Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Goedemiddag allemaal,
Even wat ervaring ophalen hier. De afgelopen drie weken zijn we heerlijk op vakantie geweest in Kroatie (11e keer op Bijela Uvala) en hebben het opnieuw prima gehad. De reis ging tevens prima (18 uur over 1300 km) met de Adria Altea 462PK (2011) achter de huidige auto een Mégane IV Estate GT205. Lekker met 90-100 de bulten over zonder problemen. En ja, ook de airco heeft het perfect gedaan (zie dit topic: viewtopic.php?f=60&t=39289&sid=af0ae2d7 ... b&start=25)
Nu waren we voor de laatste keer buiten het seizoen (morgen wordt de oudste dochter 5 en dus leerplichtig), met als nadeel: frisser 's avonds. We zaten dan de laatste paar dagen geregeld in de caravan bij schoonouders (Adora 462 PU van 2014), want die hebben vloerverwarming .
Nu waren we kort voor we op vakantie gingen nog bij een 2016 Knaus Duswind Silver Edition 500 FDK wezen kijken. Een super gaaf model (gladde wand vind ik sowieso mooier), en er zou 8,5k bij moeten. (12k inruil voor huidige 462 PK). Uiteindelijk toch niet gedaan, maar hey, als je eenmaal aan het rond kijken bent...
Zondag waren we dus op de laatste dag van de Dordt Open. Eerst Hobby en Fendt bekeken, maar mwa, dat is toch niet ons ding. Ja: Supergave caravans en qua interieur en afwerking op hoger niveau dan Adria, maar het mag van ons wel wat simpeler. Daarna dus naar Adria, en de opties bekeken voor caravans met stapelbed. De Adora (met gladde wanden) begint pas bij 573 opbouw met stapelbed indeling, dus toch de Altea bekeken.
En zo gingen we naar huis met een offerte voor een 2020-modeljaar 552 PK met vloerverwarming, 1700 kg as, en nog wat andere opties. En natuurlijk een nieuwe voortent, luifel, et. Moet alleen wel even wat meer dan die 8,5k bij.
(voorbeeld van een 2020 552 PK die in NL te koop staat, maar geen vloerverwarming heeft: https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... 79315.html)
Kortom, we hebben wat om te overwegen zo kort na de vakantie.
Komend jaar mei staan we een maand op de Twee Bruggen, dus naast dat we een iets ruimere caravan willen, willen we ook vloerverwarming. De motivatie is er dus om wat anders te kopen. De auto mag 1700 kg trekken, daarom laat ik er ook een 1700 as onder zetten. In de toekomst kan die eventueel op papier terug naar 1500. Leeg weegt de Altea 552 PK namelijk zo'n 1200 kg, in de praktijk verwacht ik dus rond 1500 kg te blijven.
De auto heeft een rijklaar gewicht van 1505 kg overigens, en op de weegbrug zo'n 1850 kg. Volgens mij nog altijd een prima combinatie (1850 auto, 1500-1600 caravan). De huidige 462 PK zat altijd al flink over de 1300 kg heen (1470 afgelopen rit).
Mijn vraag aan jullie:
Zie ik iets over het hoofd qua auto-caravan combinatie?
Zijn er nog andere merk/type caravans met een opbouwlengte tussen 500-550 met stapelbed, zitje en frans/dwarsbed indeling die ik écht nog moet bekijken?
De huidige 462 PK kochten we eind 2016, en krijgen we nagenoeg hetzelfde voor terug (airco wordt overgebouwd). Nu ben ik niet zo van iets nieuws kopen. Daar schrijf je over het algemeen het hardst op af (bij auto's al helemaal). Of, valt dat wel mee? Geld op de bankrekening levert niets op, dus dat uitgeven aan een nieuwe caravan is nog niet eens heel gek.
Tips? Ervaringen? Een 'ik zou het anders doen' ?
Ik hoor het graag.
