Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » zo 1 dec 2019 10:11

Micky schreef:
za 30 nov 2019 12:43
Het is het hele jaar ook veiliger, maar idd zonder kun je ook perfect op vakantie het is echt een extraatje


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Dat begrijp ik even niet..hoezo veiliger?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 10:56

RE.gif

het zorgt dat je meer grip hebt, meer grip is veiliger, er is genoeg leesstof over te vinden op internet knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Ab » zo 1 dec 2019 13:00

Meer grip is sneller kunnen accelereren.
Dat is in principe niet echt veiliger.
De remweg wordt er ook niet korter van.
Zijdelingse grip wordt ook niet meer of minder.
Ik geloof dus niet zo in meer veiligheid.
Als je je auto beheerst en de grenzen kent tenminste.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » zo 1 dec 2019 13:17

Bij gas los remt hij op 4 wielen af dus stabieler.
Heb er wel eens 1 180 graden zien draaien waar ik gewoon de haarspeldbocht om ging in Oostenrijk.
Banden die aangedreven zijn hebben meer zijdelingse grip.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 13:24

Ab schreef:Meer grip is sneller kunnen accelereren.
Dat is in principe niet echt veiliger.
De remweg wordt er ook niet korter van.
Zijdelingse grip wordt ook niet meer of minder.
Ik geloof dus niet zo in meer veiligheid.
Als je je auto beheerst en de grenzen kent tenminste.
Grip gaat niet alleen om accelereren, gaat ook om zijdelings grip, bijv. Als je met 2 wielen in de bocht in de berm komt.

RE.gif idd en dit werkt (in mindere mate) ook zo bij de dagelijkse omstandigheden.



Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » zo 1 dec 2019 13:33

Groot voordeel is dat de banden langer mee gaan.
Haal regelmatig 100k met een setje.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door DanielW » zo 1 dec 2019 19:23

Bedankt voor de opheldering Mickey, vandaar dat ik nog geen 4wd heb, IK kom dergelijke situaties waarschijnlijk dan niet tegen dat ik die nu spannend vind met de huidige fwd. Desalnietemin zal ik DE auto er niet om laten staan .

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 19:28

RE.gif

de "ervaring" van iemand gaat niet verder dan zijn ervaring mrgreen.gif er over oordelen kan dan ook slechts wanneer je ervaring hebt, dus zeker niet in investeren als je bang bent dat het je daarna altijd extra geld gaat kosten, net als bijv. airco en automaat, doe het niet, daarna wil je niet meer terug awhoea.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Michel1975 » zo 1 dec 2019 20:00

DanielW schreef:
za 30 nov 2019 17:03
Micky schreef:Het is het hele jaar ook veiliger, maar idd zonder kun je ook perfect op vakantie het is echt een extraatje


Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Je eigen keuzes moet je niet verdedigen en dat vraag ik dan ook niet, maar waar merk je dat in? Mijn ratio zegt me dat het onderbuikgevoel is, maar ik heb nog nooit een awd/4wd gereden als dagelijkse auto dus ik zou voor mn beurt kunnen praten. Sommige auto's die hier op de korrel zitten als opvolger zijn er alleen als 4wd/awd, maar dag is dan pure luxe en niet persee een bewuste keuze.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Dat merk je aan het feit dat je bijna altijd tractie hebt. Het eerste merk je dat bij optrekken. Overigens wordt hier ten onrechte gesteld dat 4 wd altijd sneller optrekt. 4 wd is vaak zwwarder dan 2wd dus met gelijkwaardige motor en normale omstandigheden zal een 2wd sneller weg zijn. Met een caravan achter een auto heb je met een 4 wd veel meer tractie omdat alle 4 de wielen worden aangedreven.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 20:24

RE.gif

klopt helemaal, bij VAG is het doorgaans wel zo dat de 4Motion sneller (0,1 of 0,2 sec) optrekt dan dezelfde met Fwd, ik denk dat dit geregeld wordt in de afstelling om er zeker van te zijn dat hij niet trager is..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Bart » zo 1 dec 2019 20:26

Ook mijn ervaring met 4 WD is bij nat weer meer tractie, zwaarder ivm gewicht caravan en je rijdt bij nat weer niet de grasmat kapot op de camping.
En in de winter meer grip met winterbanden.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door deusjevo » zo 1 dec 2019 20:55

