Testcaravan, maar dan anders

Alles wat te maken heeft met stroomvoorziening, gas en water.
Stekkers, kabels, accu's, verwarming, airco, kooktoestel, gasflessen, toilet/natte ruimte, keuken enz.
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Reisben » vr 4 okt 2019 21:01

Kent u dat? Je koppelt de caravan aan en dan is de rijverlichting van caravan en auto van slag.
Toen wij in 2013 de Bürstner kochten in Doetingem kreeg ik visioenen. We hadden een Astra en die was uitgerust met trekhaak en de moderne 13-polige Jaeger aansluiting maar er bestaat ook een 13-polige Multicom. Goed voor misverstanden. De Bürstner zou ook een 13-polige aansluiting hebben. Dus wat kon het probleem zijn? Stel, dat de verlichting niet goed zou functioneren?

Ik zag het voor me: vanuit Groningen naar Doetingem rijden om de caravan op te halen, aankoppelen en de rijverlichting werkt niet niet naar behoren. De caravandealer zou de auto de schuld geven en terug bij de Opeldealer zou die roepen dat het aan de caravan zou liggen. Het risico om een aantal keren heen- en weer te moeten rijden tussen Groningen en Doetingem, ingeklemd tussen het wellis-nietes van de twee partijen, lokte mij niet.

Ik mag wel graag prutsen en hier zag ik een leuke bezigheid.
De ANWB levert een aansluitschema voor de aanhangers, bedrading en functie met poolnummers van de stekkers erbij. Da’s handig.
Op een plank monteerde ik een rij forse kroonsteentjes, dertien stuks zoals u zult begrijpen. Aan de ene zijde kwam een stuk 13-aderige kabel zoals ook aan de caravan hangt, compleet met 13-polige Jaegerstekker en aan de aders labeltjes met poolnummer erop. Aan de andere zijde van de kroonsteen-rij monteerde ik voor elke functie een 12-Volt lampje die overeen kwam met de caravanverlichting: richting aanwijzers, mistlamp, remlichten, rijverlichting, achteruitrijverlichting en de twee constante stroomdraden, ook elk met een lampje uitgerust en de aarde natuurlijk. Als deze ‘testcaravan’ naar behoren zou werken zou de auto correct bedraad zijn. Met de aangekoppelde Bürstner zou ik zeker weten dat de fout in de Bürstner moest zitten, mocht er iets niet kloppen, ik kon dat dan bewijzen.

Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was de niet-geschakelde constante stroomdraad. Eerdere ervaringen hadden geleerd dat de garage die draad graag vergeet, zolang de auto niet van fabriekswege is voorbereid met die aansluiting. Vroeger was dat niet vanzelfsprekend omdat deze draad dan vanaf de accu van onder de motorkap naar de trekhaak getrokken moest worden, door het interieur en onder vloerbekleding door enzo. Gemakshalve ging ik er van uit dat de contourverlichting, de breedte- en lengte lampjes, waren verbonden met de rijverlichting.
En ja, ik moet wel breed geglimlacht hebben toen alles wat moest branden op de testcaravan, ook werkelijk brandde op de plank.

In Doetingem verliep alles gelukkig zonder onregelmatigheden. Een paar jaren later deed het plankje weer dienst toen de Hyundai kwam en er een LMC achter gehaakt moest worden. Zonder twijfel haakten we aan want het kon niet anders dan ok zijn.
Het plankje ligt nu in de berging maar een paar bekenden hebben er toch ook gebruik van gemaakt om zeker te weten dat de auto volgens de norm bedraad was. Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.

In de campingwinkel zou deze ‘testcaravan’ een aardige accessoire kunnen zijn als hij zou bestaan uit een stekker, uitgerust met ledjes in verschillende kleuren. Dat zou heel compact gebouwd kunnen worden. En veel discussie kunnen voorkomen.
Maar wie ben ik…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Musso53
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 24 sep 2017 17:50
Locatie: Kerk-Avezaath

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Musso53 » vr 4 okt 2019 21:10

SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door janoniem » vr 4 okt 2019 21:20

RE.gif
Naar zoiets zat ik ook al te kijken maar wanneer ik het goed zie ontbreekt hierbij, essentieel voor caravanners, de constante - en geschakelde voeding.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door iemand » vr 4 okt 2019 21:37

hier foto van Ali .... daar is ie te koop voor 11 euro

kijk ff links- en rechts-onder
Screenshot_20191004-213453_AliExpress.jpg
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door RogerS » vr 4 okt 2019 21:48

Dank voor de tip. Voor dat geld kun je niet zonder zitten.. Meteen eentje besteld!
Caravanloos. :(

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door sailor wim » vr 4 okt 2019 21:48

Reisben
Mooi verhaal van DHZ en slimmigheidjes.
Jammer dat die Chinezen dat van ons hebben afgepakt.
Met goedkope producten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Ab » vr 4 okt 2019 23:11

Gewoon testen met een multimeter kan ook.
Als je weet wat en hoe je moet testen.
Zelfs dan gaat het echter vaak fout bij nieuwe auto's.
De electronica "ziet" ineens een zwaardere belasting terwijl " het niet weet" dat er een aanhanger aangekoppeld is.
Dat klopt dus niet, en er ontstaan storingsmeldingen en soms zelfs uitval van functies.
Dat is op te lossen, maar niet door een doorsnee caravanner.

