Camperplaats voor caravan?

Over routes naar verschillende vakantiebestemmingen en wat je daar allemaal kunt tegenkomen.
gertrees

Camperplaats voor caravan?

Bericht door gertrees » vr 29 nov 2019 16:56

Wij gaan 1 januari op weg naar zuid Spanje met onze caravan.
We komen tot de ontdekking dat er zeer weinig campings open zijn onderweg.
Is er iets op tegen om op een camperplaats te gaan overnachten?
Vast dank voor de reactie

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18181
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door deusjevo » vr 29 nov 2019 17:03

Een caravan is nog steeds geen camper.
Je zal wellicht op wat verzet/gesputter van camperaars stuiten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans met Troll
Berichten: 232
Lid geworden op: di 8 mei 2018 18:48
Locatie: Midden limburg

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Hans met Troll » vr 29 nov 2019 17:24

in der daad.
dat hoor ik vaker van caravaners die in Duitsland op WOMO* Stellplaetze gaan staan
* staat voor camper
Maar op enige maag je met de caravan staan als je Autark bent,alzo Afwatertank onder hebt oog gewoon geen water lat lopen.
kijk even hier http://www.mobilisten.de/stellplaetze/deutschland.php
Blauwe Trekker,witte Caravan whistle.gif

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door janvijn » vr 29 nov 2019 18:01

RE.gif
Hardstikke handig die plekken in Duitsland als je onderweg bent naar Spanje.

Verder kan ik bevestigen dat je veel commentaar zal krijgen van camper bezitters, en het zal ook niet overal toegelaten worden ben ik bang voor. Een camper wordt beschouwt als overnachten, een caravan veel meer als kamperen en dat is niet overal toegestaan.
Nee veel campings zijn er niet open in Frankrijk en (noord) Spanje. Het ligt er aan waar je naar toe gaat in Spanje, langs de “Costa’s” zijn er in Spanje best wel veel campings waar je terecht kunt, in Frankrijk zijn er langs de bekende routes naar het zuiden een (beperkt) aantal open, Langres,- Lyon,- Avignon,- omgeving Montpellier,- en omgeving Perpignan.
Mvg. Jan Vijn

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door eurotrotter » vr 29 nov 2019 19:27

RE.gif
Het commentaar van de ander camperaars moet je ter kennisgeving aannemen en naast je neer leggen,dat heeft geen enkele wettelijke grondslag.
Verder is t zo dat niet het voertuig ( camper of caravan)uitmaakt of je "overnacht"of "kampeert"maar de manier waarop je gebruik maakt van de parkeer/camperplaats.
In Duitsland b.v. is het zo dat je op iedere openbare parking mag overnachten,maar niet kamperen,dus: geen luifel uit,.geen tafel en stoelen buiten,ook niet met de camper.
Volgens mij is in Frankrijk dezelfde regel van kracht.

T.S.gaat 1 januari en route,dan zal t netwerk van camper plaatsen nog niet overspoeld zijn door campers,zodat er altijd wel n plaats is voor een verdwaalde caravan.

En waarom zou men een camperaar wel jaarrond 7/24 ( dagen /uren)van dienst zijn om een plaats te bieden en een caravanner niet?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door sjaak109 » za 30 nov 2019 08:32

ik heb er wel eens over gefantaseerd om op de mover zo,n camperplaats op te rijden. en dan later de auto halen.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door dieseltijger » za 30 nov 2019 09:00

Ach, die camperplaatsen zullen heus niet overvol staan, en als er desondanks iemand *) gaat piepen, leg je jouw probleem gewoon uit.

*) Te typeren als: beroepszeikerd met teveel tijd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Diny » za 30 nov 2019 11:16

Gewoon op een camperplaats gaan staan en waarschijnlijk zegt geen camperaar daar iets over.
Zolang er plaats genoeg is hoef je je daar niets van aan te trekken.

Doe je dat in het kampeerseizoen dan kan plaatsgebrek een rol spelen.
En terecht dat een camperaar daar niet blij mee is, als het een terrein speciaal voor campers is.

De rol van campingeigenaars die hun stinkende best doen om camperplaatsen niet toe te staan in een gemeente helpt echt niet, omdat de poort van campings voor en na bepaalde tijden dicht gaat en de receptie gesloten is.
De ergernis die dit bij camperaars opwekt moet niet afgewend worden op caravanners, maar dat het wel gebeurt zou zomaar kunnen.

