Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
- mrbullmastiff
- Berichten: 1952
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Ik graaf meestal een putje waar ik het wiel in laat lopen. Ik heb wel een leveler maar gebruik die vrijwel nooit.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Ik heb dezelfde, en kwam in Italië net te kort aan één....ElddisCrusader schreef: ↑zo 8 sep 2019 19:15Gebruik altijd een gele keg om de as te levelen. Zo nodig zet ik er een tweede achter, je koopt ze immers toch per twee. Die tweede heb ik dan zo aangepast dat hij aan de eerste keg bevestigd kan worden wanneer ik hoogte te kort kom. De foto's spreken voor zich, hoop ik. In totaal kun je zo 20 cm hoogteverschil "verhelpen".
ik ben even benieuwd hoe je die tweede met verhoging gemaakt heb, wat voor materiaal zit daaronder? Want dan heb ik ook weer een projectje de komende winter
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
In alle jaren nog nooit nodig gehad. Gelukkig! Geen mover en met alleen mijn vrouw trek of duw ik de caravan er echt niet op.
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
ik plaats mijn caravan bij voorkeur met de auto op zijn plek. ik ben echt een anti man metvachteruit rijden en dergelijke. maar tot op hede is het mij gelukt vooruit met de caravan de plek op te rijden.
dan even het hellinkje achter?(? toch?) het wiel en dan iets naar achterrijden tot mijn vrouw zegt dat hij waterpas is. en dan afkoppelen. daar gaat het bij ons steeds fout.
in macon achteruit er op. los koppelen, handrem vergeten, rolde eraf, in de bumper. oudere man vertelde dat het vooruit er op moest want achter uit was er iets met de achteruitrij rem installatie? dus vorige week vooruit er op handrem er op, en de caravan rolde er natuurlijk ook weer af, nu naar achteren.
wat is nu de juiste manier of ontketen ik nu een flinke discussie?
volgens mij deed ik het in macon wel goed, behalve dan de handrem.
dan even het hellinkje achter?(? toch?) het wiel en dan iets naar achterrijden tot mijn vrouw zegt dat hij waterpas is. en dan afkoppelen. daar gaat het bij ons steeds fout.
in macon achteruit er op. los koppelen, handrem vergeten, rolde eraf, in de bumper. oudere man vertelde dat het vooruit er op moest want achter uit was er iets met de achteruitrij rem installatie? dus vorige week vooruit er op handrem er op, en de caravan rolde er natuurlijk ook weer af, nu naar achteren.
wat is nu de juiste manier of ontketen ik nu een flinke discussie?
volgens mij deed ik het in macon wel goed, behalve dan de handrem.
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
De verhoging achter de as leggen, dus niet aan de zijde van de auto.Niels83 schreef:ik plaats mijn caravan bij voorkeur met de auto op zijn plek. ik ben echt een anti man metvachteruit rijden en dergelijke. maar tot op hede is het mij gelukt vooruit met de caravan de plek op te rijden.
dan even het hellinkje achter?(? toch?) het wiel en dan iets naar achterrijden tot mijn vrouw zegt dat hij waterpas is. en dan afkoppelen. daar gaat het bij ons steeds fout.
in macon achteruit er op. los koppelen, handrem vergeten, rolde eraf, in de bumper. oudere man vertelde dat het vooruit er op moest want achter uit was er iets met de achteruitrij rem installatie? dus vorige week vooruit er op handrem er op, en de caravan rolde er natuurlijk ook weer af, nu naar achteren.
wat is nu de juiste manier of ontketen ik nu een flinke discussie?
volgens mij deed ik het in macon wel goed, behalve dan de handrem.
Als ik mijn caravan hier op de oprit plaats, loopt schuin op t.o.v de straat en caravan staat met dissel tegen het huis, dan loopt deze ook altijd een stukje terug waarbij je de handrem aangetrokken ziet worden.
- fortissimo
- Berichten: 1222
- Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Wij hebben een simpele leveler die je na parkeren om je wiel schuift en vervolgens omhoog draait.
1x moeten gebruiken in de afgelopen 7 jaar.
Ik zou nooit met de caravan achteruit een leveler op kunnen rijden. Ik heb nog nooit een plaats gehad waar de auto gestrekt voor de caravan kon blijven staan en een mover kan er door het gewicht niet onder.
1x moeten gebruiken in de afgelopen 7 jaar.
