Keuze Caravan

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Plaats reactie
barsyr
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 sep 2019 18:30

Keuze Caravan

Bericht door barsyr » di 10 sep 2019 19:09

Beste,

We hebben lang een chateau caravan gehad, en rijden nu al 8 jaar met een knaus.
We zijn op zoek naar een nieuwe caravan (jonge tweedehands).
Gevoelsmatig kwam ik uit bij Dethleffs en Knaus.
Wat me heeft gestoord aan de Knaus van 2010, was het jaarlijks vast zetten met nieuwe schroeven van deurtjes, kastjes, etc.... Iets wat we totaal niet hadden bij de Chateau.
Ik heb ook even gekeken naar LMC, maar die zie je minder rijden. Ze zijn duurder dan Knaus, maar wil dit zeggen dat die toch iets betere kwaliteit is … Ik weet dat het zeer moeilijk is om een oordeel te geven over kwaliteit, maar het jaarlijks vastschroeven lijkt met toch niet normaal...
Heb zelfs na onze afgelopen reis heel de frigo moeten uitbouwen omdat het linkse paneel van keukenelement los kwam...

Alvast bedankt voor reacties.

Mvg
Bart

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Keuze Caravan

Bericht door Daphne » di 10 sep 2019 21:56

Elk jaar alles vast moeten schroeven is niet normaal. Wellicht krijgt de opbouw teveel klappen te verwerken en moet je misschien de vering eens na laten kijken of de bandenspanning.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze Caravan

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 22:01

RE.gif

Welkom hier.... heb je nog meer om uit te spugen???

Voor mij ook een geheel nieuw verhaal.
Ik heb 23 jaar een Knaus gehad en nooit zoiets meegemaakt.
Nu sinds een paar jaar weer een nieuwe Knaus en ook niets van deze aard gemerkt.
Maar... jou ervaring..goede binnenkomer hier dus...lekker.....
De eerste ook die dit meld op het forum trouwens... nog nooit gehoord hiervoor.
Dus een flinke binnenkomer neergezet...daar maak je vrienden mee...

Mijn eerste gedachte is hetzelfde als die van Daphne... verkeerde banden of te hoge bandenspanning...
In casu... te weinig vering dus... dan krijg je elke caravan aan flarden...
Lijkt dus meer eigen schuld dikke bult...

Enne... zal ik eens een boekje opendoen over LMC ???


pfff... sorry hoor... maar mijn nekharen gingen even overeind staan...
Kom er eentje binnen zeg......1e topic... weenie.gif weenie.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Keuze Caravan

Bericht door Daphne » di 10 sep 2019 22:13

RE.gif

Ik denk dat je je Knaus bril even af moet zetten Chris. knipoog.gif Niks mis met het eerste bericht van TS. weenie.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze Caravan

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 22:15

RE.gif

Mmmmmm.....oja??
Ik schreef al.... lekkere binnenkomer zo..
Heb ik soms een slecht humeur vandaag???? ... kan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Keuze Caravan

Bericht door Daphne » di 10 sep 2019 22:20

Chris,

Hoezo lekkere binnenkomer? Lees het bericht nog eens. En plaats eens een vraagteken achter deze zin dan komt ie al heel anders over.
barsyr schreef:
di 10 sep 2019 19:09

Ik heb ook even gekeken naar LMC, maar die zie je minder rijden. Ze zijn duurder dan Knaus, maar wil dit zeggen dat die toch iets betere kwaliteit is …
Ja waarschijnlijk heb je een slecht humeur als er iets negatief over Knaus wordt geschreven. mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Keuze Caravan

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 22:26

Ok.....
En ja... ik ben net als jij een Knaus fan...
Gevallen voor de kwaliteit..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Keuze Caravan

Bericht door jackt » di 10 sep 2019 22:27

RE.gif
mrgreen.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Keuze Caravan

Bericht door Daphne » di 10 sep 2019 22:30

Chris schreef:
di 10 sep 2019 22:26
Ok.....
En ja... ik ben net als jij een Knaus fan...
Gevallen voor de kwaliteit..
Wij hebben inderdaad een Knaus, ben tevreden maar ben niet blind of een die hard fan. Onze volgende caravan kan weer een Knaus zijn maar ook een ander merk. Volledig afhankelijk van wat ons op dat moment aanspreekt en bij ons past.