Btw..die ronde stekkertester waarvan de link geplaatst is in een van de voorgaande berichten zag ik kortgeleden ook met aan de ene kant 13 polig Jaeger en 7 polig aan de andere kant.
Bij Wish geloof ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Chris » za 5 okt 2019 14:11

Reisben schreef:
vr 4 okt 2019 21:01
Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.
En toch he Ben...

Ik denk ook niet dat het fout zal gaan... maar..
Vergeleken met alle vorige caravans is de Knaus Sport moderner... en heeft LED rijverlichting.
Sommige auto's kunnen daar niet lekker mee overweg, althans... het CANBUS systeem in sommige auto's.
Zo weet ik dat Volvo tot ong. 2005 een TRM ( Trailer module) gebruikte om de 13 polige Jaeger aan de computer ( ECM) van de auto te hangen...
Die eerste TRM units konden niet met LED aanhanger verlichting overweg.... dat is natuurlijk allang opgelost bij Volvo, nu kan ook alles erachter.
Maar.
Er zijn meerdere auto's die met LED aanhangers wel een aanpassing nodig hebben, meestal is een software aanpassing dan voldoende... meestal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Reisben » zo 6 okt 2019 14:01

Jammer, jammer, jammer, ik zal mijn octrooi aanvraag maar weer intrekken, het is al uitgevonden.

Ook jammer dat de caravanbranche er nog niet is ingedoken. Zoals hier al opgemerkt, voor de prijs hoef je het niet te laten. Als er dan meteen rekening gehouden wordt met LED op de caravan wordt het een super accessoir.

En inderdaad, vroeger deed ik het met een multi-meter of heel eenvoudig met een 12 Volt lampje tussen de pool en de min.

De verrassing wordt dus of de Hyundai straks de LED-lampen van de Knaus gaat accepteren. Ik hou jullie op de hoogte...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 18:46

RogerS schreef:Dank voor de tip. Voor dat geld kun je niet zonder zitten.. Meteen eentje besteld!
Deze werkt niet bij een moderne auto met CANBUS, ik heb hem zelf op de plank liggen, werkt niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

RogerS
Berichten: 1036
Lid geworden op: zo 1 aug 2010 21:02

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door RogerS » zo 6 okt 2019 19:06

RE.gif Nou dan kan de tester minimaal gebruiken voor de trekhaak van de Peugeot 205 CTI. Deze is nog van voor het CAN-bus tijdperk. mrgreen.gif
Caravanloos. :(

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Chris » zo 6 okt 2019 19:26

Reisben schreef:
zo 6 okt 2019 14:01
Jammer, jammer, jammer, ik zal mijn octrooi aanvraag maar weer intrekken, het is al uitgevonden.

De verrassing wordt dus of de Hyundai straks de LED-lampen van de Knaus gaat accepteren. Ik hou jullie op de hoogte...
Ja... haal die aanvraag bij het octrooibureau maar van de plank, je bent te laat... whistle.gif whistle.gif

En...
De Hyundai zal met de Knaus geen problemen hebben veronderstel ik, ook LED aanhangers is bij de autofabrikanten al een paar jaar ingeburgerd.
Trouwens..
Wel mooi die Cateye achterlichten he...
Ik heb zelfs een stand alone verlichting gemaakt daarvoor, was simpel omdat ik 1 draadje meer in een noodvoorzieningskabeltje had... alleen even vastschroeven en hoppa..
Wel gaaf.. kijk maar... caravan staat dus solo op de parkeerplaats... niks ervoor, alleen de moveraccu in gebruik.
.
Contourverlichting.jpg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Chris » zo 6 okt 2019 19:28

RogerS schreef:
zo 6 okt 2019 19:06
RE.gif Nou dan kan de tester minimaal gebruiken voor de trekhaak van de Peugeot 205 CTI. Deze is nog van voor het CAN-bus tijdperk. mrgreen.gif
Ja ja... weer een foto zeker van een 205 GTI met een Knaus 500 erachter..
Mij neem je niet meer in de maling.. awhoea.gif
Wel een gave 205 trouwens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door PD » zo 6 okt 2019 19:30

Ik vraag me af wat je als particuliere bezitter van een caravan met zo'n testdoosje moet, want hoe vaak zul je dit gebruiken scratch.gif
Zelf test ik de verlichting van de caravan nooit; dat doet de auto voor mij kus.gif

Wat mij betreft weer een oplossing voor een probleem wat niet bestaat knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 19:44

RE.gif

verplaatsen in de situatie van een ander knipoog.gif bij mij komt het met enige regelmaat voor dat ik een aansluiting wil controleren.

Steeds die opmerking van "een oplossing voor een probleem wat niet bestaat" vind ik echt een beetje een dooddoener, wat jij niet interessant vind en waar jij geen behoefte aan hebt, is niet bepalend voor de andere leden hier, dus in zo'n geval kun je ook gewoon het onderwerp overslaan ipv af te serveren toch? aflower.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door PD » zo 6 okt 2019 19:45

RE.gif
Jammer he, dat ik gelijk heb awhoea.gif Trustuhhh kus.gif
Laatst gewijzigd door PD op zo 6 okt 2019 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 19:49

RE.gif

Dit bedoel ik weenie.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Chris » zo 6 okt 2019 19:56

RE.gif
+1

Alleen maar het laatste bericht gelezen..... jammer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 693
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Mstuniek » zo 6 okt 2019 20:28

Deze is er er ook al jaren en ook geschikt voor auto;s met canbus syteem.
https://www.carpoint.nl/product/carpoin ... ct-tester/
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 20:30

RE.gif

zal die van mij (die van Ali) nog eens proberen met de huidige XC60 en de Kip, wellicht krijg ik hier andere resultaten mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

willianv
Berichten: 1092
Lid geworden op: zo 15 feb 2009 14:55
Locatie: Omg. Eindhoven...

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door willianv » zo 6 okt 2019 21:07

PremiumDiscovery schreef:
zo 6 okt 2019 19:45
Jammer he, dat ik gelijk heb Trustuhhh
Zo jammer, dit soort reacties. Ik lees hier al meer dan 10+ jaar mee, en heel af en toe reageer ik eens. Gewoon omdat ik meestal niets toe heb te voegen aan de discussie.

Maar dit soort reacties heeft me al meerdere keren doen overwegen het forum de rug toe te keren. Gelukkig lees ik dit soort reacties meestal met een knipoog en laat ik het maar passeren. Maar ik merk dat het steeds vaker irritatie begint op te roepen, jammer, het zou niet nodig moeten zijn.

Laat gewoon iedereen in zijn waarde en laat gewoon iedereen het gehele caravan gebeuren op zijn of haar manier laten doen.

Het is niets persoonlijks, vaak zie ik ook zeer nuttige bijdragen voorbij komen, maar respecteer ook eens iemand anders mening.

Leven en laten leven.

Just my 2 cents.
Momenteel weer caravan- en camperloos….

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door PD » zo 6 okt 2019 21:11

RE.gif
PremiumDiscovery schreef:
zo 6 okt 2019 19:30
Ik vraag me af wat je als particuliere bezitter van een caravan met zo'n testdoosje moet, want hoe vaak zul je dit gebruiken scratch.gif
Zelf test ik de verlichting van de caravan nooit; dat doet de auto voor mij kus.gif

Wat mij betreft weer een oplossing voor een probleem wat niet bestaat knipoog.gif
Ik geef bewust bovenstaande reactie als tegenwerping om enige bewustwording te bewerkstelligen.... dat dit vervolgens niet wordt gewaardeerd door de gadgetknutselaars..... tjah..... Er is meer dan Oeh, Aah, Prachtig etc...
Laatst gewijzigd door PD op zo 6 okt 2019 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Chris » zo 6 okt 2019 21:13

PremiumDiscovery schreef:
zo 6 okt 2019 19:45
RE.gif
Jammer he, dat ik gelijk heb awhoea.gif Trustuhhh kus.gif
Nee...Dit is een fijne.. scratch.gif scratch.gif
Truste PD..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Hobby Linka » ma 7 okt 2019 01:29

En dan nu weer on-topic voor de bezem uit de kast komt.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Testcaravan, maar dan anders

Bericht door Reisben » ma 7 okt 2019 12:35

Chris schreef:
zo 6 okt 2019 19:26
Reisben schreef:
zo 6 okt 2019 14:01
Jammer, jammer, jammer, ik zal mijn octrooi aanvraag maar weer intrekken, het is al uitgevonden.

De verrassing wordt dus of de Hyundai straks de LED-lampen van de Knaus gaat accepteren. Ik hou jullie op de hoogte...
Ja... haal die aanvraag bij het octrooibureau maar van de plank, je bent te laat... whistle.gif whistle.gif

En...
De Hyundai zal met de Knaus geen problemen hebben veronderstel ik, ook LED aanhangers is bij de autofabrikanten al een paar jaar ingeburgerd.
Trouwens..
Wel mooi die Cateye achterlichten he...
Ik heb zelfs een stand alone verlichting gemaakt daarvoor, was simpel omdat ik 1 draadje meer in een noodvoorzieningskabeltje had... alleen even vastschroeven en hoppa..
Wel gaaf.. kijk maar... caravan staat dus solo op de parkeerplaats... niks ervoor, alleen de moveraccu in gebruik.
.
Contourverlichting.jpg
Daar krijg ik als nuchtere techneut dan toch rode koontjes van Chris, da's mooi man!
Wie weet ga ik je nog om meer uitleg vragen, het is nog even wachten op de Sport, volgens de laatste berichten zal het wel half november worden voor hij wordt afgeleverd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Plaats reactie

Terug naar “Elektra, gas, water”