Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
jef
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 19 feb 2018 14:45

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door jef » za 5 okt 2019 18:21

Mijn vraag is al eerder aan de orde geweest, alleen ik heb wat meer informatie nodig. Ik wil de tentrail waar de pees van de voortent ingaat een stuk openbuigen om de etuiluifel er makkelijk uit en erin te kunnen schuiven zonder deze af te hoeven rollen. Alleen ik weet niet waar ik dat het beste kan doen, voor de bocht in het verticale stuk of na de bocht, hoe ik moet doen weet ik wel (daar is genoeg over te lezen) Alleen waar precies dat is de vraag, het liefst zou ik hiervan graag een foto zien waar men de rail uitgebogen heeft, en wat de ervaring is nadat de rail is open gebogen. Wij hebben een etuiluifel van 4 mtr lengte. Een extra rail aanbrengen is voor ons geen optie. In het voorjaar willen we een deeltent kunnen plaatsen van daar de vraag. Alvast bedankt.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Ab » za 5 okt 2019 20:25

Net na de bocht. Of net ervoor.
Net hoe je het ziet. knipoog.gif
Maar wel in het vertikale gedeelte.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door janvijn » za 5 okt 2019 20:41

Als je de rail voor de bocht opent in het vertikale deel moet je dan niet altijd de luifel uitrollen om hem in te kunnen schuiven ????
In mijn beleving is het, wanneer je de luifel niet uit wil rollen, alleen mogellijk om de opening in het horizontale gedeelte te maken, of zie ik iets over het hoofd.
Mvg
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Bart » za 5 okt 2019 21:39

Bij mijn vorige caravan een wilk 490 eu kon ik net na de bocht horizontaal een etuiluifel 410 er inschuiven, maar dat was wel het nieuwe profiel (knaus)wat op de zij en bovenkant zit.
Dat zat net wat meer ruimte.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door thmeyer » za 5 okt 2019 21:40


Ik heb er geen duidelijke foto's waar je het op kan zien, wel van het bochtje, maar die niet van de uitgebogen rail !!
Maar ik heb naar vore gezien, horizontaal aan de bovenkant voor de bocht naar beneden een ruimere opening gemaakt.
Door de zakluifel eerst helemaal naar achter te schuiven en daarna naar voren tot iets in de bocht, voorkom ik dat de luifel iedere keer door de rij-wind op het dak van de caravan komt te liggen.

Opmerking: Maakt de ruimere opening niet te lang, maar ook niet te kort, moet wel makkelijk de luifel erin kunnen schuiven !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Ivo » zo 6 okt 2019 10:19

Bij onze Adria is de rail op meerdere plaatsen opengeplooid. Twee keer ter hoogte van de zijrail en twee keer iets hoger dan de rail voor de tochtstrook.
Bijlagen
OpenRail.jpg
OpenRail.jpg (50.3 KiB) 2989 keer bekeken
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Jaap van Duijn » zo 6 okt 2019 10:29

@Jef,

Er zijn speciale apparaatjes om de rail op enige plaats te openen zodat je zak er in kan schuiven zonder afrollen.
Hoe ze heten weet ik niet, maar De Klerk in Hillegom had er een - toen - zelf vond ik het een gehannes om met ingepakte zakluifel deze te plaatsen en verwijderen.
Wij hadden wel een hogere opening op ik denk 180cm van de bodem, toch rolden we even de luifel af veel gemakkelijker te hanteren, immers je moet al met 2 zijn.

grtn Jaap van Duijn.

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door thmeyer » zo 6 okt 2019 12:23

RE.gif

Zo’n apparaatje wordt een “tentrail verruimer” genoemd en kost ± € 6,00. Zie foto.
Omdat ik de rail in het horizontale gedeelte heb opgeruimd, kan ik de pees van zak-luifel deze geheel opgerold in de rail schuiven.
En is aan te raden, omdat met z’n tweeën te doen, de ene stuurt en schuift en de ander duwt horizontaal de pees van de zak-luifel in de rail. Daarbij heb je wel 2 trappetjes voor nodig.
De zak-luifel haal ik iedere keer eraf als de caravan naar de stalling gaat en dat eraf halen van de zak-luifel kan je wel in je eentje doen.

Opmerking: Wel heb ik een plastic-tripje gebruikt om deuken cq beschadigingen tijdens het verruimen van de rail te voorkomen !!

Theo
Bijlagen
Tentrail verruimer.JPG
Tentrail verruimer.JPG (10.47 KiB) 2943 keer bekeken
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » zo 6 okt 2019 22:08

Ik verwacht dat de meeste rails, zo niet allemaal, de laatste jaren gepoedercoat zijn.

Wat gebeurt er als er bij het openbuigen de coating wordt beschadigd?
Al zijn het maar miniscule haarschuurtjes?

Frans

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Chris » ma 7 okt 2019 09:16

thmeyer schreef:
zo 6 okt 2019 12:23
RE.gif

Zo’n apparaatje wordt een “tentrail verruimer” genoemd en kost ± € 6,00. Zie foto.
Omdat ik de rail in het horizontale gedeelte heb opgeruimd, kan ik de pees van zak-luifel deze geheel opgerold in de rail schuiven.
En is aan te raden, omdat met z’n tweeën te doen, de ene stuurt en schuift en de ander duwt horizontaal de pees van de zak-luifel in de rail. Daarbij heb je wel 2 trappetjes voor nodig.
De zak-luifel haal ik iedere keer eraf als de caravan naar de stalling gaat en dat eraf halen van de zak-luifel kan je wel in je eentje doen.

Opmerking: Wel heb ik een plastic-tripje gebruikt om deuken cq beschadigingen tijdens het verruimen van de rail te voorkomen !!

Theo
De tentrail ruimer is bedoeld om beschadigde of gedeukte rails weer te fatsoeneren.
Of je er een extra invoeropening mee kan maken vraag ik me af, denk het eigenlijk van niet.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Gemineye » ma 7 okt 2019 10:30

RE.gif

Het ding op de foto ziet er wel anders uit als het ding wat jij bedoelt Chris! Zo’n dingetje heb ik ook, maar is veel kleiner dan afbeelding en bedoeld om met een hamer bv door de rail te meppen. Daar zit geen handvat oid aan. Die is bedoeld voor als je rail beschadigd is, je hem weer kunt verruimen zodat je tent er weer door wil. Heb ik bij mn vorige caravan eens gebruikt.

Het ding op de foto heeft een hefboomwerking zo te zien?
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » ma 7 okt 2019 10:47

RE.gif

Enig idee welk ander ding dan wel geschikt is?

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door thmeyer » ma 7 okt 2019 10:50

RE.gif
Ik ben het helemaal met Chris eens, de tent railverruimer moet je in de lengte van een beschadigde tentrail tikken. Daarom heb ik voor de zijde linkse beweging, dus voor een extra opening, een plastic tripje gebruikt. Ik zou ook wel eens willen weten, wat daar exact voor wordt gebruikt. Misschien dat er andere forum-leden het wel weten en graag met een afbeelding?

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » ma 7 okt 2019 11:23

Ik denk dat er geen enkel apparaat geschikt is.

Je gaat nl. materiaal verbuigen en tegen de gemaakte vervorming zal de aangebrachte coating niet geschikt zijn.
Deze zal gaan barsten, hoe minimaal ook. De gevolgen van eventuele corrosie komen dan later wel aan het licht.

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door thmeyer » ma 7 okt 2019 11:52

RE.gif

Een voortent rail heeft tegen corrosie alleen een alodine cq chromanteren behandeling ondergaan.

Zie link: Alodine cq chromanteren

Opmerking: Bij mijn is er na ruim 10 jaar nog geen corrosie te zien, wel moet ik opmerken dat deze manier van bewerken in de vliegtuigindustrie dit uit den boze is en dat zal Chris zeker beamen !!

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Chris » ma 7 okt 2019 12:50

RE.gif
Bekende zooi Theo. .vies woord hier, het is echt bende.
Maar...Mijn rail is voorzien van poedercoating.
En geen ervaring met netjes openbuigen.
Ik las eerder dat mijn dealer in Hillegom daar wel eoa tang voor heeft..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » ma 7 okt 2019 13:12

RE.gif

Dan moet er toch meer info te vinden zijn over een daarvoor geschikte tang?

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door thmeyer » ma 7 okt 2019 13:39


Als jouw rail voorzien is van poedercoating, dan had ik moeten schrijven “in meeste gevallen.”
Je ziet maar, ik kan niet alles kan weten en dan is het toch goed dat iemand je (jij dus) daarop kan wijzen.
En een tentrail met poedercoating geeft nog weer een extra bescherming en een luxere uitstraling.
Alleen zal bij een tentrail met poedercoating toch lastig zijn om dit netjes open te buigen zonder dit (de poedercoating) te beschadigen. En wat die tang betreft: Het moet iets met een hefboom zijn, want de andere kant moet je ook goed tegenhouden, omdat tijdens het verbuigen, pittige krachten nodig zijn.

Opmerking: Ik heb al het hele internet afgestruind en niets kunnen vinden. We moeten waarschijnlijk met een fototoestel naar de caravandealer en dan weten we meer !!

De dicht bijzijnde caravandealer bij mij is pas failliet gegaan, anders was ik er even langs gelopen. zwaaien.gif

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Tjub » ma 7 okt 2019 18:39

Mijn zwager heeft het laatst gewoon met platbektang (combinatietang?) gedaan. Op zich netjes. Ging heel makkelijk blijkbaar. Afbeelding

Zit er ook aan te denken dit te doen. Anders door onderhoudsbedrijf. Kost 60 euro ofzoiets.

Ben wel benieuwd of dit zo niet gaat lekken met een flinke bui als de voortent er weer inzit...
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » ma 7 okt 2019 18:55

RE.gif

Is hier gewoon een stuk eruit gebroken?

Frans

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Wally » ma 7 okt 2019 18:55

RE.gif

Is hier gewoon een stuk eruit gebroken?

Frans

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Tentrail open buigen tbv inschuiven van een etui luifel

Bericht door thmeyer » ma 7 okt 2019 19:07


Zoals ik al eerdere melden in 1 van mijn reacties, hebt ik ruim 10 jaar geleden de voortent rail aan de bovenzijde voor de “Zakluifel” uitgebogen. Doordat de pees maximaal op onderste rand van de rail rust, voorkomt deze dat het regenwater niet in de voortent komt. Zelf heb ik bij gebruik (3x, niet veel) van de voortent nooit geen,ook bij fikse regenbuien geen water naar binnen gehad.

Opmerking: Weg buigen of breken. Dat gedeelte van de rail heeft geen functie meer, daarom aan de bovenzijde bewerken en niet al te breed maken !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op ma 7 okt 2019 19:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Tjub
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 10 jul 2016 23:06

Re: Tentrail open buigen tbv uitschuiven etui luifel

Bericht door Tjub » ma 7 okt 2019 19:18

Wally schreef:RE.gif

Is hier gewoon een stuk eruit gebroken?

Frans
Nope, enkel opengebogen.
Chateau Caratt 430TMF achter Renault Kadjar Techno TCe 140

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”