Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Abve

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Abve » za 7 sep 2019 20:11

Keezx schreef:
za 7 sep 2019 14:44
Ik heb met een Kip Kompakt (max. 850kg...) ook nog nooit problemen gehad...... knipoog.gif
Nee, dat lijkt mij ook niet zo’n kunst. whistle.gif
Het zou juist van de zotte zijn als je met zo’n hutje wél problemen zou hebben.

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Krukas » za 7 sep 2019 21:53

RE.gif
En als hij wel problemen heeft moet hij maar achteruit de berg af gaan dan krijgt hij zeker geen warm loper awhoea.gif

Kleiduif
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 16 feb 2015 19:46

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kleiduif » zo 8 sep 2019 20:42

hier helaas een recent voorbeeld van te warme ritten.
afgelopen jullie bij de boven beurt zijn de remschoenen vervangen van de caravan.
Op vakantie geweest naar lac du Serre-Poncon dus bij Grenoble de bergen in. (vorige ook al geweest)
Bij de terugreis onder aan de berg bij Grenoble dacht de remmen doe het zelf maar en weigerden dienst. De wieldoppen zijn eraf gesmolten onder aan de afdeling dus het is veels te heet geworden.erg raar aangezien in beheerst heb gereden, jaar eerder dezelfde afdaling zonder problemen heb gedaan en de caravan veel vaker lange afdalingen heeft gereden zonder problemen.
Gelukkig een zware auto dus uiteindelijk maar behoudend naar huis gereden.

Garage gaf gisteren aan dat de remmen volledig weggesleten waren en verdampt in de trommel zaten. Metaal was roodgloeiend geweest. op vragen hoe dit heeft kunnen gebeuren wordt ontkennend geantwoord. uiteindelijk wat coulance op de rekeningen gekregen maar een zeer onbevredigend gevoel. Heb geen zin om dit zwaar aan te zetten, het is druk genoeg.

Heeft iemand dit recent ook meegemaakt?
Gevolgen hadden een stuk groter kunnen zijn(brand enz)
Adria Adiva 502 UK en VW Sharan
Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door dieseltijger » zo 8 sep 2019 21:47

Nee, niet herkenbaar. Drie of vier jaar geleden was ik daar ook geweest, zelfs bij Lac St Apollinaire gestaan - geen centje pijn met de remmen.

Ik had wel een ander probleem - met de Toyota D4D - Er zat speling op de motorsteunen, aanleiding was vermoedelijk de behoorlijk steile hellingen en nog steilere hellingen op de camping zelf. Oorzaak was waarschijnlijk een te laag aandraaimoment die gehanteerd was tijdens een reparatie, en niet de steile hellingen. Had misschien met een IMSBS (Integrated Motorsteun Beschermings Systeem) kunnen worden voorkomen - of door het gebruik van een momentsleutel.

De oorzaak bij jou kunnen we hier niet vaststellen. Al-ko suggereert als mogelijke oorzaken: te lange afdalingen zonder pauze, handrem aangetrokken, neuswiel die de remstang blokkeert. Of de afstelling (een krappe- versus een normale speling) een rol kan spelen weet ik niet.
Laatst gewijzigd door dieseltijger op zo 8 sep 2019 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Jan Krukas » zo 8 sep 2019 21:59

Ja zeker hadden de gevolgen veel erger kunnen zijn (brand) ik denk toch dat de fout bij de gerage licht scratch.gif
Of de demper in de koppeling moet stuk zijn want bij normaal rijden kan dit niet geburen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » ma 9 sep 2019 09:19

Net even wat te krap afgesteld waarschijnlijk. Zijn nu de trommels ook vervangen samen met de lagers ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door E.T. » ma 9 sep 2019 15:53

RE.gif RE.gif RE.gif

Zie mijn eerder bericht in dit draadje
E.T. schreef:
wo 15 mei 2019 20:51
Ook een onderhoudsbeurt zegt niet altijd alles, in het voorjaar van 2015 de caravan voor een Bovag beurt aangeboden bij de dealer. Toen ik hem terug kreeg vond ik de caravan wat stoterig, maar ik had ook nieuwe banden gemonteerd en caravan die zo goed als leeg was, dus dacht dat het daar aan zou liggen. Uiteindelijk een voorseizoen op de camping in de buurt en in de zomer vakantie richting Zweden.

