Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Zoals onze oeroude Kip, lekker gestroomlijnd, maar je moet er veel ruimte voor inleveren , dan maar 300 euro extra brandstof per grote reis (wat het natuurlijk nooit gaat zijn) [sintblij.gif]
Zoals onze oeroude Kip, lekker gestroomlijnd, maar je moet er veel ruimte voor inleveren , dan maar 300 euro extra brandstof per grote reis (wat het natuurlijk nooit gaat zijn) [sintblij.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
In de tachtiger jaren reed ik met een dakspoiler, toen was dat om het gebrek aan motorvermogen te compenseren.
waarom zouden we nu die dingen niet weer gaan gebruiken, maar dan om brandstof te besparen?
waarom zouden we nu die dingen niet weer gaan gebruiken, maar dan om brandstof te besparen?
Ai d'r niet uut goat dan kom iej ok nerges
Jeep Patriot 2.4 4WD
Jeep Patriot 2.4 4WD
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Alle reacties lezend, lijkt het brandstof verbruik vooral rechtervoet gerelateerd te zijn. Gedisciplineerde rijders lukt het waarschijnlijk om nog op 60 procent te blijven van hun originele verbruik. In mijn geval van 1 op 17 naar 1 op 10, maar lijkt het niet echt uit te maken hoe gestroomlijnd je caravan is.
Ik denk dat gewicht stiekem ook wel fors mee speelt. Wellicht dat een volledig lege Feeling constructie er dan inderdaad aanzienlijk voor zou zorgen dat het verbruik verbeterd, maarja wie gaat er met een caravan zonder inhoud op pad.
Het is of gemak bij je met een hoog brandstof verbruik als gevolg, of doorkachelen met een vouwwagen.
Het beste zijn de leaserijders doorgaans af, die hoeven meestal niets te betalen [sint1.gif]
Ik denk dat gewicht stiekem ook wel fors mee speelt. Wellicht dat een volledig lege Feeling constructie er dan inderdaad aanzienlijk voor zou zorgen dat het verbruik verbeterd, maarja wie gaat er met een caravan zonder inhoud op pad.
Het is of gemak bij je met een hoog brandstof verbruik als gevolg, of doorkachelen met een vouwwagen.
Het beste zijn de leaserijders doorgaans af, die hoeven meestal niets te betalen [sint1.gif]
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16295
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Het gewicht is niet zo belangrijk bij gemiddeld rijden, dit merk je alleen bij optrekken. Die extra lange vrachtauto’s zijn net als lange schepen veel voordeliger per ton/kilometer.
Zolang je de economisch verantwoorde snelheid aanhoud maakt gewicht niet veel uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het gewicht is niet zo belangrijk bij gemiddeld rijden, dit merk je alleen bij optrekken. Die extra lange vrachtauto’s zijn net als lange schepen veel voordeliger per ton/kilometer.
Zolang je de economisch verantwoorde snelheid aanhoud maakt gewicht niet veel uit.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Dat is waar, hoe hoger de snelheid, hoe meer brandstof er verbruikt wordt. Maargoed, wie heeft er ook haast als die met de caravan op pad gaat.
Daarna ga je toch met de benen omhoog op de camping zitten, dus waar zou je je voor haasten
Daarna ga je toch met de benen omhoog op de camping zitten, dus waar zou je je voor haasten
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Haast is wat anders, maar ik wil zo snel mogelijk mijn (tussen)stop bereiken, uiteraard op een verantwoorde manier, maar ik zit liever om 1400 op de tussen camping onder de luifel dan om 1830.
Het extreem hoge brandstofverbruik hoort er dan maar gewoon bij..
Haast is wat anders, maar ik wil zo snel mogelijk mijn (tussen)stop bereiken, uiteraard op een verantwoorde manier, maar ik zit liever om 1400 op de tussen camping onder de luifel dan om 1830.
Het extreem hoge brandstofverbruik hoort er dan maar gewoon bij..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Haast heb ik nooit gehad met de caravan erachter maar ik hield de gang er wel behoorlijk in, zeker in Frankrijk op weg naar Spanje.
Koploper in verbruik was 10 jaar terug niet mijn Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 met een TEC 510 TDF van ongeveer 1.300 kG. gemiddeld verbruik was ca. 20 L/100 km. De baas betaalde en milieubewust was ik nog niet zo dus prima toch?
Een jaar eerder met onze privéauto een Vectra 2,5 reed ik 16,5 L/100 km met dezelfde caravan op weg naar Istrië, ging iets beter maar dat deed me wel besluiten weer de bijtelling te omhelzen.
