Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » wo 11 sep 2019 12:07

Tja..toch zit er wel een kern van waarheid in deze hele discussie.
In het grijze verleden waren er geen snelwegen als je naar Kroatië wilde. Joegoslavië heette het toen.
Naar Zadar moest je, of je nu wilde of niet een aantal bergpassen over. Voor Zadar ging dat echt lang en steil naar beneden, en nog wat andere passen idem.
In die periode reed ik met een Japans pickup truckje, maximaal beladen met een afzetunit.
Daar achter een boottrailer van 3200 kg.
Dat ding had hydraulische remmen.
Die werden bekrachtigd door een remcylinder die werd bekrachtigd door een oploopsysteem.
De remmen van het truckje hadden het ook best zwaar, met ruim 1000 kg belading.
Ik was maar wat blij dat de trailer ook heel goed remde.
Strekken van de combinatie was op grote stukken niet mogelijk.
Onderhoud aan mijn aanhangers deed ik altijd zelf.
De aanhangers die nooit bergpassen zagen, konden gemiddel best 5 of 6 jaar doen met hun remschoenen.
De trailer ( met veel minder kms) voorzag ik om de 2 jaar van nieuwe. Just to be sure..
Een ITBS had niet veel verschil gemaakt denk ik.
Zonder regelmatig fiks bij te remmen waren de afdalingen niet te doen. Met uitgeschakelde remmen van de trailer had ik nog vaker en harder moeten remmen.
Wat qua kosten meer onderhoud aan de truck zou hebben betekend vermoed ik.
Dit voorbeeld is wel erg extreem..met een caravan is het allemaal veel lichter en beheersbaarder.
Mijn caravans deden wel 10 jaar met hun remschoenen.
Ook met af en toe best wel een stevig stukje afdalen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Unplugged » wo 11 sep 2019 12:11

evr66 schreef:
vr 6 sep 2019 19:43
1800 kg caravan drukt nu eenmaal bergaf meer dan 800 kg. Terwijl de luchtweerstand minder dan verdubbelt. Dus ja, hoe zwaarder de cvan, hoe meer je hier last van zult hebben bij een vergelijkbare helling
Is dat zo?
Volgens mij spelen er drie krachten een rol bij een afdaling: de zwaartekracht, de trekkracht van de motor van de auto en de wrijving, veroorzaakt door tegenwind en contact met het wegdek. Die laatste is tegengesteld aan de rijrichting. Hoe groter de massa, hoe groter de rolweerstand; hoe groter het oppervlak, hoe groter de wrijving door tegenwind.
Blijven er twee over die meehelpen bij de voortbeweging van de caravan. De trekkracht van de motor zorgt er echter niet voor dat een zwaardere caravan sneller gaat dan een lichtere caravan. Integendeel: bij een zwaardere caravan moet de motor harder trekken.
Blijft over de zwaartekracht. Zoals Da Vinci al ontdekte, is de zwaartekracht niet afhankelijk van de massa van het vallende voorwerp.

Ergo: als een auto een caravan met een bepaalde snelheid naar beneden trekt is de kracht die de caravan uitoefent op de oplooprem niet afhankelijk van de massa.
Sterker nog: een zwaardere caravan zal door grotere rolweerstand zelfs meer afremmen en wellicht door (iets) meer tegenwind. Al zal dit een niet al te groot effect hebben.

Het jammere is overigens wel dat bij het stijgen de massa wel degelijk een rol speelt. Potentiële energie heeft wel een massacomponent. Daarom willen klimmers in het wielrennen zo licht mogelijk zijn: meer massa omhoog betekent meer energieverbruik. Massa heeft echter geen effect bij een afdaling, behalve dat zwaardere renners meer rolweerstand hebben en grotere renners meer tegenwind. Dus ook daar is een lichte renner in het voordeel: hij gaat harder omlaag.

Of zit ik er nu echt helemaal naast?

