Ervaringen met fietsen achterop Sprite

pe2wjb
Berichten: 14
Lid geworden op: za 25 aug 2018 14:20

Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door pe2wjb » vr 27 sep 2019 23:21

Wij zijn van plan een Sprite Cruzer 460 SR aan te schaffen, waarbij al een fietsenrek achterop zit. Ik vind dat nog wel een dingetje omdat dit ten zeerste wordt afgeraden, ik heb ze bij mijn huidige caravan op de dissel staan. Voor de goede orde het betreft twee ebikes, wat zijn jullie ervaringen met de stabiliteit?

Ik heb een Nissan Qashqai leeg bijna 1500 kg en 130 pk Diesel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Micky » za 28 sep 2019 00:31

Je zegt het zelf al :)


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Jaap van Duijn » za 28 sep 2019 07:39

@pj2peb,

Wij hadden een Challenger 565 bijna vergelijkbaar, maar wat langer - totaal 731cm.
Ondanks alles wat geschreven en gezegd werd in eerdere posts,met veel tegenhangers, we "deden" het nog wel in Nederland 2 fietsen van 21 Kg elk achterop, maar eigenlijk konden met goed fatsoen niet harder als 80-85 Km snel rijden, naar mijn gevoel op het randje.
Daarom toen een Rameder dak lift voor de fietsen gekocht en wat een plezier daarvan gehad, heel Europa door gekruist inclusief UK, had graag voor ieder die vragen kwam stellen over gebruik en gemak een flesje wijn gehad dan was ik nu nog bezopen :).
Echt niet doen, mijn advies, achter op de caravan ze hebben - niets ten nadele van de caravan een lange overhang van as tot achter zijde en dat geeft een extra zwiep effect.
Zou kijken voor op de dissel en of op het dak van de auto, voordeel dan is ook de auto zwaarder - helemaal goed, de caravan lichter - nog beter en de kogel druk zelf aan te passen, waarbij 80 Kg bij de Engelse caravans niet te weinig is naar mijn 19,5 jaar ervaring met Engelse caravans.
Ik weet dat veel forum leden fel tegen fietsen achter op zijn, ieder mag zijn stelling hebben. Ik durfde en durf het op gemakje in Nederland, meest op provinciale wegen gereden best aan maar ga daar niemand een positief advies over geven.
Hoop dat ik U juiste beantwoord heb en op juiste pad gezet?

mvgr Jaap van Duijn.

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door sailor wim » za 28 sep 2019 08:08

RE.gif
Jaap mij wel.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

koning

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door koning » za 28 sep 2019 08:47

Niet doen, 2 fietsen in de caravan (stuur haaks zetten om fatsoenlijk door de deuropening te komen) Je hebt immers genoeg ruimte om ze tussen de banken te plaatsen.
Ik kan me een fietshouder met bouwtekening in de KCK herinneren die hiervoor uitermate geschikt is.
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q ... 0085033655

sprite
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 24 aug 2014 16:34

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door sprite » za 28 sep 2019 10:42

Ik geef geen oordeel maar deel alleen mijn ervaringen met fietsen achterop de caravan. Wij hebben een sprite 390 van een paar jaar oud. Er voor staat een Honda civic 1.8. Al jaren hebben wij fietsen achterop. Weliswaar aluminium fietsen van elk 15 kg gewicht. Kogeldruk tussen de 65 en 70 kilo. Op de snelweg (peage) snelheid tussen de 100 en 105 km. Geen enkele neiging tot slingeren. Dit najaar zonder fietsen weg geweest naar een gebied waar je niet kan fietsen met gewone fietsen (niet electrisch). Ik merk geen enkel verschil in rij eigenschappen.

Met vriendelijke groet,
Hans

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door eurotrotter » za 28 sep 2019 11:16

Het is niet zo dat fietsen achterop de caravan onherroepelijk leiden tot de meest bizarre ongevallen,integendeel;hele volksstammen kruisen Europa door met fietsen achter op de caravan zonder dat er ook maar wát gebeurt.

Maar omdat voorzichtigheid nog steeds de moeder van de porseleinkast is,zou ik zeggen dat,als je de mogelijkheid hebt,zet fietsen altijd op de dissel.
Voorkomen is beter dan genezen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Hobby Linka » za 28 sep 2019 12:19

Onderwerp weer geopend.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door shanty1959 » zo 29 sep 2019 12:56

RE.gif
Dank voor het heropenen van het onderwerp.
Er zijn nieuwe ontwikkelingen om fietsen in de caravan te plaatsen, hiermee kan de stabiliteit worden verbeterd.
Vooral voor Sprite bezitters, die immers een zitgroep heeft met ruimte tussen de banken en een korte dissel.
Verbeterde fietshouders zijn nu beschikbaar. zo heeft Kip voor het model Shelter een nieuwe fietshouder ontwikkeld.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019 14:50