Echt schrikken was in het in 1981 met mijn Opel Vectra 1,9 N op LPG met een Knaus van ongeveer 4 m. Vertrek uit Diemen met 40 L LPG en voor Arnhem was de tank al leeg!
Koploper in verbruik was 10 jaar terug niet mijn Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 met een TEC 510 TDF van ongeveer 1.300 kG. gemiddeld verbruik was ca. 20 L/100 km. De baas betaalde en milieubewust was ik nog niet zo dus prima toch?
Een jaar eerder met onze privéauto een Vectra 2,5 reed ik 16,5 L/100 km met dezelfde caravan op weg naar Istrië, ging iets beter maar dat deed me wel besluiten weer de bijtelling te omhelzen.
Echt schrikken was in het in 1981 met mijn Opel Vectra 1,9 N op LPG met een Knaus van ongeveer 4 m. Vertrek uit Diemen met 40 L LPG en voor Arnhem was de tank al leeg!
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Heette dat in 1981 niet Opel Record
Heette dat in 1981 niet Opel Record
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ja ik zou graag 300 euro per maand betalen voor een leaseauto.Jekihero schreef: ↑ma 25 nov 2019 12:27Haast heb ik nooit gehad met de caravan erachter maar ik hield de gang er wel behoorlijk in, zeker in Frankrijk op weg naar Spanje.
Koploper in verbruik was 10 jaar terug niet mijn Insignia 2,8 V6 Turbo 4x4 met een TEC 510 TDF van ongeveer 1.300 kG. gemiddeld verbruik was ca. 20 L/100 km. De baas betaalde en milieubewust was ik nog niet zo dus prima toch?
Een jaar eerder met onze privéauto een Vectra 2,5 reed ik 16,5 L/100 km met dezelfde caravan op weg naar Istrië, ging iets beter maar dat deed me wel besluiten weer de bijtelling te omhelzen.
Echt schrikken was in het in 1981 met mijn Opel Vectra 1,9 N op LPG met een Knaus van ongeveer 4 m. Vertrek uit Diemen met 40 L LPG en voor Arnhem was de tank al leeg!
Aan de andere kant, ga altijd op de motor naar mijn werk en sta nooit in de file doordeweeks.
Maar als je langere afstanden gaat rijden, kan het inderdaad een afweging zijn om wat harder te rijden, dat begrijp ik.
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Of ascona?Micky schreef:RE.gif
Heette dat in 1981 niet Opel Record
Erwin
Home-car racer 48
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif RE.gif
Ik betaal nu iets van 350 euro per maand netto en dat is op zich niet zo veel als je nagaat dat het All-Inclusive is.
Op vakantie was m’n verbruik ca 15 liter per 100 km onderweg met caravan en dat werd ook gewoon zonder morren door de baas betaald.
Toch ga Ik eens een jaartje alleen zakelijk en niet prive rijden.
Caravan is dit jaar in Frankrijk achtergebleven in stalling en wordt naar de camping gebracht of wellicht pik ik hem zelf op in de stalling, vandaar is het 15 km naar de camping.
Hobbymatig heb ik er nog 2 auto’s naast, m’n vriendin heeft ook nog eens een auto die weinig gebruikt wordt daar ze met OV of E-Bike naar werk gaat.
Houdt wel in dat we volgend jaar met een hobbyauto (de Range Rover) op vakantie gaan, voor het eerst in een jaar of 20 zonder airco in de aut...
Ik betaal nu iets van 350 euro per maand netto en dat is op zich niet zo veel als je nagaat dat het All-Inclusive is.
Op vakantie was m’n verbruik ca 15 liter per 100 km onderweg met caravan en dat werd ook gewoon zonder morren door de baas betaald.
Toch ga Ik eens een jaartje alleen zakelijk en niet prive rijden.
Caravan is dit jaar in Frankrijk achtergebleven in stalling en wordt naar de camping gebracht of wellicht pik ik hem zelf op in de stalling, vandaar is het 15 km naar de camping.
Hobbymatig heb ik er nog 2 auto’s naast, m’n vriendin heeft ook nog eens een auto die weinig gebruikt wordt daar ze met OV of E-Bike naar werk gaat.
Houdt wel in dat we volgend jaar met een hobbyauto (de Range Rover) op vakantie gaan, voor het eerst in een jaar of 20 zonder airco in de aut...
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Jaaa, mijn eerste auto was een Ascona. De tweede ook trouwens.