Ik zou nooit met de caravan achteruit een leveler op kunnen rijden. Ik heb nog nooit een plaats gehad waar de auto gestrekt voor de caravan kon blijven staan en een mover kan er door het gewicht niet onder.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Gelukkig ben ik van de oude stempel: al jaren gebruik ik een set multiplex plankjes van 15 millimeter dik. Als ik acht plankjes stapel heb ik 12 centimeter hoogte. Is dat niet voldoende dan graaf ik het andere wiel een beetje in. De plankjes zijn iets breder dan de band en variëren in lengte tussen de 60 cm en 30 cm, zo kan ik een soort piramide bouwen waar ik de caravan tegenop kan moveren. Niks gedoe met terugrollen, niks gedoe met handrem, niks gedoe met aangekoppeld op de plaats rangeren. Mijn vrouw stelt prijs op een horizontaal gestelde caravan en als ik haar zie koken dan snap ik dat. Met de plankjes kan ik haarfijn de as horizontaal stellen.
Dat dit systeem met vlakke plankjes een tweede leven hebben gekregen zag ik op een camping in Spanje waar een man mij vertelde dat zijn fraaie kunststof plankjes met schanieren ertussen uit Engeland kwamen. Ondertussen verkoop Frits Berger ze ook, via het web of in campingwinkels die zijn producten verkopen. Wel iets duurder dan multiplex met een kwastje beschermer.
Dat dit systeem met vlakke plankjes een tweede leven hebben gekregen zag ik op een camping in Spanje waar een man mij vertelde dat zijn fraaie kunststof plankjes met schanieren ertussen uit Engeland kwamen. Ondertussen verkoop Frits Berger ze ook, via het web of in campingwinkels die zijn producten verkopen. Wel iets duurder dan multiplex met een kwastje beschermer.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Heb je die 8 planken wel eens gewogen?.
Een snelle berekenig levert mij ongeveer 20 kg op.
1 m2 watervast multiplex is ca 21 kg.
Vind je dat niet erg veel om mee te slepen?
Een snelle berekenig levert mij ongeveer 20 kg op.
1 m2 watervast multiplex is ca 21 kg.
Vind je dat niet erg veel om mee te slepen?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Buiten dat gewicht vind ik het juist een gedoe, er op rijden, net niet...even eraf en nog een plankie... oops,weer net niet..
Nee, geef mij maar een keg in één keer goed en echt waterpas!
Hoezo terug rollen? Daar is de handrem voor, wel achteruit erop rijden natuurlijk!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee, geef mij maar een keg in één keer goed en echt waterpas!
Hoezo terug rollen? Daar is de handrem voor, wel achteruit erop rijden natuurlijk!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Dat "watervast" heb jij bedacht Ab, ik gebruik gewoon meranti multiplex uit de bouwmarkt. Niet zo duurzaam als "watervast" en zeker niet zo prijzig maar met een likje carbolineum erop gaan ze toch al jaren mee. Ik denk dat twee gele keggen minimaal hetzelfde wegen. Maar dat doet er niet toe, de plankjes gaan in de kofferbak van de auto en daar is gewicht (bij mij) altijd welkom. En gaan de plankjes niet onder een wiel dan kunnen ze altijd voor een ander doel gebruikt worden. Daarbij komt bij dat wij vakantie hebben vanaf het moment dat we de stalling uitrijden...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
-
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Ben zelf erg blij met mijn buldog leveler.
Kan hem meen ik tot een cm of 25 omhoog draaien.
Onderweg ligt hij in de auto.
Zijn er ook in aluminium uitvoering.
Eric
Kan hem meen ik tot een cm of 25 omhoog draaien.
Onderweg ligt hij in de auto.
Zijn er ook in aluminium uitvoering.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Levelers voor caravan:
[quote=..... wel achteruit erop rijden natuurlijk!
[/quote]
Iemand vertelde mij ooit eens een ezelsbruggetje voor het "achteruitrijden". Wie weet er eentje?
[/quote]
Iemand vertelde mij ooit eens een ezelsbruggetje voor het "achteruitrijden". Wie weet er eentje?
