Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Voor adviezen over merken en indelingen en alle andere zaken die niet over één bepaald merk gaan.
Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » zo 8 sep 2019 23:53

Na jaren met een TEC 390 onderweg te zijn geweest zijn we toch op zoek naar een caravan met 4 slaapplaatsen. De TEC die we nu hebben is erg klein, maar de rondzit is omgebouwd naar een vast bed met 2 lattenbodems in de lengte waardoor een bed ontstaat van 2x1.80m met de mogelijkheid om met de voeten uit te steken (in het gangpad / op een kastje).

Ik ga zelf richting de 2 meter en mijn vrouw tikt de 1.85 aan. Een frans bed is daardoor niet ideaal en heel veel caravans met een bed in de breedte van de caravan hebben dan maar een bed van 1.40 of 1.60 breed...... En we zijn toch wel erg gehecht aan de 1.80 die we nu hebben.

Wie weet er een caravan waar je een bed kunt krijgen van het liefst 220x180? Dit mag eventueel ook door bijvoorbeeld een kastje te slopen of vrije ruimte achter het bed waardoor je 20cm extra ruimte krijgt voor je voeten. Ik heb een paar opties gezien waar je van 2 losse bedden in de lengte 1 groot bed kunt maken, op zich lijkt dat mooi maar vaak zijn die bedden van 2m+1.90 wat weer te kort is, en de WC of koelkast bij je voeten maak je ook niet direct een gat in voor extra ruimte :)

Bouwjaar maakt weinig uit, we hebben nu een TEC van 1994 maar als we op een (bijna) nieuwe als perfecte oplossing komen ben ik daar ook wel benieuwd naar.
De auto mag 2000kg trekken, maar als we uitkomen op een caravan die max 1500 weegt vind ik het ook prima. De voorkeur qua bestemming is vaak bij een warm gebied dus we zitten veelal buiten. Binnenruimte is leuk maar we hoeven echt niet perse de allergrootste caravan, wel het grootste bed ;) En een grote koelkast zou fijn zijn.

Gebruikersavatar
DerRudy
Berichten: 114
Lid geworden op: di 27 aug 2019 11:55
Locatie: Best

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door DerRudy » ma 9 sep 2019 00:31

Ga eens kijken bij bijvoorbeeld een Hobby 540 UL Excellent die zijn 230cm breed en hebben twee losse bedden die mbv een uittrekbare lattenbodem tot een enorm bed zijn samen te voegen.
Mgr
Ruud
Skoda Rapid 1.4 tdi met hierachter een Sterckeman 420cp draait op zonne-energie.

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » ma 9 sep 2019 00:53

Maar als ik dat goed zie is het bed net geen 2 meter? (1.98).
De indeling is op zich prima, maar dan zoeken we dus een bed wat meer richting de 2.10 of zelfs 2.20 gaat.

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door karelV » ma 9 sep 2019 07:28

560 UL, 620 CL bijvoorbeeld. Hier lig je dan overdwars.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

workel

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door workel » ma 9 sep 2019 08:11

RE.gif
Denk dat je opzoek moet naar een caravan met 2 enkele bedden die je opbouwt naar 1 groot bed.

Alle gerenommeerde merken verkopen dergelijke indeling.

Volvodriver

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 09:33

Idd.
Op zoek naar caravans van 2.30 breed met twee enkele bedden. Wel met de gelegenheid om daar een tussenstuk tussen te leggen (gaat bij de onze Niet lukken) dan heb je een bed van 2.15 lang bij ca 2.0 meter breed. Je slaapt dan wel overdwars. In dat geval zou ik er wel een kwalitatief goede topper op leggen.
Mijn broertje heeft dit in zijn Eriba gedaan. En dat werkt ook voor mijn schoonzusje die moeilijk slaapt.
En bijna elk merk levert dit soort caravans in verschillende uitvoeringen.

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » ma 9 sep 2019 10:32

De 2 losse bedden in de lengte hadden we ook al gevonden, probleem waar ik dan een beetje tegen aan liep is dat heel veel caravans dan een bed hebben van 190-200 lang. Daarom zocht ik in eerste instantie naar een caravan met deze indeling en bedden van 210-220 lang. (En die vond ik niet, vandaar deze vraag)

Het idee wat hier genoemd wordt is om dan in de breedte van de caravan te gaan slapen. Nu kun je een matras snel draaien, maar je bed bodems kloppen dan toch niet? Want die zijn niet te draaien. Al is er natuurlijk wel iets te bedenken met 2 losse lattenbodems er bovenop, of hoe zouden jullie dat oplossen?