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Patman » za 30 nov 2019 12:13

Maar de poort is net zo gesloten voor een camper als voor een caravan. Caravanners zorgen toch ook dat ze op tijd op een camping aan moeten komen, dus campers net zo lijkt me.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Reisben » za 30 nov 2019 12:43

gertrees schreef:
vr 29 nov 2019 16:56
Wij gaan 1 januari op weg naar zuid Spanje met onze caravan.
We komen tot de ontdekking dat er zeer weinig campings open zijn onderweg.
Is er iets op tegen om op een camperplaats te gaan overnachten?
Vast dank voor de reactie
Het aantal campings die open zijn op de route naar Spanje valt wel mee, Gertrees, noordelijk van Langres is de spoeling dun maar zuidelijk zijn echt wel voldoende campings. Even de ACSI doorbladeren of in hun app filteren op de periode januari. En bedenk dat hoe zuidelijker je komt, hoe meer campings open zijn, zeker is Spanje. Ook kan ik je vertellen dat in zuid Spanje het hoogseizoen in jan/feb is, veel campings aan de zuidelijke Costa's kunnen gewoon vol zijn, op tijd van de weg af om een camping te zoeken is een aanrader. Je bent niet de enige die wil overwinteren.
Als je langer wilt bivakkeren loont het om een Spaanse gasfles te nemen, Repsol verhuurt die. Daar gaat wel een Spaanse drukregelaar op maar die kosten je niet te kop en zijn ook te koop bij bijvoorbeeld Carrefour of Leroy&Merlin. De reden is dat elektrisch verwarmen duur kan zijn terwijl een gasvulling pakweg €14 kost. Wij verwarmden daar drie tot vier weken de caravan mee want hoewel de zon overdag voldoende warme geeft koelt het 's nachts toch wel behoorlijk af. De kunst is een staanplaats te vinden met de voortent op zon. Dat is echt anders dan 's zomers!
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Diny » za 30 nov 2019 15:44

Patman schreef:
za 30 nov 2019 12:13
Maar de poort is net zo gesloten voor een camper als voor een caravan. Caravanners zorgen toch ook dat ze op tijd op een camping aan moeten komen, dus campers net zo lijkt me.
Van oudsher zijn camperaars trekkers, die hun wagen neerzetten waar ze wilden en konden komen en gaan wanneer ze dat wilden.

Caravanners hadden die drive niet blijkbaar, ze stonden op een camping. Klaagden ze niet over dus geen probleem.

Uiteraard kunnen camperaars zich aan de aankomst- en vertrektijden van een camping houden. Gebeurt ook.

Maar waar camperaars zich inzetten om ergens een camperterrein voor elkaar te krijgen - vaak na veel moeite - kun je ze het niet kwalijk nemen dat ze die terreinen 'verdedigen' als er te veel caravanners de pootjes uitdraaien thumbup.gif

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Patman » za 30 nov 2019 17:11

Van oudsher.... we leven nu. Iedereen moet zich aanpassen, dus ook camperaars die een keer een caravanner moeten dulden. En ik ben van mening dat ze er die enkele keer er echt niet moeilijk over zullen dan. En anders, pech voor die keer.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door eurotrotter » za 30 nov 2019 18:25

Diny schreef:
za 30 nov 2019 15:44

Van oudsher zijn camperaars trekkers, die hun wagen neerzetten waar ze wilden en konden komen en gaan wanneer ze dat wilden.
Dan heb je t over "kampers"oftewel "reizigers".
in Frankrijk ook wel "gens de voyage genoemd.

Sommige camperaars willen zich ook graag in die groep indelen,om zich te onderscheiden,maar horen daar niet thuis.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Diny » za 30 nov 2019 18:49

RE.gif EN,

Voor zover ik na kan gaan zijn mensen die kamperen met een camper gewoon vakantievierders. Hebben niets met nomaden of zigeuners te maken.

Uiteraard ben ik geen allesweter; mensen die zwerven om hun brood te verdienen trekken meestal met een caravan. Sommige caravans worden gelinkt aan dit soort reizigers.

En ik ben de laatste die een caravanner zal aanspreken op een plaatsje op een camperplek.
Leven en laten leven.

Het zou wel mooi zijn: caravanners en camperaars die zich samen inspannen om vrije plaatsen voor hun vehikels te krijgen.
Het leven kan echt mooi worden haphop.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door eurotrotter » za 30 nov 2019 21:04

RE.gif

Hopelijk verwar je "vrij"niet met "gratis",ik ben caravanner,maar wil best betalen voor mn plekkie,en ik denk dat de meeste camperaars er ook zo over denken.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Reisben » ma 2 dec 2019 12:10

eurotrotter schreef:
za 30 nov 2019 21:04
RE.gif

Hopelijk verwar je "vrij"niet met "gratis",ik ben caravanner,maar wil best betalen voor mn plekkie,en ik denk dat de meeste camperaars er ook zo over denken.
Dat heb je een punt Eurotrotter, "vrij" als bedoeld in vrijheid is één, "vrij" als bedoeld met gratis is een tweede. Er is immers een categorie camperaars die "niet wil betalen voor wat zij niet gebruiken". Dat slaat dan op faciliteiten die campings maar ook camperplaatsen bieden zoals zwembad, animatie, wasmachines, elektriciteit, water, chemisch toilet, sanitair en ga zo maar door. Prima toch?