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door E.T. » wo 11 sep 2019 12:21

deusjevo schreef:
wo 11 sep 2019 10:29
Heb je ooit nog contact gezocht met je dealer bij thuiskomst?
Trommels die er zo uitzien [aschrik.gif] ben ik nog nooit tegengekomen trouwens,
Ja, caravan is daar geweest. De expert van de verzekeraar heeft de caravan daar bekeken. Ze konden geen beschadigingen aan de remstang of iet dergelijks ontdekken. Dealer bleef bij hoog en laag beweren dat ik gereden had met de handrem er op. Het handremsysteem wordt geholpen door een veer die er voor zorg dat de caravan vol op de rem staat. later geprobeerd, als de caravan op de handrem stond, kreeg ik hem met mijn auto niet van z'n plek.

De expert heeft het gegooid op onheil van buitenaf en de verzekeraar heeft betaald.

Dealer is bij mij exit, heb mijn huidige caravan elders gekocht.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Cara-Fan » wo 11 sep 2019 12:44

RE.gif

Ik had ergens anders ook een topic aangemaakt omdat mijn remmen vastzaten en de velgen loeiheet waren. Dit gebeurde in een ritje van 3 km van huis naar de stalling.

De handrem/oplooprem die de stang naar de remmen toe bedient bleek vast te blijven zitten. Deze veerde automatisch niet meer terug. Gelukkig handmatig de boel met een rubberhamer los getikt en in 3 etappes rustig naar de reparateur kunnen rijden. Onderweg gestopt op de pen weer los te slaan aangezien de oplooprem de handel langzaam weer vast begon te zetten.

Men dacht ook aan het rijden met de handrem erop. Maar dat is zeker niet gebeurd. Ze hebben het gehouden op een te strak afgestelde handrem. De remblokken compleet gescheurd en afgebrokkeld.

Ik dacht met het lezen van dit onderwerp toch ook even na wat de afstelling van deze rem voor invloed heeft op het dalen. Te slap of strak, beide lijken dus serieus risicovol op oververhitting? Maar hoe weet je of het juist is?

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door E.T. » wo 11 sep 2019 13:56

RE.gif
Is lastig te controleren. Ik voel onderweg ook altijd even aan de velgen/banden en er is mij onderweg niets extreems opgevallen. Ik vond wel (achteraf bedenk je dat) de caravan stoterig was, in eerste instantie verweet ik dit aan de nieuwe banden (de af fabriek ballonbanden gewisseld voor C banden). Toen ik, na de reparatie, wegreed bij de werkplaats in Denemarken, was dat stoterige ook in eens weg/stuk minder.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » wo 11 sep 2019 16:10

Unplugged schreef:
wo 11 sep 2019 12:11
evr66 schreef:
vr 6 sep 2019 19:43
1800 kg caravan drukt nu eenmaal bergaf meer dan 800 kg. Terwijl de luchtweerstand minder dan verdubbelt. Dus ja, hoe zwaarder de cvan, hoe meer je hier last van zult hebben bij een vergelijkbare helling
Is dat zo?
Volgens mij spelen er drie krachten een rol bij een afdaling: de zwaartekracht, de trekkracht van de motor van de auto en de wrijving, veroorzaakt door tegenwind en contact met het wegdek. Die laatste is tegengesteld aan de rijrichting. Hoe groter de massa, hoe groter de rolweerstand; hoe groter het oppervlak, hoe groter de wrijving door tegenwind.
Blijven er twee over die meehelpen bij de voortbeweging van de caravan. De trekkracht van de motor zorgt er echter niet voor dat een zwaardere caravan sneller gaat dan een lichtere caravan. Integendeel: bij een zwaardere caravan moet de motor harder trekken.
Blijft over de zwaartekracht. Zoals Da Vinci al ontdekte, is de zwaartekracht niet afhankelijk van de massa van het vallende voorwerp.