TS constateert gebreken bij de huidige caravan, toevallig een Knaus en komt bij de zoektocht naar de opvolger ook weer o.a. bij Knaus uit.
Dus ik stel voor om deze discussie te sluiten en TS z’n vraag te beantwoorden. zwaaien.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Keuze Caravan

Bericht door Conradi » di 10 sep 2019 23:14

barsyr schreef:
di 10 sep 2019 19:09
Wat me heeft gestoord aan de Knaus van 2010, was het jaarlijks vast zetten met nieuwe schroeven van deurtjes, kastjes, etc....
...
Ik heb ook even gekeken naar LMC, maar die zie je minder rijden.
Er kan altijd een exemplarische misser zijn, een caravan die het bij de vorige eigenaar hard te verduren heeft gehad, of een probleem door slechte vering of zo iets. Jouw ervaring, hoe vervelend ook, zegt niets over een merk. Er zijn op dit forum zat leden die heel tevreden over hun Knaus zijn en niet ieder seizoen schroefjes vast draaien :wink:

Merken als Knaus, LMC, Dethleffs, en ga zo maar door, kun je goed met elkaar vergelijken en bieden vergelijkbare kwaliteit. Echter je kunt niet een merk zo maar over één kam scherven. LMC bouwt (nu) instappers als de Style maar ook het topmodel de Muisica. De meubelbouw e.d. is niet altijd hetzelfde. Kortom, zoek een model en merk waar je voor 'valt' en ga dan wat dieper op onderzoek uit.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Volvodriver

Re: Keuze Caravan

Bericht door Volvodriver » di 10 sep 2019 23:15

Allereerst Welkom.
Ik zal proberen een antwoord op je vraag te geven. Maar eigenlijk is dat heel moeilijk. Dit omdat je niet echt aangeeft wat je zoekt. Ja een caravan die je niet steeds in elkaar moet schroeven. Dat snap ik. Maar niet welke indeling of gewichtsklasse.
Wel vind ik het heel vreemd dat je met je huidige Knaus altijd aan het schroeven bent. Dat is absoluut niet Des Knaus's. Maar daar is al genoeg over gezegd.

En dan je vraag over LMC. Dat is dezelfde kwaliteit als normaal gesproken Knaus. Waarom deze duurder zouden zijn tweedehands/jong gebruikt dan een vergelijkbare Knaus is voor mij niet verklaarbaar. En ik zie het eigenlijk ook niet. Ik vermoed, gezien het gebruik van het woord frigo voor de koelkast dat je een Belg bent. Mogelijk is er in België wel een prijsverschil. Maar ook dat is onverklaarbaar.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Keuze Caravan

Bericht door dieseltijger » wo 11 sep 2019 03:54

Je hebt mentaal afscheid genomen merk ik. Maar voordat je het merk de schuld geeft: Heb je ooit de rubberen veerelementen laten vervangen? Dat kan mogelijk de oorzaak zijn van jouw problemen die je hebt ervaren. Maar ..... het is guesswork van mijn kant.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Keuze Caravan

Bericht door Jan van Vijven » wo 11 sep 2019 05:14

@barsyr
Heb je deze caravan nieuw gekocht?
Je schrijft dat je nu acht jaar een Knaus van 2010 bezit, of de vorige eigenaar heeft deze kort gehad of jij hebt een overjarige gekocht.
Maar in beide gevallen had je nog fabrieks garantie, heb je dit ook besproken met de dealer?

Na twee Knauzen ben ik nu bezig aan m’n tweede Fendt en eigenlijk is er bij alle vier nooit iets uit elkaar gevallen.
Wij zijn van Knaus afgestapt omdat we de Fendt toen mooier vonden, niet vanwege kwaliteit.

Hobby, Kneus ;-), Fendt, LMC, enz, allemaal één pot nat, een bordkartonnen hok wat je leuk vind of niet! Maar uiteen vallen hoort er niet bij!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Keuze Caravan

Bericht door Cara-Fan » wo 11 sep 2019 06:59

Soms ben je gewoon toe aan een nieuwe Hobby... knipoog.gif

Wat ik op internet lees is dat elk merk zijn minpunten kan hebben. En dat de 1 meer geluk heeft dan de ander. Het zelfde als met auto's eigenlijk. Sommige bouwjaren van een merk lijken super, terwijl een serie nieuwere modellen weer meer gebreken lijken te vertonen.