Ik heb geen Sprite cruzer, maar wil toch even proberen om simpel in te haken.
Een caravan is een gewicht wat aan de trekhaak ( het scharnierpunt) gehangen wordt.
Stabiliteit is een issue met deze constructie.
Verkeerde belading kan een slingerende caravan opleveren, hogere snelheid verhoogt deze slingerneiging dramatisch
Fietsen achterop is het creeren van een pendule beweging.
Denk maar aan een ouwe klok met een slinger.
Is dat slingertje 10 cm lang, dan zal de sinus misschien 4 cm zijn.
Dus stabiel.
Hang je nou aan diezelfde klok een slinger van een meter, dan zal de sinus zomaar 40 cm zijn.
Daarmee probeer ik figuratief een beeld te geven van een groot gewicht achterop een caravan.
En dan moet je denken vanaf de trekhaak, dat is het aangrijppunt van de constructie.
Staan er fietsen op de dissel, dan is er een kleine sinus, staan ze achterop, dan is er de maximale sinus.... de slinger is het grootst.
Heel veel hangt er dus vanaf hoe stabiel de trekker is.
Is dat een "dweil", dan vraag je om geslinger.
Is dat een hele stabiele auto, dan is het vele malen minder.
Maar blijft dat de snelheid het slinger effect zeker negatief beinvloed.
Een "zeker dit of zeker dat" antwoord bestaat niet hier.... geen enkele combinatie is gelijk.
Maar... denk maar eens aan die sinus, ik kies zeker voor de dissel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Techn » zo 29 sep 2019 15:59

En daar gaan we weer.......




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Chris » zo 29 sep 2019 16:01

RE.gif

Ik hoop juist dat TS zelf gaat denken....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
shanty1959
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 4 apr 2018 11:03
Locatie: Gemeente Tynaarlo

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door shanty1959 » vr 4 okt 2019 15:12

RE.gif
Soms heeft een TS er wat ondersteuning en advies nodig, wat is een betere plek dan dit forum. thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Ab » za 5 okt 2019 00:19

sprite schreef:
za 28 sep 2019 10:42
Ik geef geen oordeel maar deel alleen mijn ervaringen met fietsen achterop de caravan. Wij hebben een sprite 390 van een paar jaar oud. Er voor staat een Honda civic 1.8. Al jaren hebben wij fietsen achterop. Weliswaar aluminium fietsen van elk 15 kg gewicht. Kogeldruk tussen de 65 en 70 kilo. Op de snelweg (peage) snelheid tussen de 100 en 105 km. Geen enkele neiging tot slingeren. Dit najaar zonder fietsen weg geweest naar een gebied waar je niet kan fietsen met gewone fietsen (niet electrisch). Ik merk geen enkel verschil in rij eigenschappen.

Met vriendelijke groet,
Hans
Goede praktijktest. Met vermelding van type caravan, en auto, daar heb je wat aan. thumbup.gif
Een 390 is een relatief korte caravan.
De afstand van fietsen tot as is dus ook niet groot.
Dat is een cruciaal punt. Dit gaat dus blijkbaar prima.
Zou echter die afstand een meter langer zijn dan hebben we weer een totaal andere situatie.
Zelfs een ander type of merk met dezelfde afmetingen kan ook weer andere resultaten qua rijeigenschappen geven, waarbij er ook nog een dag en nacht verschil is in trekauto's.
Je kunt nooit roepen: fietsen achterop een (Sprite of wat voor merk dan ook) gaat prima.
Ook niet : fietsen achterop een caravan gaat niet .
Het ligt maar net aan welke caravan, waarbij dan ook nog de menselijke factor een heel grote rol speelt.
De een belaadt de caravan heel anders dan de ander.
Ook de auto die ervoor staat speelt een zeer grote rol.
Duizend en één verschillende parameters..

Het feit blijft, dat achterop nooit de gunstigste plek is in termen van de beste rijeigenschappen.
Dat het toch best goed kan gaan als je weet waarmee je bezig bent is ook een feit.
Maar waarom kiezen voor een minder goede oplossing als het ook beter kan?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Wim Verso » za 5 okt 2019 15:32

Ik schrijf dan toch ook maar weer even.
Voor mij geld ongeveer hetzelfde als bij Sprite, zei het dan, dat de fietsen 19 kilo zwaarder zijn als die van sprite en de caravan 4.50 mtr is , overigens van kop tot staart 6.39 mtr, met een kogeldruk van 70/75 kilo.
Toyota Corolla Verso Versnellingsbak 1.8 uit 2004.
Overigens komt er a.s. Maandag 8 oktober, een andere Toyota Corrola Verso 1.8 versnellingsbak uit 2013, met 20 PK meer, met 49.380 km op de teller.
Overigens rijden wij met fietsen achterop, niet harder dan 90/95 km per uur.
Ik weet dat dit over Sprite gaat, maar onze ervaringen zijn navenant.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Micky » za 5 okt 2019 15:55