Maar deze categorie is bijvoorbeeld aan de Spaanse Costa's een gedoogde plaag. Want de grootgrutters zien deze mensen graag komen, de steden en dorpen hebben iets meer gemengde gevoelens. Vrij kamperen betekent in een winters Spanje stranden bezetten maar geen toeristenbelasting betalen. Toch hebben wildkampeerders graag een schoon strand, om maar iets te noemen.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Diny » ma 2 dec 2019 16:02

Vrij kamperen is komen en gaan wanneer je dat wilt.
Betalen, vooraf, bij vertrek of via een paal is allemaal prima, net als niet betalen als dat niet moet omdat je ergens een nachtje parkeert.

Dat er kampeerders zijn die alles gratis willen is bekend.
Gewoon aso.
Hoef je trouwens geen camperaar voor te zijn.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Knaus440 » ma 2 dec 2019 18:52

Ppffft, vanuit de 7 jaren dat we een camper hadden, en ook gebruik maakten van (betaalde) camperplaatsen, weet ik nog dat mensen met caravan weg gekeken werden. Of zelfs door een locale beheerder gemaand te vertrekken.
Camperplaats en geen caravanplaats was dan de regel.
Ook mensen met caravans zoals jij en ik, geen rondreizende zigeuners.
Niet welkom met caravan is het devies. Gewoon andere doelgroep.
Helaas? Ja misschien wel.
Maar een camper heeft vuil en schoon watertank. Dat geeft echt al minder troep. Al zullen jij en ik dat nooit achterlaten natuurlijk. [sintfluit.gif]
Heb helaas gezien dat reizigers met caravans het voor ons verpesten.
Tot en met zakken met luiers werden achter gelaten. Tja, andere doelgroep de gemiddelde camperaar.
Jaja, camperaars zijn ook niet allemaal "zuiver op de graat". [sintstom.gif]
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door p_vingerhoets » ma 2 dec 2019 20:43

Mm mijn caravan heeft ook een schoon en vuil water tank dus dan zou ik er wel mogen staan

Alleen wil moeders niet
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door sjaak109 » di 3 dec 2019 08:46

Maar een camper heeft vuil en schoon watertank

en die vuilwatertank zetten ze druppelend open als ze wegrijden want anders moeten ze een euro betalen om vuil water te storten.
de beste man was er nog trots op ook omdat hij zoiets slims bedacht had.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Diny » di 3 dec 2019 10:42

RE.gif
'Gij zult niet generaliseren', luidt het elfde gebod whistle.gif

Wordt dit een draadje 'camperaars bashen' weenie.gif

Gebruikersavatar
Sofie64
Berichten: 957
Lid geworden op: do 8 mar 2018 18:04

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Sofie64 » di 3 dec 2019 15:01

Campers rijden ook voor 1 nacht af en aan op de camping waar rustig gekampeerd wordt( vind ik irritant maar ja..) dus mag jij ook een nacht op een camperplaats staan vind ik [sintduim.gif]
Gewoon doen...en bij commentaar... [sintoren.gif]
Ford Mondeo 1,6 Ecoboost - Wilk S4 490 UE aflower.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Micky » vr 6 dec 2019 10:10

ik kan echt werkelijk geen enkele reden verzinnen om op een camperplaats te gaan staan, vakantiesfeer verpestend vind ik die plekken, maar dat geldt ook voor doorreiscampings die echt alleen maar een plaat grind heeft en iedereen in een rijtje staat om zo snel mogelijk weg te kunnen, vakantie begint thuis bij de voordeur voor mij.
er zijn genoeg campings te vinden om onderweg in de winter te kunnen overnachten, dat zou dus altijd mijn keuze zijn. Nood breekt natuurlijk wel wet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door JanPunne » vr 6 dec 2019 10:45

Wij hebben een paar jaren geleden in Zuid Duitsland overnacht op een camperplaats bij een boerenbedrijf.
Een mailtje volstond en toen we aankwamen bleken er nog een paar caravancombinaties te staan voor overnachting.
Ook hebben we een paar keer overnacht bij een restaurant in Zuid Duitsland.
Stroom etc. waren incl. met als enige voorwaarde een etentje bij hun in het restaurant.
En daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Sjakie
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 25 jun 2017 20:31

Re: Camperplaats voor caravan?

Bericht door Sjakie » ma 9 dec 2019 02:26

Mijn advies is. Ga bij routier staan en absoluut niet langs autobaan.

Het stuk luxemburg , lyon tot aan Perpignan is levensgevaarlijk. Wij zitten er de hele week kris kras met een 30 tal combinaties rond te sturen door Frankrijk en het is laatste tijd bar en boos .
Ga gewoon op bewaakte parking met groot hek eromheen bv langres sud . En de 2e dag tot aan la jonquera daar is er ook heen . Bij beide kun je 24/7 naar toilet en er is een restaurant bij. Bij die in spanje zit aan de overkant groot winkelcentrum en supermarkt . Zorg dat je bij die in spanje een beetje achterin parkeert ivm draaiende koelers.
Er is geen een chauffeur die kan klagen want je betaald gewoon. En je staat veilig.

Plaats reactie

Terug naar “Routes”