Doppenset en momentsleutel
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: di 8 dec 2015 18:28
- Locatie: Mooi plekje aan het water
Re: Doppenset en momentsleutel
Even mijn bijdrage. Als hobby sleutelaar aan motoren heb ik veel te maken met ver uiteenlopende aanhaal momenten. Gebleken is dat bij de minder dure momentsleutels de meeste nauwkeurigheid zit in het midden van het bereik. En dat die nauwkeurigheid best in orde is. Hoe verder uit het midden hoe groter de afwijking. Maar dan nog vaak binnen redelijke en acceptabele marge. Ellenlange discussies hierover kan je vinden op het bekende motor forum. Maar meten is weten en dat is daar uitvoerig gedaan. Onnodig om dat hier over te doen. Facom en Gedore blijven topmerken maar je moet je afvragen of dat voor af en toe hobby matig gebruik nodig is. Ik heb zelf veel gereedschap van Lidl, HBM en Datona. En dus wel geïnvesteerd in drie moment sleutels omdat bij motoren alles op moment gaat. Als je met 200+ km/h op een bocht afkomt wil je toch een beetje kunnen vertrouwen op de remklauwen e.d. die je zelf hebt vastgedraaid..
Peugeot 206CC, Renault Clio IV ph1, Predom 126N.
Re: Doppenset en momentsleutel
Op Zolder zeker, die bocht
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Doppenset en momentsleutel
Ik heb zo'n set ala Thmeijer.... weer een andere sticker er op alleen...
Momentsleutel en 3 gekleurde beschermde hoge doppen in een mooi doosje.
Nu is die momentsleutel geen duur ding natuurlijk,
Dus.....
Ik vroeg me af of dat ding wel een beetje klopte.
Dus.....
Op naar de IJk en calibratie afdeling op mn werk, die doen voor een gevulde koek bijna alles.... maar dat wisten jullie al.
Daar hebben ze ook van alles om zulk spul te testen, trekbanken en gewichten etc...
En... wederom.... frappant nauwkeurig !!
Nog geen 1% afwijking over bijna de gehele range van dat ding.
( moet er wel bij zeggen dat de momentsleutel altijd ontspannen moet worden na gebruik, anders gaat het wel mis.)
Voor ons, de caravanners... perfect toch..
Voor professionals mag het best beter zijn natuurlijk.
Momentsleutel en 3 gekleurde beschermde hoge doppen in een mooi doosje.
Nu is die momentsleutel geen duur ding natuurlijk,
Dus.....
Ik vroeg me af of dat ding wel een beetje klopte.
Dus.....
Op naar de IJk en calibratie afdeling op mn werk, die doen voor een gevulde koek bijna alles.... maar dat wisten jullie al.
Daar hebben ze ook van alles om zulk spul te testen, trekbanken en gewichten etc...
En... wederom.... frappant nauwkeurig !!
Nog geen 1% afwijking over bijna de gehele range van dat ding.
( moet er wel bij zeggen dat de momentsleutel altijd ontspannen moet worden na gebruik, anders gaat het wel mis.)
Voor ons, de caravanners... perfect toch..
Voor professionals mag het best beter zijn natuurlijk.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Doppenset en momentsleutel
Mooi! Ik ontspan zo'n sleutel altijd volledig om te voorkomen dat de veerspanning verloopt, dus dat zit wel goed.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Doppenset en momentsleutel
Ik zou persoonlijk niet snel op gereedschap besparen ( tot zekere hoogte )
Heb zelf een keer een dop van Hazet gebroken ( losdraaien met de ratel ) voelde niet lekker
Ook in die merken heb je gradaties qua kwaliteit..