Ergo: als een auto een caravan met een bepaalde snelheid naar beneden trekt is de kracht die de caravan uitoefent op de oplooprem niet afhankelijk van de massa.
Sterker nog: een zwaardere caravan zal door grotere rolweerstand zelfs meer afremmen en wellicht door (iets) meer tegenwind. Al zal dit een niet al te groot effect hebben.

Het jammere is overigens wel dat bij het stijgen de massa wel degelijk een rol speelt. Potentiële energie heeft wel een massacomponent. Daarom willen klimmers in het wielrennen zo licht mogelijk zijn: meer massa omhoog betekent meer energieverbruik. Massa heeft echter geen effect bij een afdaling, behalve dat zwaardere renners meer rolweerstand hebben en grotere renners meer tegenwind. Dus ook daar is een lichte renner in het voordeel: hij gaat harder omlaag.

Of zit ik er nu echt helemaal naast?
Denk toch dat u een paar zaken door elkaar haalt hier. Versnelling is voor alle objecten gelijk (even afgezien van een verschil in luchtweerstand), zwaartekracht is rechtevenredig met de massa van een object. F(kracht)=m(massa).a(versnelling). a voor het gemak hier op aarde even afgerond op 9.81 m/(s^2)

De vent die hier het meeste werk verzet heeft was volgens mij Newton (die van 1e, 2e en 3e wet van Newton, die allemaal betrekking hebben op massa, kracht en versnelling), niet Da Vinci ;)

Uitleg bijvoorbeeld op https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekracht

Komt bij dat een zwaardere caravan niet veel meer rolweerstand zou ondervinden als alle lagers in goede staat zijn. Luchtweerstand is voornamelijk afhankelijk van frontaal oppervlak, hoogte*breedte. Even afgezien van al dan niet met hefdak en een breedte van meestal 230 of 250 cm valt de variatie hierin ook wel mee, is in ieder geval kleiner dan de variatie in gewicht.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » wo 11 sep 2019 16:28

Laat ik dan daarbij maar aangeven dat gewicht in een afdaling wel degelijk meeteld.

Heel eenvoudig als ik met een lege trekker opleger combinatie bij luik omlaag ga kan de motorrem deze net houden in de hoogste versnelling op 80 km/uur

Als ik dezelfde afdaling met dezelfde combinatie doe maar dan geladen ong 15 ton is de motorrem niet in staat om de snelheid constant te houden op 80 in hoogste versnelling die loopt gegarandeerd op tot niet toelaatbare snelheden en duz zal ik geregeld extra bij moeten remmen of een lage snelheid kiezen met bijpassend hoog toerental om maximaal gebruik te maken van motorrem.

Oke de motorrem van een scania is niet echt om over te spreken, maar het gaat om de vergelijking beide gevallen dezelfde opl. Erachter.waarbij het gewichtsverschil maar een ton of 15 is
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jadatis » wo 11 sep 2019 16:31

Reactie op unplugged

Bij vallen in luchtledig valt grote massa net zo snel als kleine.
Maar bij het van een helling afrollen wordt de kracht gesplitst in een haaks op de ondergrond, en een kracht die naar voren de helling af, dus vergelijk met iemand die achteraan duwt.
Bij een gote massa dus meer kracht die de caravan de helling afduwd, dus grote massa zal meer snelheid geven dan lage. Duwen er 2 dan zal de combinatie ook harder gaan.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » wo 11 sep 2019 16:36

Het staat als een paal boven water, dat je meer remvermogen nodig hebt met 3000 kg aanhanger dan met eentje van 800 kg, bij afdalen van een helling.
Effe zonder Newton er bij te halen..hoewel die goede man wel gelijk had natuurlijk. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » wo 11 sep 2019 17:07

Jadatis schreef:
wo 11 sep 2019 16:31
Reactie op unplugged

Bij vallen in luchtledig valt grote massa net zo snel als kleine.
Maar bij het van een helling afrollen wordt de kracht gesplitst in een haaks op de ondergrond, en een kracht die naar voren de helling af, dus vergelijk met iemand die achteraan duwt.
Bij een gote massa dus meer kracht die de caravan de helling afduwd, dus grote massa zal meer snelheid geven dan lage. Duwen er 2 dan zal de combinatie ook harder gaan.
Het geeft niet meer snelheid, het genereert sneller snelheid tot aan de terminal velocity. Maar ja als je zo ver bent met je caravan zijn je remmen wel het minste van je problemen mrgreen.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » wo 11 sep 2019 23:35

Unplugged schreef:
wo 11 sep 2019 12:11
De trekkracht van de motor zorgt er echter niet voor dat een zwaardere caravan sneller gaat dan een lichtere caravan. Integendeel: bij een zwaardere caravan moet de motor harder trekken.
Bij een afdaling,en zeker bij afdalingen waar we t hier over hebben;afdalingen waar zowat geen recht stuk inzit,hoeft de motor helemaal niks te trekken.
Sterker nog; de motor word als rem gebruikt om de snelheid in bedwang te houden,zodat het gewicht van de caravan wat oploopt op het trekkende voertuig wel degelijk een invloed uitoefent ,hoe zwaarder de caravan,hoe meer druk er op de koppeling,dus op de oploop rem uitgeoefend word.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Unplugged » do 12 sep 2019 00:24

Dat is waar ik mijn denkfout maakte. Ik hield alleen rekening met de snelheid, niet met de kracht die een aanhanger uitoefent.
In die zin klopt mijn statement over wielrenners nog altijd, maar gaat die hier niet op
stom.gif

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » do 12 sep 2019 08:55

RE.gif
Je bent net een mens knipoog.gif
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » do 12 sep 2019 09:29

eurotrotter schreef:
wo 11 sep 2019 23:35
Unplugged schreef:
wo 11 sep 2019 12:11
De trekkracht van de motor zorgt er echter niet voor dat een zwaardere caravan sneller gaat dan een lichtere caravan. Integendeel: bij een zwaardere caravan moet de motor harder trekken.
Bij een afdaling,en zeker bij afdalingen waar we t hier over hebben;afdalingen waar zowat geen recht stuk inzit,hoeft de motor helemaal niks te trekken.
Sterker nog; de motor word als rem gebruikt om de snelheid in bedwang te houden,zodat het gewicht van de caravan wat oploopt op het trekkende voertuig wel degelijk een invloed uitoefent ,hoe zwaarder de caravan,hoe meer druk er op de koppeling,dus op de oploop rem uitgeoefend word.


Dat van op de motor afremmen klopt, maar daar gaat het in de praktijk vaak fout.

Bergop schakelt men niet terug naar een lagere versnelling en vinden ze het maar vreemd dat de auto niet goed trekt en de turbo de moed opgeeft.

Bergaf omgekeerd, hier schakelt men gewoon op, waardoor het te snel bergafwaarts gaat en men constant moet remmen, ook hier lagere versnelling en de motor doet het meeste werk, zo nu en dan een beetje remmen en strekken, niet bang zijn dat het toerental hoger is als dat je normaal rijdt, zo hoort het gewoon.


Ik zeg altijd als we bergaf rijden, kijk niet te veel naar de auto's voor je, de kans is heel groot dat je star aan je ogen krijgt door de continue remmende voorgangers die ook niet terug schakelen en dus in een te hoge versnelling rijden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » do 12 sep 2019 10:01

Bergaf omgekeerd, hier schakelt men gewoon op, waardoor het te snel bergafwaarts gaat en men constant moet remmen,
Meen je dat nou? Dat is toch les 1 van het afdalen (met of zonder caravan). Waar ik overigens wel "last" van heb is dat ik nu overgestapt ben van Diesel naar benzine: lieve help: de laatstgenoemde motor remt duidelijk minder af. En mijn motor gebruikt geen gasklep meer - ook dat is te merken: het remmen op de motor is naadje.