Gewicht maakt niet zo heel veel uit op een vlakke weg. Dat is al gezegd. Berg op is dat natuurlijk anders. Frontaal oppervlak maakt wel uit. Ik denk daarom dat het verschil tussen met en zonder caravan bij een hoge auto of een bus kleiner is als bij een lage auto. Hoewel... mijn Tucson (best hoog) reed 10l/100km solo en met caravan 14 a 14,5l/100km. Best wel een behoorlijk verschil. Kwam ook dat de atmosferische 2,0 benzine nou niet omkwam in het aantal Nm die hij produceerde. Dus moest er toeren worden gemaakt. En die kosten brandstof.
De Benz is een heel stuk lager maar is een diesel dus heeft dus ook veel meer koppel. Ben erg benieuwd. Nog niet met caravan gereden.
Gewicht maakt niet zo heel veel uit op een vlakke weg. Dat is al gezegd. Berg op is dat natuurlijk anders. Frontaal oppervlak maakt wel uit. Ik denk daarom dat het verschil tussen met en zonder caravan bij een hoge auto of een bus kleiner is als bij een lage auto. Hoewel... mijn Tucson (best hoog) reed 10l/100km solo en met caravan 14 a 14,5l/100km. Best wel een behoorlijk verschil. Kwam ook dat de atmosferische 2,0 benzine nou niet omkwam in het aantal Nm die hij produceerde. Dus moest er toeren worden gemaakt. En die kosten brandstof.
De Benz is een heel stuk lager maar is een diesel dus heeft dus ook veel meer koppel. Ben erg benieuwd. Nog niet met caravan gereden.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Onze Effeland weegt 1500kg en achter onze Santa Fe 2.7 V6 ging het verbruik ook naar 1:5 a 1:6. Dus dat het met jou BMW ook zo is verbaasd me niks. Mrgreen.gif
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn Nokia 5.1 Plus met Tapatalk
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Leuk topic om te lezen. Inhoudelijk heb ik geen aanvulling.
Maar ben nu wel benieuwd gaan worden wat de BMW 530d (diesel dus) 6 cylinder met onze Hobby 560 WFU (1750 kg) zal gaan verbruiken in verhouding tot de 2.2 tdci Ford S-Max welke ik voorheen heb gehad. De Ford haalde gemiddeld een 1:9 solo (veel korte afstanden). Met de caravan erachter kwam ik uit op een 1:8 ongeveer.
De BMW tot nu toe alleen solo gereden, maar deze komt tot een verbruik van 1:11,5 ongeveer bij kortere afstanden.
Langere afstanden haalden zowel de BMW als de Ford een 1:!6.
Maar ben nu wel benieuwd gaan worden wat de BMW 530d (diesel dus) 6 cylinder met onze Hobby 560 WFU (1750 kg) zal gaan verbruiken in verhouding tot de 2.2 tdci Ford S-Max welke ik voorheen heb gehad. De Ford haalde gemiddeld een 1:9 solo (veel korte afstanden). Met de caravan erachter kwam ik uit op een 1:8 ongeveer.
De BMW tot nu toe alleen solo gereden, maar deze komt tot een verbruik van 1:11,5 ongeveer bij kortere afstanden.
Langere afstanden haalden zowel de BMW als de Ford een 1:!6.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ter vergelijk met de topicstarter:
Zelf heb ik twee BMW’s met 6 cilinder motor van 3 liter inhoud gehad.
525iA Touring uit 2009: in de zomer solo ca 1:12, met Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:8,5. Hiermee reed ik een GPS snelheid van ca 90km/h (wat ook de max toegestane snelheid in o.a. Frankrijk is met deze combinatie).
530dA xDrive Touring uit 2013: in de zomer solo ca 1:16, met dezelfde Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:11,5. Daarmee reedt ik ook weer ca de max geldende snelheid voor deze combinatie in Frankrijk (dus 90km/h op GPS).
Zelf heb ik twee BMW’s met 6 cilinder motor van 3 liter inhoud gehad.
525iA Touring uit 2009: in de zomer solo ca 1:12, met Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:8,5. Hiermee reed ik een GPS snelheid van ca 90km/h (wat ook de max toegestane snelheid in o.a. Frankrijk is met deze combinatie).
530dA xDrive Touring uit 2013: in de zomer solo ca 1:16, met dezelfde Eriba Touring Troll 530 (210cm breed) ca 1:11,5. Daarmee reedt ik ook weer ca de max geldende snelheid voor deze combinatie in Frankrijk (dus 90km/h op GPS).