Als je het vertrouwen in een merk kwijt bent kun je gewoon wat anders proberen toch? Garanties heb je uiteraard nooit. Wel fijn om een dealer achter de hand te hebben die je netjes kan helpen als er problemen ontstaan.

Succes!

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Keuze Caravan

Bericht door Knaus440 » wo 11 sep 2019 12:23

Hallo Barsyr,
Ben je dezelfde barsyr van topic "welk merk caravan" , 15/02/11?

Geen Burstner geworden toen maar een Knaus.
En rij je nog met Mercedes Viano 2.2CDI?

Onze knaus uit 1997 valt na een rit echt niet uit elkaar, en hoeven ook geen schroeven nagesteld te worden.
Is je klacht er al vanaf de aanschaf in 2011? of ontstaan in latere jaren.
We hebben met verschillende auto's en snelheden de knaus gereden.
Persoonlijk zou ik dan ook kijken naar bandendruk, merk banden, rijstijl, vering.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

barsyr
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 sep 2019 18:30

Re: Keuze Caravan

Bericht door barsyr » wo 11 sep 2019 12:52

@Chris: wat heb ik nu verkeerd geschreven.
Als ik het goed begrijp, dan mag ik niet zeggen dat ik ieder jaar dingen moet vastschroeven omdat jij een Knaus caravan hebt. Dus heb je liever dat ik lieg.
Had beter een foto bijgevoegd van de koelkast die ik heb moeten uitbouwen om de keukenwand terug te bevestigen.
@voor de anderen die wel vriendelijk een antwoord hebben gegeven, bedankt !
We zijn op zoek naar een 5 persoons caravan met stapelbed en vast bed. We denken aan Knaus, Dethleffs, LMC ...
Achterzijde stapelbed, in midden links tafel rechts keuken, vooraan dubbelbed en rechts toilet. We hadden ook graag een grote koelkast gehad.
De knaus vind ik de mooiste, maar wil niet direct ieder jaar alles moeten vastschroeven.
Onze huidige caravan is in onderhoud geweest in april 2019, dus voor verlof. Banden zijn van 2017. Bandenspanning controleer ik altijd (4.2 bar). We hebben die aangekocht en was 3 weken gebruikt door iemand die hem op een camping aan zee had geplaatst. Maar hij vond het maar niets, dus direct verkocht.
Mvg
Bart

Volvodriver

Re: Keuze Caravan

Bericht door Volvodriver » wo 11 sep 2019 15:23

RE.gif
Dan heb je een "pechKneus" gehad. Het is echt niet gewoon dat je continue aan het schroeven blijft. Gewoon weer voor een Knaus gaan. Echt het is voor het eerst dat ik een dergelijk verhaal over Knaus hoor. Je hebt een bijzonder exemplaar nu. Een volgende zal dit met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet hebben. Maar je zult er gewoon heel veel plezier aan hebben, en dus niet meer hoeven schroeven.

Enne, Chris is echt zo kwaad nog niet.. Komt ook wel goed.

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Keuze Caravan

Bericht door BertJan » wo 11 sep 2019 20:49

hoe zit die knaus eigenlijk met de gewichten, is hij niet te zwaar of te lichte as, zijn de asrubbers / schokbrekers nog goed, hebben de banden niet teveel draagvermogen.
de meeste knaus caravans hebben deze problemen niet.

barsyr
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 8 sep 2019 18:30

Re: Keuze Caravan

Bericht door barsyr » do 12 sep 2019 07:57

Ledig gewicht is 1180kg, as tot 1500 kg. Dus dat is toch 320kg wat ik genoeg vind.
Als ik het samenvat, ik heb pech gehad, dit is een alleenstaand feit. Dus kan ik met een gerust hart me nog eens wagen aan een Knaus. De meerprijs voor een LMC is niet direct te verantwoorden, en het komt neer op smaak.

Volvodriver

Re: Keuze Caravan

Bericht door Volvodriver » do 12 sep 2019 08:43

RE.gif
Inderdaad, dat is de juiste conclusie. Hoewel ik zeker begrijp dat je "angst" hebt voor weer hetzelfde.
Succes.

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”