Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Over de verschillende merken, het inbouwen, problemen met movers
Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door JPGeetje » wo 23 nov 2016 09:30

RE.gif
Lijkt mij niet zo'n goed plan want dat betekend dat je de hoofdschakelaar moet inzetten om de accu op te laden.
Daar is die hoofdschakelaar niet voor bedoeld dacht ik [sintscratch.gif]
Dan zou je de acculader via een relaitje moeten laten laden. Geen 230V, geen verbinding lader-accu.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ab » wo 23 nov 2016 11:41

Tja..in mijn geval werkt het prima.
Als de caravan stil staat zit de stekker er altijd in.
De mover elektronica schakelt na een paar minuten niet gebruiken automatisch uit. De sckakelaar staat wel aan, maar er gebeurt niks totdat ik met de afstandbediening de mover weer stand-by zet.
Als ik de caravan niet thuis heb staan, zet ik de hoofdschakelaar uit.
Dan is ook alles uit. De accu staat dan volledig losgekoppeld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door JPGeetje » wo 23 nov 2016 12:49

Ab schreef:De mover elektronica schakelt na een paar minuten niet gebruiken automatisch uit. De sckakelaar staat wel aan, maar er gebeurt niks totdat ik met de afstandbediening de mover weer stand-by zet.
Het feit dat je met de afstandsbediening de mover weer kunt activeren betekend dat hij dus niet uit staat maar standby.
Er zal dan altijd een beetje stroom verbruikt worden om het signaal van de afstandsbediening op te kunnen merken.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » wo 23 nov 2016 13:01

Beste Mensen,

Het punt voor mij is dat de lader de instellingen 'vergeet' als deze wordt losgekoppeld. Dat betekend dat de oplader de standaard instellingen gebruikt voor een natte conventionele accu. Dat is niet goed voor een optima accu, die schijnt daarvan kapot te gaan.

De lader heeft dus stroom nodig van de accu om zijn instellingen voor AGM te behouden (Had beter met een knoop-celletje gekund i.m.h.o.). Elke keer dat de lader opnieuw aan de accu wordt gekoppeld moet deze opnieuw voor AGM worden ingesteld.

Groeten, Cees.
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Chris » wo 23 nov 2016 21:49

Hoi Cees.

Dat de Ctek zijn instelling vergeet is mij niet bekend.
Mijn Ctek weet dat altijd, ook na lang losgekoppeld te zijn.
Ik wil naar aanleiding van dit topic toch ook eens even gaan meten of er stoom loopt in de uitgeschakelde lader bedrading...
Dat is dan een duidelijk lekstroom.
En 12.5 volt overhouden kan je niet klakkeloos aannemen dat je accu dan nog vol 80% vol is hoor...
Als het echt zo lastig is om een accuklem los te halen zou ik er zeker voor kiezen om er dan een relais tussen te zetten die de bedrading van de lader onderbreekt.
Ik weet wel iets van Yellowtops, van Cteks en dat soort dingen.... ook in het groot voor vliegtuigen... en ik weet dan ook heel goed dat een lekstroompje een sluipmoordenaar KAN zijn... niet MOET zijn dus... KAN.
Als een accu onverhoopt toch helemaal leeg getrokken zou worden is er de kans dat dit fataal is... KANS..
Daarom neem ik dat risico dus zeker niet...
Een relais kost ook maar een paar euro...een nieuwe accu "iets" meer.. [sintfluit.gif]

Groetjes en succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ab » wo 23 nov 2016 22:00

JPGeetje schreef:
Ab schreef:De mover elektronica schakelt na een paar minuten niet gebruiken automatisch uit. De sckakelaar staat wel aan, maar er gebeurt niks totdat ik met de afstandbediening de mover weer stand-by zet.
Het feit dat je met de afstandsbediening de mover weer kunt activeren betekend dat hij dus niet uit staat maar standby.
Er zal dan altijd een beetje stroom verbruikt worden om het signaal van de afstandsbediening op te kunnen merken.
Dat klopt. Maar dat is niet erg, sterker, dat is ook juist de bedoeling. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » di 13 dec 2016 10:00

Beste Mensen,

Het is 12 december als ik na vijf en een halve maand de caravan ophaal voor een onderhoudsbeurt bij de dealer. Ik hoop dat mijn experiment met de Optima Accu goed zal zijn verlopen.

Met de mover manoeuvreer ik vijf minuten om de caravan op de oprit te zetten. De Optima YelloTop 38AH meet ik direct hierna en geeft nog 12,4V aan spanning. Volgens een ontlaad tabel is er dan nog 80% vol. De CTEK MX5.0 is het enige apparaat dat met de accu direct verbonden is. Er zijn twee andere schakelaars die uitstaan, naar de mover en de algemene aansluiting voor 12V van de caravan.

Direct na het aansluiten van de netspanning op de caravan begint de accu op te laden. De CTEK lader heeft de instelling al die tijd bewaard. Het lampje van bulkladen (3) is aan. Na een uur ga ik kijken, het lampje voor absorption laden (4) is inmiddels aan. Dat betekent dat in een uur, of korter want ik kijk niet voortdurend, de accu op 80% is gekomen.

Na twee uur nog steeds 4 lampjes aan met een spanning van 14,8V. Precies zoals in de handleiding van de CTEK lader is beschreven. Na drie en een half uur brandt het groene lichtje, de accu is vol!. Dat klopt ongeveer met de andere waarden want twee uur laden geeft minder dan 8Ah wat 20% van de accu capaciteit is.