En mocht iemand een indeling kennen waar je bij 2 losse bedden in de lengte wel een bed van 220 kunt krijgen (desnoods na aanpassingen) dan hou ik me ook aanbevolen. Desnoods mag er ook een stuk vrije ruimte achter het bed zijn zodat je met je voeten kunt uitsteken.

Volvodriver

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 10:56

RE.gif
Dat laatste is er gewoonweg niet! Een zogenaamd "lengtebed" is maximaal 2.00 meter lang. En heeft altijd ten minste 70 cm "voetbord" dmv kasten e.d. Dat ga je echt niet vinden.
En ja de bodems, Inclusief matrassen!!! (Deze ga je Niet! anders leggen), liggen "verkeerd", klopt helemaal. Maar het werkt met een kwalitatief goede dekmatras op maat wel degelijk (even investeren). Zie wat ik eerder schreef. Geen "meuk" dekmatras gebruiken. Dat gaat inderdaad fout.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door erichendri » ma 9 sep 2019 13:29

Meen ergens gelezen te hebben dat de 2 losse bedden bij een LMC caravan 2.06 mtr lang zijn.
anders toch een 2.5 brede caravan kopen en een goede matras dwars leggen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Den Adriaan
Berichten: 803
Lid geworden op: wo 20 sep 2017 18:55
Locatie: Urk

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Den Adriaan » ma 9 sep 2019 15:22

Bij mijn caravan kan je overdwars slapen.
De lattenbodem uit het kastje trekken en er ontstaat een bed van 2132x188 cm.
Lang en breed genoeg denk ik zo.
O ja, het is een Engelse.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Chris » ma 9 sep 2019 15:25

In mijn hutje is mijn bed 2.10 lang, vrouwlief minder...ik dacht 2.00 mtr.
Daarnaast is het hoofdbord los..afneembaar..dan kan je de hele lengte benutten.
Tussenin zit een rolbodem met extra los matras...kan je een speelweide maken van 2.15 breed ofzo..
Ik dacht dat het wel zou passen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Volvodriver

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 15:44

Wij zijn jaren "op zoek" geweest naar een caravan met 2 enkele bedden van langer dan 2.02 meter. Die zijn er NIET. Ook niet bij LMC (hele grote kanshebber toentertijd) en ook niet jou Knaus Chris, echt niet. Het langste bed is 2.00 meter Als je geluk hebt het andere bed ook maar meestal is dat dan 1.95 of 1.90 meter. Of er moet dit jaar een versie zijn gekomen met 2.10 meter

Volvodriver

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 15:52

Den Adriaan schreef:
ma 9 sep 2019 15:22
Bij mijn caravan kan je overdwars slapen.
De lattenbodem uit het kastje trekken en er ontstaat een bed van 2132x188 cm.
Lang en breed genoeg denk ik zo.
O ja, het is een Engelse.
Ja ja, we weten dat jij fan bent van Engelse caravans. Goed recht zijn ook heel mooi. Maar de techniek voor het bed komt ook voor in bijna alle andere merken met 2 enkele bedden.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Pakkie » ma 9 sep 2019 16:26

Volvodriver schreef:
ma 9 sep 2019 15:44
Wij zijn jaren "op zoek" geweest naar een caravan met 2 enkele bedden van langer dan 2.02 meter. Die zijn er NIET. Ook niet bij LMC (hele grote kanshebber toentertijd) en ook niet jou Knaus Chris, echt niet. Het langste bed is 2.00 meter Als je geluk hebt het andere bed ook maar meestal is dat dan 1.95 of 1.90 meter. Of er moet dit jaar een versie zijn gekomen met 2.10 meter
Nee hoor, in de 500EU van Chris zit wel degelijk één bed van 2.10m. Als ik me niet vergis zit er zelfs een apart kussen bij voor die extra 10cm. Het andere bed is 2.00m. Da's overigens niet bij alle jaargangen het geval bij de 500EU.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Volvodriver

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Volvodriver » ma 9 sep 2019 16:34

RE.gif
Dat zou dan de eerste en enige jaargang zijn. Ik ben ze niet tegengekomen bij andere jaargangen.

