Dubbel raam splijt in tweeën

Over klussen, reparatie en onderhoud van het exterieur van de caravan.
Jannus

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Jannus » do 26 sep 2019 12:37

Tramp schreef:
vr 16 aug 2013 15:49
Heb mijn raam inmiddels zelf gelijmd en een bijna volle spuit met Bison Polymax Cristal en een flesje Bison ontvetter over
Dus als je toevallig in de buurt van Doetinchem zit ...
Kunt u mij informatie geven over de reparatie? Ik heb momenteel hetzelfde probleem en wil het raam gaan lijmen.
Mvgr
Jan

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Daphne » do 26 sep 2019 12:48

RE.gif

Tramp is geen lid meer van dit forum en kan dus niet antwoorden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Ab » do 26 sep 2019 20:18

Het lijmen is toch ook simpel?
Lijm ertussen, aanklemmen, drogen, klaar.
Meer kan je er niet bij verzinnen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jartoos
Berichten: 74
Lid geworden op: vr 2 sep 2016 14:49
Locatie: Wespelaar (België)

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Jartoos » vr 27 sep 2019 09:39

Zoek even op "Voorraam caravan laat los", dan vind je o.a. een post waarin alles wordt beschreven.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Ralf » di 1 okt 2019 09:08

RE.gif Het lijmen is toch ook simpel?
Lijm ertussen, aanklemmen, drogen, klaar.
Meer kan je er niet bij verzinnen.
en daar zit nou net de klemtoon meer kan je er niet bij verzinnen.
Wij beginnen niet aan lijmen ze zijn namelijk al eens verlijmd met speciale daar bij behorende lijm en ook dat is los gelaten . De ondergrond in niet poreus maar glad er zal weinig op de lange termijn vast blijven zitten .
Ik zeg niet dat het er niet is maar voordat je erachter komt ben je 4 jaar verder en als je pech hebt een motorrijder onthoofd . of een raam door het voorhoofd van de bestuurder achter je .
Dan wil ik echt niet aan de kant zitten die zijn raam verlijmd heeft .
Er zijn terug roep acties geweest het staat vaak zelfs bij de rdw als er een terug roep actie is geweest voor de caravanramen . Helaas heeft de gemiddelde laksigheid er tot geleid dat men nu 6 jaar later nog steeds aan het tobben is met los latende ramen . en is het nog steeds zo als je caravan koop t dat je je hooft moet gebruiken en niet je hart . er rijden nog teveel caravans rond met foute ramen

Omdat we Hollanders zijn zal met het altijd zonde vinden om geld uit te geven en daardoor tegen beter weten in zelf blijven fröbelen.
doe me dan een plezier en fixeer de 4 hoeken met een verbinding binnen buitenkant. Moertje boutje rubbertje of welk mooi alternatief
als dan het raam los laat na een aantal jaren dan kan ik er in ieder geval veilig achter rijden .

gr ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Ab » di 1 okt 2019 10:01

Als extra zeker aan te raden, direkt met je eens.
Als de fabrieksverlijming na een aantal jaren los laat kan je er niet van uitgaan dat een 2e verlijming die je zelf doet eeuwig blijft vastzitten.

Ik heb sinds kort lijm die werkelijk ongelooflijk sterke verbindingen maakt. Tandtechniekers en tandartsen gebruiken dat al langer. Het is nu ook gewoon in de handel verkrijgbaar.
De lijm moet je uitharden door er een paar seconden ultraviolet licht op te schijnen met een soort zaklampje.
Of dat ook werkt tussen 2 raamdelen weet ik nog niet, mogelijk houdt het kunststof ultraviolet licht tegen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Diny
Berichten: 3876
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Dubbel raam splijt in tweeën

Bericht door Diny » di 1 okt 2019 13:03

Diny schreef:
ma 5 aug 2013 13:33
Met een zekere regelmaat worden caravaneigenaars door dealers geattendeerd op het loslaten van de raamhelften van het merk Poly Plastics. Poly Plastics schijnt daar pattent op te hebben mrgreen.gif .
Veel caravans hebben die ramen en blijkbaar zijn ze ondanks de structurele problemen marktleider.
Wij hebben een jaar of drie geleden via de aangeboden regeling een aantal ramen van schroeven laten voorzien, wat gratis was. De grote ramen zijn toen vervangen en dat was bepaald niet gratis. Het betrof een Rapido.
Dat schroeven ziet er netjes uit; nadeel is dat de ramen kunnen gaan 'lekken' zodat er condens tussen de helften kan ontstaan.
Ik heb ergens gelezen dat de schroeven nu 45 euro excl. kosten en ik neem aan dat dat per raam is.
Nieuwe ramen zouden 100 euro moeten kosten excl.
Bepaald geen lolletje!
Dit is een gebruikerservaring van destijds.

Toen we de camper kochten hebben we de ramen laten keuren. Mensen die er verstand van hebben kunnen zien of ramen het bekende euvel hebben.
Vooral bij oudere caravans/campers kan het nog voorkomen.
De nieuwere generatie heeft er geen last meer van, voor zover mij bekend.

Plaats reactie

Terug naar “Exterieur”