tussen de 80/85 kg.
Dus wees blij mocht er nog bij ooit fietsen meenemen sprake zijn dan heb je geen problemen. mrgreen.gif awhoea.gif

En mocht je bij voortschrijdend inzicht toch een reserve wiel willen meenemen zou dat nog in de disselbak meekunnen. ( ik zie dat liever voor de wegligging onder de caravan dichtbij de as verdwijnen) scratch.gif

En om toch een beetje on topic te blijven voor iedereen die hiermee " worsteld"
Ga gewoon je E achter B halen. Heb je toch jaren plezier van en dien je je in minder bochten te wringen. Onze dochters hebben wij dit gelijk bij hun rijbewijs erna laten halen. En een plezier dat ze ervan hebben met het rijden van de caravans. mrgreen.gif
Zelfs mijn echtgenote heeft het lang geleden omdat ze laat was begonnen met het rijbewijs op haar 49 e nog E achter B gehaald. En wat we daar voor plezier op onze leeftijd nog steeds aan hebben.
Ze rijdt nog steeds, maar ja wel dan met een automaat. blij.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » di 30 jun 2020 11:01

Hendrik S schreef:
do 25 jun 2020 16:18


Nu achterop de caravan staat nog een fietsrek voor 3 fietsen, als ik daar de fietsen zou opzetten zonder voortent en gasfles zou ik een negatieve kogeldruk krijgen. Nu begrijp ik niet wie er een fietsrek opzet met zo'n lage kogeldruk. Dus heb ik nu van voor één gemonteerd om 2 elektrische fietsen op te plaatsen ( zonder batterijen die gaan in de auto mee)

Hoe verder het gewicht van de kogel staat( dus naar de as toe) hoe minder de invloed van dat gewicht op de kogeldruk werkt.
Anderzijds werkt gewicht van een fietsendrager achter de as altijd maximaal op een negatieve kogeldruk.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 11:23

RE.gif RE.gif

Is ook waar: wij hebben geen fietsen en geen reservewiel, wat zorgt voor een lagere kogeldruk. Dus dat we dan meer moeten laden aan de voorkant is wel logisch. Meesten hebben fietsen en zeker een reservewiel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RonvA » di 30 jun 2020 11:30

RE.gif

Nu ik dat zo lees, ik vergeet altijd dat wij een reservewiel hebben haha. Hangt achter de as, dus niet ver naar achteren maar wel aan de achterkant.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 11:53

RE.gif

Lekker thuis laten, scheelt weer mrgreen.gif
Tyreslime + compressortje, zoals een Makita DMP180Z en hopen dat je nooit een band krijgt die niet repareerbaar is.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door deusjevo » di 30 jun 2020 13:27

RE.gif

Mij niet gezien, ik ben graag self supporting.
Heb ook altijd bij al m’n auto een volwaardig reservewiel of een thuiskomer meebesteld.
Moet er niet aan denken om bijvoorbeeld onderweg naar wintersport 🏂 op vrijdagnacht een klapband te krijgen. [aschrik.gif]
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door eurotrotter » di 30 jun 2020 15:43

RDDR schreef:
di 30 jun 2020 11:53
RE.gif

Lekker thuis laten, scheelt weer mrgreen.gif
Tyreslime + compressortje, zoals een Makita DMP180Z en hopen dat je nooit een band krijgt die niet repareerbaar is.
Als je een flinke inrijding krijgt heb je niks aan je Tireslime,en zul je alsnog een bandendienst moeten bellen.
Weet je wat dat kost? zo een banden dient naar de vluchtstrook of parking laten komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door Wie-niets » di 30 jun 2020 15:46

Tsja, ik heb een 2 tons mini garagekrik bij mij ( bij aflevering door Knaus meegeleverd) en nog een schaarkrik voor het geval dat. Oh, ook nog een 12 volts minicompressor voor flink wat atmosfeer.
Met zo'n 4 kapotte banden in al die jaren en een flinke schade bij een klapband ga je er wel anders over denken. De ravage die zo' n klapband aan flarden aan je caravan, wielkast c.q aan je mover motor, velg kan veroorzaken wil echt niet hebben. boos.gif En dat los je vaak echt niet op met Tyerslime . [aschrik.gif]

En inderdaad het gebeurt meestal op de ongelukkigste momenten of plaatsen. knipoog.gif

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 16:11

eurotrotter schreef:
di 30 jun 2020 15:43
RDDR schreef:
di 30 jun 2020 11:53
RE.gif

Lekker thuis laten, scheelt weer mrgreen.gif
Tyreslime + compressortje, zoals een Makita DMP180Z en hopen dat je nooit een band krijgt die niet repareerbaar is.
Als je een flinke inrijding krijgt heb je niks aan je Tireslime,en zul je alsnog een bandendienst moeten bellen.
Weet je wat dat kost? zo een banden dient naar de vluchtstrook of parking laten komen.
Het leven zit vol risico's, maar ik heb dit expliciet gevraaagd aan de caravan verzekering en zij zien een klapband als een ongeval en helpen en betalen dan de hulp kosten. De band zelf moet je uiteraard wel zelf betalen.

Mijn tegenvraag: hoe lang rij je al met een caravan en hoe vaak heb je een niet reprareerbare band gehad?
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door ArnoM » di 30 jun 2020 16:27

Wij zijn nu aan ons 9e seizoen begonnen en hebben 1 x een klapband gehad.
Waarschijnlijk door een gescheurd ventiel.
Ik rijd al 32 jaar auto's en heb slechts 1 x de reserveband nodig gehad (thuiskomertje).
1 x een langzaam leeglopende band gehad, bleek een schroef in te zitten.
Al met al dus besloten om nu geen reservewiel te bestellen in de auto, ANWB lid binnen en buitenland, dus het zal allemaal wel opgeloste worden als het nodig is.
Er is wel een sealant aanwezig + compressor.
Voor de caravan is wel een reservewiel aanwezig.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 16:45

RE.gif

Bovenstaande verhaal voor de auto vindt iedereen logisch, maar voor een caravan (zeker gezien de TS van dit topic een probleem met gewicht heeft) is ineens een onaanvaardbaar risico.

In 5 jaar caravan rijden => 0 kapotte banden
In 10 jaar motor rijden => 1 kapotte band, was niet met sealant op te lossen geweest, maar op de motor heb ik geen reserveband en geen sealant bij me. Gelukkig was dit 200 meter van huis, ook hier kan ik allerhande rampscenario's verzinnen en toch ligt er geen motorrijder wakker van.
24 jaar auto rijden => 4 kapotte banden, was alle 4 de keren met sealant op te lossen geweest

Oftewel: ik durf het prima aan en zou het oprecht adviseren als je zoals TS op jacht bent naar een lager gewicht.
Mijn sealant + comprossor (excl accu, die tel ik al bij het boor) wegen samen nog geen 2,5 kg. Een simpele garage krik weegt 9kg, een stalen velg met band weegt 20 tot 30 kg.
Lijkt me de makkelijkste manier om laten we zeggen 30kg gewicht te besparen (=23.5kg velg + 9kg krik - 2.5kg van mij oplossing).
ANWB of in mijn geval Ohra verzekering dekt deze gebeurtenissen en zo niet had ik het nog steeds gedaan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlage

Bericht door deusjevo » di 30 jun 2020 16:56

RE.gif

Als je echt op de gewichten moet gaan letten is het inderdaad een keuze die je kan overwegen.
Zelf heb ik vrij geregeld lekke banden gehad, met de Octavia’s toch wel geregeld, met de Qashqai 2 x in 4 jaar, zelfs met de Range Rover ondanks de AT banden al eens lek gereden.
Ik reed altijd wel door het onherbergzame Rotterdamse havengebied dus had wat extra kans op lekrijden.
Zin in geknoei met die bandenblubber heb ik niet dus hup, ander wiel eronder en lekke band naar de bandenboer.

Heb trouwens begrepen dat na toepassen van die bandenblubber de band niet meer gerepareerd kan worden?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Nieuwe caravan in gewicht verlagen

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 18:52

RE.gif

Reparatie is wel mogelijk. Tire Slime wordt niet hard en is weer weg te spoelen. Echt blij zal de bandenboer er niet van worden.

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”