Even wat ervaring ophalen hier. De afgelopen drie weken zijn we heerlijk op vakantie geweest in Kroatie (11e keer op Bijela Uvala) en hebben het opnieuw prima gehad. De reis ging tevens prima (18 uur over 1300 km) met de Adria Altea 462PK (2011) achter de huidige auto een Mégane IV Estate GT205. Lekker met 90-100 de bulten over zonder problemen. En ja, ook de airco heeft het perfect gedaan (zie dit topic: viewtopic.php?f=60&t=39289&sid=af0ae2d7 ... b&start=25)
Nu waren we voor de laatste keer buiten het seizoen (morgen wordt de oudste dochter 5 en dus leerplichtig), met als nadeel: frisser 's avonds. We zaten dan de laatste paar dagen geregeld in de caravan bij schoonouders (Adora 462 PU van 2014), want die hebben vloerverwarming .
Nu waren we kort voor we op vakantie gingen nog bij een 2016 Knaus Duswind Silver Edition 500 FDK wezen kijken. Een super gaaf model (gladde wand vind ik sowieso mooier), en er zou 8,5k bij moeten. (12k inruil voor huidige 462 PK). Uiteindelijk toch niet gedaan, maar hey, als je eenmaal aan het rond kijken bent...
Zondag waren we dus op de laatste dag van de Dordt Open. Eerst Hobby en Fendt bekeken, maar mwa, dat is toch niet ons ding. Ja: Supergave caravans en qua interieur en afwerking op hoger niveau dan Adria, maar het mag van ons wel wat simpeler. Daarna dus naar Adria, en de opties bekeken voor caravans met stapelbed. De Adora (met gladde wanden) begint pas bij 573 opbouw met stapelbed indeling, dus toch de Altea bekeken.
En zo gingen we naar huis met een offerte voor een 2020-modeljaar 552 PK met vloerverwarming, 1700 kg as, en nog wat andere opties. En natuurlijk een nieuwe voortent, luifel, et. Moet alleen wel even wat meer dan die 8,5k bij.
(voorbeeld van een 2020 552 PK die in NL te koop staat, maar geen vloerverwarming heeft: https://www.speurders.nl/overzicht/cara ... 79315.html)
Kortom, we hebben wat om te overwegen zo kort na de vakantie.
Komend jaar mei staan we een maand op de Twee Bruggen, dus naast dat we een iets ruimere caravan willen, willen we ook vloerverwarming. De motivatie is er dus om wat anders te kopen. De auto mag 1700 kg trekken, daarom laat ik er ook een 1700 as onder zetten. In de toekomst kan die eventueel op papier terug naar 1500. Leeg weegt de Altea 552 PK namelijk zo'n 1200 kg, in de praktijk verwacht ik dus rond 1500 kg te blijven.
De auto heeft een rijklaar gewicht van 1505 kg overigens, en op de weegbrug zo'n 1850 kg. Volgens mij nog altijd een prima combinatie (1850 auto, 1500-1600 caravan). De huidige 462 PK zat altijd al flink over de 1300 kg heen (1470 afgelopen rit).
Mijn vraag aan jullie:
Zie ik iets over het hoofd qua auto-caravan combinatie?
Zijn er nog andere merk/type caravans met een opbouwlengte tussen 500-550 met stapelbed, zitje en frans/dwarsbed indeling die ik écht nog moet bekijken?
De huidige 462 PK kochten we eind 2016, en krijgen we nagenoeg hetzelfde voor terug (airco wordt overgebouwd). Nu ben ik niet zo van iets nieuws kopen. Daar schrijf je over het algemeen het hardst op af (bij auto's al helemaal). Of, valt dat wel mee? Geld op de bankrekening levert niets op, dus dat uitgeven aan een nieuwe caravan is nog niet eens heel gek.
Tips? Ervaringen? Een 'ik zou het anders doen' ?
Ik hoor het graag.
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen
Liefhebber van details en detailen
- sander_knaus
- Berichten: 282
- Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Mag je bij jou Renault wel 1700 kg trekken als je auto max beladen is? Want 1805 kilo rijklaar+ personen en bagage ga je toch wel richting het max gewicht van de auto. Ik weet dat de Fransen dan nog wel eens het aanhanger gewicht dan verlangen
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Altijd leuk om te lezen dat qua indeling de caravan groter word als de kids ouder worden, heel herkenbaar.
