Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Vadervan3 » di 8 okt 2019 16:35

dieseltijger schreef:
di 8 okt 2019 13:34
marktplaats ingelicht? Je kunt de advertentie melden.
Kan nooit kwaad, maar - op basis van eigen ervaring - verwacht geen feedback.

Ik heb (gelukkig voor kleinere bedragen) meegemaakt dat men probeerde op te lichten via QR code fraude, of een fake "gelijk oversteken" transactie (bleek een reguliere overschrijving te zijn). Niet ingetuind, en beide gevallen gemeld bij marktplaats (geen respons) en de fraudehelpdesk (wel respons maar geen actie).

En uiteraard kon ik het niet nalaten de oplichters van repliek te dienen - maar die worden er uiteraard niet warm of koud van.
Ik heb het met de verkoop van mijn caravan gehad. Gasten namen contact op rechtsteeks via whatsapp met gestolen bankpassen en is kaarten. Vaag verhaal over bankrekening
Nummer op sturen en dan zouden ze het geld over
Maken. Uiteraard niet ingetuind. Leuk weetje: ze namen wel de moeite om de id kaatten en bankpassen te jatten, maar niet om de whatsapp foto te veranderen. Toen ik aangaf ze aan te geven bij de politie kreeg ik wat verwensingen en werd ik geblokkeerd. Alles doorgestuurd naar de politie, geen reactie gekregen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door deusjevo » di 8 okt 2019 16:54

Aan mij werd gevraagd of ze konden betalen met Western Union en of ik het product wel alvast op wilde sturen.

Het product betrof een Friendship zeilboot van 23 voet (da’s ca 7 meter) lang.... mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Hobby Linka » di 8 okt 2019 17:56

Knaus440 schreef:
di 8 okt 2019 12:20
Mailtje sturen met belangstelling?
Zou ik niet doen. De "oplichter" heeft dan je mailadres. Je weet nooit waar ze je dan later mee gaan lastig vallen.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Knaus440 » di 8 okt 2019 19:18

Daarvoor staat de vraagteken erachter!
Ik heb een zaakje gehad toen ik op mp ging zoeken naar een andere audio zocht.
Men vroeg om voordat ik kwam en spullen ophaalde, geld alvast over maakte.
Was volgens de verkoper heel gebruikelijk in de high-end audio wereld. Net als bij dealers van auto's. "Die wantrouwt u toch ook niet" sprak de verkoper.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Chris » di 8 okt 2019 21:35

Een goede kennis van mij, man van ver voorbij de 75, is er bijna... bijna ingetuind he..te goeder trouw..
Hij stopte met z'n sleurhut, een mooie grote Eriba...
Op MP ermee... en we hebben nog net kunnen voorkomen dat ie hem kwijt was...

Vent aan de deur, ook raar betaal verhaal en foute rekening waarvan overgeschreven ZOU worden..
Ik zag toevallig een domme spelfout in het briefpapier van de bank...dat doet geen bank zo.
Gek verhaal, fout briefpapier, geen geld maar overmaken, en niet ter plekke dus........ HO !!
Daarnaast.... koop je aan de kant van de straat, dan is cash doorgaans de methode toch?? of heb ik dat weer fout.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Morgoth » di 8 okt 2019 22:18

Dat lijkt mij ook. Handje contantje en anders niet.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Davendre » di 8 okt 2019 22:55

Volgens is er een wetswijziging geweest of gaat die er komen dat je transacties groter als 3.500 euries per bank moet overmaken inverband met risico op witwassen geld. Weet alleen ff niet of dat enkel bij auto’s is of ook bij dit soort zaken.

Edit: zit eraan te komen. En grens is € 3.000,00: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/07/01/in ... l-a3965722
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Hermanus » di 8 okt 2019 23:00

Laatst iemand die een grote verkoop handje contantje deed, bleken wel de briefjes van € 50,-- vals. Dus ook daar zit een risico aan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door dieseltijger » di 8 okt 2019 23:34

Voorbeeld van een dialoog met een nep gelijk oversteken transactie.