De hele weg tot net voorbij de Grote belten brug in Denemarken geen last gehad. Vlak na de brug besluiten we even te pauzeren en rijden een parkeerplaats op en bij het gas loslaten hoor en voel ik de caravan bonken. Toen we stil stonden bleek na enig onderzoek dat ik geen remmen meer had op de caravan (bij het aantrekken van de handrem vlog deze bijna tegen de disselbak aan). Uiteindelijk weer gaan rijden en intussen bellen met de dealer, waar hij ook zijn beurt heeft gehad, met de vraag wat dit kon zijn. Kreeg geen duidelijk antwoord. Zelf uiteindelijk maar een bel rondje gaan maken in Denemarken en uiteindelijk konden we in Køge bij een dealer terecht.

Caravan op de brug en zie hier onder het resultaat. Zijn conclusie was helder; niet goed afgestelde remmen. Ter plekke nog contact gezocht met de dealer die hem een beurt had gegeven, die wilde nergens wat van weten. De boel kunnen repareren, nieuwe trommels, voeringen en lagers, ruim € 1.000,- lichter konden we 3 uur later onze reis vervolgen. Uiteindelijk heeft mijn verzekeraar alles netjes vergoed.


571.JPG
648.JPG
653.JPG
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » ma 9 sep 2019 19:17

Ik zat vanmiddag eens effe na te denken..
Het ITBS systeem is voor velen nogal een behoorlijke uitgave.
Maar even basic geredeneerd..
Wanneer wil je dat de remmen van de caravan gestrekt worden?
In mijn optiek als je niet remt, maar op de motor afdaalt.
Het is natuurlijk hartstikke mooi, als dat automatisch gaat.
Maar je zou het ook handmatig kunnen doen. Gewoon met een knoppie een luchtcylinder bedienen op die momenten dat je dat nodig vindt, en effe strekken. Geen gas meer geven in een afdaling wat je niet wilt eigenlijk, maar gewoon op een knop drukken.
Benodigdheden in deze configuratie:
Een luchtcylinder met wat steuntjes/ klemmen.
Een 12 volt compressortje
2 x een 2 volt stuurventiel.
Een knoppie, evt nog een schakelaar met een lampje.
Wat draadjes trekken.
Effe ruw geschat : nog geen € 400 aan materiaal, en een dagje knutselen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door p_vingerhoets » ma 9 sep 2019 19:22

Idee.. als je hem dan andersom aansluit op de remlichten heb je het knoppie niet nodig,
Dus druk op de cilinder om de oplooprem te blokkeren en bij remmen de druk eraf zodat de caravan mee kan remmen.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » ma 9 sep 2019 20:05

p_vingerhoets schreef:
ma 9 sep 2019 19:22

Dus druk op de cilinder om de oplooprem te blokkeren en bij remmen de druk eraf zodat de caravan mee kan remmen.
Dat is ook het principe van het ITBS systeem,behalve dat dit systeem ook een antislinger module ingebouwd heeft.

Zoals Ab al aangeeft( en ik een tijdje geleden ook al gezegd heb) met een paar niet te dure onderdelen kan iedereen die wat technisch inzicht heeft zo een systeem bouwen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » ma 9 sep 2019 20:22

Vraag me af, of je aan een remsysteem zo maar zelf mag knutselen of dat het nog aan enige eisen/goedkeuring moet voldoen. Kleinigheidje: even ervoor zorgen dat het systeem heel vlot reukloos wordt, zodra je remt. Als je dit veilig wilt doen ontkom je in feite niet aan een koppeling met de rem(lichten) van de auto. Of je moet voor een (nood)rem-actie eerst nog even een knopje in willen drukken. Nee, als het op remmen/veiligheid aankomt, houd ik het wel bij een doorontwikkeld en getest systeem. Heb ik het geld er niet voor over, verplicht niemand mij tenslotte om dit soort routes op te zoeken.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » ma 9 sep 2019 21:00

In mijn ogen is het net zo veilig.
Als je de knop loslaat, ( of de rem intrapt inderdaad, dat kan je evt. parallel schakelen) is
alles gewoon weer normaal.
Spanningsvrij en drukloos.
Behalve de compressor en luchttank. Maar die kan je ook uitzetten als je de bergen uit bent.
Het is maar een idee hoor.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » ma 9 sep 2019 21:13

@ab: je wilt de knop dus in principe ingedrukt houden tijdens afdalingen, loslaten is ontluchten, dus dan werkt de oplooprem normaal. Lijkt me qua remveiligheid in orde, maar ik ga niet afdalen met een knop ingedrukt geloof ik ;).

Komt bij, voor ik het hele spul netjes geïnstalleerd en werkend heb, lopen de kosten ook wel op vermoedelijk. Tenzij je alleen materiaal, dus geen tijd rekent, wellicht.

Maar wie eens wil komen kijken welke componenten/materialen voor itbs gebruikt zijn, je bent welkom. Volgens mij is er als ventiel een of andere t-constructie gebruikt, die bij spanningsverlies direct al de druk af laat (ivm evt storingen, je wilt dan gewoon het originele remsysteem kunnen gebruiken). Dan nog een drogertje en zo voor in de winter om te voorkomen dat de cylinder vast vriest. Compressor, tankje en uiteindelijk de cylinder die in weer en wind moet blijven werken.

Er zal door zelf te doen en functionaliteit te beperken, echt wel aardig bespaard kunnen worden, maar ja, als ik alles zelf moet gaan maken, wanneer ik denk dat dat voordeliger is, kan een aardig lijstje worden ;)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » ma 9 sep 2019 21:19

Decennia lang rijden Zwitsers, Oostenrijkers en ander inwoners van Alpenlanden met een oplooprem zonder hulpmiddelen en zonder overmatige problemen.

Nu zijn er een handje vol Nederlanders die remproblemen hebben en ineens is er een probleem.

Na zo'n 30 jaar met zware combi's door de Alpenlanden te rijden met voornamelijk binnendoor wegen en passen, heb ik nog nooit enig probleem gehad met de remmen of lagers, het kan dus wel, alleen moet je anders rijden dan in ons vlakke land.

Oftewel, strekken, strekken en strekken, en daarvoor hoef je niet te rijden als een slak, in tegendeel.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » ma 9 sep 2019 21:22

@ evr66 Je hebt gelijk dat je in de winter wat meer nodig hebt.
Maar velen rijden in de winter niet. Geen steile bergpassen in ieder geval.

@ Vip. Niet iedereen heeft gevoel voor het rijden met een combinatie, en ervaring in de bergen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door erichendri » ma 9 sep 2019 21:39

We moeten ook niet vergeten dat tegenwoordig de auto's zijn uitgerust
met genoeg vermogen leverende kleine motortjes die ook nog eens door een
lagere compressie minder afremmen op de motor dan een 2 liter motor.
Men moet dan vaker remmen om de snelheid te verlagen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door evr66 » ma 9 sep 2019 21:45

Ach, hele industrie hangt natuurlijk ook wel aan elkaar van allerhande luxe, veiligheid en comfort verhogende zaken die allemaal geen noodzaak zijn. Als je dat doortrekt had het voor iedereen wellicht wel wat minder gekund, zowel qua cvan als trekker.