Denk dat de auto prima de Adria kan trekken als je het meeste spullen in de auto laad.
Mijn advies kijk eens op mobile.de staan volgens mij voldoende Adria's Altea 552 pk te koop. Je eigen Adria verkopen op marktplaats en een andere kopen in Dld qua budget waarschijnlijk aantrekkelijker.
Succes met het maken van de juiste keuzes.
Denk dat de auto prima de Adria kan trekken als je het meeste spullen in de auto laad.
Mijn advies kijk eens op mobile.de staan volgens mij voldoende Adria's Altea 552 pk te koop. Je eigen Adria verkopen op marktplaats en een andere kopen in Dld qua budget waarschijnlijk aantrekkelijker.
Succes met het maken van de juiste keuzes.
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Goede Sander, en dat klopt. Het maximum treingewicht ga je overschrijden als de caravan 1700 kg gaat wegen.
Volgens RDW is het maximale treingewicht: 3380 kg. Blijft er dus 1680 over, en dat klopt niet meer.
De caravan zal echter niet naar die 1700 kg gaan, eerder 1500 maar ik heb liever een 1700 as, die ik op papier terugzet naar 1600 of 1500, dan weer over de aslast heen gaan. Of heb ik het mis?
Bedacht me wel dat voor een Tempo-100 sticker de auto meen ik zwaarder dan de caravan moet zijn op papier? Hm... Is die 1700 as dan wel de juiste keuze? Of juist wel, al is het al goed voor de verkoop in de toekomst, en dan op papier terug op 1500 kg zetten.
@Workel
Goede tip! Zal eens kijken wat daar te koop staat. We willen wel een modeljaar 2020 hebben. Die zijn completer, maar ook het interieur is net wat mooier met lichter hout, en andere verlichting/belichting.
Ik kwam straks ook nog een Knaus 500 KD van 2019 tegen:
https://www.caravans.nl/knaus/knaus-spo ... 50557.html
Die wil ik ook nog eens tegen het licht houden. Nagenoeg zelfde indeling (wel iets kleiner maar ik denk nog steeds ruim zat).
Volgens RDW is het maximale treingewicht: 3380 kg. Blijft er dus 1680 over, en dat klopt niet meer.
De caravan zal echter niet naar die 1700 kg gaan, eerder 1500 maar ik heb liever een 1700 as, die ik op papier terugzet naar 1600 of 1500, dan weer over de aslast heen gaan. Of heb ik het mis?
Bedacht me wel dat voor een Tempo-100 sticker de auto meen ik zwaarder dan de caravan moet zijn op papier? Hm... Is die 1700 as dan wel de juiste keuze? Of juist wel, al is het al goed voor de verkoop in de toekomst, en dan op papier terug op 1500 kg zetten.
@Workel
Goede tip! Zal eens kijken wat daar te koop staat. We willen wel een modeljaar 2020 hebben. Die zijn completer, maar ook het interieur is net wat mooier met lichter hout, en andere verlichting/belichting.
Ik kwam straks ook nog een Knaus 500 KD van 2019 tegen:
https://www.caravans.nl/knaus/knaus-spo ... 50557.html
Die wil ik ook nog eens tegen het licht houden. Nagenoeg zelfde indeling (wel iets kleiner maar ik denk nog steeds ruim zat).
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen
Liefhebber van details en detailen
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Toch tussendoor nog wat zitten verdiepen in de 500 KD. Die is qua buitenlengte 30 cm korter dan de 552 PK, in het interieur 83 centimeter (vreemd!), maar gek genoeg wel dezelfde indeling. Scheelt in gewicht ook 100 kg rijklaar.
Deze week maar eens even langs de dealer voor een offerte voor een 500 KD Silver Selection 2020... Of toch een 540? Pfff....
Deze week maar eens even langs de dealer voor een offerte voor een 500 KD Silver Selection 2020... Of toch een 540? Pfff....
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen
Liefhebber van details en detailen
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Lastig die keuzes. Onafhankelijk van de indeling zou mijn keuze de Knaus zijn met een Adria interieur........onmogelijk dus.....