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Gebruik zelf een grijze met extra wielkegje. Rijdt er vooruit of achteruit op ligt aan de situatie net tikje verder dan waterpas en dan de kleine wielkeg op de grote tegwn het wiel aan deze haakt dan aan de grote en dan laat ik de caravan terug rollen zo staat ie vast ook zonder handrem
Als je de caravan achteruit tegen een wielkeg op duwt met de auto zal de achteruitrijautomaat de remmen vrij geven nu kun je de handrem wel aantrekken maar die zit dan in de disselbak en doet nog niets, de remschoenen staan namelijk vrij in de trommel. Je zult nu eerst de remstang weer moeten strekken (uittrekken) voor de handrem weer werkt
Bij vooruit op een wielkeg rijden werkt , bij mij de handrem gewoon zoals het hoord aantrekken en de caravan blijft staan.
Als je de caravan achteruit tegen een wielkeg op duwt met de auto zal de achteruitrijautomaat de remmen vrij geven nu kun je de handrem wel aantrekken maar die zit dan in de disselbak en doet nog niets, de remschoenen staan namelijk vrij in de trommel. Je zult nu eerst de remstang weer moeten strekken (uittrekken) voor de handrem weer werkt
Bij vooruit op een wielkeg rijden werkt , bij mij de handrem gewoon zoals het hoord aantrekken en de caravan blijft staan.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Dat is bijzonder..
Meestal is het andersom.
Meestal is het andersom.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Voorop gesteld dat je de auto gebruikt om decaravan achteruit te zetten trek je de remstang volledig naar voren dus over de max geremd, je handrem doet normaal gesproken hedzelfde op dezelfde kabel, wat kan die dan nog uitrichten ? Behalve voorkomen dat de acheruitrijautomaat terug komt in de rijstand ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
RE.gif
achteruit erop en de handrem aangetrokken betekent direct volledig op de rem, vooruit erop en dan op de handrem geeft vele cm terug rollen voordat de rem goed aangegrepen heeft, de auto aangekoppeld laten verandert hier niets aan.
ik heb hier altijd mee te maken thuis op de oprit, want die loopt vanaf de straat behoorlijk omhoog, dus ik rij altijd zo'n 20cm verder dan hij moet staan, dan de handrem erop en even met de mover een stukje terugrijden, je ziet de hendel van de handrem verder omhoog komen en dus dat de handrem aangrijpt, na het lossen van de mover rolt hij dan nooit meer weg.
achteruit erop en de handrem aangetrokken betekent direct volledig op de rem, vooruit erop en dan op de handrem geeft vele cm terug rollen voordat de rem goed aangegrepen heeft, de auto aangekoppeld laten verandert hier niets aan.
ik heb hier altijd mee te maken thuis op de oprit, want die loopt vanaf de straat behoorlijk omhoog, dus ik rij altijd zo'n 20cm verder dan hij moet staan, dan de handrem erop en even met de mover een stukje terugrijden, je ziet de hendel van de handrem verder omhoog komen en dus dat de handrem aangrijpt, na het lossen van de mover rolt hij dan nooit meer weg.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Met een mover wordt de achteruitrij automaat niet geactiveerd
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16331
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
RE.gif
Nee maar als je dan de handrem erop zet rolt de caravan niet naar voren, andersom wel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Nee maar als je dan de handrem erop zet rolt de caravan niet naar voren, andersom wel!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 18 jun 2019 10:54
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Ik gebruik de gele!
echter mijn buurman had dit jaar in Kroatië de meest vreemde oplossing die ik niet eerder gezien had, liet aan de andere kant de band gewoon leeglopen.
bij vertrek met een compressortje weer op spanning en weg was hij.
echter mijn buurman had dit jaar in Kroatië de meest vreemde oplossing die ik niet eerder gezien had, liet aan de andere kant de band gewoon leeglopen.
bij vertrek met een compressortje weer op spanning en weg was hij.
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Lekker voor je band, met dubbelgevouwen wangen staan wachten op de terugreis
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Vorig jaar op een Franse camping zet een man zijn caravan neer. Zo scheef als wat. Hij pakt een kruissleutel en draaide aan de lage kant de poten zo ver uit dat de boel weer recht stond. Het wiel heeft al die dagen 10cm boven het gras gehangen.
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
wij hebben de gele in het blauw ;-) Waarom weet ik niet. We moveren vaak naar achteren de keggen op ivm verhaal handrem. We hebben een houten blok mee om de twee keggen achte elkaar te kunnen gebruiken bij groot hoogteverschil. En kleine witte tegen het terugrollen onder het andere wiel.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Het is allemaal te doen met de wiggen.