Blijkbaar gekken genoeg (inclusief ondergetekende) die flink geld neertellen voor (niet perse noodzakelijke) luxe en extra veiligheid.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door eurotrotter » di 10 sep 2019 17:10

RE.gif

Als mensen alleen kopen wat strikt noodzakelijk is,en niet meer,zou de hedendaagse economie er veel minder rooskleuriger op staan dan op de dag van vandaag. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Michel1975 » di 10 sep 2019 19:09

Als ik dit zo hoor moet ik maar wat blij zijn met mijn elektrische rem mrgreen.gif

Ook met de Kip nooit last gehad. En nee geen kompakt
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

Citrorob

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Citrorob » wo 11 sep 2019 09:12

Ab schreef:
ma 9 sep 2019 21:22
Niet iedereen heeft gevoel voor het rijden met een combinatie, en ervaring in de bergen.
Maar dan is het niet de oplossing om de remmen aan te passen maar dat ze leren rijden met een combinatie.
Zijn er genoeg die ook zonder aanhanger met verbrandde remmen komen te staan moeten we dan ook maar de remmen van auto's gaan aanpassen.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Ab » wo 11 sep 2019 09:21

Nee..die leren het wel met schade en schande..of helemaal niet, en eindigen in een ravijn. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door VIP » wo 11 sep 2019 09:23

RE.gif RE.gif

En wat te denken van koppelingsplaten van SOLO voertuigen als ze in de file voor Gotthard staan whistle.gif
Porsche + Tabbert

Citrorob

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Citrorob » wo 11 sep 2019 10:14

Ab schreef:
wo 11 sep 2019 09:21
Nee..die leren het wel met schade en schande..of helemaal niet, en eindigen in een ravijn. mrgreen.gif
Survival of the fittest, of wel het zuiveren van de genenpool noemt men dat... mrgreen.gif

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door deusjevo » wo 11 sep 2019 10:29

E.T. schreef:
ma 9 sep 2019 15:53
RE.gif RE.gif RE.gif

Zie mijn eerder bericht in dit draadje
E.T. schreef:
wo 15 mei 2019 20:51
Ook een onderhoudsbeurt zegt niet altijd alles, in het voorjaar van 2015 de caravan voor een Bovag beurt aangeboden bij de dealer. Toen ik hem terug kreeg vond ik de caravan wat stoterig, maar ik had ook nieuwe banden gemonteerd en caravan die zo goed als leeg was, dus dacht dat het daar aan zou liggen. Uiteindelijk een voorseizoen op de camping in de buurt en in de zomer vakantie richting Zweden.

De hele weg tot net voorbij de Grote belten brug in Denemarken geen last gehad. Vlak na de brug besluiten we even te pauzeren en rijden een parkeerplaats op en bij het gas loslaten hoor en voel ik de caravan bonken. Toen we stil stonden bleek na enig onderzoek dat ik geen remmen meer had op de caravan (bij het aantrekken van de handrem vlog deze bijna tegen de disselbak aan). Uiteindelijk weer gaan rijden en intussen bellen met de dealer, waar hij ook zijn beurt heeft gehad, met de vraag wat dit kon zijn. Kreeg geen duidelijk antwoord. Zelf uiteindelijk maar een bel rondje gaan maken in Denemarken en uiteindelijk konden we in Køge bij een dealer terecht.

Caravan op de brug en zie hier onder het resultaat. Zijn conclusie was helder; niet goed afgestelde remmen. Ter plekke nog contact gezocht met de dealer die hem een beurt had gegeven, die wilde nergens wat van weten. De boel kunnen repareren, nieuwe trommels, voeringen en lagers, ruim € 1.000,- lichter konden we 3 uur later onze reis vervolgen. Uiteindelijk heeft mijn verzekeraar alles netjes vergoed.


571.JPG
648.JPG
653.JPG
Heb je ooit nog contact gezocht met je dealer bij thuiskomst?
Trommels die er zo uitzien [aschrik.gif] ben ik nog nooit tegengekomen trouwens,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Kasper

Re: Heet worden remmen caravan bij rijden bergafwaarts

Bericht door Kasper » wo 11 sep 2019 10:52

Ab schreef:
ma 9 sep 2019 21:22
@ Vip. Niet iedereen heeft gevoel voor het rijden met een combinatie, en ervaring in de bergen.
Dus ga meer oefenen, niet één keer een pas nemen, maar 2 of 3x! Als je geen hete remmen meer krijgt, dan ben je geslaagd! mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”