Maximaal een uur is de accu opgeladen met 5A. Er is dus 5Ah ingegaan maximaal om op 80% te komen. Daarna nog 20% wat dan ongeveer 8Ah zou moeten zijn. Totaal is er dus 13Ah uit de accu gegaan met twee keer moveren en vijf en een halve maand stilstand met de lader aangesloten. Dat is ruim 30% wat in de lijn ligt van de spanningsmeting voor het laden.

Mijn conclusie is dat de lader aangesloten kan blijven gedurende de winterstop in de stalling die gewoonlijk maximaal negen maanden duurt. Iemand andere inzichten?
Bijlagen
20161212_193228.jpg
Foto van de lader juist na het onderspanning zetten van de caravan.
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Jan van Vijven » di 13 dec 2016 10:28

Wij hebben in het verleden naar volle tevredenheid ook een yellow top gehad, kan gerust de winter overstaan.
Ik begrijp uit je verhaal dat het jou te doen is om de lader aan de accu te laten zitten zonder aan de 220 te staan, waarom dit risico van lichte ontlading nemen?
Is het echt zo'n probleem om de accupolen los te koppelen?
Je bent dan zeker dat de boel heel blijft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

nerood

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door nerood » di 13 dec 2016 11:27

Zit er op de Yellowstone accu's ook de mogelijkheid om kleine kabelschoentjes op aan te sluiten? Zoals die van de laadkabel?

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door JPGeetje » di 13 dec 2016 11:40

Jan van Vijven schreef:Wij hebben in het verleden naar volle tevredenheid ook een yellow top gehad, kan gerust de winter overstaan.
Ik begrijp uit je verhaal dat het jou te doen is om de lader aan de accu te laten zitten zonder aan de 220 te staan, waarom dit risico van lichte ontlading nemen?
Is het echt zo'n probleem om de accupolen los te koppelen?
Je bent dan zeker dat de boel heel blijft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Accuklemmen loshalen zou bij een Ctek niet nodig moeten zijn.
Zover ik weet wordt iedere Ctek geleverd met een connectortje in het snoer van lader naar accu.
Even uittrekken en de verbinding is verbroken [kerstduim.gif]
Zie hieronder.
Afbeelding
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Jan van Vijven » di 13 dec 2016 11:42

Bij ons zat er, naast de normale aansluiting, schroefdraad waar je met een vleugelmoer een kabelschoentje met een oogje kon vast klemmen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door janoniem » di 13 dec 2016 11:43

Er zijn Optima's met een extra aansluiting voor een kabeloog, zoals deze...
optima-yellow-1.jpg
optima-yellow-1.jpg (17.21 KiB) 3550 keer bekeken
Ik verwacht dat ze duurder zijn en minder goed verkrijgbaar.
Maar waarom zou je voor een dergelijke uitvoering kiezen?
Onder de kabelbevestiging van de klemmen kun je toch een oog vastzetten?

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Ralf » do 15 dec 2016 08:27

RE.gif
is een Amerikaanse accu en deze uitvoering is voor Amerikaanse auto's .Die hebben vaak de accu boven het wiel staan bereikbaar vanaf je wielkast en daardoor een voor aansluiting .
ik had er een in mijn chrysler .
voor d rest niks anders dan de gewone uitvoering
gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

nerood

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door nerood » do 15 dec 2016 16:15

Iets te snel de vraag gesteld over de aansluiting ....
(Yellowstone kwam van de aut spelling)
Deze dingen trok ik van de oude accu, kunnen zo weer op een nieuwe.
Bijlagen
IMG_1764.JPG

CeesBak
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 1 jun 2014 11:30
Locatie: Rijen (NB)

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door CeesBak » zo 20 okt 2019 12:00

Beste Allemaal,

Ineens moet ik weer denken aan deze discussie. Nu, het is drie jaar later is de caravn nog steeds bij ons in gebruik. Met de Enduro mover, laadapparaat en accu. Ik heb er niet meer naar omgekeken, de accupolen zijn niet meer los geweest. We zijn vier keer met vakantie geweest en steeds was alles helemaal in orde. Wel gekeken naar de ontlading maar die was steeds binnen de grenzen die in deze tread al zijn besproken. Die CTek lader en Optima accu zijn een goede keus geweest, dat kunnen we nu wel vaststellen.

Met vriendelijke groet, Cees Bakker
Pappen en nathouden, rekken en er bijblijven!

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door Chris » zo 20 okt 2019 15:23

Fijn, zo hoort het ook.
Maarrr..
Ik heb de Yellowtop 4.2 van 55 Ah, en ik haal hem toch uit de caravan en heb hem hier naast mij staan in mijn "hobbyhok".
Lekker warm... en af en toe aan de lader...
Kwaad kan dat zeker niet, ik meet hem ook zo af en toe met een speciale accutester...
Hij vind dat toch wel erg lekker hoor, geen kouwe voeten.. :lol:
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Wie heeft ervaring met een Optima yellowtop 38 AH

Bericht door sam2 » wo 27 nov 2019 18:37

Wij ook tevreden over de 2stuks 55ah yellotop zijn 6jaar oud en hebben flink te verduren,om de 2a3d dagen word geladen met 45amp lader op een honda groepje 10i en zie of voel nog geen veroudering.
Na het kamperen blijven deze altijd in de caravan staan en caravan staat buiten.
Maar zal maar hout vast houden zeker. [sintduim.gif]

Plaats reactie

Terug naar “Movers”