Ik heb de marktplaats naam niet geanonimiseerd - want dit leidt zowiezo niet naar een natuurlijke persoon. Context: ik wou een object kopen en de verkoper probeerde het fysiek ophalen en cash afrekenen te vermijden. Dat is zowiezo alarmbel 1. Alarmbel 2 is als de persoon in een uithoek van Nederland woont (want dan ben je minder geneigd het object op te halen.

Ter leringh ende vermaeck:

Begin dialoog:
fraude Ajai Adhien2.JPG
Vervolgens komt de fake gelijk oversteken transactie. Punt is: ik was niet beken met zo'n transactie, en op marktplaats is ook geen voorbeeld te vinden - dat is lastig. Om e.e.a. te checken heb ik aan mijn echtgenote een dergelijke transactie gestuurd. De fake overschrijving:
fraude Ajai Adhien.JPG
Je ziet dat dit een reguliere overschrijving is (Alarmbel 3). En dat de naam afwijkt (Alarmbel 4): Het is duidelijk geen Nederlandse naam zoals de adverteerder zich voordoet - maar de naam van de rekeninghouder komt uit een ander deel van de wereld. Oeps.

De confrontatie:
fraude Ajai Adhien3.JPG
(zie vervolg posting)
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door dieseltijger » di 8 okt 2019 23:38

de afronding:
fraude Ajai Adhien4.JPG
Andere valkuil: Het betrof een lekker hapje: een aanbieding die erg aantrekkelijk was - maar ook weer niet te mooi was om waar te zijn
Andere valkuil: (aangedragen door mijn betere wederhelft) "Weet je, kerels denken dat ze alles weten - maar dat hoeft niet het geval te zijn (klopt- die kon ik in mijn eigenwijze zak steken). Zij gaan dus onverantwoorde risico's aan." Zij heeft een punt....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door dieseltijger » di 8 okt 2019 23:53

Nog een leuke: QR fraude. Door jouw betaalapp een QR code te laten scannen krijgt de verstuurder er van op slinkse wijze toegang tot jouw rekening.

Alarmbel 1: de dialoog wordt niet via marktplaats gevoerd, maar via whatsapp
Alarmbel 2: Het geld is niet overgemaakt, en er wordt jou iets ongebruikelijks gevraagd.

Casus: ik wou een lens verkopen en de "koper"(lees: oplichter) gaf aan betaald te hebben, ik moest alleen een QR code inscannen:
qr1.JPG
qr2.JPG
qr3.JPG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1886
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door RichTrip » wo 9 okt 2019 11:39

Ik doe veel met MP en dus ook veel met de betaalservice van MP zelf. Dat gaat in prinicpe prima en is erg handig. Maar de ontvanger (lees: koper) krijgt een apart berichtje in de MP app toegezonden. Geen linkje in Whatsapp of iets anders. En ik doe altijd betalen ZONDER Gelijk Oversteken. 1x gedaan, nooit meer. Koper heeft het niet als ontvangen afgemeld zodat ik meer dan een week op mijn centen moest wachten. GIng uiteindelijk automatisch na zoveel dagen, maar dan was er ook nog de dreiging dat de koper het ontvangen item zou kunnen rapporteren als niet ontvangen. Kun je nog langer op je centen wachten.

Ik doe dus altijd de MP betaalservice Zonder Gelijk Oversteken. Als de koper dat niet accepteert (ondanks je positieve beoordelingen op MP), dan gaat het over.
Dat is ook het mooie tegenwoordig, die beoordelingen. Dat is handig. Mijn zoon wilde laatst een PS4 spelletje kopen op MP. Bleek van iemand te zijn die net een dag lid was van MP. Dan gaat er bij mij meteen al een alarmbelletje rinkelen. Natuurlijk, je moet ooit eens een keertje beginnen met een account op MP, maar je kunt nu niet voorzichtig genoeg zijn. Vooral met zoiets als leuke electronische gadgets of populaire games.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

eMKa
Berichten: 84
Lid geworden op: do 4 jul 2013 15:42
Locatie: 0224

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door eMKa » wo 9 okt 2019 16:10

iemand schreef:
di 8 okt 2019 16:29

Ben jij dan de eigenaar van de caravan met dit kenteken ?
Dat was ik ja (zie ook voorgaande berichten).
Ik heb die caravan zo gekocht als in die advertentie bij mensen in Marum en daarna ongeveer 4 jaar in bezit gehad.
In de tussentijd is een exacte kopie advertentie zoals deze al zeker 4 keer voorbij gekomen en ben ik 1 keer gebeld door een politie rechercheur omdat er aangifte was gedaan van fraude.
Veel meer dan navraag doen bij de rechtmatige eigenaar van het kenteken kunnen ze dan ook niet doen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Morgoth » wo 9 okt 2019 16:52

Wel geraffineerd. Ik zou niet meteen aan oplichting denken als ik deze advertentie lees. Wel natuurlijk als ik van te voren moet betalen en dat ze de caravan zouden opsturen. Daarbij, een caravan wil je toch ook gewoon bezichtigen? Voelen en ruiken vooral?

Ik verkoop ook regelmatig iets op marktplaats. Maar alleen vooruit betalen, Dan opsturen. of afhalen en boter bij de vis. De dingen die ik koop via Marktplaats zijn voornamelijk motoren. Die moet ik toch ophalen dus ook boter bij de vis. Wil de verkoper vooruit betaald worden? Jammer dan. Gaat het over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Hermanus
Berichten: 803
Lid geworden op: zo 21 jan 2018 20:49

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Hermanus » wo 9 okt 2019 19:29

RE.gif
Is dit niet tegenstrijdig? Als je iets verkoopt wil je vooruit betaald worden, als je iets koopt wil je dit niet.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Hobby Linka » wo 9 okt 2019 19:36

RE.gif

thumbup.gif mrgreen.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Unplugged » wo 9 okt 2019 19:37

RE.gif RE.gif
Als je het toch ophaalt, heeft vooraf betalen geen meerwaarde voor de koper. Gewoon afrekenen bij ophalen. Iedereen blij. Behalve de oplichter, natuurlijk. Want die heeft niets om te leveren.

martijn v o

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door martijn v o » wo 9 okt 2019 20:33

nou nou nou, geen ruzie maken hier.
We spreken af: ophalen en direct betalen iedereen blij, behalve bij een oplichter daar betaal je met valse 50-jes. akkoord?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Chris » wo 9 okt 2019 20:41

RE.gif

awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif

Deal thumbup.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Morgoth » wo 9 okt 2019 22:08

Sjonge jonge.
Als ik iets ophaal ga ik niet vooruit betalen. Als ik iets moet opsturen wil ik vooruit betaald worden. Ik koop nooit iets wat opgestuurd moet worden maar zou ik dat wel doen, dan betaal ik uiteraard ook vooruit.

Zijn jullie nou zo dom of ben ik nou zo slim (ofzo) zei Van Gaal ooit.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door dieseltijger » wo 9 okt 2019 22:21

Nou ja, wees gewaarschuwd. Boter bij de vis is altijd een goed principe. We kunnen wel esoterische voorbeelden bedenken (valse bankbiljetten, degene die afhaalt bedreigt jou met kalashnikovs, enz enz) maar hou het simpel.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Leentje
Berichten: 3237
Lid geworden op: wo 18 apr 2007 23:14
Locatie: In de Babantse Peel

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Leentje » wo 9 okt 2019 22:22

Hermanus schreef:
di 8 okt 2019 23:00
Laatst iemand die een grote verkoop handje contantje deed, bleken wel de briefjes van € 50,-- vals. Dus ook daar zit een risico aan.
Vorig jaar auto verkocht, contant. Heb met een stift alle biljetten gecontroleerd. Heb evt ook een lamp met uv licht. In geval contante transactie net wat veiliger.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door dieseltijger » wo 9 okt 2019 23:34

Wat wellicht nog beter gaat: ter plekke overschrijven op jouw rekening en dat je controleert of het geld gearriveerd is. Met de flitsoverschrijving is de overboeking binnen 5 seconden een feit. Geen valse bankbiljetten meer. Nu alleen nog die Kalashnikov..... even denken, daar vinden we hier op het forum ook wel een oplossing voor.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Michel1975 » do 10 okt 2019 09:01

RE.gif
Gewapende bodyguards.

Opgelost. En dat allemaal voor een aankoop van een paar tientjes mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Oplichter Marktplaats Dethleffs, vandaag 28 juni 2013 !

Bericht door Nimma » do 10 okt 2019 09:32

Screenshot_20191010-093114.png
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”