Micky schreef:
zo 1 dec 2019 20:24
RE.gif

klopt helemaal, bij VAG is het doorgaans wel zo dat de 4Motion sneller (0,1 of 0,2 sec) optrekt dan dezelfde met Fwd, ik denk dat dit geregeld wordt in de afstelling om er zeker van te zijn dat hij niet trager is..
Bij de Passat en Golf vind ik geen gelijk gemotoriseerde 4Motion en FWD?
De Golf 4Motion bijvoorbeeld heeft 65 PK meer aan boord met een 2.0 TSI motor?

https://www.autoweek.nl/carbase_data.ph ... &id2=90926
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 21:09

RE.gif

misschien niet in Nederland :) hier worden alleen de zwaardere ook als 4M verkocht, ik had bijv. 190PK TDI 4M die is niet verkocht in NL alleen de 240 PK BiTDI

bij de Audi's zijn meer van dezelfde verkocht als 2 en 4x4 en bij Skoda ook
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door deusjevo » zo 1 dec 2019 21:22

Ongeveer 99% hier op 't forum winkelt voor auto's in NL mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Micky » zo 1 dec 2019 22:34

RE.gif

daar gaat het toch niet om, het gaat erom dat er fabrikanten zijn die wel zorgen dat hun AWD's dezelfde prestaties hebben, dat net mijn Passat of de Golf in Nederland niet beschikbaar is met dezelfde motor is dus een ander verhaal knipoog.gif
Zouden ze beschikbaar zijn is er dus geen noemenswaardig verschil mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » ma 2 dec 2019 00:18

Ook als je de banden niet hoort piepen is er slip bij een fwd dus ben je minder snel weg bij het stoplicht.
Met caravan erachter heb je nog meer voordeel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door RDDR » ma 2 dec 2019 12:27

Ik heb ervaring met een caravan (Eriba Feeling 430) achter zowel een FWD, RWD als een AWD. Let wel: ik ben bepaald geen sneeuw liefhebber en dus altijd onder normale omstandigheden. Dus droog en nat asfalt met temperaturen boven 0.

Eerst de auto's:
- AWD was een Subaru Foreste 2.0 Turbo (170 pk / ~ 250 Nm Koppel; handbak) en dit zijn nog de echte AWD systemen, dus met een diff op de achter as en een centrale diff, waar je in tegen stelling tot de meeste 'part-time' AWD altijd vermogen naar alle wielen stuurt en zowel voor als achter 90% van de aandrijfkrachten kunnen krijgen
- FWD was een Ford Mondeo 2.0 TDCI bi-turbo (210 pk / 450 Nm; DCT automaat)
- RWD was eerste een BMW X1 2.0i Sdrive (177 pk / 270 Nm; handbak) en later een BMW 430D GC (258pk / 560Nm; traditionele 8 traps automaat), hoewel daar de caravan maar 1 ritje achter gehangen heeft

Bovenstaande maakt het een en ander al lastig: 4 behoorlijk verschillende auto's en ik kan je vertellen dat met caravan erachter de BMW 430 en Ford Mondeo de duidelijk winnaars waren in stabiliteit. Waarschijnlijk door het hogere gewicht van die 2.
Dan FWD vs AWD vs RWD met caravan nog nooit ergens problemenm heb gehad om weg te komen. FWD krijg je spinnend als je wil, bij RWD moet je daar al verrekte veel moeite voor doen. Immers door de hogere druk op de achterwielen door het gewicht op de trekhaak krijg je nog meer tractie.

Ook rijden zonder caravan waag ik onder normale omstandigheden de extra veiligheid te betwijfelen. Bij een AWD met diffs gebeurt er nog wat extra als je met 2 wielen in de berm komt, maar met een systeem zoals 4Motion zit er geen links / rechts diff op en wordt er dus gewoon ingegrepen middels rem-ingrepen, net zoals elk ander ESP.
Zelfs met de 258pk van de 430D moest je als een dolle tekeer gaan om wielspin op droog wegdek te krijgen. Op nat, lukte dat een stuk beter, zelfs in de 3de versnelling. Maar ook dan was je het erom aan het doen. FWD is een ander verhaal.
Let wel: zodra er sneeuw ligt ben je met een AWD enorm in het voordeel, ook met een 4motion achtig systeem.
Ik heb enorm veel lol van mijn AWD gehad, voornamelijk ploegend door de modder op bospaden en met sneeuw op plaatsen waar de rest niet durfde (met M&S banden overigens). Modder regelmatig van het dak af moeten halen. Zeer beheersbaar ook met AWD in zo'n omstandigheden. Soms twijfel ik om alleen daarvoor al een oude Forester of zo erbij te nemen.