Zakelijk. ( ben monteur ) gebruik ik diverse merken elk merk heeft zo zijn kwaliteiten.
voor het los en vastmaken van bouten / moeren gebruik ik gedore en die zijn loeisterk ( ook steek / ringsleutels )
schroeven etc facom ( gedore schroevendraaiers breken sneller )
in de loop der jaren heb je voor elk gereedschap wel je merk.
een gedore doppendoos kost 100€ - 150€ en als je er alleen beetje mee hobby werk mee doet gaat die echt heel lang mee.
ik heb alleen tussendoor een keer een nieuwe ratel moeten halen ( zakelijk slijt alles natuurlijk veel sneller )
Ik zou wel kijken naar ud doppen ( meer grip )
Heb zelf een keer een dop van Hazet gebroken ( losdraaien met de ratel ) voelde niet lekker
Ook in die merken heb je gradaties qua kwaliteit..
Zakelijk. ( ben monteur ) gebruik ik diverse merken elk merk heeft zo zijn kwaliteiten.
voor het los en vastmaken van bouten / moeren gebruik ik gedore en die zijn loeisterk ( ook steek / ringsleutels )
schroeven etc facom ( gedore schroevendraaiers breken sneller )
in de loop der jaren heb je voor elk gereedschap wel je merk.
een gedore doppendoos kost 100€ - 150€ en als je er alleen beetje mee hobby werk mee doet gaat die echt heel lang mee.
ik heb alleen tussendoor een keer een nieuwe ratel moeten halen ( zakelijk slijt alles natuurlijk veel sneller )
Ik zou wel kijken naar ud doppen ( meer grip )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Doppenset en momentsleutel
Eh....UD doppen??? Wat zijn dat? zijn dat zeskanters of doppen met "nokjes"?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Doppenset en momentsleutel
Chris, wat bedoel je met nagebruiken. De momentsleutel zet ik altijd weer in de nul stand. Is dat dan voldoende?
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
Dat is voldoende.
Dat is voldoende.
Re: Doppenset en momentsleutel
Dank u. [sintduim.gif]
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Doppenset en momentsleutel
Tadaaah! Gekocht! De oude, incomplete setjes kunnen exit.
Dank voor alle adviezen en invalshoeken!
Dank voor alle adviezen en invalshoeken!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Doppenset en momentsleutel
Nog een aanrader voor de toekomst: tengtools
De afgelopen 30 jaar in gebruik en al het onderhoud aan de drie Volvo's (waaronder) twee oldtimers doe ik zelf.
De afgelopen 30 jaar in gebruik en al het onderhoud aan de drie Volvo's (waaronder) twee oldtimers doe ik zelf.
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Doppenset en momentsleutel
(plaagstoot) ik rij Toyota en hoef dus niet veel te sleutelen.
Nee, alle gekheid op een stokje: dankzij jullie tips en invalshoeken heb ik wat meer info gekregen. Vaak zijn de invalshoeken niet zozeer tegenstrijdig - maar ze lopen zeker ver uiteen. Het beeld dat je als sporadische sleutelaar lang kon doen met een goedkoop setje werd in ieder geval een stevige basis gegeven. Ook omdat de realiteit was dat ik al meer dan 20 jaar heb gedaan met mijn Kijkshop set.
En de eveneens 20 jaar oude momentsleutels zijn eveneens een blijvertje: goed is goed. Het volstaat als ik wielbouten kan natrekken met een moment tussen de 105 en 145 Nm, en niet abusievelijk 180 Nm, zodat er hasrscheuren in de velg optreden.
Ik neem altijd gereedschap mee: een absolute must toen ik nog met een roestige 2cv naar Zuid Frankrijk reed, nu meer een verzekering.... En ik heb het meer gebruikt voor de meegenomen fietsen dan voor auto of caravan.
Nee, alle gekheid op een stokje: dankzij jullie tips en invalshoeken heb ik wat meer info gekregen. Vaak zijn de invalshoeken niet zozeer tegenstrijdig - maar ze lopen zeker ver uiteen. Het beeld dat je als sporadische sleutelaar lang kon doen met een goedkoop setje werd in ieder geval een stevige basis gegeven. Ook omdat de realiteit was dat ik al meer dan 20 jaar heb gedaan met mijn Kijkshop set.
En de eveneens 20 jaar oude momentsleutels zijn eveneens een blijvertje: goed is goed. Het volstaat als ik wielbouten kan natrekken met een moment tussen de 105 en 145 Nm, en niet abusievelijk 180 Nm, zodat er hasrscheuren in de velg optreden.
Ik neem altijd gereedschap mee: een absolute must toen ik nog met een roestige 2cv naar Zuid Frankrijk reed, nu meer een verzekering.... En ik heb het meer gebruikt voor de meegenomen fietsen dan voor auto of caravan.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Doppenset en momentsleutel
NB zo'n forse momentsleutel is ook handig om bouten/moeten los te draaien als het met een kruissleutel wat moeizaam gaat.
Het gaat dus wel, maar beter n i e t doen dus, zoals Ab hieronder meldt, die lange van Citrobob heb ik ook
Het gaat dus wel, maar beter n i e t doen dus, zoals Ab hieronder meldt, die lange van Citrobob heb ik ook
Laatst gewijzigd door Nimma op do 28 nov 2019 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
Ik gebruik mijn momentsleutel toch liever om alleen bouten en moeren op het juiste moment vast te zetten.
Voor het losdraaien heb ik een 60cm groot wringijzer gekocht. Je hebt ze ook nog groter als je dat zo willen.
Daar kan je ook gewoon je voet op zetten zonder je goede momentsleutel te slopen.
Ik gebruik mijn momentsleutel toch liever om alleen bouten en moeren op het juiste moment vast te zetten.
Voor het losdraaien heb ik een 60cm groot wringijzer gekocht. Je hebt ze ook nog groter als je dat zo willen.
Daar kan je ook gewoon je voet op zetten zonder je goede momentsleutel te slopen.
Re: Doppenset en momentsleutel
@Nimma
Dat moet ik toch afraden.
Momentsleutels zijn niet bedoeld om iets los te draaien.
Het mechanisme in de kop waar je het aandraaimoment mee instelt kan daar mee beschadigen.
Met een kruissleutel kan je net zoveel kracht zetten.
Of de Citrorob oplossing gebruiken.
Dat moet ik toch afraden.
Momentsleutels zijn niet bedoeld om iets los te draaien.
Het mechanisme in de kop waar je het aandraaimoment mee instelt kan daar mee beschadigen.
Met een kruissleutel kan je net zoveel kracht zetten.
Of de Citrorob oplossing gebruiken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Doppenset en momentsleutel
Zo, dat is een mooi ding, wist niet dat die bestondenCitrorob schreef: ↑do 28 nov 2019 12:37RE.gif
Ik gebruik mijn momentsleutel toch liever om alleen bouten en moeren op het juiste moment vast te zetten.
Voor het losdraaien heb ik een 60cm groot wringijzer gekocht. Je hebt ze ook nog groter als je dat zo willen.
Daar kan je ook gewoon je voet op zetten zonder je goede momentsleutel te slopen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 11142
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Doppenset en momentsleutel
Je hebt ook een uitschuifbare uitvoering, dat is wellicht wat handiger in het toilet-tasje.
Ik zal wel (voor de zoveelste keer) vreselijk eigenwijs zijn, maar kijk naar de constructie van een momentsleutel: Losdraaien met een moment dat binnen de opgegeven range van de sleutel valt, leidt volgens mij niet tot schade aan een momentsleutel - tenzij er hier mensen zijn die in de praktijk andere ervaringen hebben:
Ik zal wel (voor de zoveelste keer) vreselijk eigenwijs zijn, maar kijk naar de constructie van een momentsleutel: Losdraaien met een moment dat binnen de opgegeven range van de sleutel valt, leidt volgens mij niet tot schade aan een momentsleutel - tenzij er hier mensen zijn die in de praktijk andere ervaringen hebben:
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
De vraag is of je erbinnen kunt blijven met losdraaien en weet jij precies waar de grens ligt zodat je er binnen kunt blijven.
Als je ziet dat 140Nm met mijn 50cm momentsleutel is een peulenschil maar het losdraaien van dezelfde bouten naar een zomer rijden kost met mijn 60cm wringijzer aanzienlijk veel meer kracht. Ik gok veel meer dat de 210Nm wat maximaal mijn momentsleutel aan kan.
De vraag is of je erbinnen kunt blijven met losdraaien en weet jij precies waar de grens ligt zodat je er binnen kunt blijven.
Als je ziet dat 140Nm met mijn 50cm momentsleutel is een peulenschil maar het losdraaien van dezelfde bouten naar een zomer rijden kost met mijn 60cm wringijzer aanzienlijk veel meer kracht. Ik gok veel meer dat de 210Nm wat maximaal mijn momentsleutel aan kan.
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
Ik moet zeggen dat ik hem er ook al heel mijn leven voor gebruik hoor, vroeger op school al bij autotechniek.
Ik moet zeggen dat ik hem er ook al heel mijn leven voor gebruik hoor, vroeger op school al bij autotechniek.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
En kloppen de waarden ook nog als je de momentsleutel controleert?
En kloppen de waarden ook nog als je de momentsleutel controleert?
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
goed genoeg, want ik weet uit ervaring ongeveer hoe zwaar 120-140nm is
maar even serieus hè ik heb net even gekeken, in de handleiding staat niets over losdraaien van bouten en dat dit niet mag.
Ten 2de mijn mannesmann werkt alleen op moment met het vastdraaien van een bout/moer, bij linkse draad is hij niet eens als momentsleutel te gebruiken, toch kan ik linksom en rechtsom ratelen, waarom zou dat linksom dan zijn als ik vragen mag?
Afwijking zal er niet ontstaan aangezien de kracht op de stang komt en niet op de veer nadat er geklikt is, ik denk dat meer mensen last van afwijking hebben omdat ze simpelweg vergeten de veer te ontspannen..
goed genoeg, want ik weet uit ervaring ongeveer hoe zwaar 120-140nm is
maar even serieus hè ik heb net even gekeken, in de handleiding staat niets over losdraaien van bouten en dat dit niet mag.
Ten 2de mijn mannesmann werkt alleen op moment met het vastdraaien van een bout/moer, bij linkse draad is hij niet eens als momentsleutel te gebruiken, toch kan ik linksom en rechtsom ratelen, waarom zou dat linksom dan zijn als ik vragen mag?
Afwijking zal er niet ontstaan aangezien de kracht op de stang komt en niet op de veer nadat er geklikt is, ik denk dat meer mensen last van afwijking hebben omdat ze simpelweg vergeten de veer te ontspannen..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- mrbullmastiff
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Doppenset en momentsleutel
Een bout of moer losdraaien met een momentsleutel heeft geen toegevoegde waarde. Mij is ook altijd verteld dat het slecht is voor de sleutel een goede momentsleutel is een duur stuk gereedschap wat je niet wil misbruiken.
Het kringijzer van Citrobob is een mooi stukje gereedschap maar het zwakste deel daarvan is het knikdeel. Als je iets niet loskrijg met dit ding en je gaat daar je voet op zetten of er een stuk ijzeren pijp overheen schuiven om het moment te vergroten dan loop je grote kans dat het kniedeel breekt.
Het kringijzer van Citrobob is een mooi stukje gereedschap maar het zwakste deel daarvan is het knikdeel. Als je iets niet loskrijg met dit ding en je gaat daar je voet op zetten of er een stuk ijzeren pijp overheen schuiven om het moment te vergroten dan loop je grote kans dat het kniedeel breekt.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Doppenset en momentsleutel
Ben het merk Sonic hier nog niet tegengekomen. Redelijk betaalbaar in vergelijking met bijvoorbeeld Snap-On, maar toch wel professionele kwaliteit. Onderstaande kar is echt geweldig [sintduim.gif] en met zo'n gevulde kar met bijna 600 stuks erin grijp je nooit mis. Kost een paar Euro, maar ik verslijt hem heel mijn leven niet meer.
Bouten losdraaien met een momentsleutel zal best kunnen, maar daar zijn ze natuurlijk niet voor bedoeld.
Bouten losdraaien met een momentsleutel zal best kunnen, maar daar zijn ze natuurlijk niet voor bedoeld.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
Re: Doppenset en momentsleutel
Knap ik zou het niet kunnen. [sintduim.gif]
In de handleiding van mijn schoevendraaiers staat ook niet dat ik ze niet als beitel mag gebruiken.Micky schreef: ↑do 28 nov 2019 14:49maar even serieus hè ik heb net even gekeken, in de handleiding staat niets over losdraaien van bouten en dat dit niet mag.
Ten 2de mijn mannesmann werkt alleen op moment met het vastdraaien van een bout/moer, bij linkse draad is hij niet eens als momentsleutel te gebruiken, toch kan ik linksom en rechtsom ratelen, waarom zou dat linksom dan zijn als ik vragen mag?
Afwijking zal er niet ontstaan aangezien de kracht op de stang komt en niet op de veer nadat er geklikt is, ik denk dat meer mensen last van afwijking hebben omdat ze simpelweg vergeten de veer te ontspannen..
Voor sommige klusjes werkt dat heel goed al worden de schroevendraaiers er niet beter van.
Die van mij werk links en rechtsom. Ik ken niet alle momentsleutels en misschien hoort het het wel te doen maar is hij gewoon kapot.
Ik had twee jaar terug een kleine momentsleutel gekocht maar die deed niets toen hij uit de doos kwam.
Helemaal ontspannen is de veer nooit en voor gespecialiseerd werk zijn er gecertificeerde momentsleutels nodig.
Deze worden jaarlijks gekeurd en zelfs Hazet's en dergelijke verdwijnen dan geregeld de kliko in.
Ook komt er dan bij het certificeringsrapport een tabel met omrekentabellen waarop staat wat het echte moment is bij een bepaalde instelling van op de sleutel.
Voor wielbouten is het overigens allemaal niet zo heel spannend als het maar enigszins in de buurt zit.
Re: Doppenset en momentsleutel
RE.gif
nogmaals ik doe het al heel mijn leven, zo geleerd op de school voor autotechniek, ik kan online nergens vinden dat je het niet mag gebruiken, dus waar komt dit standpunt vandaan... dat het niet in de handleiding staat en dat je daar over begint is echt Amerikaans, een sleutel die 2 richtingen te gebruiken is, moet je in 2 richtingen kunnen gebruiken en als daar beperkingen aan zitten dan zouden ze het vermelden, je krijgt anders als fabrikant heel de tijd je producten defect gemeld terug, verbogen met een bult op de zijkant
want gezien de werking van een momentsleutel (althans de mijne) kun je hem alleen overbelasten als de kracht zo hoog wordt dat de buitenste buis buigt of een bult gaat vertonen, het heeft dus niet te maken met dat je het kliksysteem overbelast, dat doe je dus wel door hem op spanning weg te leggen, dan blijft de veer op spanning staan.
nogmaals ik doe het al heel mijn leven, zo geleerd op de school voor autotechniek, ik kan online nergens vinden dat je het niet mag gebruiken, dus waar komt dit standpunt vandaan... dat het niet in de handleiding staat en dat je daar over begint is echt Amerikaans, een sleutel die 2 richtingen te gebruiken is, moet je in 2 richtingen kunnen gebruiken en als daar beperkingen aan zitten dan zouden ze het vermelden, je krijgt anders als fabrikant heel de tijd je producten defect gemeld terug, verbogen met een bult op de zijkant
want gezien de werking van een momentsleutel (althans de mijne) kun je hem alleen overbelasten als de kracht zo hoog wordt dat de buitenste buis buigt of een bult gaat vertonen, het heeft dus niet te maken met dat je het kliksysteem overbelast, dat doe je dus wel door hem op spanning weg te leggen, dan blijft de veer op spanning staan.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB