Testcaravan, maar dan anders
Testcaravan, maar dan anders
Kent u dat? Je koppelt de caravan aan en dan is de rijverlichting van caravan en auto van slag.
Toen wij in 2013 de Bürstner kochten in Doetingem kreeg ik visioenen. We hadden een Astra en die was uitgerust met trekhaak en de moderne 13-polige Jaeger aansluiting maar er bestaat ook een 13-polige Multicom. Goed voor misverstanden. De Bürstner zou ook een 13-polige aansluiting hebben. Dus wat kon het probleem zijn? Stel, dat de verlichting niet goed zou functioneren?
Ik zag het voor me: vanuit Groningen naar Doetingem rijden om de caravan op te halen, aankoppelen en de rijverlichting werkt niet niet naar behoren. De caravandealer zou de auto de schuld geven en terug bij de Opeldealer zou die roepen dat het aan de caravan zou liggen. Het risico om een aantal keren heen- en weer te moeten rijden tussen Groningen en Doetingem, ingeklemd tussen het wellis-nietes van de twee partijen, lokte mij niet.
Ik mag wel graag prutsen en hier zag ik een leuke bezigheid.
De ANWB levert een aansluitschema voor de aanhangers, bedrading en functie met poolnummers van de stekkers erbij. Da’s handig.
Op een plank monteerde ik een rij forse kroonsteentjes, dertien stuks zoals u zult begrijpen. Aan de ene zijde kwam een stuk 13-aderige kabel zoals ook aan de caravan hangt, compleet met 13-polige Jaegerstekker en aan de aders labeltjes met poolnummer erop. Aan de andere zijde van de kroonsteen-rij monteerde ik voor elke functie een 12-Volt lampje die overeen kwam met de caravanverlichting: richting aanwijzers, mistlamp, remlichten, rijverlichting, achteruitrijverlichting en de twee constante stroomdraden, ook elk met een lampje uitgerust en de aarde natuurlijk. Als deze ‘testcaravan’ naar behoren zou werken zou de auto correct bedraad zijn. Met de aangekoppelde Bürstner zou ik zeker weten dat de fout in de Bürstner moest zitten, mocht er iets niet kloppen, ik kon dat dan bewijzen.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was de niet-geschakelde constante stroomdraad. Eerdere ervaringen hadden geleerd dat de garage die draad graag vergeet, zolang de auto niet van fabriekswege is voorbereid met die aansluiting. Vroeger was dat niet vanzelfsprekend omdat deze draad dan vanaf de accu van onder de motorkap naar de trekhaak getrokken moest worden, door het interieur en onder vloerbekleding door enzo. Gemakshalve ging ik er van uit dat de contourverlichting, de breedte- en lengte lampjes, waren verbonden met de rijverlichting.
En ja, ik moet wel breed geglimlacht hebben toen alles wat moest branden op de testcaravan, ook werkelijk brandde op de plank.
In Doetingem verliep alles gelukkig zonder onregelmatigheden. Een paar jaren later deed het plankje weer dienst toen de Hyundai kwam en er een LMC achter gehaakt moest worden. Zonder twijfel haakten we aan want het kon niet anders dan ok zijn.
Het plankje ligt nu in de berging maar een paar bekenden hebben er toch ook gebruik van gemaakt om zeker te weten dat de auto volgens de norm bedraad was. Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.
In de campingwinkel zou deze ‘testcaravan’ een aardige accessoire kunnen zijn als hij zou bestaan uit een stekker, uitgerust met ledjes in verschillende kleuren. Dat zou heel compact gebouwd kunnen worden. En veel discussie kunnen voorkomen.
Maar wie ben ik…
Toen wij in 2013 de Bürstner kochten in Doetingem kreeg ik visioenen. We hadden een Astra en die was uitgerust met trekhaak en de moderne 13-polige Jaeger aansluiting maar er bestaat ook een 13-polige Multicom. Goed voor misverstanden. De Bürstner zou ook een 13-polige aansluiting hebben. Dus wat kon het probleem zijn? Stel, dat de verlichting niet goed zou functioneren?
Ik zag het voor me: vanuit Groningen naar Doetingem rijden om de caravan op te halen, aankoppelen en de rijverlichting werkt niet niet naar behoren. De caravandealer zou de auto de schuld geven en terug bij de Opeldealer zou die roepen dat het aan de caravan zou liggen. Het risico om een aantal keren heen- en weer te moeten rijden tussen Groningen en Doetingem, ingeklemd tussen het wellis-nietes van de twee partijen, lokte mij niet.
Ik mag wel graag prutsen en hier zag ik een leuke bezigheid.