RE.gif

gefeliciteerd, loont toch je huis verkopen @wim mrgreen.gif thumbup.gif
waarom niet gelijk gekozen voor een automaat als ik vragen mag?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Wim Verso » za 5 okt 2019 16:26

Ja Micky, dat mag je vragen.
Omdat de Verso met de motoren niet verder gaan als tot 1.8, heb ik na overleg in onze caravanclub toch besloten om de Versnellingsbak te nemen.
De automaat scheurt de caravan echt wel omhoog als het moet, maar ben dan toch bang, dat dat op den duur te veel op de motor aankomt, met alle gevolgen van dien en ook mijn dealer zei vanmorgen hij zal dan ook veel meer lawaai gaan maken.
Kijk als er een motor in gestaan had van 2.0 of 2.5 dat had ik dat zonder meer gedaan.
Wij hebben goede techneuten in onze caravanclub, die ik ook goed ken en daar ook Privé mee omga en daar ben ik dan ook op afgegaan.
En ja dan naar een ander merk auto uitkijken, ik ben zo verknocht aan de Toyota, ook vanwege de zeer goede service en Pechhulp onderweg en in het Buitenland, dat ik niet van de Toyota af te brengen ben.
Rij ongeveer 45/50 jaar Toyota.
Het is onze derde Verso.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Micky » za 5 okt 2019 19:28

RE.gif

Jammer dat je zulk "slecht" advies hebt gehad :( hoe dan ook je rijdt geen 30.000km met de caravan aan de haak en ook al zou je dat wel doen, dan nog kan het zeker net zo goed als met een handbak. erg lekker op jullie leeftijd een automaat, mijn ouders (73) hebben sinds vorige week ook weer een automaat (Mercedes B200), omdat de heup van mijn moeder tegen gaat werken.
ik heb genoten met de 1.6 automaat met caravan, niets aan het handje.

Maar goed, heel veel genot en plezier met de nieuwe trekker, maar dat komt zeker goed, zijn top auto's die Toyota's thumbup.gif

euh sorry, we wijken wel wat veel af van het onderwerp :oops:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Wim Verso » za 5 okt 2019 20:08

RE.gif thumbup.gif
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
KeesHobby
Berichten: 46
Lid geworden op: za 20 jun 2009 07:58

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door KeesHobby » zo 6 okt 2019 11:19

Ik rijd met een Hyundai Santa Fe V6 2.7 en een Sprite Cruzer 480 SR met 2 stadsfietsen achterop de dager gewoon 100 Km/u en heb nog nooit iets van mijn fietsen achter op gemerkt rijdt super stabiel totaal geen nadelig effect merkbaar !
Volgens mij zit het meer bij mensen tussen de oren allemaal bang makerij .
Hiervoor hadden wij een Hobby 495 UFE dat was echt een SLEURHUT trok je echt met je mee , maar de Sprite heeft een veel betere wegligging dat is een caravan die gewoon met je meerijdt daar merk je weinig van topper hoor.
Sprite Cruzer 480 SR / Hyundai Santa Fe V6 2.7

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door deusjevo » zo 6 okt 2019 11:58

KeesHobby schreef:
zo 6 okt 2019 11:19

Volgens mij zit het meer bij mensen tussen de oren allemaal bang makerij .
Vooral bagatelliseren thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Jan van Vijven » zo 6 okt 2019 13:07

Bangmakerij? Omdat jou combi dit blijkbaar aankan? Verdiep je iets verder in de materie en een wereld gaat voor je open!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door eurotrotter » zo 6 okt 2019 15:04

KeesHobby schreef:
zo 6 okt 2019 11:19

Hiervoor hadden wij een Hobby 495 UFE dat was echt een SLEURHUT trok je echt met je mee , maar de Sprite heeft een veel betere wegligging dat is een caravan die gewoon met je meerijdt daar merk je weinig van topper hoor.
Een caravan is niks meer dan een chassis met een as er onder.
En of je daar nu het plaatje Hobby,sprite,LMC of wat dan ook aanhangt heeft niks te maken met de stabiliteit.
2 vergelijkbare merken zullen,met dezelfde trekauto ervoor niet significant anders zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door Micky » zo 6 okt 2019 15:22

RE.gif

sorry, maar dat is onzin :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Ervaringen met fietsen achterop Sprite

Bericht door eurotrotter » zo 6 okt 2019 20:14

RE.gif

Vertel jij dan eens wat de invloed van de ene opbouw of de andere ( het merk dus) zou kunnen zijn op een vergelijkbaar chassis,hiermee bedoel ik dus een chassis van verschillende merken maar met dezelfde lengte,dezelfde afstand tussen kogel en midden -as of kogel tot achterzijde voertuig.
Enige wat ik zou kunnen bedenken ,wat van invloed kan zijn,is dat de ene met,en de ander zonder schokbrekers uitgerust zou zijn.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Engelse caravans (Sprite, Elddis enz.)”