Onvoldoende gasdruk ???

Over klussen, reparatie en onderhoud van gas en alles wat daar bij hoort
Plaats reactie
janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door janvijn » di 17 dec 2019 19:21

Wij hebben de laatste dagen een probleem met het gaskooktoestel (Thetford) in de caravan (Sprite Cruzer). Als er 1 gaspit aan is brand deze op een voor ons gevoel normale manier, wanneer je alle drie de pitten aan doet verminderen de vlammmen tot een onacceptabel laag niveau, er is dan bijna niet meer op te koken. (Zie foto’s). Al geprobeerd om een andere gasfles (Benegas lichtgewicht) aan te sluiten maar met hetzelfde resultaat. Mij is bekend dat de warmte geleiding van kunststof flessen in de winter vaak stagneerd, maar we zitten in Spanje en het is hier niet koud. Er zit een mij onbekende drukregelaar ingebouwd in de disselkast (zie foto), heb onder (zoekopdracht) een aantal berichten gelezen die spreken dat een drukregelaar na 6 jaar vervangen zou moeten worden, dit is nieuw voor mij, heb dat in het verleden ook nog nooit aan de hand gehad, is hier iets meer over bekend.
Is er iemand met een idee in welke richting ik moet zoeken om dit op te lossen, bij voorbaat dank, met vriendelijke groet
Jan Vijn
Bijlagen
945FC995-14F2-4E35-A0D5-89196BEAF3ED.jpeg
5AF53F19-2FFF-4F2C-BE79-F040A42A80FE.jpeg
57143AA4-165D-4665-B2B7-2D0881832DAA.jpeg

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Knaus440 » di 17 dec 2019 19:35

Ik zou de drukregelaar verdenken. Of vocht in de gasslang. Of de centrale afsluiter opent maar voor een heeeeeel klein deel. Het stiftje daarin plakt wel eens en opent dan niet of te weinig.
Drukmeter vervangen na 5 jaar hoor ik ook als advies. Dat zijn dan die platte met groene zijde.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Chris » di 17 dec 2019 20:02

Jan..

Idee misschien om een mailtje naar een Sprite dealer hieraan te wagen?
Als die regelaar regelmatig vervangen moet worden i.v.m. klachten, zullen zij dat zeker weten..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Ab » di 17 dec 2019 20:07

De drukregelaar is vlgs mij er een met een crashsensor.
Druk eens op de zwarte knop, mogelijk helpt dat.
Dezelfde in iets andere vorm gebruik ik al 12 jaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door janvijn » di 17 dec 2019 20:38

RE.gif RE.gif
Bedankt voor de reakties tot nu toe,
Ik heb het berichtje nu ook doorgestuurd naar de dealer, maar die ziet dat pas morgenvroeg denk ik. (Ik wacht zijn reaktie af)
Ik heb ook geprobeerd wat Ab voorsteld, maar dat is geen drukkop, het is een kunststof zwart kapje wat je er af kan draaien, daaronder zit iets van messing wat lijkt op een overdruk beveiliging .??
Ook de gele (knopjes) die je ziet boven en onder kan ik niet thuisbrengen, zijn ook niet in te drukken.
Mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door deusjevo » di 17 dec 2019 20:41

Hoeveel Mbar is je kooktoestel?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Chris » di 17 dec 2019 20:57

janvijn schreef:
di 17 dec 2019 20:38
RE.gif RE.gif

Ik heb het berichtje nu ook doorgestuurd naar de dealer, maar die ziet dat pas morgenvroeg denk ik. (Ik wacht zijn reaktie af)
Tja Jan, dan zal je vanavond in ieder geval aan de drank moeten.. [kerstduim.gif]

( Hoop wel dat je snel een dealer reactie hebt.)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door janvijn » di 17 dec 2019 21:25

deusjevo vraagt:
Hoeveel Mbar is je kooktoestel?
Voorzover ik kan achterhalen is dat 30 Mbar, maar wat voor invloed kan dat hebben op het probleem ??Mvg. Jan Vijn

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door BertJan » di 17 dec 2019 21:30

test ook de ander gas apparaten, als die het goed doen is het het gasstel.

staat de gele hendel naast het reduceer ventiel goed, (deze is voor het afpersen)

een standaard gasslang en reduceer kan je zo plaatsen i.p.v. de geplaatste, je geeft aan dat je geen breekventiel hebt ( knop op het aansluitstuk bij de gasfles) dan vind ik een standaard reduceer ventiel nog veiliger dan deze dubbele regelaar.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door deusjevo » di 17 dec 2019 21:40

janvijn schreef:
di 17 dec 2019 21:25
deusjevo vraagt:
Hoeveel Mbar is je kooktoestel?
Voorzover ik kan achterhalen is dat 30 Mbar, maar wat voor invloed kan dat hebben op het probleem ??Mvg. Jan Vijn
Als het 50 Mbar is dan trekt je drukregelaar van 30 Mbar het wellicht niet maar volgens mij is alles de laatste jaren 30 (of 32 [kerstweetniet.gif] ) Mbar?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door iemand » di 17 dec 2019 22:00

je hebt niet per abuis de afsluitkraan half open
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Jaap van Duijn » wo 18 dec 2019 06:35

@TS,

We hebben zelfde gehad in onze Swift Challenger 3 pitten en maar 1 goed branden alle 3 ging niet.
Regelaar verstopt, zo te zien zit er bij U ook geen filter voor, of op andere plaats, dan filter gaasje vervangen.
Wij hadden geen Truma filter ingebouwd - was niet standaard en we wisten het niet.
Anders ben ik bang dat U net als ik een nieuw regelaar / crash module voor nodige Euro's moet aanschaffen.
Het zou nog kunnen dat de crash sensor aangesproken is en niet geheel afsluit, dan is het ook weer niet goed natuurlijk.
Als die aanspreekt sluit deze gas volledig af en moet je reset doen door op groene of zwarte knopje te drukken.
Ben je handig en heb je de 30mBar wat dat gebruiken de Engelsen als reduceer, ga dan eens buiten om de sensor en zie of je gas wel volop met 3 pitten brand, dan weet je zeker of het de regelaar / crash unit is en dan vrees ik dat je aan nieuwe toe bent.
Dan let op dat je precies dezelfde krijgt/koopt van je hebt ze op 2 verschillende manieren verticaal en horizontaal plaatsen.
grtn Jaap van Duijn.

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Jaap van Duijn » wo 18 dec 2019 06:41

@TS,

Sorry vergeet nog.

Zwarte dopje is voor aansluiten van test apparaat bij dealer, je zet kraantje dicht dan blijft regelaar buiten de - druk cq lek - test.
Er zit een groen knopje moeilijk in te drukken gebruik een pennetje 6mm rond of zo.
Zie ook dat ik al dag te laat ben met mijn antwoord.
Maar misschien bevestigd dit wat je dealer zegt en hebben onze mede forummers er in de toekomst hulp aan.

grtn Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Ab » wo 18 dec 2019 09:43

Let wel...
Ga nooit buitenom met een gasslang zonder 30 mbar reduceerventiel ertussen!
Op de fles kan een duk van 7- 40 bar staan. (Afhankelijk van temperatuur )
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door janvijn » wo 18 dec 2019 09:50

RE.gif RE.gif
Er zit bij de regelaar echt geen groen knopje, maar los daarvan ik heb inmiddels een reaktie gekregen van de dealer.
Zijn advies:
- zorg dat de hendel (kraantje) wat op de gasleiding zit echt helemaal open staat.
- als dat het geval is zou je een keer met de steel van een hamer tegen de regelaar kunnen tikken, mogelijk zit het membraam intern vastgeplakt, als ook dat niet helpt zal er een nieuwe aangeschaft moeten worden.

De kraan stond goed open en het tikken tegen de regelaar had meteen effect, alle 3 de branders aan geeft nu weer dezelfde vlam als wanneer er maar 1 aan was.
Hopelijk blijft dit zo, anders gaan we alsnog maar een nieuwe halen.
Alle bedankt voor het meedenken, O ja, volgens de dealer zou zo’n regelaar om de 10 jaar vervangen moeten worden.
Mvg. Jan Vijn

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Jaap van Duijn » wo 18 dec 2019 13:58