De ANWB levert een aansluitschema voor de aanhangers, bedrading en functie met poolnummers van de stekkers erbij. Da’s handig.
Op een plank monteerde ik een rij forse kroonsteentjes, dertien stuks zoals u zult begrijpen. Aan de ene zijde kwam een stuk 13-aderige kabel zoals ook aan de caravan hangt, compleet met 13-polige Jaegerstekker en aan de aders labeltjes met poolnummer erop. Aan de andere zijde van de kroonsteen-rij monteerde ik voor elke functie een 12-Volt lampje die overeen kwam met de caravanverlichting: richting aanwijzers, mistlamp, remlichten, rijverlichting, achteruitrijverlichting en de twee constante stroomdraden, ook elk met een lampje uitgerust en de aarde natuurlijk. Als deze ‘testcaravan’ naar behoren zou werken zou de auto correct bedraad zijn. Met de aangekoppelde Bürstner zou ik zeker weten dat de fout in de Bürstner moest zitten, mocht er iets niet kloppen, ik kon dat dan bewijzen.
Waar ik vooral nieuwsgierig naar was, was de niet-geschakelde constante stroomdraad. Eerdere ervaringen hadden geleerd dat de garage die draad graag vergeet, zolang de auto niet van fabriekswege is voorbereid met die aansluiting. Vroeger was dat niet vanzelfsprekend omdat deze draad dan vanaf de accu van onder de motorkap naar de trekhaak getrokken moest worden, door het interieur en onder vloerbekleding door enzo. Gemakshalve ging ik er van uit dat de contourverlichting, de breedte- en lengte lampjes, waren verbonden met de rijverlichting.
En ja, ik moet wel breed geglimlacht hebben toen alles wat moest branden op de testcaravan, ook werkelijk brandde op de plank.
In Doetingem verliep alles gelukkig zonder onregelmatigheden. Een paar jaren later deed het plankje weer dienst toen de Hyundai kwam en er een LMC achter gehaakt moest worden. Zonder twijfel haakten we aan want het kon niet anders dan ok zijn.
Het plankje ligt nu in de berging maar een paar bekenden hebben er toch ook gebruik van gemaakt om zeker te weten dat de auto volgens de norm bedraad was. Straks komt de Knaus Sport, maar dat bevreesd mij niet.
In de campingwinkel zou deze ‘testcaravan’ een aardige accessoire kunnen zijn als hij zou bestaan uit een stekker, uitgerust met ledjes in verschillende kleuren. Dat zou heel compact gebouwd kunnen worden. En veel discussie kunnen voorkomen.
Maar wie ben ik…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Testcaravan, maar dan anders
SsangYong Rexton RX270 XVT AWD Sapphire (181 pk, 410 Nm) met Hobby Premium 560 CFe (2017)
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
Naar zoiets zat ik ook al te kijken maar wanneer ik het goed zie ontbreekt hierbij, essentieel voor caravanners, de constante - en geschakelde voeding.
Naar zoiets zat ik ook al te kijken maar wanneer ik het goed zie ontbreekt hierbij, essentieel voor caravanners, de constante - en geschakelde voeding.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: Testcaravan, maar dan anders
hier foto van Ali .... daar is ie te koop voor 11 euro
kijk ff links- en rechts-onder
kijk ff links- en rechts-onder
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Testcaravan, maar dan anders
Dank voor de tip. Voor dat geld kun je niet zonder zitten.. Meteen eentje besteld!
Caravanloos.
-
- Berichten: 2686
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Testcaravan, maar dan anders
Reisben
Mooi verhaal van DHZ en slimmigheidjes.
Jammer dat die Chinezen dat van ons hebben afgepakt.
Met goedkope producten.
Mooi verhaal van DHZ en slimmigheidjes.
Jammer dat die Chinezen dat van ons hebben afgepakt.
Met goedkope producten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Testcaravan, maar dan anders
Gewoon testen met een multimeter kan ook.
Als je weet wat en hoe je moet testen.
Zelfs dan gaat het echter vaak fout bij nieuwe auto's.
De electronica "ziet" ineens een zwaardere belasting terwijl " het niet weet" dat er een aanhanger aangekoppeld is.
Dat klopt dus niet, en er ontstaan storingsmeldingen en soms zelfs uitval van functies.
Dat is op te lossen, maar niet door een doorsnee caravanner.
Btw..die ronde stekkertester waarvan de link geplaatst is in een van de voorgaande berichten zag ik kortgeleden ook met aan de ene kant 13 polig Jaeger en 7 polig aan de andere kant.
Bij Wish geloof ik.
Als je weet wat en hoe je moet testen.
Zelfs dan gaat het echter vaak fout bij nieuwe auto's.
De electronica "ziet" ineens een zwaardere belasting terwijl " het niet weet" dat er een aanhanger aangekoppeld is.
Dat klopt dus niet, en er ontstaan storingsmeldingen en soms zelfs uitval van functies.
Dat is op te lossen, maar niet door een doorsnee caravanner.
Btw..die ronde stekkertester waarvan de link geplaatst is in een van de voorgaande berichten zag ik kortgeleden ook met aan de ene kant 13 polig Jaeger en 7 polig aan de andere kant.
Bij Wish geloof ik.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Testcaravan, maar dan anders
En toch he Ben...
Ik denk ook niet dat het fout zal gaan... maar..
Vergeleken met alle vorige caravans is de Knaus Sport moderner... en heeft LED rijverlichting.
Sommige auto's kunnen daar niet lekker mee overweg, althans... het CANBUS systeem in sommige auto's.
Zo weet ik dat Volvo tot ong. 2005 een TRM ( Trailer module) gebruikte om de 13 polige Jaeger aan de computer ( ECM) van de auto te hangen...
Die eerste TRM units konden niet met LED aanhanger verlichting overweg.... dat is natuurlijk allang opgelost bij Volvo, nu kan ook alles erachter.
Maar.
Er zijn meerdere auto's die met LED aanhangers wel een aanpassing nodig hebben, meestal is een software aanpassing dan voldoende... meestal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Jammer, jammer, jammer, ik zal mijn octrooi aanvraag maar weer intrekken, het is al uitgevonden.
Ook jammer dat de caravanbranche er nog niet is ingedoken. Zoals hier al opgemerkt, voor de prijs hoef je het niet te laten. Als er dan meteen rekening gehouden wordt met LED op de caravan wordt het een super accessoir.
En inderdaad, vroeger deed ik het met een multi-meter of heel eenvoudig met een 12 Volt lampje tussen de pool en de min.
De verrassing wordt dus of de Hyundai straks de LED-lampen van de Knaus gaat accepteren. Ik hou jullie op de hoogte...
Ook jammer dat de caravanbranche er nog niet is ingedoken. Zoals hier al opgemerkt, voor de prijs hoef je het niet te laten. Als er dan meteen rekening gehouden wordt met LED op de caravan wordt het een super accessoir.
En inderdaad, vroeger deed ik het met een multi-meter of heel eenvoudig met een 12 Volt lampje tussen de pool en de min.
De verrassing wordt dus of de Hyundai straks de LED-lampen van de Knaus gaat accepteren. Ik hou jullie op de hoogte...
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson
Re: Testcaravan, maar dan anders
Deze werkt niet bij een moderne auto met CANBUS, ik heb hem zelf op de plank liggen, werkt niet.RogerS schreef:Dank voor de tip. Voor dat geld kun je niet zonder zitten.. Meteen eentje besteld!
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif Nou dan kan de tester minimaal gebruiken voor de trekhaak van de Peugeot 205 CTI. Deze is nog van voor het CAN-bus tijdperk.
Caravanloos.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Ja... haal die aanvraag bij het octrooibureau maar van de plank, je bent te laat...
En...
De Hyundai zal met de Knaus geen problemen hebben veronderstel ik, ook LED aanhangers is bij de autofabrikanten al een paar jaar ingeburgerd.
Trouwens..
Wel mooi die Cateye achterlichten he...
Ik heb zelfs een stand alone verlichting gemaakt daarvoor, was simpel omdat ik 1 draadje meer in een noodvoorzieningskabeltje had... alleen even vastschroeven en hoppa..
Wel gaaf.. kijk maar... caravan staat dus solo op de parkeerplaats... niks ervoor, alleen de moveraccu in gebruik.
.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Ja ja... weer een foto zeker van een 205 GTI met een Knaus 500 erachter..
Mij neem je niet meer in de maling..
Wel een gave 205 trouwens...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Ik vraag me af wat je als particuliere bezitter van een caravan met zo'n testdoosje moet, want hoe vaak zul je dit gebruiken
Zelf test ik de verlichting van de caravan nooit; dat doet de auto voor mij
Wat mij betreft weer een oplossing voor een probleem wat niet bestaat
Zelf test ik de verlichting van de caravan nooit; dat doet de auto voor mij
Wat mij betreft weer een oplossing voor een probleem wat niet bestaat
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
verplaatsen in de situatie van een ander bij mij komt het met enige regelmaat voor dat ik een aansluiting wil controleren.
Steeds die opmerking van "een oplossing voor een probleem wat niet bestaat" vind ik echt een beetje een dooddoener, wat jij niet interessant vind en waar jij geen behoefte aan hebt, is niet bepalend voor de andere leden hier, dus in zo'n geval kun je ook gewoon het onderwerp overslaan ipv af te serveren toch?
verplaatsen in de situatie van een ander bij mij komt het met enige regelmaat voor dat ik een aansluiting wil controleren.
Steeds die opmerking van "een oplossing voor een probleem wat niet bestaat" vind ik echt een beetje een dooddoener, wat jij niet interessant vind en waar jij geen behoefte aan hebt, is niet bepalend voor de andere leden hier, dus in zo'n geval kun je ook gewoon het onderwerp overslaan ipv af te serveren toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
Jammer he, dat ik gelijk heb Trustuhhh
Jammer he, dat ik gelijk heb Trustuhhh
Laatst gewijzigd door PD op zo 6 okt 2019 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
Dit bedoel ik
Dit bedoel ik
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
+1
Alleen maar het laatste bericht gelezen..... jammer.
+1
Alleen maar het laatste bericht gelezen..... jammer.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Deze is er er ook al jaren en ook geschikt voor auto;s met canbus syteem.
https://www.carpoint.nl/product/carpoin ... ct-tester/
https://www.carpoint.nl/product/carpoin ... ct-tester/
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
zal die van mij (die van Ali) nog eens proberen met de huidige XC60 en de Kip, wellicht krijg ik hier andere resultaten
zal die van mij (die van Ali) nog eens proberen met de huidige XC60 en de Kip, wellicht krijg ik hier andere resultaten
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Testcaravan, maar dan anders
Zo jammer, dit soort reacties. Ik lees hier al meer dan 10+ jaar mee, en heel af en toe reageer ik eens. Gewoon omdat ik meestal niets toe heb te voegen aan de discussie.
Maar dit soort reacties heeft me al meerdere keren doen overwegen het forum de rug toe te keren. Gelukkig lees ik dit soort reacties meestal met een knipoog en laat ik het maar passeren. Maar ik merk dat het steeds vaker irritatie begint op te roepen, jammer, het zou niet nodig moeten zijn.
Laat gewoon iedereen in zijn waarde en laat gewoon iedereen het gehele caravan gebeuren op zijn of haar manier laten doen.
Het is niets persoonlijks, vaak zie ik ook zeer nuttige bijdragen voorbij komen, maar respecteer ook eens iemand anders mening.
Leven en laten leven.
Just my 2 cents.
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Testcaravan, maar dan anders
RE.gif
Ik geef bewust bovenstaande reactie als tegenwerping om enige bewustwording te bewerkstelligen.... dat dit vervolgens niet wordt gewaardeerd door de gadgetknutselaars..... tjah..... Er is meer dan Oeh, Aah, Prachtig etc...PremiumDiscovery schreef: ↑zo 6 okt 2019 19:30Ik vraag me af wat je als particuliere bezitter van een caravan met zo'n testdoosje moet, want hoe vaak zul je dit gebruiken
Zelf test ik de verlichting van de caravan nooit; dat doet de auto voor mij
Wat mij betreft weer een oplossing voor een probleem wat niet bestaat
Laatst gewijzigd door PD op zo 6 okt 2019 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Testcaravan, maar dan anders
Nee...Dit is een fijne..
Truste PD..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18977
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Testcaravan, maar dan anders
En dan nu weer on-topic voor de bezem uit de kast komt.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Testcaravan, maar dan anders
Daar krijg ik als nuchtere techneut dan toch rode koontjes van Chris, da's mooi man!Chris schreef: ↑zo 6 okt 2019 19:26Ja... haal die aanvraag bij het octrooibureau maar van de plank, je bent te laat...
En...
De Hyundai zal met de Knaus geen problemen hebben veronderstel ik, ook LED aanhangers is bij de autofabrikanten al een paar jaar ingeburgerd.
Trouwens..
Wel mooi die Cateye achterlichten he...
Ik heb zelfs een stand alone verlichting gemaakt daarvoor, was simpel omdat ik 1 draadje meer in een noodvoorzieningskabeltje had... alleen even vastschroeven en hoppa..
Wel gaaf.. kijk maar... caravan staat dus solo op de parkeerplaats... niks ervoor, alleen de moveraccu in gebruik.
.
Contourverlichting.jpg
Wie weet ga ik je nog om meer uitleg vragen, het is nog even wachten op de Sport, volgens de laatste berichten zal het wel half november worden voor hij wordt afgeleverd.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson