APK caravans

Voor algemene zaken m.b.t. de caravan waar elders op het forum geen onderwerp voor is.
Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: APK caravans

Bericht door dieseltijger » do 5 sep 2019 05:46

Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Let maar op: als er zich ooit een ongeluk gaat voor doen waar mogelijk een caravan de oorzaak zou kunnen zijn, en de gevolgen een hoog emotie-gehalte hebben, dan komt een apk snel naderbij.

We pellen het onderwerp hier heel rationeel af, maar de politieke reflexen zijn ergens anders op gebaseerd. Brancheverenigingen zullen de vlag dan uithangen.

Eigenlijk moet de bestuurder apk gekeurd worden ten aanzien van zijn gedrag. Of je moet verplicht een tachograaf installeren, waarbij misbruik zwaar beboet gaat worden.

Debiel voorstel, maar niet debielen dan dat van een apk voor caravans. Daarom zet ik m maar in de etalage.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: APK caravans

Bericht door Micky » do 5 sep 2019 08:45

Lekker belangrijk... al die stress erover scratch.gif als ze het invoeren doe je het gelijk met het onderhoud wat je als normaal mens toch al laat uitvoeren, ik betaal ook niet voor de auto APK, die gaat gratis met de beurt mee, of het echt nut heeft een APK weenie.gif maakt me ook niet uit, het zal er zeker niet minder veilig van worden lijkt me. van mij mogen ze het gewoon invoeren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

yvobra
Berichten: 62
Lid geworden op: zo 19 jun 2016 15:36

Re: APK caravans

Bericht door yvobra » do 5 sep 2019 10:01

Onze caravan (en zoals zovelen) staat in de opslag in Spanje en komt er pas uit als we op vakantie gaan en dat wil zeggen, 1 straat oversteken en hij staat op zijn plek. Het Nederlandse kenteken staat er nog op en vindt het dan belachelijk als er hiervoor een APK keuring moet komen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: APK caravans

Bericht door Micky » do 5 sep 2019 10:18

RE.gif

dan haal je hem van kenteken ( of schorsen) en mag hij officieel de weg niet op, de meest lokale caravans die gebruikt worden zoals jullie hebben geen kentekens meer. als je hem nu niet laat onderhouden, kun je er toch over tig jaar niet meer zo maar naar Nederland rijden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: APK caravans

Bericht door deusjevo » do 5 sep 2019 12:19

Bij de stalling waar ik sta in Frankrijk moet je caravan toch echt een geldig kenteken hebben indien kenteken plichtig natuurlijk.
Het zijn echt niet alleen oude caravannetjes die daar staan.

Heb trouwens wel mijn gele GAIK plaat eraf gehaald en vervangen door een witte aanhangerplaat met het kenteken van de caravan.
De automaterialenzaak keek mij even vreemd aan, dat verzoek voor zo’n plaat krijgen ze nooit awhoea.gif

Reden was dat ik nu alle kenteken spullen thuis heb, als ik de hut wellicht ooit vanuit de stalling verkoop heb ik daar geen gedoe mee mocht de GAIK plaat toevallig eens verloren of gestolen worden.
Kan de nieuwe eigenaar alles hier op komen halen en samen overschrijven.

Er zit overigens ook gewoon een onderhoudsbedrijf bij de stalling.
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 5 sep 2019 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: APK caravans

Bericht door erichendri » do 5 sep 2019 12:31

Zeker wel wat gewicht betreft.
Want de behaalde waarde op de remmen testbank zegt niks.
Is dat met een auto van 900 kilo of 1 van 2000 kg of van 5500 kg.
Zelfde geldt voor de handrem.
Zelfde geldt voor de caravan.

Eric

Plaatjes bij het verhaal :
Screenshot_20190905_122647_com.google.android.apps.docs.jpg
Screenshot_20190905_122720_com.google.android.apps.docs.jpg
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: APK caravans

Bericht door eurotrotter » do 5 sep 2019 13:05

dieseltijger schreef:
do 5 sep 2019 05:46
Ik ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Let maar op: als er zich ooit een ongeluk gaat voor doen waar mogelijk een caravan de oorzaak zou kunnen zijn, en de gevolgen een hoog emotie-gehalte hebben, dan komt een apk snel naderbij.

We pellen het onderwerp hier heel rationeel af, maar de politieke reflexen zijn ergens anders op gebaseerd. Brancheverenigingen zullen de vlag dan uithangen.

Eigenlijk moet de bestuurder apk gekeurd worden ten aanzien van zijn gedrag. Of je moet verplicht een tachograaf installeren, waarbij misbruik zwaar beboet gaat worden.

Debiel voorstel, maar niet debielen dan dat van een apk voor caravans. Daarom zet ik m maar in de etalage.
Een tachograaf??? In een auto met een caravan???
Dat moet je helemaal niet willen,een tachograaf is om rij en rusttijden te controleren volgens regelgeving EU 561/2006.
"Wij" als toerist vallen helemaal niet onder deze wetgeving.
Ik heb enige weken terug ook al een tiental punten aangegeven waarom je deze tachograaf NIET moet willen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: APK caravans

Bericht door deusjevo » do 5 sep 2019 13:10

Ik denk dat wij qua verkeersveiligheid al een eind komen met een verplicht E achter B rijbewijs als je een aanhanger van bijvoorbeeld meer dan 750 kilo wilt meenemen achter je auto.

Maar ja, dat heeft weer niets met de APK van Keesje te maken. knipoog.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Keezx
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 1 sep 2019 20:13

Re: APK caravans

Bericht door Keezx » do 5 sep 2019 14:14

Helaas niet, daar is meer dan een pampiertje voor nodig.
Zowat elke brokkenmaker heeft een rijbewijs.....
Mijn schoonmoeder heeft wel 20 jaar gereden zonder rijbewijs zonder brokken....

Keezx
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 1 sep 2019 20:13

Re: APK caravans

Bericht door Keezx » do 5 sep 2019 14:29

erichendri schreef:
do 5 sep 2019 12:31
Zeker wel wat gewicht betreft.
Want de behaalde waarde op de remmen testbank zegt niks.
Is dat met een auto van 900 kilo of 1 van 2000 kg of van 5500 kg.
Zelfde geldt voor de handrem.
Zelfde geldt voor de caravan.

Eric

Plaatjes bij het verhaal :
De massa is onderdeel van de BEREKENING van de remvertraging, niet van welke eis dan ook.
In de jaren '80 , toen veel bedrijven nog geen testbank hadden, waren er gewoon simpele vertragingsmeters die op de achterbank werden gelegd tijdens een remproef.
Uiteraard moet een zwaar vehikel betere remmen hebben om de eis te halen , dan een licht....

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: APK caravans

Bericht door Conradi » do 5 sep 2019 16:05

Fred G schreef:
ma 2 sep 2019 21:47
Ik denk dat de menselijke factor een veel groter belang is kwa veiligheid, dan een eventuele caravan zelf.
Precies, de oorzaak van 95% van alle aanhanger-ongevallen is de mens, 5% de technische staat. En als je een heel APK-systeem optuigt, kun je die 5% terugbrengen naar 3,5% :roll:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: APK caravans

Bericht door Ralf » do 5 sep 2019 18:39

mee eens de mens verwaarloost zijn aanhanger dus is echt een menselijke fout en niet technisch . .
geniaal nog nooit zo bekeken deze stelling .

nog zo een . 5 % van alle auto ongelukken worden veroorzaakt door dronken mensen . dus 95 % is nuchter als ze en ongeluk krijgen .
doe mij nog maar een biertje .

gr een proost.gif proost.gif proost.gif
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: APK caravans

Bericht door Zappa » do 5 sep 2019 19:03

Regels moeten er zijn, wat mij betreft, om mensen tegen elkaar te beschermen. Mensen tegen zichzelf beschermen valt voor mij onder betutteling.

Wat de caravan APK betreft: Hoe vaak is het voorgekomen dat iemand schade en/of letsel heeft opgelopen door een technisch mankement van andermans caravan?

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: APK caravans

Bericht door Conradi » do 5 sep 2019 19:10

RE.gif
Niet, dat had de SWOV al uitgezocht:
"Zou met een APK voor de hele groep aanhangwagencaravancombinaties een percentage van 3,5% bereikt worden, dan zou dat per jaar iets meer dan 5 geregistreerde UMS-ongevallen (Uitsluitend Materiële Schade) besparen. Letselongevallen met een klapband, verlies van een onderdeel of mechanisch gebrek komen nauwelijks voor. "
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: APK caravans

Bericht door Micky » do 5 sep 2019 19:20

Ralf schreef:
do 5 sep 2019 18:39
mee eens de mens verwaarloost zijn aanhanger dus is echt een menselijke fout en niet technisch . .
geniaal nog nooit zo bekeken deze stelling .

nog zo een . 5 % van alle auto ongelukken worden veroorzaakt door dronken mensen . dus 95 % is nuchter als ze en ongeluk krijgen .
doe mij nog maar een biertje .

gr een proost.gif proost.gif proost.gif
mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: APK caravans

Bericht door dieseltijger » do 5 sep 2019 19:37

Prachtig deze logica! Net zoals die van de kans om de hoofdprijs winnen bij de staatsloterij: Je wint 'm of je wint 'm niet. Twee mogelijkheden dus, en de kans dat je de hoofdprijs wint is 1 / # mogelijkheden = 0,5.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Zappa
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 30 mei 2016 21:10
Locatie: Lutten

Re: APK caravans

Bericht door Zappa » do 5 sep 2019 19:40

Conradi schreef:
do 5 sep 2019 19:10
RE.gif
Niet, dat had de SWOV al uitgezocht:
"Zou met een APK voor de hele groep aanhangwagencaravancombinaties een percentage van 3,5% bereikt worden, dan zou dat per jaar iets meer dan 5 geregistreerde UMS-ongevallen (Uitsluitend Materiële Schade) besparen. Letselongevallen met een klapband, verlies van een onderdeel of mechanisch gebrek komen nauwelijks voor. "
Precies, en daarom voor is voor mij een APK voor caravans een overbodige regelgeving.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: APK caravans

Bericht door eurotrotter » do 5 sep 2019 21:10

Ralf schreef:
do 5 sep 2019 18:39


nog zo een . 5 % van alle auto ongelukken worden veroorzaakt door dronken mensen . dus 95 % is nuchter als ze en ongeluk krijgen .
doe mij nog maar een biertje .

gr een proost.gif proost.gif proost.gif
Door iedere nuchter rijder een rijverbod te geven verhoog je de veiligheid van de drankrijder wél met 1900 % mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: APK caravans

Bericht door Fred G » vr 6 sep 2019 08:20

Conradi schreef:
do 5 sep 2019 16:05
Fred G schreef:
ma 2 sep 2019 21:47
Ik denk dat de menselijke factor een veel groter belang is kwa veiligheid, dan een eventuele caravan zelf.
Precies, de oorzaak van 95% van alle aanhanger-ongevallen is de mens, 5% de technische staat. En als je een heel APK-systeem optuigt, kun je die 5% terugbrengen naar 3,5% :roll:
mrgreen.gif

Geldt dat ook niet bij de auto’s?
Bij hoeveel auto-ongelukken is de auto zélf de oorzaak?
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: APK caravans

Bericht door dieseltijger » vr 6 sep 2019 11:07

Klopt. Een psychologische test
in combinatie met een resultaatafhankelijk rijvverbod dringt veel meer ongelukken terug dan een caravan APK.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”