@JanVijn,

Prachtig man scheelt je weer een kleine 100 Euro denk.
Bij mij lukte dat niet was "vervuild" had geen filter er voor zitten.
Mijn leverancier sprak, je heb geen filter, waardoor membrane verstopt en zo is.
Het plaatje hierbij en zie het groene knopje wat ik bedoelde.
en we hebben weer wat geleerd, tja je ben nooit te oud blijkt toch maar weer.

groeten Jaap van Duijn.
Bijlagen
MonoControl.png
MonoControl.png (59.72 KiB) 5579 keer bekeken

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Knaus440 » wo 18 dec 2019 15:04

Plakkend stiftje in de regelaar?
Een zelfde zit ook in de centrale afsluiting in de caravan. Waar splitsing naar kachel, koelkast, geyser, gasstel, zit.
Elke aansluiting is afzonderlijk open/dicht te zetten. Die stiftjes plakken ook wel eens.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door janvijn » wo 18 dec 2019 15:49

Foto van Jaap van Duijn

Beste Jaap,
Dat hele stuk behuizing waar dat groene knopje in zit ontbreekt bij mijn apparaat vandaar dat ik knopje dat ook niet kon vinden.
Dat is dan zeker het breekventiel / crach module waar jullie over gesproken hebben, zit er bij ons niet op. Volgens de dealer is wat wij hebben datgene wat standaard door Sprite gemonteerd wordt.
Ik weet niet of het zin heeft om alsnog een filter te plaatsen, als het tussen de gasfles en de regelaar moet komen zitten is dat vrij simpel te doen vanwege de slang verbinding. Ik heb jaren lang zo’n filter gehad in onze camper met LPG insall. maar nog nooit iets van verontreiniging in dat filter kunnen ontdekken, aan de andere kant als het membraam blijft plakken zit er iets in en is het niet uitgesloten dat dit nog een keer gebeurd. Dan maar weer de hamer erbij, heb ooit een nieuwe Vito gehad waar je ook een hamer bij nodig had, starten, wegrijden en dan na 20 meter stil vallen, moest van de dealer toen der tijd ook met een hamersteel ergens in het motorcompartiment tegen tikken en dan ging het weer, heeft lang geduurt voordat het euvel verholpen was.
Mvg. Jan Vijn

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Ab » wo 18 dec 2019 16:13

Ik heb hetzelfde al jaren met mijn computers. mrgreen.gif
Die gasfilters zijn onzin in een caravan of camper.
Die filters zijn bedoeld voor vloeibaar gas. In een LPG installatie bijvoorbeeld in een auto. Dan heb je het ook echt nodig.
In een camper of caravan zal het filter altijd schoon blijven.
Om de simpele reden dat vloeibaar gas wel overgaat in dampvorm.
Verontreiniging zoals roest of verfschilfers of wat dan ook niet. Vergelijk het maar met een emmer vuil water. Als je die op het vuur zet en het water verdampt, blijven alle vaste deeltjes in de emmer achter.
Dampgas bevat geen deeltjes die zo groot zijn dat ze wat dan ook kunnen verstoppen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door Reisben » wo 18 dec 2019 22:19

Op de wintercamping in zuid Spanje hadden wij een volwassen gasstel met daaraan een grote Repsol gasfles gekoppeld. Na een onderbreking van enkele weken wilde mijn vrouw weer een potje koken maar de vlam was geel en kwalmde nogal. Zoeken, zoeken en zoeken. Uiteindelijk het gasstel losgekoppeld, op de kop gezet en gedemonteerd wat maar te demonteren viel. En wat was de boosdoener? Een spin had zit genesteld in de gasbuis op het punt waar lucht en gas bijelkaar gebracht worden. Heet dat het spuitstuk? Gasdruk werd in het nest van de spin gedempt dus de druk daalde, onvolledig mengsel, gele vlammen.
Spin vriendelijk maar dringend verzocht op te hoepelen. Vlam weer als vanouds, mooi blauw en heet. Je kunt niets uitsluiten, heb ik geleerd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

myalexx
Berichten: 1190
Lid geworden op: di 19 mar 2019 21:45
Locatie: 020

Re: Onvoldoende gasdruk ???

Bericht door myalexx » vr 20 dec 2019 22:56

RE.gif

Dat had ik afgelopen zomer in m'n campinggaz pitje.. Dacht dat de gasfles leeg was mrgreen.gif mrgreen.gif
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09

Plaats reactie

Terug naar “Gas”