"Strekken" van de oplooprem - daar doe ik niet aan. Ik daal af - in een zo laag mogelijke versnelling, en met matige snelheid. En bij stukken die gevoelsmatig (ik hou echt geen stopwatch er naast) lang zijn en waar veel geremd moet worden pauzeer ik soms.

Geen centje pijn tot nu toe, voor de nieuwelingen onder ons: angsthazerij is nergens voor nodig - zolang je het maar kalm aan doet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » do 12 sep 2019 10:16

Idd les 1 bij afdalen "terugschakelen" en toeren draaien, maar in praktijk zie je dat ze het niet toepassen......
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » do 12 sep 2019 10:24

ik weet het niet...ik weet het niet.... Is het niet ook zo dat een gedownsizde 1.0 motor met een lage compressieverhouding (want: turbo) fors minder afremt dan een rechtoe-rechtaan 1.8 atmosferische motor? Ik denk dat het -wat dat betreft- gewoon lastiger is geworden met afdalen.

Ik heb geen hybride (nergens voor nodig - want rij veel lange afstanden) maar remmen dit soort voertuigen sterk af op hun electromotor in de praktijk?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Keezx
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 1 sep 2019 20:13

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Keezx » do 12 sep 2019 11:20

dieseltijger schreef:
do 12 sep 2019 10:24
Is het niet ook zo dat een gedownsizde 1.0 motor met een lage compressieverhouding (want: turbo) fors minder afremt dan een rechtoe-rechtaan 1.8 atmosferische motor?
Nee, dat is niet zo. want de turbo doet niks zonder uitlaatgassen...
Geldt wel voor motoren met compressor....
Laatst gewijzigd door Keezx op do 12 sep 2019 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan van Vijven » do 12 sep 2019 11:24

RE.gif
Tuurlijk scheelt dat, probeer maar eens een kleine motor met de hand aan te slingeren en daarna een grote... weet je gelijk wat compressie doet aan je pols, als je het fout doet :-)

Daarom zou je met nog een lagere snelheid en dus lagere versnelling naar beneden moeten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Keezx
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 1 sep 2019 20:13

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Keezx » do 12 sep 2019 11:25

Sorry , verkeerd gelezen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » do 12 sep 2019 12:50

De hedendaagse benzinemotoren met turbo hebben een lagere eindcompressiedruk dan vroeger hierdoor is het remmende vermogen ook minder geworden niets aan te doen
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » do 12 sep 2019 16:00

RE.gif

IK heb ook de indruk dat 6 en 8 cylinder motoren minder remmend vermogen hebben.
Ik reed vroeger met een 11 ltr turbo diesel( Scania 110 super) en daarna met een 14 ltr turbo diesel ( Scania 140 super)
De 6 cylinder remde beduidend beter op de motor dan de 8 cylinder.

Ook vind ik dat mijn huidige Suzuki G.V. 4 cyl 2400 beter op de motor afremt dan mijn vorige G.V. V6 2500 cc
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » do 12 sep 2019 18:32

Toch denk ik dat een grote cylinder inhoud beter afremt dat een kleine.
Maar de ene motor is de andere niet.
Ook spelen overbrengings verhoudingen van versnellingsbakken een grote rol.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door erichendri » do 12 sep 2019 22:47

Nou, mijn bmw R1200GS 2 cilinder remde harder op de motor af dan mijn
suzuki gsx1200 4 cilinder.
BMW kon ik bij lege accu niet aanduwen, de suzuki wel.
Des te minder de cilinders des te harder de klappen.
Meer cilinder motoren lopen mede daardoor veel smeuiger.
De arbeidsslagen overlappen elkaar meer.
Hetzelfde bij afremmen op de motor, overlappende kleinere compressie slagen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Micky » vr 13 sep 2019 09:38

RE.gif

dat zegt allemaal niets, overigens loopt een 6 cilinder het gladst als je er meer hebt krijg je weer "onbalans"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”