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » ma 9 sep 2019 18:44

Welke 500EU heeft dan een dergelijk lang bed? Ik kom ze zo snel nog niet tegen.

Wel heeft een 500EU zo te zien een soort van kast bij het voeteneind, ik vermoed dat je daar wel wat ruimte kunt winnen maar ben wel benieuwd naar de originele 500EU met een groot bed.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Pakkie » ma 9 sep 2019 19:01

Foto van een 500 EU uit 2017 met links het langere bed en rechts een normaal bed van 2.00m.
2017.jpg
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door sailor wim » ma 9 sep 2019 19:06

Chris schreef:
ma 9 sep 2019 15:25
...kan je een speelweide maken van 2.15 breed ofzo..
Ik durf het haast niet te vragen zei ene Kraaykamp ooit.
En ook een groene dekbedhoes? neem ik wel aan Chris.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » ma 9 sep 2019 19:40

Het zal aan mij liggen... maar waar zit die 10cm dan in? Het matras lijkt even lang, of zorgt dat zwarte stukje voor 10cm extra?

En heeft alleen het 2017 model dit? Of zijn er ook anderen? Ik heb verschillende gevonden maar bij de specificaties staat dan altijd 2x198 als bed maat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 08:13

RE.gif
IDD...dat zwarte stukje (soort vulstukje matras) geeft die extra lengte.
Ik weet niet of andere bouwjaren dat ook hebben.
Pakkie heeft ook een 500EU, eerder bj..
Je kan hem vragen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Pakkie
Berichten: 1335
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 21:27
Locatie: ZO-Brabant
Contacteer:

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Pakkie » di 10 sep 2019 09:49

Wij hebben het niet en ook vele 500 EU's van recentere bouwjaren hebben dat niet. Zou me niks verbazen als het alleen in de 500 EU van 2017 geleverd is.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » di 10 sep 2019 14:20

Ik heb trouwens wel een optie gevonden, maar ik kom de caravan verder nergens op internet tegen. Wellicht klopt het type niet?

Lmc Favorit 540 VED 2004

Daar heb je 2 losse bedden waar je 1 groot bed van kunt maken, maar achter het bed heb je nog 10cm vrije ruimte bij je voeten EN je hebt nog een soort van "vakje" waar je met je voeten in zou passen. En het zou ook vrij weinig moeite kosten dat vakje groter te maken.

De caravan die wij bekeken hadden was redelijk uitgeleefd, maar op zich lijkt dit de beste optie tot nu toe als je daar een net exemplaar van kunt vinden.
Nu SCHIJNT de TEC 510TE van die bouwjaren een vergelijkbare indeling te hebben maar daar heb ik nog geen goed voorbeeld van gevonden.

Weet iemand toevallig nog andere voorbeelden van zo'n enkel bed en ruimte bij het voeteneind?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Chris » di 10 sep 2019 21:57

RE.gif

TEC en LMC komen/kwamen uit dezelfde fabriek he..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Renkie
Berichten: 16
Lid geworden op: za 7 sep 2019 22:50

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door Renkie » di 10 sep 2019 23:11

Dat weet ik, helaas kan ik niet heel eenvoudig een vergelijkbaar of recenter model vinden van TEC of LMC.

Heel veel verkoopsites / advertenties hebben we een foto van de bedden, maar nergens is goed te zien of er wel of geen extra ruimte is bij het voeteneind.

Alternatief zal wellicht worden om een "normale" caravan te halen met enkele bedden en dan dwars te slapen zoals eerder al als tip gegeven werd, maar dan moet zo'n caravan wel redelijk geschikt zijn voor zo'n verbouwing. Bij sommige caravans ligt er een opstaande rand om het matras heen, daar kun je dan niet makkelijk een matras dwars op leggen.

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1941
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Zoektocht naar caravan met lang maar ook breed bed

Bericht door mrbullmastiff » di 10 sep 2019 23:43

Mijn Knaus 500EU van 2017 heeft ook een bed van 210 en een van 200 cm. Het bed van 210 is met een opvul stukje.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Plaats reactie

Terug naar “Algemene caravan informatie”