Mijn voorzichtige conclusie voor TS: als je van een Mercedes E (RWD) naar een AWD gaat hoeft dat geen vooruitgang te betekenen tenzij je voor de E 4Matic gaat. Er is zoveel meer dan de aandrijving die bepaald of een combi wel / niet lekker op de weg ligt. Buiten de sneeuw periodes is het voordeel bij normaal gebruik beperkt, zeker ten opzichte van RWD.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door dieseltijger » ma 2 dec 2019 12:36

Ik heb wel eens in de hoog-zomer bij een tweetal campings meegemaakt dat je een behoorlijk steile helling moest overwinnen om op de uiteindelijke staanplaats te komen. Dat lukte met pijn-en-moeite met mijn Avensis Diesel: Deze wagens hebben een notoir laag koppel in de lagere toerenregionen en de voorwielen slogen op een gegeven moment door.

In die uitzonderlijke omstandigheden was op z'n minst achterwielaandrijving een pluspunt, en de lage gearing die op een aantal AWDs beschikbaar zou kunnen zijn (ik heb geen andere ervaring dan met een Defensie Laro) zou ook enorm helpen. Maar voor de rest...hoog verbruik, een cardan tunnel in de bodem, etc etc.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Henri Berends » ma 2 dec 2019 22:53

Een jaar geleden hebben we ook wel eens de caravan op natte grasweide moeten manoeuvreren. Van de nood een deugd gemaakt en van de lage gearing gebruik gemaakt.
Voorheen heb ik ook eens een Suzuki Grand Vitara gehad. Door het ontbreken van een tussendifferentieel mag je daarmee niet op de verharde weg in 4WD rijden. Heb toen handmatige vrijloopnaven gemonteerd. Daarmee kan je de voorwielaandrijving uitschakelen. Je kan dan zelfs meet uitgeschakelde voorwielen in 4Laag rijden. Daarmee kan je op bergpassen bij filerijden al dan niet in kruipgang rijden. Dat scheelt heel wat slijtage van de de koppeling. Ook het wegrijden op een steil gedeelte van de zware combinatie gaat zonder morren.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Jekihero

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Jekihero » di 3 dec 2019 09:47

Of een AWD onder normale omstandigheden een merkbaar betere trekker is dan een RWD kan ik niet eigen ervaring beoordelen. Nooit heb ik van hetzelfde type auto beide systemen gehad. Mijn 4WD-achtigen (Opel Insignia 4x4, Audi quattro en de Volvo XC60) waren tamelijk zware auto’s voor een 1.300 kG caravan maar ook de lichtere Opel Omega 2,5 DTI was stabiel en probleemloos met altijd voldoende grip. Het is wel zo dat ik mij met de 4WD op campings makkelijker liet verleiden de uitdaging met het natte gras aan te gaan en zelfs eens op zoek ging naar de grens [sintscratch.gif]. Maar dat was vroeger [sint1.gif] . Nu heb ik weer achterwielaandrijving en hou er op de campings een beetje rekening mee, gaat eigenlijk steeds goed. En toch, zou ik bij aanschaf van de auto hebben geweten dat er weer caravan achter zou hangen was ik waarschijnlijk voor een 4-matic gegaan. ’t Is net als met koppel, beter mee verlegen dan om verlegen, een luxe dus.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » wo 4 dec 2019 23:41

Dit is nou een kampeersituatie waarbij een 4x4 in ieder geval "enige meerwaarde" biedt

https://www.youtube.com/watch?v=wmgWB65fqxs

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door DanielW » wo 4 dec 2019 23:56

RE.gif

Je héhé, wel lekker dat je zo onberenst zou kunnen camperen. Als dat de ambitie is wbt camperen moet je vooral een dergelijke wagen hebben [sintduim.gif]
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door erichendri » do 5 dec 2019 21:40

Kan de privé video niet bekijken.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Lucas » do 5 dec 2019 22:28

RE.gif
Oh, hij is inmiddels afgeschermd. Jammer. Ging om 2WD busje met caravan dat in de Amerikaanse wildernis was gaan kamperen en overvallen werd door pak sneeuw. Caravan werd keurig beheerst met Ford 4x4 uit het gebied gereden.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Overweeg een 4 wieldrive als trekker maar is dat merkbaar

Bericht door Cdebruin » do 5 dec 2019 22:47

ondertussen. Een Mercedes Glc coupe 4 matic aangeschaft met luchtvering een optie die niet zo veel voorkomt op dit model maar het verschil in rijden is heel divers
Duurt nog wel even maar ben erg benieuwd na 40 jaar een E klasse te hebben gereden .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Plaats reactie

Terug naar “Trekauto en Caravan-Auto combinaties”