Maar als je geen moover hebt valt het niet mee om de hut (1000 kg.) op zo’n keg te krijgen.
1e caravan scheef zetten en dan de keg onder het wiel wat omhoog moet. Had ik op dit forum gelezen.
2e caravan recht trekken en klaar is Kees.
Was het maar zo eenvoudig en zeker niet als rond tourt met de hut.En dat circus om de 4 dagen dat mag herhalen.
Vorig jaar heb ik nog iemand geholpen om dit op deze manier te doen maar eigenlijk is het gewoon te zwaar werk. Toen bleek ook dat de wig nog te laag was.
Onze voorkeur gaat uit aan schaarkrik onder het chasis zo dicht mogelijk achter het wiel. En kan er dan ook gelijk onder blijven staan. En geen gedoe met wigggen of plankjes.
Aan de schaarkrik heb ik een moer (gelijke maat van de uitdraai steunen) laten lassen. En er een stukje U profiel op gemonteerd zodat hij er niet zijdelings onderuit kan glijden.
Nu kan ik met een accu tol de caravan leveren.
Dat kwam ook nog mooi van pas bij een klapband.
Voordien gebruikte ik een potkrik maar die ging meestal niet hoog genoegen en er is geen zekerheid tot het terug zakken. Maar dat doet een goede potkrik toch nooit?
Maar als je geen moover hebt valt het niet mee om de hut (1000 kg.) op zo’n keg te krijgen.
1e caravan scheef zetten en dan de keg onder het wiel wat omhoog moet. Had ik op dit forum gelezen.
2e caravan recht trekken en klaar is Kees.
Was het maar zo eenvoudig en zeker niet als rond tourt met de hut.En dat circus om de 4 dagen dat mag herhalen.
Vorig jaar heb ik nog iemand geholpen om dit op deze manier te doen maar eigenlijk is het gewoon te zwaar werk. Toen bleek ook dat de wig nog te laag was.
Onze voorkeur gaat uit aan schaarkrik onder het chasis zo dicht mogelijk achter het wiel. En kan er dan ook gelijk onder blijven staan. En geen gedoe met wigggen of plankjes.
Aan de schaarkrik heb ik een moer (gelijke maat van de uitdraai steunen) laten lassen. En er een stukje U profiel op gemonteerd zodat hij er niet zijdelings onderuit kan glijden.
Nu kan ik met een accu tol de caravan leveren.
Dat kwam ook nog mooi van pas bij een klapband.
Voordien gebruikte ik een potkrik maar die ging meestal niet hoog genoegen en er is geen zekerheid tot het terug zakken. Maar dat doet een goede potkrik toch nooit?
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
korte vraag tussendoor, ik ben aan het kijken voor een leveller, wij hebben banden die 18 cm breed zijn (staat bij de getallen op de band), een leveller moet dan toch minstens zo breed zijn? ik zag nl eentje maar die was 15 cm breed (loopvlak band is wel 15 cm heb ik gemeten).
dacht ik check ff voor zekerheid
dacht ik check ff voor zekerheid
Eriba Touring Troll 540 en Kia Optima Sportswagon GT Line
Re: Levelers voor caravan: "helling" of "trapje"
Wij slepen al 3 jaar geen keggen meer mee. Wij hebben een flatjack aangeschaft. Dit is een opblaasbaar kussen. Hij weegt bijna niks.
We leggen een matje neer met daarop de flatjack. Dit is een opblaasbaar kussen wat je voor of achter het wiel legt. Je rijdt de caravan met de mover of met de hand op het kussen. Zet de caravan op de handrem en pomp met een eenvoudige fietspomp het kussen op totdat de caravan waterpas staat.
Ga je vertrekken? Eerst de uitdraaisteunen indraaien en daarna de flatjack leeg laten lopen. Caravan van het lege kussen rijden en opvouwen.
We willen niks anders meer. Het kussen is ook geschikt voor campers
We leggen een matje neer met daarop de flatjack. Dit is een opblaasbaar kussen wat je voor of achter het wiel legt. Je rijdt de caravan met de mover of met de hand op het kussen. Zet de caravan op de handrem en pomp met een eenvoudige fietspomp het kussen op totdat de caravan waterpas staat.
Ga je vertrekken? Eerst de uitdraaisteunen indraaien en daarna de flatjack leeg laten lopen. Caravan van het lege kussen rijden en opvouwen.
We willen niks anders meer. Het kussen is ook geschikt voor campers