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Mijn advies: bespaar niet op lengte van de caravan...….. ruimte schaadt nooit
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
let op de lengte's bij knaus, die zijn anders dan dat ze lijken.
adria 552 pk totaal 761 cm, opbouw 616, binnenlengte 551
knaus 500 KD totaal 731 cm opbouw ... binnenlengte 532
adria 552 pk totaal 761 cm, opbouw 616, binnenlengte 551
knaus 500 KD totaal 731 cm opbouw ... binnenlengte 532
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Haha, die padstelling heb ik dus nu thuis ook. Ik vind de gladde wand, de lichtmetalen wielen (hekel aan wieldoppen) en striping van de Knaus mooier (matcht mooi met de blauwe kleur van de auto ), de vrouw vind het interieur van de Adria juist veel mooier met lichter hout en greeploze bovenkastjes.
Ik heb in een Excel onze huidige 462 PK vergeleken met 552 PK en Knaus 500 KD.
Hieronder de 552 PK versus 500 KD:
Totale lengte: 761 cm vs 731 cm
Opbouwlengte: 616 cm vs 554 cm (verschil van 62 cm )
Binnenmaat: 551 cm vs 532 cm (al kan ik die 532 nog niet terugvinden)
Lengte is de Knaus inderdaad 30 centimeter korter, de opbouw maarliefst 62 centimeter korter, terwijl de binnenlengte (heb even jouw waarde gepakt) maar 20 centimeter scheelt. Kan dat? Kon op Knaus.nl en in de brochure geen binnenmaat vinden dacht ik van de 500 KD.
Plus voor de Knaus vind ik ook het rijklaargewicht (-80 kg), en betere afwerking in interieur.
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen
Liefhebber van details en detailen
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Als je auto al 1850 op de weegbrug aangeeft, dan hou je dus 1530 kg over
Er zijn veel caravans met een dergelijke indeling. Ook bij Adria zelf, zoals de Adora 573 PT. Die is net wat langer èn breder, maar tja dan gaat het gewicht ook omhoog. En ik denk dat het gewicht voor jou de beslissende factor gaat zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
Klopt, ik wil het gewicht rond de 1500 kg houden, maar wel eventueel met de optionele 1700 kg as. Dan zit ik technisch altijd safe naar mijn idee.
Nu hebben we een 1300 as onder de 2011 462PK en niet de optionele 1500, maar zitten we vaak beladen op 1460 o.i.d. Nu gaat er wel steeds minder mee (en bij een nieuwe wil ik aluminium tentstokken ipv staal), maar klopt dus wat je zegt. 1500 is qua treingewicht wel een beetje de max.
Over drie jaar gaat de huidige auto er uit (leaser) en dan is het sowieso makkelijker zoeken naar een auto die 1500 kg mag trekken. Tenzij... ik voor EV kies en dan neem ik wellicht de huidige GT over privé. Al is dat voor de 5000 km per jaar die we met de tweede auto rijden ook niet echt een financieel aantrekkelijke keuze.
Nu hebben we een 1300 as onder de 2011 462PK en niet de optionele 1500, maar zitten we vaak beladen op 1460 o.i.d. Nu gaat er wel steeds minder mee (en bij een nieuwe wil ik aluminium tentstokken ipv staal), maar klopt dus wat je zegt. 1500 is qua treingewicht wel een beetje de max.
Over drie jaar gaat de huidige auto er uit (leaser) en dan is het sowieso makkelijker zoeken naar een auto die 1500 kg mag trekken. Tenzij... ik voor EV kies en dan neem ik wellicht de huidige GT over privé. Al is dat voor de 5000 km per jaar die we met de tweede auto rijden ook niet echt een financieel aantrekkelijke keuze.
Renault Mégane IV Estate GT, 205 pk | 280 Nm in het heerlijke Iron Blue met aan de (afneembare) haak een Adria Altea 462PK met FreshJet 2200.
Liefhebber van details en detailen
Liefhebber van details en detailen
Re: Van Altea 462PK naar 552PK? Of nog een andere optie?
die 532 komt uit de prijslijst, ik kon zo snel de opbouwlengte niet vinden, let bij de knaus op dat het silver selection pakket ook 75 kg.