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Ter info: Mijn BMW 528i (benzine dus, 3liter 6 cylinder, haalt dezelfde getallen: solo 1:12,5, en met 1600kg Sprite erachter ook 1:8,5
groet,
Charlie
groet,
Charlie
[image]https://www.caravan-forum.nl/app.php/gallery/image/2840/medium[/image]
-
- Berichten: 109
- Lid geworden op: zo 16 jul 2017 16:46
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Veel reacties op dit topic. Leuk al die ervaringen en rijstijlen te lezen.
Maar terug naar de vraag of een Feeling een lager verbruik geeft te zien als bv een Knaus.
Als je onder zover mogelijk dezelfde omstandigheden en met dezelfde rijstijl die je normaal ook hanteert zal een Feeling een gunstige benzineverbruik opleveren. Je hebt een veel kleinere weerstand omdat de Feeling veel lager is.
Dit was mijn ervaring met de Feeling. Als trekker een Volvo v70 2.5 T (5 cil)
Maar terug naar de vraag of een Feeling een lager verbruik geeft te zien als bv een Knaus.
Als je onder zover mogelijk dezelfde omstandigheden en met dezelfde rijstijl die je normaal ook hanteert zal een Feeling een gunstige benzineverbruik opleveren. Je hebt een veel kleinere weerstand omdat de Feeling veel lager is.
Dit was mijn ervaring met de Feeling. Als trekker een Volvo v70 2.5 T (5 cil)
Knaus Vansation TI
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
als je niet rijd heb je geen verbruik, wat maakt het allemaal uit, je wilt toch met dat ding touren. dus neem het mee in de berekening of anders ergens anders naar gaan kijken dan kan je zonder aanhangsel rijden heb je ook geen hoger verbruik.......
-
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 16 dec 2012 20:10
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Om een idee te krijgen van het (theoretische) meerverbruik van caravan A vergeleken met caravan B zou je ook twee berekeningen op caravantrekker kunnen maken. Daarbij het gewicht van de beladen caravan zoveel mogelijk gelijk houden aan elkaar. Het verschil in benodigde kracht geeft dan een redelijk beeld denk ik.
Eriba Touring Troll 530 getrokken door een Kia EV6 AWD
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
1984 reed ik met mijn Renault R12 en een Wolf1 caravan (800kg beladen) 1:9 bij een max snelheid van 85 km/uur
Tegenwoordig met de BMW320i (twin Turbo) met de cc op 96 km/uur en een Dethleffs 450 (1400kg beladen) aan het haakje, 1:7.5
Ik denk dat het grootste meer verbruik komt in de frontoppervlakte, dus de 265 hoogte in combi met de 2.30 breedte.
Als de combi éénmaal op snelheid is, zal dat gewicht niet erg meer meespelen, totdat je met de cc gewoon met 96 omhoog gaat.
Tegenwoordig met de BMW320i (twin Turbo) met de cc op 96 km/uur en een Dethleffs 450 (1400kg beladen) aan het haakje, 1:7.5
Ik denk dat het grootste meer verbruik komt in de frontoppervlakte, dus de 265 hoogte in combi met de 2.30 breedte.
Als de combi éénmaal op snelheid is, zal dat gewicht niet erg meer meespelen, totdat je met de cc gewoon met 96 omhoog gaat.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
ik met mij suffe greenline ging van 1:20 naar 1:11 en ik schrok me al rot.. ga niet meer klagen over de vele km's als ik dit allemaal zo hoor.
overigens nu tijdelijk een ford mondeo die 1:9,5 doet zonder caravan. die blijft niet zo lang.
overigens nu tijdelijk een ford mondeo die 1:9,5 doet zonder caravan. die blijft niet zo lang.
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
Beetje laat maar toch rij nu een bmw x5 285 pk verbruik gemiddeld 11.5 km de ltr met de feeling erachter 10.4 km snelheid 95 km p.uur
Voor mij is dit super
Voor mij is dit super
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
geeft die X5 niet gewoon liter op 100km aan?
geeft die X5 niet gewoon liter op 100km aan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hallo en brandstof cq rijden met Feeling
RE.gif
Kan je bij BMW kiezen, is een setting.
Neem aan dat dit de 3.0 6 in lijn diesel is. Dan zijn die waarden mogelijk. Haalde solo 1 op 16 met mijn 430D
Kan je bij BMW kiezen, is een setting.
Neem aan dat dit de 3.0 6 in lijn diesel is. Dan zijn die waarden mogelijk. Haalde solo 1 op 16 met mijn 430D
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60